Gezondheid alle pijlers

Zoely of Claira? Sterkere vrouwelijke hormonen?

21-09-2012 12:58 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met Zoely of Qlaira?

Zoely bevat estradiol en (nomegestrol); vrouwelijke hormoon.

Qlaira bevat ook oestradiol (en dienogest) ; vrouwelijke hormoon (in Duitsland vooral bekend als Valette).

Weet iemand of deze pillen een sterkere vrouwelijke hormoon hebben als de andere combinatiepillen?

En zijn ze androgeen of anti-androgeen?

Ik vroeg me ook af of je daardoor meer kans hebt op toename van gewicht. borst en billen heb ik geen moeite mee.
Bij Qlaira heb je geen gewichtstoename en het heeft een anti-androgene werking. Dus vermindering van acne e.d.

Van Zoely weet ik nix..
Geheel offtopic:

Ik dacht dat dit weer een meisjesnamentopic was. Ik was al aan het denken over een subtiele manier om te verwoorden dat ik het beiden *kuch* niet zo mooi vind.

de oestrogenen zijn niet de hormonen die al dan niet androgeen werken, dat is de progestagene component. Ik heb er geen ervaring mee, maar de progestagene component in zoely is ook 'lichaamseigen' voor zover mogelijk, die in qlaira niet.
quote:helene31 schreef op 21 september 2012 @ 13:29:

Geheel offtopic:

Ik dacht dat dit weer een meisjesnamentopic was. Ik was al aan het denken over een subtiele manier om te verwoorden dat ik het beiden *kuch* niet zo mooi vind.

Sorry, maar moet hier echt om lachen....;)

Ik probeer te achterhalen of er in Zoely en Qlaira meer vrouwelijke hormonen zitten als in de andere combinatiepillen, maar heb nog niet echt een antwoord kunnen vinden.
Misschien kun je je apotheker bellen?
quote:shemsi schreef op 21 september 2012 @ 15:06:

[...]

Ik probeer te achterhalen of er in Zoely en Qlaira meer vrouwelijke hormonen zitten als in de andere combinatiepillen, maar heb nog niet echt een antwoord kunnen vinden.

Deze pillen zijn de enige AC-pillen die het lichaamsidentieke estradiol bevatten ipv ethinylestradiol wat in alle andere AC-pillen zit en voor veel bijwerkingen zorgt. Je kunt ze kwa hoeveelheid hormonen dus niet vergelijken met andere AC.

Daarnaast zitten er in combinatiepillen altijd een oestrogeen en een progestageen. Dit zijn natuurlijk allebei vrouwelijke hormonen. Het zou een beetje raar zijn als er mannelijke hormonen in de pil zouden zitten! (Ter bevordering van baardgroei?)
quote:yezka schreef op 21 september 2012 @ 18:33:

[...]

Deze pillen zijn de enige AC-pillen die het lichaamsidentieke estradiol bevatten ipv ethinylestradiol wat in alle andere AC-pillen zit en voor veel bijwerkingen zorgt. Je kunt ze kwa hoeveelheid hormonen dus niet vergelijken met andere AC.

Daarnaast zitten er in combinatiepillen altijd een oestrogeen en een progestageen. Dit zijn natuurlijk allebei vrouwelijke hormonen. Het zou een beetje raar zijn als er mannelijke hormonen in de pil zouden zitten! (Ter bevordering van baardgroei?)

Jawel hoor, volgens mijn gynaecoloog zitten er in de oudere combinatiepillen hormonen in, te vergelijken met het testosteron.

Dit is niet het geval met de Qlaira en de Zoely.
quote:shemsi schreef op 21 september 2012 @ 18:42:

[...]

Jawel hoor, volgens mijn gynaecoloog zitten er in de oudere combinatiepillen hormonen in, te vergelijken met het testosteron.

Dit is niet het geval met de Qlaira en de Zoely.Oestrogeen en pregestageen zijn geen testosteron. En andere hormonen zitten niet in de AC-pil. Ik begrijp echt niet waar jouw gyn op doelt...
Die gyn doelt op het feit dat de progestagene component in die pillen een soort testosteronwerking heeft (= androgeen).
Ok. Dat klopt ja.

Dienogest (in Qlaira) is iig anti-androgeen. Van die andere pil weet ik het niet.
quote:helene31 schreef op 21 september 2012 @ 13:29:

Geheel offtopic:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven