Gezondheid alle pijlers

Ziekte van Pfeiffer

16-07-2010 18:10 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Bij mij is medio januari uit bloedonderzoek naar voren gekomen dat ik de ziekte van Pfeiffer heb. Na een vele maanden erg vermoeidheid had ik de hoop het ergste gehad te hebben. Nu heb ik sinds december ook al 5 keer oorontsteking gehad en loop ik continu te sukkelen met schimmelinfecties. Volgens mijn huisarts allemaal uitingen van mijn lichaam door de pfeiffer en mijn lage weerstand. Momenteel kwakkel ik dus nog steeds, goeie weken wisselen af met nog steeds erg vermoeide weken.

Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voor je het gevoel had weer de oude te zijn, en hadden jullie ook last van infectie o.i.d door je verminderde weerstand?
Na 9 maanden begon ik me weer een beetje de oude te worden. Maar voordat het echt over was, was ik een jaar verder denk ik.

Heb verder geen last gehad van ontstekingen of schimmels gelukkig.

Is een vervelende ziekte. Sterkte
Ik heb ook de ziekte van Pfeiffer gehad. Bij mij kwamen ze er pas laat achter, dus ik heb het niet van begin af aan bewust meegemaakt. Ze zeggen dat het normaal een half jaar duurt.
Dat heeft bij mij een jaar geduurd. Het ging wel steeds beter hoor, maar dat ik me weer echt oke voelde dus.
Cum non tum age
Het virus blijft je hele leven latent aanwezig, en kan gereactiveerd worden en zo besmettelijk zijn. Bij 15 tot 20% van de gezonde seropositieve volwassenen is het virus in de keel aantoonbaar.

Na besmetting treedt een incubatietijd op van 1 à 2 maanden (10 dagen tot 3 maanden).

De acute fase van de ziekte duurt zo'n 2 à 3 weken. Hierna verdwijnen de meeste symptomen en is de patiënt nog een aantal maanden vermoeid, in enkele gevallen (1-2%) is dit chronisch.
Oh nog iets leuks, vorig jaar kreeg ik weer zo'n soortgelijk iets. Was een broertje van Pfeiffer.
Cum non tum age
Erine, waar heb je dat gevonden?

Ik heb me namelijk veel langer dan een paar weken zwaar kut gevoeld. Ik kon niks meer.

En reactivatie van het virus? Dat had de huisarts dan weleens mogen zeggen....
Medisch boek Zwup!

Mijn huisarts heeft toen ik pfeiffer had mij dit ook niet verteld, volgens hem kon je los van het feit dat het virus niet meer aantoonbaar is in je bloed wel nog jaren last hebben van vermoeidheidsklachten. Dit kon ik in mijn lectuur echter even niet terug vinden..
quote:noa schreef op 16 juli 2010 @ 18:25:

Oh nog iets leuks, vorig jaar kreeg ik weer zo'n soortgelijk iets. Was een broertje van Pfeiffer.

Wat was dat en wat waren je klachten?

En ben ik enige die nu dus ook met ontstekingen en infecties door mijn vermindere weerstand te maken heb?
Ik had in November mijn bloedtest: Pfeiffer!

Tot ongeveer Februari heb ik voor dood op de bank gelegen. Nu heb ik er nog steeds last van. Ongeveer rond mijn menstruatie merk ik wel dat ik pfeiffer gehad heb. Ook voel ik me nog niet helemaal "bewust" van mijn omgeving.. en kan ik me nog steeds slecht op meerdere dingen tegelijk concentreren..

Oh en toen ik pfeiffer had, at ik als een muis. Je mag dan zowieso niets vets, daar kreeg ik enorme buikpijn van. Maar puntje bij paaltje is mijn maag nu wel enorm verkleind daardoor, dus ik eet nu ook heel weinig. Ben tijdens de Pfeiffer zo'n 15 kilo afgevallen, dat was dan wel weer mooi meegenomen

Het is een klote ziekte!
CMV was dat. Duurde gelukkig minder lang dan Pfeiffer, maar wel zo'n beetje dezelfde symptomen.
Cum non tum age
Tijdens de acute fase ben je zeer vatbaar voor andere infecties.

Pfeiffer gaat samen met een leverontsteking..
Hmmmm....raar dat ze dat niet even melden. Is wel fijn om te weten.

Nova, de eerste weken had ik wel enorm opgezwollen lymfklieren in mijn nek, kon ik nauwelijks praten en eten en had ik koorts. Maar na die eerste weken was dat over. De vermoeidheid duurt alleen een stuk langer

Vervelend, Noa, dat je 2x zoiets hebt gehad!
quote:Erine schreef op 16 juli 2010 @ 18:34:

Pfeiffer gaat samen met een leverontsteking..Ja, maar die acute fase heb ik allang gehad.
Ik heb bijna 2 jaar geslapen door de pfeiffer. Extreem lang, maar ik kon echt weinig.

Doordat ik zoveel sliep (zelfs op de wc viel ik in slaap, dat was 3 meter van mijn bed af), merkte ik niet dat ik een blaasontsteking had, tot ik me nog slechter begon te voelen. Ik bleek 41,5 graad koorts te hebben. De huisarts wilde niet langskomen en ik moest het nog maar een paar dagen aankijken.

's avonds voelde ik me zo slecht dat we naar de hap zijn gegaan, daar bleek ik bijna een nierbekkenontsteking te hebben en de arts daar zei dat als ik het advies van de huisarts had gevolgd, ik er niet meer geweest was.

Ik ben na de pfeiffer ook nooit meer op hetzelfde energie-niveau gekomen als voor de pfeiffer. Nu, 10 jaar later, ook nog niet.
Huisartsen vinden pfeiffer altijd onschuldig....

Vorig jaar maart werd bij mij pfeiffer geconstateerd. In januari had ik nog een operatie aan mijn rug gehad, en er moest er nog één plaatsvinden in april. Volgens mijn huisarts kon dit. Ook de artsen in het ziekenhuis vonden dit geen bezwaar. Maar ik kwam er maar niet bovenop, het herstel bleef uit!

In november j.l. vlamden de vermoeidheids-klachten weer op. In december verschillende keren bij de huisarts geweest, niets aan de hand volgens hem. In januari was ik zó ziek dat ik bij mijn ouders verbleef. In januari werd ik in 3 weken tijd 6 keer weggestuurd bij de h.a. Op 25 januari werd ik met gillende sirenes naar het ziekenhuis gebracht. Dezelfde avond doorvervoerd naar een zeer groot academisch ziekenhuis, meer dood dan levend. Daar heb ik ruim 5 weken voor mijn leven gevochten en werden mijn onderbenen geamputeerd, die waren door het slechte pompen van mijn hart afgestorven....... Daarna nog 5 weken gevochten. Het bleek dat de pfeiffer (EBV-virus) op mijn hartspier was 'geslagen' (cardiomyopathie of miocarditis) en dat mijn hart zó langzaam pompte (nog maar 10%) dat er klontjes in mijn bloed ontstonden....

Dit is een zeeeeeeer zeldzame complicatie en komt echt bijna nooit voor. Niet meteen de ambulance bellen dus ;) Maar..... als de h.a. me serieus had genomen, dan.....

(En dat hoor ik dus nu van heeeeel veel mensen met pfeiffer: "het lijkt wel of ie me niet serieus neemt ofzo...")

Gewoon vragen om aanvullend bloedonderzoek of hartfilmpje ofzo als je het niet vertrouwd! Het is jouw lichaam!
Jeetje Kuukelesaan wat een verhaal! Hoe is het nu met je? Wat verschrikkelijk dat je je onderbenen moet missen.

Ik merk inderdaad ook wel dat het niet erg serieus wordt genomen. Ook door mijn omgeving niet. Maar dat neem ik mensen niet kwalijk want ze weten ook niet hoe ik me soms voel. Maar het is niet altijd even leuk. Daarnaast is Pfeiffer met 2 jonge kinderen (anderhalf en drieenhalf) ook niet altijd even handig.
Overigens ik vond ook dat mijn HA er ook erg luchtig over doet `het gaat vanzelf weer over, rusten wanneer het kan` Maar het heeft soms best een impact op je leven. Overigens transpireer is bij tijden ook erg veel ´s nachts....herkenbaar?
Jeetje, wat een verhaal kuuk!

Hoe gaat het nu met je?
quote:noa schreef op 16 juli 2010 @ 18:32:

CMV was dat. Duurde gelukkig minder lang dan Pfeiffer, maar wel zo'n beetje dezelfde symptomen.Hé heb jij dat ook gehad?! Heb je er nog naweeën van?
quote:Erine schreef op 16 juli 2010 @ 18:34:

Pfeiffer gaat samen met een leverontsteking..Absoluut niet waar. Kán samen gaan met. Niet gaat samen.
quote:Sarah Scott schreef op 16 juli 2010 @ 23:36:

[...]

Hé heb jij dat ook gehad?! Heb je er nog naweeën van?

Nee, nu heb ik wel het geluk gehad dat ik het heel rustig aan kon doen.

Ik heb trouwens een huisarts(en) die mij heel serieus neemt. Ik dacht met die cmv ach dat gaat wel, maar van mijn huisarts moest ik echt rustig aan doen, mocht ook de eerste tijd niet werken.
Cum non tum age
Kuukelesaan, wat ontzettend heftig.

Hier ook slechte ervaringen met Pfeiffer, gelukkig niet dermate schokkend als bij Kuukelesaan maar wel precies wat Stukje Cake omschrijft.

Ziekte van Pfeiffer 14 jaar geleden gehad maar sindsdien bij lange na niet hetzelfde energieniveau.

Ben dus eigenlijk nooit over mijn vermoeidheid heen gekomen en ben nog steeds snel moe. Inmiddels kan ik er aardig mee leven, werk 32 uur, maar kan daarnaast niet teveel (sociale) verplichtingen aan omdat ik er te moe van word.

Ik wist overigens niet dat ik deze ziekte onder de leden had. Toen het getest werd, was het virus al bijna uit mijn lijf volgens de huisarts.

Ik voelde me al tijden wel erg moe maar ben nogal een eigenwijze bikkel wat mijn gezondheid betreft dus vond een bezoekje aan de huisarts niet zo nodig. Na het bloedonderzoek en de diagnose heb ik me alsnog 2 maanden ziek moeten melden om te herstellen. Ik was op.

Dus ik wijt het ook min of meer aan mezelf dat ik nu 14 laar later nog steeds vermoeidheidsverschijnselen heb omdat ik er dus te lang mee heb doorgelopen zonder het te weten.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, pas er mee op. Het is niet zo onschuldig als sommige huisartsen zeggen.

Sterkte met je herstel Nova!
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Pfeiffer is echt een virus waarbij je het heel rustig aan moet gaan doen, ook als je je "wel okay" voelt. Ik heb het in mijn examenjaar gehad en heel veel last van gehad :( Al met al heb ik er denk ik 4 jaar last van gehad, en soms nog een vermoeidheids terugslag, maar het gaat wel steeds beter. Volgens mij gaat het nooit echt uit je systeem, maar het wordt wel steeds minder. Mijn huisarts nam mij toen die tijd ook niet serieus, ik heb echt moeten smeken voor een test.

Heel veel sterkte.
Bij mij werd het ontdekt doordat ik een lever-ontsteking had. Mij urine was errug donker, en ik dacht dat ik voor de zoveelste keer blaasontsteking had.

Vooral 's nachts had ik koorts-aanvallen. En ik was wel erg moe. Maar dacht dat dat door mijn rug-problemen kwam....

Achteraf gezien heb ik het wel ruim een jaar gehad voordat het ontdekt werd. En toen was het dus eigenlijk al op z'n retour, zeg maar.

Pfeiffer hoort niet op te kunnen vlammen. Je lichaam maakt anti-stoffen zodat het niet terug komt.

Neem je rust waar het kan!!

(Met mij gaat het nu héél goed, ook al heb ik een amputatie ondergaan... Heb geen echte na-weeen van de Pfeiffer, denk ik. De vermoeidheid die ik heb komt door de schade aan mijn hart en longen.....)

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven