Gezondheid alle pijlers

Wuhan Coronavirus

23-01-2020 19:10 3036 berichten
Ik heb er nog geen topic over gezien.

Maar mij lijkt het redelijk zorgelijk. Er zijn maar twee provincies in China waar het virus niet is gesignaleerd.

Qua verspreiding lijkt het toch snel te gaan.
Bron: AD
Welke gevolgen de besmetting heeft voor de 142 medepassagiers die met het Amerikaanse stel naar Maleisië vlogen en welke nationaliteiten die hebben, is nog onduidelijk. Hetzelfde geldt voor de andere passagiers van de Westerdam. Een eerste groep Nederlanders die morgen in Nederland zou aankomen vanuit Maleisië kreeg volgens de NOS te horen dat ze nog niet naar huis mogen.

Volgens het RIVM mogen elf voormalige passagiers van de Westerdam niet via Schiphol reizen. Onder hen bevinden zich mogelijk een of twee Nederlanders. Een woordvoerder van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu kon daar vanavond nog geen definitief uitsluitsel over geven.De GGD gaat alle Nederlanders die op het cruiseschip zaten bij terugkeer in Nederland uit voorzorg controleren op besmetting met het coronavirus.

Het is allemaal erg onduidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
15-02-2020 19:27
China doet het papiergeld in quarantaine:

Ook het Chinese papiergeld moet in quarantaine, zo heeft de Chinese centrale bank besloten. Bankbiljetten kunnen het coronavirus helpen verspreiden en daarom haalt de People's Bank of China oude bankbiljetten tijdelijk uit de roulatie en worden die ontsmet. Die maatregel kondigde Fan Yifei, vice-president van de centrale bank, zaterdag aan.

Geld uit de regio's met de hoogste besmettingsgraad wordt schoongemaakt door toepassing van ultraviolette straling of verhitting en daarna tenminste veertien dagen opgeslagen, alvorens het weer wordt gedistribueerd, aldus Fan. In minder zwaar getroffen gebieden wordt het geld een week lang uit roulatie gehaald.

Lokale banken is gevraagd om geld afkomstig van ziekenhuizen en markten apart te houden. Ook mogen geen bankbiljetten worden uitgewisseld tussen provincies en steden met een hoge besmettingsgraad. De centrale bank kondigde tevens aan dat 600 miljard yuan (79,3 miljard euro) aan nieuwe bankbiljetten in omloop wordt gebracht in de Chinese provincie Hubei en de hoofdstad Wuhan. Dat gebied geldt als het epicentrum van het nieuwe coronavirus. Er zijn al meer dan 64.000 besmettingsgevallen geconstateerd en bijna 1400 patiënten zijn aan de gevolgen overleden.

Het gebruik van cash is de laatste jaren minder geworden door de opkomst van elektronische betalingen, maar vooral ouderen geven nog altijd de voorkeur aan contant geld.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b63e83f8/

Kweenie hoor, is dit niet over de top?
Waarschijnlijk zit hier iets anders achter. Klinkt als een manier om meer controle over contact geld te krijgen.

Voor de meeste mensen is dit sowieso geen probleem omdat iedereen alles met apps betaalt in China. Cash wordt door de doorsnee mens in China (in steden) relatief weinig gebruikt.
Van het RIVM (Q&A’s):

In Duitsland is door het Robert Koch Instituut (RKI Robert Koch Instituut ) een aantal besmette patiënten gerapporteerd. De besmetting begon bij een Chinese vrouw die op zakenreis was. Zij zou geen symptomen hebben gehad. Het RKI heeft inmiddels gemeld dat dit niet klopt. Zij had wel degelijk klachten en gebruikte medicijnen om de koorts te onderdrukken. Op dit moment zijn er geen bewijzen dat asymptomatische mensen besmettelijk zijn en bijdragen aan de verspreiding van het virus.
Hierover is een artikel gepubliceerd.
https://www.sciencemag.org/news/2020/ ... us-wrong
Dit is al een wat ouder artikel over dat de markt in Wuhan misschien niet de bron van de besmetting was. Eigenlijk is de bron van het virus ook gewoon nog niet definitief vastgesteld.

https://www.sciencemag.org/news/2020/0 ... globally
Er is nog zoveel onduidelijk over waar het vandaan komt en hoe het verspreid wordt.

- Eerst werd er gezegd dat het niet door bijvoorbeeld een airco verspreid kon worden, nu denken ze dat dat misschien wel kan.
- De een zegt dat je al besmettelijk bent zonder symptomen en dan moet je weer wel symptomen hebben.
- Onduidelijkheid over hoe lang het virus leeft op oppervlakten.
- De een zegt van het komt van dieren en dan komt het weer uit een lab.

In China gaan ze nu onderzoeken of andere medicatie voor bepaalde ziekten/aandoeningen ook effect heeft op Corona. Heb ergens gelezen dat ze dan ook gaan kijken of een behandeling die ze bij HIV patienten doen effect heeft. Ben echt benieuwd of ze iets gaan vinden wat helpt.
ikbenmelisoe schreef:
15-02-2020 15:20
Denk dat dit wel erger is dan de 'gewoonlijke griep' hoor...
Weet je wat ik erg vind? [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-02-2020 12:55
Reden: ongepast en op de man
29.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Semmie02 schreef:
15-02-2020 22:22
Dit is al een wat ouder artikel over dat de markt in Wuhan misschien niet de bron van de besmetting was. Eigenlijk is de bron van het virus ook gewoon nog niet definitief vastgesteld.

https://www.sciencemag.org/news/2020/0 ... globally

Hopelijk komt men daar nog achter.
Ook was er de theorie dat het coronavirus via pangolins is overgesprongen op mensen, er was 99% overeenkomst gevonden maar de studie moet nog gepubliceerd worden.
https://www.nature.com/articles/d41586-020-00364-2

Misschien hebben degenen die niet op de markt geweest zijn contact gehad met deze dieren, via stropen, doden of verwerken van de schubben of het vlees van deze dieren. Het is strafbaar om dat te doen (10 jaar gevangenis) dus of dat ooit boven water komt?

Het is vandaag World Pangolin Day. Zelf had ik voor afgelopen weken nog nooit van deze dieren gehoord, en dus ook niet dat ze door stropen in Azië en Afrika ernstig bedreigd worden in hun voortbestaan als soort.
https://www.youtube.com/watch?v=DqC3ieJJlFM ( 'Pangolins: The Most Trafficked Mammal You've Never Heard Of', National Geographic)
https://www.youtube.com/watch?v=5FjYl1acuGU ('Pangolin Being Eaten To Extinction', reportage skynews)

Afbeelding
nounou
Alle reacties Link kopieren
Streep door terugvlucht naar Nederland

Chaos compleet voor passagiers Westerdam: ’We zijn de wanhoop nabij’


. De resterende 239 passagiers, waaronder een twintigtal Nederlanders, zouden zondag vertrekken van boord. Dat gaat volgens kapitein Smit niet meer door. „We kregen bericht van Maleisische gezondheidsautoriteiten dat op doorreis toch een besmette opvarende is ontdekt, terwijl wij op de Westerdam afgelopen twee weken geen verdachte gevallen hebben geconstateerd. We moeten nu wachten op weer nieuwe medische testen. Ook is de toestemming om transfers in Kuala Lumpur te maken tot nader order opgeschort.”

Tegengehouden in Kuala Lumpur
Mogelijk dat er een twee weken durende quarantaineperiode in acht moet worden genomen. Hoe dat georganiseerd gaat worden, is onduidelijk omdat veel van de Westerdam-passagiers al zijn ’uitgezwermd’. Nederlanders die al in Kuala Lumpur zijn in afwachting van hun vluchten naar Schiphol, worden tegengehouden. Kapitein Smit zegt zijn gasten toe er alles aan te doen om het wrange avontuur op zee tot een goed einde te brengen en hen zo snel mogelijk naar huis te krijgen.

Telegraaf.
.
Ik had van te voren ook nog nooit van die dieren gehoord maar ik vind ze er wel op de een of andere manier leuk uit zien:
Afbeelding

De schubben zouden een geneeskrachtige werking hebben of iets dergelijks. Arme beestjes.

Wat me vandaag ook op viel trouwens is dat het bij een Vietnamese loempia kraam erg druk was vandaag. Aangezien je nu leest dat er mensen zijn die de Chinees mijden...
Alle reacties Link kopieren
Hart van Nederland heeft de mensen die al in Nederland zijn geïnterviewd:
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ronavirus/
nounou
TsumTsum schreef:
15-02-2020 22:37
Er is nog zoveel onduidelijk over waar het vandaan komt en hoe het verspreid wordt.

- Eerst werd er gezegd dat het niet door bijvoorbeeld een airco verspreid kon worden, nu denken ze dat dat misschien wel kan.
- De een zegt dat je al besmettelijk bent zonder symptomen en dan moet je weer wel symptomen hebben.
- Onduidelijkheid over hoe lang het virus leeft op oppervlakten.
- De een zegt van het komt van dieren en dan komt het weer uit een lab.

In China gaan ze nu onderzoeken of andere medicatie voor bepaalde ziekten/aandoeningen ook effect heeft op Corona. Heb ergens gelezen dat ze dan ook gaan kijken of een behandeling die ze bij HIV patienten doen effect heeft. Ben echt benieuwd of ze iets gaan vinden wat helpt.
Ik ga van het ergste uit, ( en in mijn ogen zou iedereen dat moeten doen totdat er meer duidelijkheid is) China gaat niet voor niets oud geld innemen en ontsmetten en nieuw geld drukken. Ze zijn ook niet voor niets alles aan het ontsmetten. Ik ga vooralsnog uit van een Ro van 6, incubatietijd van 6 tot 18 dagen en van een CFR van 8. Ik denk dat dat, gezien de a-symptomatische dragers, een redelijker beeld geeft. Ik heb bijna 15 jaar ervaring met het corona virus/fip bij katten, heb nauw samengewerkt met het VMDC in Utrecht en herken meer dan me lief is. Ik ben dus meer dan op mijn hoede en nogmaals; dat zou iedereen moeten zijn in deze. Zoon is nog flink grieperig en ik hou het goed in de gaten. Zal wel een gewone griep zijn maar ik ben nog steeds verbaasd om de laconieke en bijna lacherige respons van de hap. Temeer omdat hij via zijn bedrijf 9 dagen geleden contact heeft gehad met een vrouw die de dag ervoor uit China terug was. Ach, haha, je wint eerder de lotto hoor mevrouw. Mocht u zich nou echt zorgen maken (gniffel) dan zou ik even op de site van het rivm (honende toon) kijken. Kunnen wij verder niks mee, moet u bij de ggd zijn. Nou, (onderdrukt hihi) fijne avond nog!
Zazamaenade schreef:
15-02-2020 23:20
Hart van Nederland heeft de mensen die al in Nederland zijn geïnterviewd:
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ronavirus/
Fijn dat die mensen weer terug zijn en ik hoop dat ze niet besmet zijn. En dit moet toch ook een hele kostenpost zijn voor de rederij: Iedereen geld terug plus korting op volgende cruise. Geen idee of de vlucht naar Hong Kong waar ze aan boord gingen was inbegrepen maar ik vind het echt zo netjes van het bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
nospe schreef:
15-02-2020 23:28
Ik ga van het ergste uit, ( en in mijn ogen zou iedereen dat moeten doen totdat er meer duidelijkheid is) China gaat niet voor niets oud geld innemen en ontsmetten en nieuw geld drukken. Ze zijn ook niet voor niets alles aan het ontsmetten. Ik ga vooralsnog uit van een Ro van 6, incubatietijd van 6 tot 18 dagen en van een CFR van 8. Ik denk dat dat, gezien de a-symptomatische dragers, een redelijker beeld geeft. Ik heb bijna 15 jaar ervaring met het corona virus/fip bij katten, heb nauw samengewerkt met het VMDC in Utrecht en herken meer dan me lief is. Ik ben dus meer dan op mijn hoede en nogmaals; dat zou iedereen moeten zijn in deze. Zoon is nog flink grieperig en ik hou het goed in de gaten. Zal wel een gewone griep zijn maar ik ben nog steeds verbaasd om de laconieke en bijna lacherige respons van de hap. Temeer omdat hij via zijn bedrijf 9 dagen geleden contact heeft gehad met een vrouw die de dag ervoor uit China terug was. Ach, haha, je wint eerder de lotto hoor mevrouw. Mocht u zich nou echt zorgen maken (gniffel) dan zou ik even op de site van het rivm (honende toon) kijken. Kunnen wij verder niks mee, moet u bij de ggd zijn. Nou, (onderdrukt hihi) fijne avond nog!

Domme reactie, inderdaad. Heb je zelf de plaatselijke/regionale GGD gebeld? Zou ik wel doen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat de quarantainetijd op het schip waar zoveel mensen ziek zijn geworden bijna voorbij is.

Is dat niet vreemd? Er worden nog steeds mensen ziek. Die zijn dan toch weer besmettelijk? Zou de quarantainetijd niet pas moeten ingaan op het moment dat er niemand meer ziek wordt?
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
16-02-2020 08:05
Ik lees dat de quarantainetijd op het schip waar zoveel mensen ziek zijn geworden bijna voorbij is.

Is dat niet vreemd? Er worden nog steeds mensen ziek. Die zijn dan toch weer besmettelijk? Zou de quarantainetijd niet pas moeten ingaan op het moment dat er niemand meer ziek wordt?
Ja inderdaad ook mijn gedachte!
Alle reacties Link kopieren
nospe schreef:
15-02-2020 23:28
Ik ga van het ergste uit, ( en in mijn ogen zou iedereen dat moeten doen totdat er meer duidelijkheid is) China gaat niet voor niets oud geld innemen en ontsmetten en nieuw geld drukken. Ze zijn ook niet voor niets alles aan het ontsmetten. Ik ga vooralsnog uit van een Ro van 6, incubatietijd van 6 tot 18 dagen en van een CFR van 8. Ik denk dat dat, gezien de a-symptomatische dragers, een redelijker beeld geeft. Ik heb bijna 15 jaar ervaring met het corona virus/fip bij katten, heb nauw samengewerkt met het VMDC in Utrecht en herken meer dan me lief is. Ik ben dus meer dan op mijn hoede en nogmaals; dat zou iedereen moeten zijn in deze. Zoon is nog flink grieperig en ik hou het goed in de gaten. Zal wel een gewone griep zijn maar ik ben nog steeds verbaasd om de laconieke en bijna lacherige respons van de hap. Temeer omdat hij via zijn bedrijf 9 dagen geleden contact heeft gehad met een vrouw die de dag ervoor uit China terug was. Ach, haha, je wint eerder de lotto hoor mevrouw. Mocht u zich nou echt zorgen maken (gniffel) dan zou ik even op de site van het rivm (honende toon) kijken. Kunnen wij verder niks mee, moet u bij de ggd zijn. Nou, (onderdrukt hihi) fijne avond nog!
Ik heb een goede band met mijn huisarts en bij een bezoek daar kwam het virus ter sprake. Hij liet duidelijk merken dat hij er niet gerust op is. Geen angst maar wel ongerust. Dat lijkt me een juiste instelling. Er is nog veel onduidelijk in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
16-02-2020 08:05
Ik lees dat de quarantainetijd op het schip waar zoveel mensen ziek zijn geworden bijna voorbij is.

Is dat niet vreemd? Er worden nog steeds mensen ziek. Die zijn dan toch weer besmettelijk? Zou de quarantainetijd niet pas moeten ingaan op het moment dat er niemand meer ziek wordt?
Mensen zitten vanaf 3 februari in quarantaine en hebben sinds die tjd dus geen contact meer gehad met anderen, als het goed is. Ik verwcaht wel dat deze mensen in hun thuisland weer 14 dagen in quarantaine moeten.
Alle reacties Link kopieren
hollandstheemutsje schreef:
16-02-2020 08:56
Ik heb een goede band met mijn huisarts en bij een bezoek daar kwam het virus ter sprake. Hij liet duidelijk merken dat hij er niet gerust op is. Geen angst maar wel ongerust. Dat lijkt me een juiste instelling. Er is nog veel onduidelijk in mijn ogen.
Ik begin te denken dat de overheid hier opzettelijk een beetje laks reageert in het openbaar. Om te voorkomen dat mensen ongerust worden, medicijnen gaan hamsteren ed.

Ik denk dat er achter de schermen veel meer bekend is dan er naar buiten wordt gebracht.
Zazamaenade schreef:
15-02-2020 23:40
Domme reactie, inderdaad. Heb je zelf de plaatselijke/regionale GGD gebeld? Zou ik wel doen.
Ja, waarom niet. Daar zijn ze toch voor?

Weet je waar uit China die Chinese mevrouw komt en of ze ziek is of symptomen heeft. Kun je daar op een of andere manier achter komen?

Ik begrijp je ongerustheid wel hoor. Dat had ik ook toen we terugkwamen van vakantie en ziek werden. En wij hadden, voor zover ik weet, geen contact gehad met iemand die recent in China was geweest. Het enige wat je kunt doen, is goede hygiene. Had ook ontsmettingsgel bij me. Sowieso handig in het griepseizoen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat doordat China niet transparant en helemaal open is (geweest), dat het lastiger is om echt te weten hoe het virus zich gedraagt.

Want pas als je echt wat weet kun je betere afwegingen maken. En ik hoop dat economische belangen niet de hele tijd voor gaan, want uiteindelijk zal het de economie juist treffen, mocht het virus toch heftiger in slaan.
Alle reacties Link kopieren
The Chinese professor Xu Zhangrun, who published a rare public critique of President Xi Jinping over China’s coronavirus crisis, has now been barred from social media, and his friends have not been able to contact him for several days, they told the Observer.

His passionate attack on the government’s system of controls and censorship, Viral Alarm: When Fury Overcomes Fear, was published this month as a powerful debate on freedom of speech convulsed the country.

When Professor Xu published his essay, he warned that he was likely to be punished; he said he had already been suspended from work, lost his position as a professor, and had “freedoms curtailed” over critiques published nearly a year earlier.

“I can now all too easily predict that I will be subjected to new punishments; indeed, this may well even be the last piece I write,” he wrote at the end of his latest essay.

Friends say that, since publication, Xu’s account has been suspended on WeChat, a Chinese messaging app, and they have been unable to get in touch with him for days. Most believe he has not been detained, and is at home in Beijing, but his name has been scrubbed from Weibo, and only a few articles from several years ago showing up on the country’s biggest search engine, Baidu. Calls to his mobile phone went unanswered on Friday.


In a further reminder of the government’s strict controls, two citizen journalists who were reporting from the epicentre of China’s coronavirus outbreak have vanished this week, apparently detained.

https://www.theguardian.com/world/2020/ ... -ring-true
(ingekort)
.
Alle reacties Link kopieren
Nu de Amerikanen wel hun mensen van de Diamond Princess halen, voelen oa de Britten en de Nederlanders zich in de steek gelaten door hun overheid, lees ik in verschillende artikelen.

Ja, zo zou ik me ook voelen.
.
Bron: AD

Een Belg die in Brussel in een ziekenhuis in quarantaine verbleef omdat hij positief testte op het nieuwe coronavirus, mag naar huis. Hij is niet langer besmet met het virus en is dus ook niet meer besmettelijk voor zijn omgeving, meldden de Belgische gezondheidsautoriteiten vanavond.

De man werd op 2 februari samen met acht andere Belgen gerepatrieerd vanuit het Chinese Wuhan, en testte positief op het nieuwe coronavirus. Hij werd onmiddellijk opgenomen in strikte afzondering in het Sint-Pietersziekenhuis te Brussel. Hij was echter nooit ziek en vertoonde ook geen symptomen. De acht anderen waren niet geïnfecteerd.

Hij was dus positief getest, maar is nooit ziek geweest. Ook een bijzondere casus. Gelukkig voor deze Belg dat hij weer naar huis mag.
Alle reacties Link kopieren
Semmie02 schreef:
16-02-2020 10:46
Bron: AD





Hij was dus positief getest, maar is nooit ziek geweest. Ook een bijzondere casus. Gelukkig voor deze Belg dat hij weer naar huis mag.
dat is eigenlijk niet zo bijzonder, dat gebeurt heel vaak met heel veel virussen. Dan heb je het wel in je lichaam, maar heeft je lichaam het bevochten voordat het zich zo veel kon vermenigvuldigen dat je ziek wordt.
Als je nu alle nederlanders gaat testen kom er er ook achter dat een heel groot deel dat verkoudheidvirus heeft dat rondzwerft, maar niet ziek is.
Ik heb even een nieuw topic aangemaakt want volgens mij is dit topic vol (ik dacht dat de limiet 3000 was?): gezondheid/coronavirus-covid-19/list_messages/457676

En ik zou ook balen als ik een van de 5 Nederlanders zou zijn en je merkt dat andere landen mensen komen ophalen en Nederland niet. Maar misschien kunnen die meegenomen worden door een ander land in de buurt mits ze niet besmet zijn? Ik bedoel het zijn er maar 5 die kunnen toch makkelijk ergens bij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven