Gezondheid alle pijlers

Zomertijd probleem

06-04-2021 14:44 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vorige week helaas weer de zomertijd werd ingevoerd , heb ik aanpassingsprobleempje.
Ik ga uur later op bed en uur later eruit, wat ik eigenlijk niet wil.
Wie heeft nog meer slechte ervaring met invoering zomertijd?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook iedere keer weer last van. Van mij hoeven die lange lichte avonden sowieso niet en doordat ik al, in verhouding tot de meeste mensen, minder melatonine aanmaak, komt dat nu nog later op gang.

En ja, onze zomertijd klopt niet bij de ligging van Nederland. Normaal gesproken zou de zon om 12 uur op zn hoogste punt moeten staan, maar dat is in de zomer hier pas om half 2 's middags. De Engelse tijd zou veel beter passen.
Vreselijk die zomertijd. Snap echt niet waarom je zo lang licht zou willen. Nu gaat het misschien nog, maar straks richting juni, nee. Als ik nu na het eten op de bank zit en om 8 uur is het nog licht voelt het echt alsof de dag maar niet ophoudt.
Alle reacties Link kopieren
ChagrijnigPrinsesje schreef:
07-04-2021 11:57
Vreselijk die zomertijd. Snap echt niet waarom je zo lang licht zou willen. Nu gaat het misschien nog, maar straks richting juni, nee. Als ik nu na het eten op de bank zit en om 8 uur is het nog licht voelt het echt alsof de dag maar niet ophoudt.
Als ze hier de zomertijd als 'vaste' tijd gaan aanhouden, ga ik emigreren :| Dan wordt het in de winter pas rond 9 uur, half 10, licht.

Ik heb niks met warmte, maar in de zuidelijke landen trek ik het beter dan hier, doordat het minder lang licht is.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
06-04-2021 18:44
Ja dat doe ik al.
Moet ik ook een uur eerder slapen natuurlijk. Maar dan lig ik dus wakker.

Maar dit begrijp ik dus niet... Dan ga je toch niet een uur eerder slapen, heb je toch een nachtje 1 uur minder slaap, daar ga je toch niet dood aan? En dan ben je die dag door dat uurtje minder slaap moe genoeg om die avond wél in het nieuwe ritme in slaap te vallen. En dan is de dag daarna als het goed is weer normaal. En dan verschuift de klok ook nog eens altijd in het weekend dus dan maakt dat uurtje toch al helemaal niet uit...?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
07-04-2021 15:45
Maar dit begrijp ik dus niet... Dan ga je toch niet een uur eerder slapen, heb je toch een nachtje 1 uur minder slaap, daar ga je toch niet dood aan? En dan ben je die dag door dat uurtje minder slaap moe genoeg om die avond wél in het nieuwe ritme in slaap te vallen. En dan is de dag daarna als het goed is weer normaal. En dan verschuift de klok ook nog eens altijd in het weekend dus dan maakt dat uurtje toch al helemaal niet uit...?
In het weekend heb ik hetzelfde ritme als door de week.
Heb nu vanmorgen wekker gezet op 8.30 uur en gaat morgen eerder.
Heb trouwens, zoals hier ook al gezegd wordt, een hekel aan die lange lichte avonden. Net of de dag niet ten einde komt.En geeft ook weer slaapproblemen.
kerst schreef:
07-04-2021 16:02
In het weekend heb ik hetzelfde ritme als door de week.
Heb nu vanmorgen wekker gezet op 8.30 uur en gaat morgen eerder.
Heb trouwens, zoals hier ook al gezegd wordt, een hekel aan die lange lichte avonden. Net of de dag niet ten einde komt.En geeft ook weer slaapproblemen.
Heb je rolluiken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd enorm last van de wisseling naar zomertijd. Eigenlijk duurt dat wel vijf maanden, het gevoel dat het ‘s morgens te vroeg is. Nu ben ik nog 100% thuis aan het werk, dus het gaat wel iets beter, maar dat is omdat ik soms gewoon tot 9 uur blijf liggen :) ‘s avonds kom ik maar moeilijk in slaap.
Iedereen mag me een aansteller noemen, maar liever had ik ook niet de helft van het jaar het gevoel dat ik in strijd met mijn biologische klok leef. De wisseling naar wintertijd is nooit een probleem. Dan voel ik me direct beter.
Het is voor ik altijd te vroeg, het hele jaar door.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
07-04-2021 16:21
Ik heb altijd enorm last van de wisseling naar zomertijd. Eigenlijk duurt dat wel vijf maanden, het gevoel dat het ‘s morgens te vroeg is. Nu ben ik nog 100% thuis aan het werk, dus het gaat wel iets beter, maar dat is omdat ik soms gewoon tot 9 uur blijf liggen :) ‘s avonds kom ik maar moeilijk in slaap.
Iedereen mag me een aansteller noemen, maar liever had ik ook niet de helft van het jaar het gevoel dat ik in strijd met mijn biologische klok leef. De wisseling naar wintertijd is nooit een probleem. Dan voel ik me direct beter.
dat heb ik dus in de zomer, dan klopt de tijd voor mij meer
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
07-04-2021 16:05
Heb je rolluiken?
nee, wel verduisterende gordijnen.
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij wel op dat er vorig jaar en dit jaar weinig geklaagd wordt over zomertijd.
Dat zal vast wel met de corona perikelen te maken hebben.
Dat was 2 jaar geleden nog wel anders, toen leek het net of 60% van de bevolking er problemen mee had.
Kortom..... Het is zeuren om het zeuren.
Alle reacties Link kopieren
Forgotten schreef:
07-04-2021 20:21
Het valt mij wel op dat er vorig jaar en dit jaar weinig geklaagd wordt over zomertijd.
Dat zal vast wel met de corona perikelen te maken hebben.
Dat was 2 jaar geleden nog wel anders, toen leek het net of 60% van de bevolking er problemen mee had.
Kortom..... Het is zeuren om het zeuren.
Twee jaar geleden ging mijn wekker nog om 7 uur. Sinds begin maart heb ik al geen reistijd meer, en als ik dan geen overleggen heb ‘s morgens (of een kind dat om 8 uur de deur uit moet), hoef ik er niet meer zo vroeg uit. Heel af en toe plant er nog wel eens een mafkees iets om 9 uur, maar de meeste collega’s heb ik wat dat betreft wel opgevoed.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
07-04-2021 20:32
Twee jaar geleden ging mijn wekker nog om 7 uur. Sinds begin maart heb ik al geen reistijd meer, en als ik dan geen overleggen heb ‘s morgens (of een kind dat om 8 uur de deur uit moet), hoef ik er niet meer zo vroeg uit. Heel af en toe plant er nog wel eens een mafkees iets om 9 uur, maar de meeste collega’s heb ik wat dat betreft wel opgevoed.
Hoe vroeg of laat je opstaat maakt helemaal niets uit. Het gaat om de verstoring van je ritme waar sommige mensen (schijnbaar) last van hebben.

Overigens sta ik op werkdagen al voor half 6 naast mijn bed.
Alle reacties Link kopieren
Forgotten schreef:
07-04-2021 20:44
Hoe vroeg of laat je opstaat maakt helemaal niets uit. Het gaat om de verstoring van je ritme waar sommige mensen (schijnbaar) last van hebben.

Overigens sta ik op werkdagen al voor half 6 naast mijn bed.
Voor mij wel, maar fijn dat jij nergens last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook liever de wintertijd. Ik sta iedere dag om 06:00 uur op en als het dan zomertijd is voelt het als 05:00 uur en daarbij als het 's avonds eerder donker is koelt het ook beter af. Ik ga om 22 uur naar bed en als je dan een donkere , koele kamer hebt is dat wel erg fijn. Ik heb niks met die broeierige , kleffe zomeravonden, ja leuk als je vakantie hebt en kan uitslapen tot 10:00 uur maar in mijn geval nee ik ga graag op tijd naar bed. En als het lang warm en licht is in de zomer kun je niks tegen elkaar open zetten en het koelt niet af.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb juist meer last van de wintertijd. Dat uur extra weekend zorgt ervoor dat ik wekenlang te vroeg naar bed ga en te vroeg wakker wordt, gewoon omdat dat niet past bij mijn bioritme.

Nu, met dat uur minder, ga ik gewoon de eerste dag een uurtje 'later' naar bed, om vervolgens op de normale tijd wakker te worden.

Het heeft niks van doen met een vast ritme, mijn diensten zijn altijd ergens tussen 6.00 en 23.00 dus ik ben wel gewend aan wisselende wekkertijden.

Heel eerlijk gezegd was vandaag wel een uitzondering. Hier lag op een gegeven moment ruim tiem cm sneeuw, de lucht bleef maar somber. Van mij mag het zomerse weer van vorige week wel weer terug komen nu hoor.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven