Gezondheid alle pijlers

Zelfhelend vermogen lichaam

28-02-2024 11:29 74 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorig jaar had mijn zoon een vermoedelijke herpes uitbraak in zijn oog. Met spoed naar de oogarts doorverwezen, die dit moest onderzoeken.
Tijdens het onderzoek zei de oogarts: 'Ik kan nu niet 100 procent bevestigen dat het herpes is, maar ALS het herpes is, op zich heeft het oog een prima zelfhelend vermogen en geneest herpes vaak ook zonder behandeling'.
Natuurlijk heb ik aangegeven daar niet vanuit te willen gaan en stond ik erop dat we medicatie mee naar huis zouden krijgen. Gelukkig begonnen de klachten na gebruik binnen een paar dagen af te nemen.

Gisterenavond zat ik een historische serie (Vikingen periode) te kijken en vroeg me af: hoe deden die mensen het dan met oogontstekingen of herpes ed? (I know, call me crazy, maar dat soort dingen komen wel eens bij me op tijdens het kijken)
Ze werden bv toch niet allemaal blind na bv zo een herpesinfectie in het oog? Er zullen toch heel veel ziektes vanzelf genezen zijn geweest?
Natuurlijk was er veel kindersterfte en ziektes die tot de dood hebben geleden omdat er geen medicatie/antibiotica voor bestond.
Maar is het lichaam soms niet in staat om het probleem gewoon zelf op te lossen en grijpen we nu anno 2024 niet te snel naar medicijnen?
Als zelfs een oogarts aangeeft te geloven in het zelfhelend vermogen van het oog....(vond het wel een bijzondere opmerking, gezien het oog toch wel een kwetsbaar iets is en de oogarts alsnog bij herpes tóch geloofde in zelfgenezing)

Wat zijn jullie gedachten hierover?
elinas wijzigde dit bericht op 28-02-2024 11:43
9.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel veel geneest inderdaad vanzelf, maar heel veel ook niet. Het is niet voor niets dat mensen een flink lagere levensverwachting hadden.
Kinderen die ziek werden, stierven ook veel vaker dan nu. Hetzelfde als met ontstekingen. Als het geen ernstige ontsteking was, lost het zichzelf wel op. Is het wel ernstig dan kan het leiden tot sepsis en de dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga eens in een grote arme stad in Afrika kijken, dan heb je een beetje een beeld. Er zijn daar idd veel mensen met gebreken of verminkingen, en er sterven veel mensen jong door gebrek aan medische zorg.

Het lichaam kan veel dingen zelf helen, maar dat wil niet zeggen dat je er ongeschonden uit komt. Ook weet je niet van te voren hoe het voor jou uitpakt, dat hangt van veel factoren af waar je lang niet altijd invloed op hebt.

Ik ga voor wat de wetenschap ons biedt: medische zorg om te helen of erger te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe verder terug in de tijd hoe jonger mensen stierven. Zelf helend vermogen.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de prehistorie waren ze al in de weer met allerhande kruidenmengsels om ziektes of aandoeningen te behandelen.

Of het hielp is een 2e, dan had je gewoon pech.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je praat over 'zelfhelend vermogen' alsof het iets gek is, maar je lichaam doet dat continu. Als jij een sneetje of schram hebt, lost het lijf dat uit zichzelf weer op. Hetzelfde met een verkoudheid. Een ooglidontsteking is ook zo'n voorbeeld.

Dat is ook de reden dat huisartsen je zo vaak weg sturen met "kijk het nog maar een paar weken aan". Heel vaak lost het lijf het zelf wel op. In medische termen heet dat zelfhelende vermogen, daar is verder niks zweverigs aan of iets 'waar je in zou moeten geloven'.

Natuurlijk geldt het niet voor alles en dus zou ik op het oordeel van de arts afgaan. Die weet er toch het meeste van
Alle reacties Link kopieren Quote
Sommige aandoeningen gaan inderdaad vanzelf weer over. Sommige niet. Het is dus een kwestie van vertrouwen op je eigen lichaam en wat de arts erover zegt.
In Frankrijk zijn artsen schaars en de wachttijden enorm. Ik ben nogal gevoelig voor een peesschede ontsteking in de schouder. Bij de huisarts komen is geen probleem. Maar die stuurt je door naar een reumatoloog. Die doet een echo en constateert dat een injectie verlichting kan geven. Dus een nieuwe afspraak voor de injectie. Tussen het bezoek aan de huisarts en de injectie kan meer dan 6 maand zitten. En dan is het ongeveer ook weer over. Dus wacht ik nu gewoon af. Sla een grote hoeveelheid paracetamol in, om goed te kunnen slapen.
Maar hier in Frankrijk hebben ze nog nooit gehoord van "het komt vanzelf, en gaat vanzelf weer over" voor simpele kwalen als : verkoudheid, keelpijn, grieperig zijn enz. Voor bijna alles gaan ze direct naar de huisarts en komen ze het liefst thuis met een antibiotica kuur. Ik sta er versteld van hoe weinig vertrouwen ze hebben in hun eigen lichaam op gebied van dat het lichaam een zekere capaciteit heeft om zichzelf te genezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sommigen werden vanzelf beter, anderen waren hun oog kwijt. Met een beetje mazzel hadden ze er nog 1.

Tegenwoordig hoeven we gelukkig niet af te wachten. Als er een kleine kans is dat je blijvende schade kan oplopen, word je behandeld.

Maar ga maar eens naar een land waar de gezondheidszorg niet 'gratis' of goed beschikbaar is. Het overgrote deel van de wereld dus.

Ik heb op vakantie 250 euro cash moeten afrekenen voor een kind met een oorontsteking (we gingen vliegen moest antibiotica om gescheurd trommelvlies te voorkomen).

Als je met moeite het einde van de maand haalt met je salaris, ga je dus niet naar de dokter met je: herpes oog, oorontstekingen, lelijke snee, rare moedervlek. En dan wacht je gewoon af wat er gebeurt.
dropdrop wijzigde dit bericht op 28-02-2024 11:52
4.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is niet zwart/wit. Ja, ons lijf is zelfhelend. We hebben een immuunsysteem, dat infecties aanpakt en opruimt. Maar ons lijf kan niet elke ziekte zelf aan en ook niet altijd goed genoeg. Het is de expertise van een arts om dat onderscheid te maken. Vaak is dat uitzieken en afwachten, bij het merendeel van de mensen die naar de huisarts gaan gaan de klachten vanzelf, zonder medicijnen of behandeling, over. Bij bijvoorbeeld verkoudheid of griep hebben middeltjes als paracetamol of hoestdrank geen enkele invloed op het genezingsproces, enkel op de symptomen. Maar een arts kan ook de gevallen eruit pikken waarbij afwachten en aan het lichaam zelf overlaten niet verstandig is, omdat het lichaam het herstel niet (makkelijk) kan of dat er blijvende schade kan optreden. Dat het vroeger anders ging en er minder behandeld werd zegt niet dat dat beter was. Toen was de sterfte en invaliditeit na ziekte heel veel groter dan nu, juist daardoor.

Kortom: probeer niet in extremen te vervallen: je hoeft niet overal direct een medicijn voor te krijgen en je hoeft het ook niet helemaal zonder medicijnen te doen. Laat het onderscheid over aan iemand die daarvoor geleerd heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de oertijd konden mensen ook 80 worden trouwens.

Ik denk dat ons zelfhelend vermogen vele malen groter is dan we (durven) denken maar in een maatschappij die grotendeels maakbaar is grijpen we medisch supersnel in.
Ingrijpen is heel vaak heel noodzakelijk maar we hebben nog maar weinig geduld met zn allen om te kijken of ons lijf bepaalde zaken wellicht zelf op kan ruimen.

Eigenlijk vind ik het een heel mooie uitspraak van een arts.

En eerlijk? Ik denk dat artsen het zo schijtdruk hebben omdat heel veel mensen ongeduldig zijn. Vandaag last, morgen moet het over zijn.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat betreft het "vertrouw op je arts"
In het geval van zoon wilde ik dus écht niet afwachten. De huisarts vond het wel een spoedgeval. Maar als ik op het advies van de oogarts was afgegaan dan hadden we dus moeten afwachten tot het vanzelf over zou gaan (of erger zou worden). Met een herpes infectie wilde ik dat risico absoluut niet nemen.

Op zich geloof ik wel in het zelfhelend vermogen van ons lichaam, alleen in sommige gevallen vind ik het risico om af te wachten te groot
elinas wijzigde dit bericht op 28-02-2024 11:57
16.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het wel bijzonder dat je het hebt over een arts die "gelooft in zelfhelend vermogen". Alsof het iets met aura's en wichelroedes is.

Je lichaam doet de hele tijd aan zelfheling.

Herpes is een virus en virussen zijn ontzettend moeilijk op te ruimen met medicatie. Het is geen kwestie van een antibioticakuurtje zoals bij een bacterie.

Ik heb een aandoening waar een virus mee te maken heeft (kan even niet specifieker zijn want de aandoening is heel zeldzaam, dan ben ik meteen herkenbaar) en met medicatie proberen ze al járen dat virus weg te krijgen. Lukt niet. In mijn geval lukt het dus niet dat het lichaam dit virus zelf onschadelijk maakt, maar bij verreweg de meeste mensen gaat dat vanzelf en weet je niet eens dat je het gehad hebt.

En zo gaat het in de meeste gevallen dus als er geen medische zorg is: je geneest of je houdt er iets aan over of je gaat dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Probeer eens te bedenken waarom de mens vroeger niet veel ouder werd dan 50 a 60 jaar en tegenwoordig 70 a 80 jaar. Ik denk dat je dan heel dicht bij de oplossing van je vraagstuk bent.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
28-02-2024 11:55
Met een herpes infectie wilde ik dat risico absoluut niet nemen.
Met een oog zou ik dat risico niet nemen, nee. Met een kind ook niet. Onnodig pijn lijden wat met een simpel pilletje snel verlicht kan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
28-02-2024 11:55
Wat betreft het "vertrouw op je arts"
In het geval van zoon wilde ik dus écht niet afwachten. De huisarts vond het wel een spoedgeval. Maar als ik op het advies van de oogarts was afgegaan dan hadden we dus moeten afwachten tot het vanzelf over zou gaan (of erger zou worden). Met een herpes infectie wilde ik dat risico absoluut niet nemen.

Dat betekent dat de huisarts vindt dat er snel iemand naar moet kijken die er meer verstand van heeft, omdat er misschien iets kan zijn waarbij snel ingrijpen nodig is. Maar diegene met meer kennis (dus de oogarts) kan dan heel goed tot de conclusie komen dat afwachten verstandig is.
ginevra wijzigde dit bericht op 28-02-2024 12:01
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Bitje93 schreef:
28-02-2024 11:56
Probeer eens te bedenken waarom de mens vroeger niet veel ouder werd dan 50 a 60 jaar en tegenwoordig 70 a 80 jaar. Ik denk dat je dan heel dicht bij de oplossing van je vraagstuk bent.
Die leeftijden zijn gemiddelden. Er werden wel mensen 80. Best veel ook.

Maar de rekensom werd zwaar beïnvloed door de gigantische hoeveelheid kinderen die tussen 0 en 4 doodgingen. Dat drukte de cijfers enorm.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
28-02-2024 11:57
Met een oog zou ik dat risico niet nemen, nee. Met een kind ook niet. Onnodig pijn lijden wat met een simpel pilletje snel verlicht kan worden.

Herpes gaat niet weg van een simpel pilletje. Je kan de pijn bestrijden, dat is iets anders. Een paracetamol nemen kan meestal geen kwaad maar dat is iets anders dan de herpesinfectie bestrijden. En oogdruppels die de klachten verminderen kunnen ook weer andere schade toebrengen.

Je kunt bijvoorbeeld prednison in het oog druppelen. Dat remt de ontsteking en verlicht de pijn. Maar het kan wel je oogdruk op den duur dusdanig verhogen dat je oogzenuw kapot gaat, en dat kan nooit meer herstellen. En het haalt het eigenlijke herpesvirus niet weg. Dus medicatie is echt niet altijd zomaar beter. (voor de goede orde dit is geen medisch advies aan TO, alleen uitleg dat medicijnen geven niet per se beter is)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik bel vaak (paniekerig 😄) met mijn moeder die in de jaren 60/begin jaren 70 op het arme platteland in Marokko is opgegroeid en in 9 van de 10 keer zegt ze dat heel veel ziektes daar gewoon vanzelf over gingen.
Er was simpelweg geen arts en al helemaal geen medicatie. Je wachtte gewoon af (heel soms wat kruidenmiddeltjes).
Ze herinnert zich een familielid dat als kind daar ooit gebeten werd door een schorpioen. Het enige wat ze toen deden was het lichaamsdeel dagenlang heel strak afbinden met touwen zodat het (evt) gif zich niet verder zou verspreiden. Uiteindelijk heeft het kind het overleeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een herpesinfectie kan je niet genezen met medicijnen toch, er zijn alleen virusremmers die bij een uitbraak niet zo effectief zijn? Of heb ik het mis?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
28-02-2024 11:55
Ik vind het wel bijzonder dat je het hebt over een arts die "gelooft in zelfhelend vermogen". Alsof het iets met aura's en wichelroedes is.

Je lichaam doet de hele tijd aan zelfheling.

Herpes is een virus en virussen zijn ontzettend moeilijk op te ruimen met medicatie. Het is geen kwestie van een antibioticakuurtje zoals bij een bacterie.

Ik heb een aandoening waar een virus mee te maken heeft (kan even niet specifieker zijn want de aandoening is heel zeldzaam, dan ben ik meteen herkenbaar) en met medicatie proberen ze al járen dat virus weg te krijgen. Lukt niet. In mijn geval lukt het dus niet dat het lichaam dit virus zelf onschadelijk maakt, maar bij verreweg de meeste mensen gaat dat vanzelf en weet je niet eens dat je het gehad hebt.

En zo gaat het in de meeste gevallen dus als er geen medische zorg is: je geneest of je houdt er iets aan over of je gaat dood.
Zo bedoel ik het niet. We zijn intussen zo gewend dat we bijna overal medicatie voor kunnen krijgen dat ik er daar wel verbaasd over was.
Met zijn oog wilde ik geen risico nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat longontsteking hier mooi illustratief voor is.

Vroeger, als iemand longontsteking kreeg, zei men: over een week is ie dood of hersteld.
Want zo was het. Of het lichaam kon de infectie overwinnen en die persoon werd weer beter, of de infectie won.
Als je nu dus nooit antibiotica zou geven, zou echt niet iedereen met een longonsteking doodgaan. Veel mensen zouden herstellen.
Maar ja, niemand wil uittesten bij welke groep zij horen. Dus gebruiken we antibiotica, zodat we de kans dat we bij de overlevers gaan horen, veel groter maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
28-02-2024 12:05
Een herpesinfectie kan je niet genezen met medicijnen toch, er zijn alleen virusremmers die bij een uitbraak niet zo effectief zijn? Of heb ik het mis?
De medicatie sloeg wel snel aan, want het zat IN en rond zijn oog en het bleef maar verergeren. Dan zal de medicatie het virus toch ergens gestopt moeten hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
stokbootje schreef:
28-02-2024 12:08
Ik denk dat longontsteking hier mooi illustratief voor is.

Vroeger, als iemand longontsteking kreeg, zei men: over een week is ie dood of hersteld.
Want zo was het. Of het lichaam kon de infectie overwinnen en die persoon werd weer beter, of de infectie won.
Als je nu dus nooit antibiotica zou geven, zou echt niet iedereen met een longonsteking doodgaan. Veel mensen zouden herstellen.
Maar ja, niemand wil uittesten bij welke groep zij horen. Dus gebruiken we antibiotica, zodat we de kans dat we bij de overlevers gaan horen, veel groter maken.
Dit is een goed voorbeeld inderdaad.

Ik had kunnen afwachten, wie weet zou het inderdaad vanzelf overgaan zoals de oogarts zei. Maar hij had ook tot de groep behoren wiens oog beschadigd is geraakt door herpes.
Die gok wilde ik niet nemen
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
28-02-2024 12:08
De medicatie sloeg wel snel aan, want het zat IN en rond zijn oog en het bleef maar verergeren. Dan zal de medicatie het virus toch ergens gestopt moeten hebben
Wat voor medicatie heeft hij gehad dan? Want een virus kun je inderdaad niet doden met medicatie. Hooguit remmen, maar dat gaat meestal niet snel. Het kan ook een ontstekingsremmer zijn geweest die de reactie remt, niet het virus.
elinas schreef:
28-02-2024 12:06
Zo bedoel ik het niet. We zijn intussen zo gewend dat we bijna overal medicatie voor kunnen krijgen dat ik er daar wel verbaasd over was.
Met zijn oog wilde ik geen risico nemen.
Maar dat is dus een misvatting. We hebben niet overal (effectieve) medicatie voor en soms is afwachten dan de oplossing.

Ik snap niet zo goed waarom je de oogarts niet vertrouwde. De huisarts stuurt uiteraard door omdat die geen verstand van ogen heeft, de oogarts heeft dat wel en die zag kennelijk geen acuut gevaar.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven