Gezondheid alle pijlers

Wuhan Coronavirus

23-01-2020 19:10 3036 berichten
Ik heb er nog geen topic over gezien.

Maar mij lijkt het redelijk zorgelijk. Er zijn maar twee provincies in China waar het virus niet is gesignaleerd.

Qua verspreiding lijkt het toch snel te gaan.
Ik hoop dat ze opschieten met een vaccin.
Alle reacties Link kopieren
Semmie02 schreef:
15-02-2020 15:58
Het eerste sterfgeval in Europa, een Chinese tourist (80 jaar) in Frankrijk.

En toch iemand (Amerikaanse vrouw) die positief heeft getest op het cruise schip Westerdam, het schip wat nergens mocht aanleggen. Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Ze hebben toch best lang rondgedobberd en al die tijd werd er gezegd dat er geen zieken waren. Ben benieuwd wat de passagiers nu moeten. Ik neem aan in quarantaine in het thuisland. Maar dan hebben ze wel al in een vliegtuig gezeten...
Ik had dat wel verwacht, dat de Westerdam niet virusvrij zou zijn. Hechtte in elk geval weinig waarde aan de bewering dat dat niet zo was. Dat was een veel te stellige uitspraaak.niet hard te maken.

De 1e dode in Europa vond ik zelf niet de moeite van het melden waard. Met 80 jaar is de kans dat je ergens aan overlijdt, ook aan een gewone griep, behoorlijk groot.
impala wijzigde dit bericht op 15-02-2020 16:08
7.83% gewijzigd
.
Semmie02 schreef:
15-02-2020 15:58
Het eerste sterfgeval in Europa, een Chinese tourist (80 jaar) in Frankrijk.

En toch iemand (Amerikaanse vrouw) die positief heeft getest op het cruise schip Westerdam, het schip wat nergens mocht aanleggen. Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Ze hebben toch best lang rondgedobberd en al die tijd werd er gezegd dat er geen zieken waren. Ben benieuwd wat de passagiers nu moeten. Ik neem aan in quarantaine in het thuisland. Maar dan hebben ze wel al in een vliegtuig gezeten...
Heel eerlijk had ik het wel een beetje verwacht, dat er toch iemand besmet was op de westerdam. Want:
- Ze kwamen uit Hong Kong.
-Is daadwerkelijk iedereen echt 2-3x getest en hoeveel tijd zat daar tussen?
-Mensen uit Thailand hebben het schip in de tussentijd geholpen, misschien zat daar iemand bij die besmet was en anderen besmet heeft?

Ik neem aan dat ze in Amerika in Quarantaine gaat of ze mag Cambodja niet uit maar daar is de zorg een stuk minder goed geregeld. Vraag me af hoe Cambodja dat nu gaat doen nu toch iemand besmet blijkt, nog niet iedereen is van boort toch?
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
15-02-2020 16:07
Heel eerlijk had ik het wel een beetje verwacht, dat er toch iemand besmet was op de westerdam. Want:
- Ze kwamen uit Hong Kong.
-Is daadwerkelijk iedereen echt 2-3x getest en hoeveel tijd zat daar tussen?
Enige concrete wat ik gelezen heb is dat er in cambodja 20 mensen zijn getest, mensen met klachten.
Daarvoor alleen maar beweringen. Niks over testen.
.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
15-02-2020 16:07
Heel eerlijk had ik het wel een beetje verwacht, dat er toch iemand besmet was op de westerdam. Want:
- Ze kwamen uit Hong Kong.
-Is daadwerkelijk iedereen echt 2-3x getest en hoeveel tijd zat daar tussen?
-Mensen uit Thailand hebben het schip in de tussentijd geholpen, misschien zat daar iemand bij die besmet was en anderen besmet heeft?

Ik neem aan dat ze in Amerika in Quarantaine gaat of ze mag Cambodja niet uit maar daar is de zorg een stuk minder goed geregeld. Vraag me af hoe Cambodja dat nu gaat doen nu toch iemand besmet blijkt, nog niet iedereen is van boort toch?

Dat vroeg ik mij ook af. Als ze in Japan, een hoogontwikkeld land, al te weinig testkits hebben om iedereen van de Diamond Princess te testen, waar zouden ze dan al die duizenden tests op de Westerdam vandaan hebben gehaald? Om 2-3 x te testen, zoals op meerdere sites beschreven.
Misschien hebben ze de temperatuur gemeten bij mensen en noemden ze dat testen?

The passengers were tested regularly on board and Cambodia also tested 20 once it docked. None was found to have the new coronavirus that has killed more than 1,500 people, the vast majority in China.
https://www.thejakartapost.com/news/202 ... virus.html

Mooi kloten dit, wat een geklungel. Al die mensen die al van het schip af zijn, iedereen traceren die contact heeft gehad met deze vrouw.
144 mensen van het schip die naar Maleisië zijn gevlogen, alleen al. Al die mensen die de hand van de 'gastvrije' Cambodjaanse premier hebben geschud.
nounou
Inderdaad, en ze hebben al die tijd vrij rondgelopen op het schip. Dan kan het toch niet anders of er zijn meer besmettingen?
Ik had gisteren wel ergens gelezen dat ze in Hong Kong allemaal getest zijn voor ze aan boort gingen waar inderdaad, overal tekorten en de Westerdam zou wel voor iedereen voldoende testen hebben. Ik betwijfel het dus ik ben ook heel benieuwd hoe ze getest hebben.

Een man die aan boort was zei wel dat de apotheek aan boort goed was maar wat werd er aangeboden? Neem aan dat ze niet alles op voorraad hebben.
Ik denk dat dit nog wel een staartje gaat krijgen voor Nederland want het is een Nederlands schip. De Amerikanen houden er wel van om een rechtszaak te beginnen dus daar zijn we mooi klaar mee. Ik bedoel dus dat mensen boos zijn dat er toch iemand besmet was terwijl gezegd werd dat niemand besmet was.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 15-02-2020 16:51
22.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Van de mensen die getest worden op de Diamond Princess is telkens ongeveer 30% besmet. Vandaag ook weer 67 van de 217 getesten, waarbij niet duidelijk wie er getest is. Misschien zijn dat mensen die verhoging hadden dus van wie het aannemelijker was dat ze ziek zouden zijn.
nounou
Zazamaenade schreef:
15-02-2020 16:50
Van de mensen die getest worden op de Diamond Princess is telkens ongeveer 30% besmet. Vandaag ook weer 67 van de 217 getesten, waarbij niet duidelijk wie er getest is. Misschien zijn dat mensen die verhoging hadden dus van wie het aannemelijker was dat ze ziek zouden zijn.
Het zou mij logisch lijken om eerst de mensen te testen die tot een risico groep behoren of die al bepaalde symptomen hebben. Dan kunnen die zo snel mogelijk van boort. Maar ik vraag me inmiddels af hoeveel mensen er inmiddels al getest zijn en hoeveel er nog wachten en dus risico lopen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
15-02-2020 16:50
Ik denk dat dit nog wel een staartje gaat krijgen voor Nederland want het is een Nederlands schip. De Amerikanen houden er wel van om een rechtszaak te beginnen dus daar zijn we mooi klaar mee. Ik bedoel dus dat mensen boos zijn dat er toch iemand besmet was terwijl gezegd werd dat niemand besmet was.

Zou het niet alleen nog een merknaam zijn, Holland America Lines?
Als ik het goed begrijp zijn zowel Princess Cruises als Holland America Lines eigendom van het Brits-Amerikaanse Carnival Corporation.
Als dit lemma op Wikipedia klopt bezit dit bedrijf vrijwel alle grote cruiselines.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carnival_ ... on_%26_plc
nounou
Geen idee eigenlijk van wie dat schip is, ging er vanuit dat het Nederlands was gezien de naam maar het kan net zo goed Amerikaans zijn inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
15-02-2020 17:56
Geen idee eigenlijk van wie dat schip is, ging er vanuit dat het Nederlands was gezien de naam maar het kan net zo goed Amerikaans zijn inderdaad.
schip vaart onder NL vlag, dat is belastingtechnisch goedkoper.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Nog niet iedereen is van boord. Onduidelijk is of er nu nog mensen af mogen:


Rederij Holland America Line (HAL) regelt voor alle passagiers vluchten naar de Cambodjaanse stad Phnom Penh. Vanwege het vliegschema gaan de laatste opvarenden zondag van boord.

Wat voor gevolgen de besmetting heeft voor de vakantiegangers die nog op het schip zitten, is niet bekend. Een woordvoerder van HAL wil niet reageren op de laatste ontwikkeling.
https://www.nu.nl/coronavirus/6031101/a ... virus.html
.
Een eerste groep Nederlanders die op het cruiseschip verbleef is vandaag gearriveerd op Schiphol lees ik net in het AD .
Ik neem aan dat die goed gemonitord worden .
Net als alle mensen met wie ze terug in het vliegtuig zaten hoop ik ??
Ja ze worden gemonitord maar hoeven niet in quarantaine.

Daar begrijp ik dus niks van. Vragen om ellende vind ik dit.
Alle reacties Link kopieren
Elf reizigers die mogelijk in contact zijn geweest met een 83-jarige Amerikaanse vrouw die in Maleisië positief is getest op het nieuwe coronavirus krijgen geen toestemming om naar Nederland te komen, zegt het RIVM tegen Hart van Nederland.

Het RIVM zegt dat de bevestiging van het ziektegeval reden is om een groep van elf mensen die via Maleisië naar Nederland zouden vliegen, de toegang te weigeren. Nederlanders die via Dubai vlogen kwamen zaterdag al aan op Schiphol. Voor hen gelden geen extra maatregelen, meldt een woordvoerder. ‘De Amerikaanse vrouw kreeg ziekteverschijnselen toen ze in Maleisië was. Het virus is zover nu duidelijk is pas besmettelijk vanaf dat stadium, dus is er geen reden om aan te nemen dat deze mensen ook zijn besmet. Maar uitsluiten kan ik het ook niet.’

De Nederlanders die de afgelopen weken vanuit het Chinese Wuhan werden gerepatrieerd moeten twee weken thuis in quarantaine doorbrengen. Dat is bij de Nederlanders uit Cambodja niet het geval. (ANP)

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b63e83f8/
zazamaenade wijzigde dit bericht op 15-02-2020 18:42
0.31% gewijzigd
nounou
De quarantaine van de vluchten uit zwihan heeft Nederland ook alleen maar gedaan omdat dit een eis was van China. En nu is die eis er niet, dus Nederland weet het allemaal wel weer beter...Onbegrijpelijk!
Zazamaenade schreef:
15-02-2020 18:42
Het virus is zover nu duidelijk is pas besmettelijk vanaf dat stadium, dus is er geen reden om aan te nemen dat deze mensen ook zijn besmet.


Dat klopt toch helemaal niet wat het RIVM hier zegt??
Zazamaenade schreef:
15-02-2020 18:42
Elf reizigers die mogelijk in contact zijn geweest met een 83-jarige Amerikaanse vrouw die in Maleisië positief is getest op het nieuwe coronavirus krijgen geen toestemming om naar Nederland te komen, zegt het RIVM tegen Hart van Nederland.

Het RIVM zegt dat de bevestiging van het ziektegeval reden is om een groep van elf mensen die via Maleisië naar Nederland zouden vliegen, de toegang te weigeren. Nederlanders die via Dubai vlogen kwamen zaterdag al aan op Schiphol. Voor hen gelden geen extra maatregelen, meldt een woordvoerder. ‘De Amerikaanse vrouw kreeg ziekteverschijnselen toen ze in Maleisië was. Het virus is zover nu duidelijk is pas besmettelijk vanaf dat stadium, dus is er geen reden om aan te nemen dat deze mensen ook zijn besmet. Maar uitsluiten kan ik het ook niet.’

De Nederlanders die de afgelopen weken vanuit het Chinese Wuhan werden gerepatrieerd moeten twee weken thuis in quarantaine doorbrengen. Dat is bij de Nederlanders uit Cambodja niet het geval. (ANP)

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b63e83f8/
Het is toch niet te geloven, hoeveel moeite kost het nou om ze tenminste even 2 weken in quarantaine te doen voor alle zekerheid en te testen?! Nu wordt er met 2 maten gemeten. De groep die thuis is ach laat gaan niks aan de hand maar de andere groep mag niet naar huis. Ze hebben evenveel risico gelopen?!

En in Japan komen er ook steeds meer gevallen bij naast het cruiseschip, ze zijn alle artsen aan het testen in een ziekenhuis: https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200216_05/
Alle reacties Link kopieren
Semmie02 schreef:
15-02-2020 18:45
Dat klopt toch helemaal niet wat het RIVM hier zegt??

Dat het zonder symptomen besmettelijk zou zijn was een conclusie die te haastig was getrokken.
Study claiming new coronavirus can be transmitted by people without symptoms was flawed
https://www.sciencemag.org/news/2020/02 ... irus-wrong

Al is ook niet bewezen dat het niet alsnog zo zou kunnen zijn. Lekker duidelijk. Het RIVM zal op de hoogte zijn van de laatste stand van zaken, mag je hopen.

Dat ze niet naar Nederland zouden mogen komen vind ik wel wat vreemd, ze kunnen hier best in isolatie in een ziekenhuis verpleegd of in de gaten gehouden worden, toch?
nounou
Zazamaenade schreef:
15-02-2020 19:02
Dat het zonder symptomen besmettelijk zou zijn was een conclusie die te haastig was getrokken.
Study claiming new coronavirus can be transmitted by people without symptoms was flawed
https://www.sciencemag.org/news/2020/02 ... irus-wrong

Al is ook niet bewezen dat het niet alsnog zo zou kunnen zijn. Lekker duidelijk. Het RIVM zal op de hoogte zijn van de laatste stand van zaken, mag je hopen.

Ja laten we daar dan maar van uitgaan.


Dat ze niet naar Nederland zouden mogen komen vind ik wel wat vreemd, ze kunnen hier best in isolatie in een ziekenhuis verpleegd of in de gaten gehouden worden, toch?

Ja lijkt mij ook. Zelfde situatie als evacuées uit Wuhan lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
China doet het papiergeld in quarantaine:

Ook het Chinese papiergeld moet in quarantaine, zo heeft de Chinese centrale bank besloten. Bankbiljetten kunnen het coronavirus helpen verspreiden en daarom haalt de People's Bank of China oude bankbiljetten tijdelijk uit de roulatie en worden die ontsmet. Die maatregel kondigde Fan Yifei, vice-president van de centrale bank, zaterdag aan.

Geld uit de regio's met de hoogste besmettingsgraad wordt schoongemaakt door toepassing van ultraviolette straling of verhitting en daarna tenminste veertien dagen opgeslagen, alvorens het weer wordt gedistribueerd, aldus Fan. In minder zwaar getroffen gebieden wordt het geld een week lang uit roulatie gehaald.

Lokale banken is gevraagd om geld afkomstig van ziekenhuizen en markten apart te houden. Ook mogen geen bankbiljetten worden uitgewisseld tussen provincies en steden met een hoge besmettingsgraad. De centrale bank kondigde tevens aan dat 600 miljard yuan (79,3 miljard euro) aan nieuwe bankbiljetten in omloop wordt gebracht in de Chinese provincie Hubei en de hoofdstad Wuhan. Dat gebied geldt als het epicentrum van het nieuwe coronavirus. Er zijn al meer dan 64.000 besmettingsgevallen geconstateerd en bijna 1400 patiënten zijn aan de gevolgen overleden.

Het gebruik van cash is de laatste jaren minder geworden door de opkomst van elektronische betalingen, maar vooral ouderen geven nog altijd de voorkeur aan contant geld.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b63e83f8/

Kweenie hoor, is dit niet over de top?
nounou
Ik vind het ook ver gaan met dat geld maar geld schijnt een van de meest vieze dingen te zijn. Maar... Als het virus snel dood gaat op oppervlakten dan heeft het weinig zin of denken ze nu dat het toch lang kan leven?
Alle reacties Link kopieren
Geldbiljetten gaat van hand tot hand, en af en toe ga je wijsvinger en/of duim natmaken. Toch??
Bij welke temperatuur gaan ze biljetten verhitten?
anoniem_395627 wijzigde dit bericht op 15-02-2020 21:33
23.96% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven