Gezondheid alle pijlers

Zelf vitamine b12 injecteren

12-02-2018 13:25 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag;

Een week of 6 geleden is er bij mij een vitamine b12 tekort vastgesteld en sindsdien is er begonnen met 1 keer per week een injectie. De injectie kreeg ik op dinsdag en rond vrijdag zaterdag was ik behoorlijk vermoeider en op de dag van de injectie helemaal gesloopt. Nu is er in overleg met de huisarts besloten dat ik twee keer per week een injectie mag halen en dat wanneer ik het eraan toe heb ik ze mag leren zetten en thuis mag injecteren.

Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn die zelf injecteren en of er nog handige trucjes zijn. Wanneer waren jullie daar klaar voor? Ik kan zelf wel injecteren heb ik meegekregen vanuit mijn opleiding maar of ik het bij mij durf te zetten weet ik niet.

Ik zou het graag voor de voorjaarsvakantie willen leren omdat ik dan een weekje met wintersport ga.
Hi,

Ik heb ruim 10 jaar zelf B12 injectie gezet, elke maand. Aangezien ik nu in het buitenland woon, moet ik het laten doen. Uiteindelijk zou je frequentie ook wel wat naar beneden gaan, in het begin heb ik ook elke week een injectie gehad.

Goed zelf injecteren is pijnlijk. Het is onnatuurlijk om jezelf pijn te doen en een naald in je (in mijn geval) been steken, was niet zo tof. De vloeistof is het meest pijnlijk omdat je spier een soort....verzuring aangeeft als signaal. Langzaam spuiten is mijn advies.

Zorg voor een rustige omgeving, zet alles netjes klaar. Ze leren je wel hoe het moet en dan kijken ze ook nog een keer mee of je het goed doet.
Ik heb een opzuignaald en priknaald. Grote luchtbellen probeer ik eruit te krijgen, maar zit altijd wat lucht in. Niet zo erg, want je spuit in de spier.

Succes!
Gebruik anders Emla zalf. Daarmee wordt het prikken minder pijnlijk. Zoek wel even uit hoe dat exact werkt, want dat weet ik niet.
Het wintersporten is een hele goede reden om het snel te leren, anders moet je daar op zoek naar een arts of verpleegkundige die jouw injectie kan zetten.
Ik zet ze zelf vrij vaak bij anderen maar bij mezelf niet. Lukte me niet die drempel over te gaan om naald in m’n been te zetten. Mijn man is meegegaan met zetten en daar hebben ze het hem voorgedaan/uitgelegd zodat hij het kan zetten bij mij. Dus dat is ook optie om iemand anders bekwaam te laten maken. In de praktijk zetten collega’s hem altijd bij mij en heeft man het nog nooit hoeven doen.
Ik injecteer inmiddels ruim een jaar zelf. Ook ik heb heeft vanuit mijn opleiding geleerd maar dat zegt niet veel over jezelf injecteren.

Ja twee naalden weet je en alle lucht eruit!

B12 hoeft niet intramusculair maar mag ook subcutaan.
Ook spuit dan ook in het eerste kwadrant van mijn bovenbeen.
Pak en plooi en zet erin.
Ik gebruik een naald microlance 3.

Ik zoek altijd een rustig plekje en spuit het rustig in.
Naald 10sec laten zitten na inspuiten zodat het niet terugloopt.
Trek wel eerst even op voordat je de vloeistof erin spuit, zodat je niet in een ader zit.
Pijn is echt minimaal.

Succes!

(Waar woon je? Misschien kan ik je helpen?)
Zorg dat de vloeistof warm is, dus op tijd uit de koelkast halen en langzaam spuiten.
Het voelt bij mij alsof ik door een stuk leer heenprik. Ik pak de huid samen em tel altijd 1,2,3 en prik.
Wennen doet het bij mij niet eigenlijk.
Het is bij mij niet dat ik bang ben voor de pijn ofzo. Maar ik moet toch eerst een soort van drempel over. In mijn omgeving heb ik niet iemand die het zou durfen die ook mee gaat met wintersport. Ik heb ook weinig zin om daar als een dweil rond te lopen als ik geen injecties neem. Ook bied het wat meer mogelijkheden met oog op mijn opleiding als ik het zelf zou kunnen.
Je hebt ook vloeistof die niet in de koelkast bewaard hoeft, maar ook die verwarm ik altijd eerst in mijn hand voor ik de injectie laat zetten. Even als losse tip, ik durf zelf injecteren niet aan, dus daarover geen advies.
Ik doe het flesje altijd eerst even in mijn beha voordat ik spuit. Want ook al heb ik injecties die buiten de koelkast bewaard kunnen worden, het is toch prettiger als het op lichaamstemperatuur is.
Het daadwerkelijk prikken vind ik altijd effe een rot moment. Voelt onnatuurlijk om jezelf te injecteren. Maar ben blij dat ik niet elke week naar de huisarts/assistent hoef.
Ik deed het altijd subcutaan, volgens mij arts kon dat ook. Subcutaan is natuurlijk veel eenvoudiger om zelf te doen.
Vandaag heb ik hem zelf subcutaan gezet! Donderdag nog een keer bij de huisarts en vanaf dan mag ik ze thuis zelf zetten.
Ik denk ook dat er niet veel trucjes aan is, maar het gewoon doen is ipv denken :D
Waarom injecteer je subcutaan?

Vroeger was ik erg bang voor naalden en heb ik ook lange tijd de injecties door de assistente laten zetten.
Ik zelf injecteer al weer meer dan een jaar intramusculair met een lange naald in mijn bovenbeen. De B12 werkt op deze manier optimaler omdat het langzamer aan het lichaam wordt afgegeven. Mijn spier werkt als het ware als een depot.
Wanneer je subcutaan injecteert plas je de B12 sneller uit en zal je daarom frequenter moeten injecteren.
Subcutane injecties worden meestal alleen aanbevolen wanneer mensen door een aandoening bijv. niet intramusculair mogen injecteren.

Ik vind de intramusculair injecteer techniek zelf niet moeilijk... het is gewoon loodrecht darten.
Ik voel me prettiger bij subcutaan. En of ik im of sc injecteer maakt niet veel uit qua afgifte. Op dit moment zit ik op 2x per week wat voorlopig nog zal blijven. En mijn huisarts vind het ook beter dat ik zelf sc injecteer inplaats van im met oog op complicaties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven