Zo draaierig
donderdag 6 mei 2010 om 09:17
Herkent iemand dit?
Een heel draaierig gevoel, alsof de wereld om je heen draait? En ook als je gaat liggen? Dit heb ik de afgelopen dagen, vanaf zondagavond, gehad. Vandaag is het pas iets minder.
Een paar weken geleden had ik dit ook al enkele dagen. Ik vind het eng. Nu heb ik op internet iets gevonden wat het zou kunnen zijn: BPPV, benigne paroxymal positional vertical.
http://mens-en-gezondheid ... venwichtsstoornissen.html
Ik lees daarin niet echt iets over een behandeling. Nu ik al een uur bandjes krijg als ik onze praktijk bel, vraag ik me af of het wel nut heeft om naar de dokter te gaan.
Heeft iemand van jullie dit ook ooit gehad?
Een heel draaierig gevoel, alsof de wereld om je heen draait? En ook als je gaat liggen? Dit heb ik de afgelopen dagen, vanaf zondagavond, gehad. Vandaag is het pas iets minder.
Een paar weken geleden had ik dit ook al enkele dagen. Ik vind het eng. Nu heb ik op internet iets gevonden wat het zou kunnen zijn: BPPV, benigne paroxymal positional vertical.
http://mens-en-gezondheid ... venwichtsstoornissen.html
Ik lees daarin niet echt iets over een behandeling. Nu ik al een uur bandjes krijg als ik onze praktijk bel, vraag ik me af of het wel nut heeft om naar de dokter te gaan.
Heeft iemand van jullie dit ook ooit gehad?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
donderdag 6 mei 2010 om 09:21
Jazeker, meerdere malen meegemaakt. Sommige keren nog erger dan alleen maar draaierig: ik dacht om de paar minuten dat er een aardbeving was, zelfs als ik in bed lag (het bed leek keihard op en neer te schudden.... eng ), op de bank zat of onder de douche stond. Is toch minder grappig als je in Tokio, LA of San Francisco verblijft... Je vreest dan echt dat het werkelijkheid is.
Bij mij was het toen de jetlag die altijd aanwezig was (24/7) plus oververmoeidheid door zo'n 8 maanden maar 4 uur per nacht slapen.
Is over gegaan toen ik deeltijd ging werken.
Als je het eng vindt, moet gewoon even de dokter bellen.
Bij mij was het toen de jetlag die altijd aanwezig was (24/7) plus oververmoeidheid door zo'n 8 maanden maar 4 uur per nacht slapen.
Is over gegaan toen ik deeltijd ging werken.
Als je het eng vindt, moet gewoon even de dokter bellen.
donderdag 6 mei 2010 om 09:23
Ik heb het al jaren, soms een poosje niet, dan weer een poosje heel erg. Ben volledig door de medische molen geweest, niks aan de hand. Ik vind het nog steeds eng, want ik ben heel bang dat ik onderuit ga, maar dat is nog nooit gebeurd. Daar hou ik me maar aan vast.
Ik zou wel langs de huisarts gaan, zeker als je er ineens last van hebt gekregen, maar er is idd een gerede kans dat er gewoon niks te vinden is.
Ik zou wel langs de huisarts gaan, zeker als je er ineens last van hebt gekregen, maar er is idd een gerede kans dat er gewoon niks te vinden is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

donderdag 6 mei 2010 om 09:26
Jak, Elmervrouw, ik ken het het en het is een rotgevoel!
Ik kreeg eht voor de eerste keer zo'n 3/4 jaar geleden.
Wel in zo'n ernstige mate dat ik echt totaal stil moest liggen en bij de minste of geringste beweging moest ik overgeven van mijn eigen draaierigheid.De dagen ervoor had al wel last van draaierigheid.
Er is toen tijdens de echt heftige duizeliingen een huisarts bij mij thuis langs geweest. Hij kan inderdaad medicatie geven, maar het duurt een voordat het werkt dus dat heeft niet altijd zin.
Volgens de arts werd het veroorzaakt door een soort virus en hij zei destijds al dat het nooit meer terug hoefde te komen, maar dat het wel kan. Het is helaas daarna nog een keer of 5 voorgekomen.
Ik merk trouwens wel dat het vooral vorkwam in tijden van grote drukte en vermoeidheid. (ik noem het altijd een maatregel van m'n lichaam om verplicht een dag plat te liggen, anders doe ik het toch niet )
Ik kreeg eht voor de eerste keer zo'n 3/4 jaar geleden.
Wel in zo'n ernstige mate dat ik echt totaal stil moest liggen en bij de minste of geringste beweging moest ik overgeven van mijn eigen draaierigheid.De dagen ervoor had al wel last van draaierigheid.
Er is toen tijdens de echt heftige duizeliingen een huisarts bij mij thuis langs geweest. Hij kan inderdaad medicatie geven, maar het duurt een voordat het werkt dus dat heeft niet altijd zin.
Volgens de arts werd het veroorzaakt door een soort virus en hij zei destijds al dat het nooit meer terug hoefde te komen, maar dat het wel kan. Het is helaas daarna nog een keer of 5 voorgekomen.
Ik merk trouwens wel dat het vooral vorkwam in tijden van grote drukte en vermoeidheid. (ik noem het altijd een maatregel van m'n lichaam om verplicht een dag plat te liggen, anders doe ik het toch niet )

donderdag 6 mei 2010 om 09:29
Het was echt zo van die draaierigheid, geen duizeligheid. Ik slik ook een aanvullende vitamine, dus lage ijzer zal het niet zijn, denk ik.
Tja, ik probeer nog steeds de huisarts te bereiken, maar het is steeds in gesprek. Lekker, die bereikbaarheid hier!
Tja, ik probeer nog steeds de huisarts te bereiken, maar het is steeds in gesprek. Lekker, die bereikbaarheid hier!
donderdag 6 mei 2010 om 09:31

donderdag 6 mei 2010 om 09:38
Het verschil tussen gewone draaierigheid en evenwichstoornis is trouwens vrij makkelijk door een ander te zien.
Laat iemand in je ogn kijken na een (kleine) beweging.
Als deze veel moeite hebben om weer bij te trekken, (je puppillen gaan dan heel snel heel en weer) dan komt het van je evenwichtorgaan.
Laat iemand in je ogn kijken na een (kleine) beweging.
Als deze veel moeite hebben om weer bij te trekken, (je puppillen gaan dan heel snel heel en weer) dan komt het van je evenwichtorgaan.
donderdag 6 mei 2010 om 09:48

donderdag 6 mei 2010 om 10:09
Ik herken het wel, als ik echt heel moe ben of slecht gegeten heb. Vroeger kreeg ik het als ik alcohol dronk, en ik vond dat zo naar dat ik sinds mijn 16de geen drup meer gedronken heb ( muv de crematie van mijn vader, toen heb ik uit fatsoen meegedaan met toasten op mijn pa).
Ik zou idd gewoon even bij de dok langsgaan , google is nu niet je vriend
Ik zou idd gewoon even bij de dok langsgaan , google is nu niet je vriend
donderdag 6 mei 2010 om 10:24
@ elmervrouw: ik zou ook eerst even overleggen met de huisarts.
overigens.... wat jij zelf had gevonden op internet laat zich heel makkelijk testen door de huisarts (is namelijk op te roepen) én laat zich goed behandelen (dat weten níet alle huisartsen overigens). maar overleg het eerst, en ga niet googlen op symptomen.
ook de suggestie hierboven over meniére.... daar moet je de huisarts niet naar vragen... een goede huisarts zal zélf door goede vraagstelling erachter (kunnen) komen wat er aan de hand kan zijn.
sterkte!
overigens.... wat jij zelf had gevonden op internet laat zich heel makkelijk testen door de huisarts (is namelijk op te roepen) én laat zich goed behandelen (dat weten níet alle huisartsen overigens). maar overleg het eerst, en ga niet googlen op symptomen.
ook de suggestie hierboven over meniére.... daar moet je de huisarts niet naar vragen... een goede huisarts zal zélf door goede vraagstelling erachter (kunnen) komen wat er aan de hand kan zijn.
sterkte!

donderdag 6 mei 2010 om 11:59
EV, je hebt dit pas een paar dagen, kans is dan het grootst dat het om een virusinfectie (zoals een verkoudheid, geen enge dodelijke) die op je evenwichtsorgaan geslagen is gaat. Heel naar, maar het verbetert binnen een paar dagen/weken en daarna wordt het weer als vanouds.
Pas als het langer aanhoudt, moet je denken bpdd of meniere (hoewel dat laatste het waarschijnlijk niet is).
En bel gewoon je huisarts of ga langs, het is een gegronde klacht om mee langs te gaan, hoewel het waarschijnlijk meer een kwestie van uitzieken is dan wat anders.
Pas als het langer aanhoudt, moet je denken bpdd of meniere (hoewel dat laatste het waarschijnlijk niet is).
En bel gewoon je huisarts of ga langs, het is een gegronde klacht om mee langs te gaan, hoewel het waarschijnlijk meer een kwestie van uitzieken is dan wat anders.
donderdag 6 mei 2010 om 13:38
Zo, een arts gesproken (tel. spreekuur).
Ze dacht meteen aan het evenwichtsorgaan. Dat kan door een virus komen. Ze weten niet echt hoe het ontstaat.
En ja, het kan, dat je dat weken eerder dus ook hebt en nu weer.
En ja, het kan ook, dat pijn rond ogen, zwaar hoofd etc. erbij horen.
Als ik me ongerust maak, kan ik een afspraak maken voor het spreekuur. Ik wacht maar even af hoe het gaat, maar ik voel me ook doodmoe, moet ik zeggen.
Medicijnen zijn er wel, zei ze, maar die werken niet zo.
Ik denk dat ik het maar moet uitzitten.
Ze dacht meteen aan het evenwichtsorgaan. Dat kan door een virus komen. Ze weten niet echt hoe het ontstaat.
En ja, het kan, dat je dat weken eerder dus ook hebt en nu weer.
En ja, het kan ook, dat pijn rond ogen, zwaar hoofd etc. erbij horen.
Als ik me ongerust maak, kan ik een afspraak maken voor het spreekuur. Ik wacht maar even af hoe het gaat, maar ik voel me ook doodmoe, moet ik zeggen.
Medicijnen zijn er wel, zei ze, maar die werken niet zo.
Ik denk dat ik het maar moet uitzitten.
vrijdag 7 mei 2010 om 00:11
beetje late reactie, maar ik heb daar ook wel een last van. Meestal als ik wat oververmoeid ben.
Bij mij is het meestal een véél te lage bloeddruk. Dus dan eet ik meer zout en drink ik heel veel. Verder wordt ik er ook erg moe van, dus slaap ik ook meer. Wat dan mijn oververmoeidheid weer weg werkt. Dus daarna voel ik me meestal stuk beter.
Maar vervelend is het wel.
Ik hoop dat je je snel beter gaat voelen. Als het idd een virus is, maar goed uitzieken!!
Bij mij is het meestal een véél te lage bloeddruk. Dus dan eet ik meer zout en drink ik heel veel. Verder wordt ik er ook erg moe van, dus slaap ik ook meer. Wat dan mijn oververmoeidheid weer weg werkt. Dus daarna voel ik me meestal stuk beter.
Maar vervelend is het wel.
Ik hoop dat je je snel beter gaat voelen. Als het idd een virus is, maar goed uitzieken!!