Gezondheid alle pijlers

Zwaarder dan 75kg? Vertrouw dan maar niet op de MAP!

19-12-2013 12:51 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd kom ik online artikels tegen waarvan het me eigenlijk verrast dat het onderwerp niet meer in het nieuws is/besproken wordt. Bijvoorbeeld deze:

http://www.thedailybeast. ... after-pill-will-fail.html

en

http://www.artsennet.nl/N ... j-vrouw-boven-75-kilo.htm

en

http://www.apothekersnieu ... -vrouwen-boven-75kg/7105/

Het schijnt dat er eind vorige maand onderzoeksresultaten naar buiten zijn gebracht waaruit blijkt dat de morning after pil eigenlijk alleen goed werkt bij vrouwen die minder wegen dan 165 pounds/75 kilo. Daarboven neemt de werkzaamheid af, en boven de 176 pounds/80 kilo werkt hij, als ik het goed begrepen heb, helemaal niet meer.

Het gaat hier alleen om het gewicht van de vrouw, niet om haar BMI. Dus zowel iemand die 75 kilo weegt bij een lengte waarbij dat overgewicht is als iemand die 75 kilo weegt bij een lengte waarbij dat een prima gezond gewicht is, kunnen niet echt vertrouwen op de MAP. En een dubbele dosis nemen lost dat probleem kennelijk niet op.

Dat is toch verontrustend nieuws? Volgens mij zijn er best veel vrouwen die zwaarder zijn dan 75 of 80 kilo! En die zouden dus allemaal niet kunnen vertrouwen op de map.. Waarom staat zoiets niet in de krant? Kennelijk gaan ze midden 2014 hier de bijsluiters pas aanpassen, dat lijkt me rijkelijk laat!
Zeg maar Spijker.
quote:kiwibanaansap schreef op 21 december 2013 @ 21:02:

Hoe zit het met de andere map, de ellaone? Heeft die ook een gewichtsgrens?de commissie heeft dit middel nog niet beoordeeld, dus vraag me af of er al plekken zijn waar je die kan halen. Wij verkopen het niet iig.

En stickers zijn zo gemaakt, maar die moeten dan wel van een officiële instantie komen oid. Je mag niet zomaar zelf een sticker maken. Deze moeten gedrukt worden enz, daar gaat toch allemaal tijd overheen. Maar goed, bij ons moeten we het nu dus sowieso meedelen totdat het in de bijsluiter is opgenomen iig. En dan is het sowieso nog wel handig om het te melden vind ik.
Haha, DH, dat zal je een hoop boze klanten opleveren

"Dat mens dacht dat ik meer dan 75 kg weeg, stomme doos".
quote:bootje_op_de_golven schreef op 21 december 2013 @ 21:19:

Haha, DH, dat zal je een hoop boze klanten opleveren

"Dat mens dacht dat ik meer dan 75 kg weeg, stomme doos". ik zoek nog naar een goede zin om het zo vriendelijk mogelijk te melden! Maar goed, vrijdag begon iemand er zelf al over
quote:Snoesje666 schreef op 19 december 2013 @ 20:26:

Waarom kost de Norlevo in Frankrijk ¤ 7,50 en hier iets van ¤ 16,00 ??Hij kost geen 16 euro hier. Tenminste niet in de apotheek waar ik werk. Wij verkopen 'm voor 6,50.
6,50? Huh?

Dat is meer dan de helft minder dan in de apotheek hier. Hoe kan dat nou?
quote:klop schreef op 22 december 2013 @ 18:13:

[...]

Hij kost geen 16 euro hier. Tenminste niet in de apotheek waar ik werk. Wij verkopen 'm voor 6,50.Bij ons kost ie rond de 15 euro. Vraag me af hoe dat grote verschil zit. Bij kruidvat kost ie dat ook en bij de appie ook. De inkoopsprijs bij ons is iets over de 7 euro, dan zou je hem dus onder de inkoopsprijs verkopen?
MAP werkt kennelijk toch weer wel.

De morning-afterpil werkt voor alle vrouwen even goed, ongeacht hun lichaamsgewicht. Dat blijkt uit onderzoek van het Europese geneesmiddelenbeoordelingscomité CHMP.
Ik zal waarschijnlijk nooit in de buurt van de 75 kg komen dus mocht ik de MAP überhaupt ooit gebruiken hoef ik me geen zorgen te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven