Gezondheid alle pijlers

Zwarte vlek in gezichtsveld.

07-11-2019 14:42 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week kreeg ik spontaan een zwarte vlek/ stip in mijn gezichtsveld.
Ik dacht eerst nog dat er iets aan mijn wimper hing ofzo maar het zit dus in mijn zicht.
Ik heb verder geen pijn aan mijn oog, wel voelt dat oog wat droger ofzo.( het voelt in ieder geval anders)

Inmiddels al bij de huisarts geweest, heeft overlegt met een oogarts en er is een afspraak over twee weken gepland bij een oogarts.
Beiden artsen dachten dat het geen mouche volantes was, dat paste ook weer niet in het klachtenbeeld.
Mocht ik andere symptomen erbij krijgen moet ik direct bellen.

Het is vooral irritant maar het zit mij ook niet lekker. Het is toch je oog.
Nu kan ik weinig anders doen dan afwachten tot de afspraak , maar heeft iemand dit ook weleens gehad?
Misschien maak ik mij onnodig zorgen en is het gewoon iets onschuldig, maar twee weken is dan toch best lang om dit af te wachten.
consuelabananahammok wijzigde dit bericht op 07-11-2019 15:06
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo'n zwarte stip die blijft terwijl ik ergens naar kijk.Beweegt ook niet.
Maar heb ook veel last van mouches volantes.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
07-11-2019 17:59
Twee artsen zullen het verhaal wel juist beoordelen denk ik. Als je zoiets zag zou je wel op een andere toon hebben gepraat:

Afbeelding
Nee zo groot is het niet, het is ongeveer als een stip van een zwarte stift.
Maar wel zo zwart als op dit plaatje.
Ik neem idd wel aan dat het niet een netvliesloslating is want dan hadden ze mij vast gelijk doorgestuurd.
Ik zie ook geen flitsen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quinta1976 schreef:
07-11-2019 17:00
Ik heb vorig jaar een ooginfarct gehad. Hierdoor heb ik ook een vlek in het gezichtsveld. Om de vlek heen kan ik goed zien. Het is net of er een grote pixel stuk is. Kan het niet zo goed uitleggen. Voor de rest ook geen pijn iod gehad. Werd er mee wakker.

Wat vervelend dat je nog zolang moet wachten voordat je naar de oogarts kan.
Ja zo ja, alsof er een grote pixel in het beeld zit.
Idd ook geen pijn, niets gemerkt het zat er gewoon ineens.
Alle reacties Link kopieren
Consuela, dit is wat het bij mij was:
https://www.oogartsen.nl/oogartsen/glas ... rosa_cscr/
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook had, nu gelukkig niet meer, is als ik mijn ogen dicht deed en het dan heel donker maakte (handen voor ogen), dat die vlek dan heel erg licht was. Mijn vlek is wel groter dan een stip.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik exact hetzelfde had als jij, maar heb 2x een paar uur lang een 'blinde vlek' gehad. Heel verwarrend. Geen mouche volantes, die heb ik ook en dat is heel anders. Bij mij ging het dus wel na een paar uur weg, maar ik vond het best eng.
Verder ook geen specifieke oorzaak aan te wijzen.

Hoop dat het bij jou niks ernstigs is en weer weggaat.
Alle reacties Link kopieren
Waar zit de zwarte stip? precies centraal in het gezichtsveld of ergens meer in de periferie? Wat is je leeftijd? netvliesloslating lijkt me ook niet erg waarschijnlijk en vertroebelingen in het glasvocht "drijven" mee met de beweging van het oog. Als het niet groter wordt zou ik me niet al te veel zorgen maken, en anders zoals besproken met de oogarts aan de bel trekken.
Kan het geen maculadegeneratie zijn? Mijn vader heeft dit gehad en is hier afgelopen zomer succesvol aan geopereerd.
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
07-11-2019 14:57
Geen migraine idd ofzo.
Ook een nare aandoening lijkt mij.

Het zit op een vast punt ergens in mijn oog lijkt het, want het verplaatst zich niet en beweegt alleen mee in het zicht als ik met mijn ogen beweeg.
Het is ook geen grijze vlek of een type vlek wanneer je in het licht hebt gekeken.
Meer alsof iemand met een zwarte stift een dikke punt in het beeld heeft gezet.
Mouche voulantes zitten op een vast punt en bewegen van links naar rechts als ik met mijn ogen beweeg, dus op dat punt komen de klachten wel overeen. Maar die dikke zwarte punt klopt dan weer niet. Mouches zijn meer schaduwachtig. Maar als het haast had zat je nu al bij de oogarts, ik belde met mijn klachten èn flitsen in mijn ooghoeken en zat binnen een half uur in het ziekenhuis. Dus ik denk niet dat het ernstig is, alleen verdomde irritant.
"Boring conversation anyway"
Ik lees even mee, want ik heb dat ook. Plus: een paar weken geleden ging ik vanuit het niets dubbelzien, met daarna behoorlijke hoofdpijn. Is al vaker gebeurd, maar nooit eerder zo lang als toen. Kan bij migraine horen, ben ik mee bekend, maar nooit eerder met dubbelzien. En dan die zwarte punt nog. Beweegt bij mij mee als ik lees, verder niet. Ik ben niet doorgestuurd naar een oogarts, maar naar een neuroloog (waarschijnlijk ivm die migraine die ik al heb). Dinsdag afspraak. Benieuwd wat er bij jou uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Bloes schreef:
08-11-2019 23:57
Ik lees even mee, want ik heb dat ook. Plus: een paar weken geleden ging ik vanuit het niets dubbelzien, met daarna behoorlijke hoofdpijn. Is al vaker gebeurd, maar nooit eerder zo lang als toen. Kan bij migraine horen, ben ik mee bekend, maar nooit eerder met dubbelzien. En dan die zwarte punt nog. Beweegt bij mij mee als ik lees, verder niet. Ik ben niet doorgestuurd naar een oogarts, maar naar een neuroloog (waarschijnlijk ivm die migraine die ik al heb). Dinsdag afspraak. Benieuwd wat er bij jou uitkomt.

Ben ook benieuwd wat er bij jou uitkomt.
Soms lijk ik aan de kant van het oog ook wat lichte hoofdpijn te hebben, maar ik vermoed dat dit meer psychisch is omdat ik nu overal op let wat ik zou kunnen zien of voelen.
Alle reacties Link kopieren
gipfel5k schreef:
08-11-2019 08:49
Waar zit de zwarte stip? precies centraal in het gezichtsveld of ergens meer in de periferie? Wat is je leeftijd? netvliesloslating lijkt me ook niet erg waarschijnlijk en vertroebelingen in het glasvocht "drijven" mee met de beweging van het oog. Als het niet groter wordt zou ik me niet al te veel zorgen maken, en anders zoals besproken met de oogarts aan de bel trekken.
Het zit links van mijn zicht.
En ik ben 47.

Mijn oog voelt trouwens wel ook raar.
Geen pijn ofzo, het voelt gewoon anders.
Ik heb gisteren toch nog niet gebeld met de huisarts, wellicht overdrijf ik gewoon.
Maar maandag ga ik toch wel ff bellen of ik evt iets eerder terecht kan bij de oogarts.
Ik blijf zelf twijfel houden of het prima is om dit twee weken af te wachten of dat het toch beter is er eerder naar te laten kijken.Krijg dat zelf niet zo goed ingeschat.
Alle reacties Link kopieren
Juultje schreef:
07-11-2019 20:05
Consuela, dit is wat het bij mij was:
https://www.oogartsen.nl/oogartsen/glas ... rosa_cscr/
Dank je wel dat je dit hebt opgezocht voor mij.

Vooralsnog lijkt het van alles te kunnen zijn.
Toch mouches volants zou ook nog best kunnen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft dit ook gehad. Bij hem was het ook wat bloed dat opgehoopt zat. Hij had ook een zwarte vlek die niet bewoog en op 1 punt bleef zitten. Het moest vanzelf weggaan en hij moest meerdere keren op controle bij de oogarts. Als het niet minder werd zou hij geopereerd moeten worden, maar het werd gelukkig steeds iets minder. Hij heeft er wel meer dan een jaar last van gehad.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Oh wow, ik kom er nu achter dat er dus een naam is voor wat ik al een paar jaar heb in mijn linker oog: mouche volantes. o_o

Een grootouder van mij heeft eens te maken gehad met een spontane loslating van het netvlies (en werd aan dat oog dus blind) en mijn moeder heeft glaucoom. Wel iets om in de gaten te houden dus, brr.

Bedankt voor dit topic Consuela!
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Oké, net even een huh? Moment.
Zie ik ineens een zwart klein stipje voor mij heen en weer gaan.
Dacht, nee..wat doet mijn oog nu weer?
Na een paar seconde zie ik dat het gewoon een klein vliegje is wat voor mijn neus vliegt.
Over paranoia gesproken :D

Inmiddels heb ik er wel een paar kleine zwarte stipjes bij.
Hmm..
Zal het wellicht toch de onschuldige mouches volantes zijn denk.
Wel echt heel irritant.
Alle reacties Link kopieren
MV zijn niet perse onschuldig, vaak wel maar het hangt af van de achterliggende oorzaak.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
09-11-2019 14:34
Oké, net even een huh? Moment.
Zie ik ineens een zwart klein stipje voor mij heen en weer gaan.
Dacht, nee..wat doet mijn oog nu weer?
Na een paar seconde zie ik dat het gewoon een klein vliegje is wat voor mijn neus vliegt.
Over paranoia gesproken :D

Inmiddels heb ik er wel een paar kleine zwarte stipjes bij.
Hmm..
Zal het wellicht toch de onschuldige mouches volantes zijn denk.
Wel echt heel irritant.
Ik had allang bij de opticien even laten kijken. Maar goed, het is maar een oog.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
09-11-2019 15:33
Ik had allang bij de opticien even laten kijken. Maar goed, het is maar een oog.
Ik denk niet dat een opticien voldoende in huis heeft om alle evt. oogziektes op te sporen en te diagnosticeren vergeleken met een oogarts.
Ik probeer er wel op te vertrouwen dat de huisarts en oogarts nog geen aanwijzingen hadden om direct langs te moeten komen.
Maar ga er wel maandag toch even over bellen idd. Want idd het is wel je oog en zelf voel ik mij er toch wel onzeker over.
Alle reacties Link kopieren
[quote][Ik denk niet dat een opticien voldoende in huis heeft om alle evt. oogziektes op te sporen en te diagnosticeren vergeleken met een oogarts.
Ik probeer er wel op te vertrouwen dat de huisarts en oogarts nog geen aanwijzingen hadden om direct langs te moeten komen.
Maar ga er wel maandag toch even over bellen idd. Want idd het is wel je oog en zelf voel ik mij er toch wel onzeker over.
/quote]
Een opticien wellicht niet maar een optometrist kan wel wat duidelijkheid verschaffen, zit het vlekje trouwens in 1 oog of beide ogen ?
Alle reacties Link kopieren
gipfel5k schreef:
09-11-2019 16:54

Het zit in 1 oog.
als er meer zwarte stipjes bijkomen zou ik de huisartspost even bellen
om te overleggen
sterkte
Alle reacties Link kopieren
Volgens de oogarts heb ik een mouche volante. Die is echter alleen donker (niet zwart) als ik naar de blauwe lucht kijk. Het is normaal eerder een beetje een lichtvlekje. Het is nooit meer verdwenen, in het begin irritant maar blijkbaar went het oog eraan of compenseert ofzo.

Ik weet nog wel dat ik in de wachtkamer bij de oogarts zat, en dat er een poster hing met wel vijftien foto's van wat voor aandoeningen er in het oog zijn en wat je dan ziet. Is die niet te googelen?
Alle reacties Link kopieren
gipfel5k schreef:
08-11-2019 08:49
Waar zit de zwarte stip? precies centraal in het gezichtsveld of ergens meer in de periferie? Wat is je leeftijd? netvliesloslating lijkt me ook niet erg waarschijnlijk en vertroebelingen in het glasvocht "drijven" mee met de beweging van het oog. Als het niet groter wordt zou ik me niet al te veel zorgen maken, en anders zoals besproken met de oogarts aan de bel trekken.
Niet altijd, bij mij zit er een vast aan een strengetje en die blijft op een plek. Overigens zou ik rustig blijven ademhalen, er zijn maar een aantal zaken ernstige spoed bij de oogarts.
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
09-11-2019 16:22
Ik denk niet dat een opticien voldoende in huis heeft om alle evt. oogziektes op te sporen en te diagnosticeren vergeleken met een oogarts.
Ik probeer er wel op te vertrouwen dat de huisarts en oogarts nog geen aanwijzingen hadden om direct langs te moeten komen.
Maar ga er wel maandag toch even over bellen idd. Want idd het is wel je oog en zelf voel ik mij er toch wel onzeker over.
Nee tuurlijk weet hij niet alles. Dan had ie oogarts geweest. Neemt niet weg dat deze wel heel veel weet over het oog en oogaandoeningen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven