Gezondheid alle pijlers

Zwelling na overbelasting?

26-02-2021 14:49 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of dit iemand bekend voorkomt.

Ik had afgelopen week na een crossfit training de spieren in mijn arm overbelast, met name de triceps. Kon een paar dagen niet slapen van de pijn en kon niet eens een kopje thee opgetild krijgen. Toen de klachten minder begonnen te worden begonnen mijn armen opeens enorm op te zwellen, vooral onderarm tm hand, ze waren zeker 2 keer het normale formaat.

Ik twijfelde nogal tussen het verband tussen die zwelling en de klachten eerder die week, dus naar de huisarts gegaan. Die had oprecht geen idee dus koppelde het aan de overbelasting. Mijn fysio kon verder niks vreemds vinden (op de enorme zwelling na dan).
De zwelling begint nu heel langzaam af te nemen, maar het baart me toch een beetje zorgen. Het komt heel af en toe voor dat ik te fanatiek sport maar helemaal opzwellen is nieuw voor me. Ik had al wel wat klachten door thuiswerken en dreumes rondsjouwen, dus echt ontlasten is al een tijd lastig.

Is dit herkenbaar voor iemand?
Alle reacties Link kopieren
Wat kunnen wij zeggen wat huisarts en fysio niet zeggen? Te fanatiek sporten lijkt me sowieso niet heel gezond.
dolfje wijzigde dit bericht op 26-02-2021 14:54
Reden: Te snel gedrukt
6.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
26-02-2021 14:53
Wat kunnen wij zeggen wat huisarts en fysio niet zeggen? Te fanatiek sporten lijkt me sowieso niet heel gezond.

Of iemand dit wel eens als gevolg van overbelasting heeft gehad. Voor de huisarts was dat namelijk ook niet meer dan een wilde gok.
Natuurlijk is het geen structureel dingen maar eens in de zoveel tijd ga je tijdens een training per ongeluk over je eigen grenzen he...
Alle reacties Link kopieren
Kijk maar uit voor je misschien blijvend iets beschadigd daar, als het al wat overbelast is zou ik die spieren niet extra belasten met sporten.

Het enige wat ik ooit zo dik heb gehad is mijn enkel toen ik mijn enkelbanden gescheurd had.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet meer dan een arts/fysio maar kan wel vertellen dat ik weleens een zwelling heb gehad na het overbelasten van een spier tgv bijvoorbeeld een spier overstrekken in mijn enkel. Heeft naast een paar dagen pijn ook voor een (lichte) zwelling gezorgd. Heb toen een tijdje mijn enkel hoog gehouden en bewust wat minder belast, ging toe vanzelf over na een paar weken (8/10 weken, maar ik heb iets waardoor ik slechter heel dan andere mensen, dus ga er vanuit dat het bij jou wel sneller gaat).

(NB: geen medisch advies, gewoon mijn ervaring)
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
26-02-2021 15:02
Kijk maar uit voor je misschien blijvend iets beschadigd daar, als het al wat overbelast is zou ik die spieren niet extra belasten met sporten.

Het enige wat ik ooit zo dik heb gehad is mijn enkel toen ik mijn enkelbanden gescheurd had.
Ja de omvang van de zwelling vind ik ook heftig klinken, een beetje ken ik dus wel, maar twee keer zo groot als anders klinkt heel heftig.
Ik heb ooit een peesontsteking gehad aan mijn voet.
Dat gaf een hele scherpe pijn bij bewegen en belasten, vooral als ik 's ochtends uit bed kwam en mijn voet op de grond zette was de pijn best heftig.
voet begon ook helemaal op te zwellen vanaf de pees met problemen tot bijna mijn hele voet aan toe.

Ik had voet overbelast.
Wat ze bij mij gedaan hebben is me een injectie in de voet gegeven om de zwelling en pijn tegen te gaan. Dat hielp maar 2 dagen.
Ik kan me niet zo goed meer herinneren of ik verder nog iets heb gekregen, een zalf ofzo, maar wat uiteindelijk heeft geholpen is rust geven. En dat duurde best lang, echt een week of 6 geloof ik.

Geen idee of wat jij hebt hetzelfde is natuurlijk.
Is het gebied rood, warm, dik? Heb je koorts of verhoging? En voel je je verder wel gewoon goed?
Alle reacties Link kopieren
Nee ik ga inderdaad de komende weken mijn armen niet belasten in de zin van sporten, maar andere zaken die de pezen belasten zoals werk en dochter optillen zijn soms onvermijdelijk.

Verder geen klachten, dus het is wel aannemelijk dat het gewoon de spieren zijn. Ben alleen even geschrokken van de heftigheid en verbaasd dat er nog dagen tussen die reactie en de zwelling zaten..
Alle reacties Link kopieren
Ja daar zou ik ook van schrikken. Goed in de gaten houden en anders de huisarts toch weer bellen.
Alle reacties Link kopieren
Wat belabberd dat je huisarts niets meer kon dan ‘een wilde gok’ doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf heb deze ervaring niet maar een kennis van mij is bij hele erge spierpijn + zwelling van volgens mij beide armen een keer naar het ziekenhuis verwezen voor controle nierfunctie en infuus. Dat was na een eerste crossfit training in lange tijd. Sinds hij deze ervaring heeft gehad let ik zelf wat beter op na spierpijn. Ik dacht altijd dat je nooit zo diep kon gaan je eigen lichaam stuk te maken, blijkbaar wel dus..

Dat is een paar jaar geleden maar ik kon me dit artikel nog herinneren: https://www.henw.org/artikelen/ernstige ... a-crossfit

Maar je bent al naar de huisarts+ fysio geweest, dus dat lijkt me goed!
Alle reacties Link kopieren
IkheetgeenLisa schreef:
26-02-2021 15:20
Ik zelf heb deze ervaring niet maar een kennis van mij is bij hele erge spierpijn + zwelling van volgens mij beide armen een keer naar het ziekenhuis verwezen voor controle nierfunctie en infuus. Dat was na een eerste crossfit training in lange tijd. Sinds hij deze ervaring heeft gehad let ik zelf wat beter op na spierpijn. Ik dacht altijd dat je nooit zo diep kon gaan je eigen lichaam stuk te maken, blijkbaar wel dus..

Dat is een paar jaar geleden maar ik kon me dit artikel nog herinneren: https://www.henw.org/artikelen/ernstige ... a-crossfit

Maar je bent al naar de huisarts+ fysio geweest, dus dat lijkt me goed!

Dank voor de link, geeft wel weer te denken over de impact van de training. Ik dacht rustig aan te doen maar na 2 maanden lockdown onderschat je het nogal snel...
Patatje15 schreef:
26-02-2021 15:14
Nee ik ga inderdaad de komende weken mijn armen niet belasten in de zin van sporten, maar andere zaken die de pezen belasten zoals werk en dochter optillen zijn soms onvermijdelijk.

Verder geen klachten, dus het is wel aannemelijk dat het gewoon de spieren zijn. Ben alleen even geschrokken van de heftigheid en verbaasd dat er nog dagen tussen die reactie en de zwelling zaten..

Ik had ook verder geen klachten, behalve dan die plaatselijke pijn en zwelling.
En bij mij zaten een ook een paar dagen tussen begin van de pijn voordat de zwelling ineens begon.
Die zwelling heeft ook wel een tijdje geduurd voor het weg was. Zolang de pees flink is ontstoken zal de zwelling waarschijnlijk niet afnemen.
Probeer het rust te geven, zoveel als het lukt en hopelijk gaat het vanzelf over. Het zou in ieder geval langzaam beter moeten worden.
Als de pijn/zwelling erger wordt zou ik de huisarts weer bellen en ook als je over een dag of 5 nog geen verbetering ziet.
Neem je pijnstillers?
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt niet heel goed. zeker niet het opzwellen na een paar dagen. Is het geen ontsteking? Als je iets gescheurd hebt zwelt het volgens mij wel direct op. Bij een breuk kan het later komen maar dan moet je wel behoorlijk belast hebben
Alle reacties Link kopieren
Crossfit is niet zo onschuldig als het lijkt. Zeer ernstige overbelasting komt bij crossfit regelmatig voor tot het niveau dat het gevaarlijk is. Is je urine ook donker dan normaal?

Er zijn meerdere gevallen bekend van rabdomyolyse tgv crossfit. Lees ook: https://www.henw.org/system/files/download/HW59-572.pdf

Ik zou echt absolute rust houden, goed water drinken, elektrolyten aanvullen met ORS of water met wat zout/suiker (of cocoswater) en wanneer je je niet ok voelt desnoods naar een huisartsenpost gaan dit weekeinde. Vraag bij twijfel om een labtesten.
viva-amber wijzigde dit bericht op 26-02-2021 15:54
7.33% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
IkheetgeenLisa schreef:
26-02-2021 15:20
Ik zelf heb deze ervaring niet maar een kennis van mij is bij hele erge spierpijn + zwelling van volgens mij beide armen een keer naar het ziekenhuis verwezen voor controle nierfunctie en infuus. Dat was na een eerste crossfit training in lange tijd. Sinds hij deze ervaring heeft gehad let ik zelf wat beter op na spierpijn. Ik dacht altijd dat je nooit zo diep kon gaan je eigen lichaam stuk te maken, blijkbaar wel dus..

Dat is een paar jaar geleden maar ik kon me dit artikel nog herinneren: https://www.henw.org/artikelen/ernstige ... a-crossfit

Maar je bent al naar de huisarts+ fysio geweest, dus dat lijkt me goed!
Het wordt niet altijd herkend, zeker niet bij vrouwen. Er is geen labtest gedaan. Soms is de urine niet donker, niet alle symptomen komen altijd samen voor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zwelling in korte periode ontstaan is meestal vloeistof. Kan zijn dat er wat spierscheurtjes zijn waardoor bloed lekkage of druk op het lymphatische stelsel waardoor er minder vochtafvoer is.

Vocht gaat altijd naar het laagste punt, dus dat richting de onderarm zakt is dan weer niet zo raar.

Kon je fysio geen echo maken? Veel praktijken hebben tegenwoordig een echoapparaat. Dan kan je zien waar het vocht zit en eventueel ook waar het vandaan komt.

In veel gevallen is het volstrekt onschuldig en na een paar dagen weer weg. Maar het kan ook iets anders zijn, waar herstel langer van duurt.

Volgende keer niet zo dom zwaar trainen. Don't train hard, train smart. Laat het een leermomentje zijn voor je.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Rustig aan crossfitten bestaat niet. Ik zou dit weekeneinde echt helemaal niet sporten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gehad na een crossfittraining. Heb enkele weken rust gehouden. Plastablet gekregen van de huisarts. Daarna weer een training gedaan. Plop, het zat er weer. Weliswaar wat minder omdat ik bewust iets minder zware oefeningen ging doen.
Ben meteen met crossfit gekapt.

Nu, een jaar of 5 later, heb ik nog steeds dat als ik druk in de tuin ben geweest, of met verhuizen, het nog steeds daarna wat opzwelt en ik daar vocht vasthoud.

Zelf denk ik dat ik iets in mijn lichaam kapot heb gemaakt. Heb nooit meer crossfit gedaan. In de sportschool doe ik echt rustig aan met die oefeningen.

Ik wil je niet bang maken, maar ik zou heel heel rustig aan doen.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de ervaringen...heftig, had met crossfit net weer iets gevonden waar ik mijn ei in kwijt kan.

Overigens is mijn urine volgens mij normaal hoor, dus zo ver is het gelukkig nog niet.

Ik had trouwens wel heel bewust met de laagst mogelijke gewichten getraind, maar ik vrees dat het aan de hoeveelheid herhalingen push-ups + burpees lag in die training...ik houd het de komende weken maar bij hardlopen.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte. En het kan zeker wel want Crossfit kan op veel niveau's maar loop jezelf niet voorbij. Bouw iets rustiger op. niet meteen 120%
Ik heb wel eens een lichte zwelling gehad na een al te enthousiast avondje sportklimmen (en dan bleef ik de avond erop thuis) maar de zwelling die jij beschrijft is echt niet normaal hoor. Ik zou me echt eens afvragen of je niet een heel klein beetje overdrijft met je gesport en of er niet meer aan de hand is, psychisch.
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
26-02-2021 15:58
Ik heb het ook gehad na een crossfittraining. Heb enkele weken rust gehouden. Plastablet gekregen van de huisarts. Daarna weer een training gedaan. Plop, het zat er weer. Weliswaar wat minder omdat ik bewust iets minder zware oefeningen ging doen.
Ben meteen met crossfit gekapt.

Nu, een jaar of 5 later, heb ik nog steeds dat als ik druk in de tuin ben geweest, of met verhuizen, het nog steeds daarna wat opzwelt en ik daar vocht vasthoud.

Zelf denk ik dat ik iets in mijn lichaam kapot heb gemaakt. Heb nooit meer crossfit gedaan. In de sportschool doe ik echt rustig aan met die oefeningen.

Ik wil je niet bang maken, maar ik zou heel heel rustig aan doen.
Het kan ook genetisch zijn, niet iedereen is in staat tot topsport zonder dat het gevolgen heeft.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij een vriend van mij exact hetzelfde gezien een tijd geleden. Helemaal opgezette/gezwollen bovenarm tgv triceps. Leek echt een liter zak met water in te zitten. Vermoedelijk inderdaad overbelasting waardoor lymfestelsel overbelast is geraakt. Hij voelde zich los van lokale spierpijn prima. Was ook een training waarbij hij helemaal ‘diep’ ging. Crossfit is in mijn ogen voor startende sporters niet ongevaarlijk. Met de wekelijkse/dagelijkse challenges krijgt iedereen dezelfde training, los van de weerstand. Maar met burpees en push- en pull-ups werk je met je eigen lichaamsgewicht. Bij een beginner is dat relatief veel zwaarder dan een geoefend trainer. Daarnaast zijn veel oefeningen technisch niet gemakkelijk maar wordt van veel mensen na een korte uitleg/beginnerscursus verwacht dat je het wel kunt. Een Turner begint toch ook niet na 2 maanden met de gaylord2? Daarnaast ontstaat er tijdens crossfit een cultuur van groepsdruk, muziekje erbij, schreeuwende trainer ernaast, niet onder willen doen voor de rest van de groep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven