1 is genoeg - kletstopic

vrijdag 1 juni 2018 om 11:24
Het lijkt me leuk om te kletsen met andere ouders die ook maar 1 kindje hebben. Over de uitdagingen die hierbij komen kijken, maar ook de leuke momenten of misschien juist de (voor)oordelen waar je tegenaan loopt. Ik denk dat er genoeg over te kletsen is.
Dit topic is dus niet bedoelt voor ervaringen van mensen die zelf enigst kind waren of die mensen kennen die enigst kind waren, maar voor ouders die momenteel één kindje opvoeden.
We willen hier gezellig kletsen en niet discussieren. Voor discussie over enig kinderen kun je hier terecht: kinderen/gezinsplanning-discussietopic/ ... ges/417680
Wie schrijven er mee?
* Aspirientje: zoon van 4 jaar
* Baggal, dochter Oktober 2017 (ICSI)
* Beschuitjemetjam - zoon 3 jaar
* Ceester: zoon van 5
* Enigme: zoon mei 2014
* Fanatic: dochter November 2009
* Haasjehop: zoon December 2015
* Haaknaald: zoon van 14 maanden
* Miss.Speeseend - zoon van 2
* Nienke - zoon februari 2016
* Lila30: zoon van 14 maanden
* Rosings, dochter van Juli 2017
* Selectia: zoon van 2
* Snorriemorrie: zoon November 2013
* Westerpavilioen: zoon Oktober 2017
* Zonnebloem8850: dochter van 1,5 jaar

Dit topic is dus niet bedoelt voor ervaringen van mensen die zelf enigst kind waren of die mensen kennen die enigst kind waren, maar voor ouders die momenteel één kindje opvoeden.
We willen hier gezellig kletsen en niet discussieren. Voor discussie over enig kinderen kun je hier terecht: kinderen/gezinsplanning-discussietopic/ ... ges/417680
Wie schrijven er mee?
* Aspirientje: zoon van 4 jaar
* Baggal, dochter Oktober 2017 (ICSI)
* Beschuitjemetjam - zoon 3 jaar
* Ceester: zoon van 5
* Enigme: zoon mei 2014
* Fanatic: dochter November 2009
* Haasjehop: zoon December 2015
* Haaknaald: zoon van 14 maanden
* Miss.Speeseend - zoon van 2
* Nienke - zoon februari 2016
* Lila30: zoon van 14 maanden
* Rosings, dochter van Juli 2017
* Selectia: zoon van 2
* Snorriemorrie: zoon November 2013
* Westerpavilioen: zoon Oktober 2017
* Zonnebloem8850: dochter van 1,5 jaar
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 17:04
49.14% gewijzigd
donderdag 9 januari 2020 om 22:00
Dit had ik kunnen schrijven! Hier ook kind uit logeren morgen en wij naar de sauna.Hobbelster schreef: ↑09-01-2020 20:07Ik ga nog even wat vegeteren op de bank, morgen vroeg weer de wekker en morgenavond heerlijk met man naar de sauna, kind gaat uit logeren![]()
Veel plezier Hobbelster!

vrijdag 10 januari 2020 om 08:03
Hobbelster schreef: ↑09-01-2020 20:07MvM, fijn dat de routine wat terug is. Hoe is het verder, ben je een beetje ‘geland’ na al het lastige nieuws van vlak voor de feestdagen? Weer beetje grip aan het krijgen qua gevoel, of iig aan het wennen aan het feit dat je zoveel niet onder controle hebt...? Ook voor jou een![]()
Ja, het is inmiddels wel een beetje geland. Het blijft natuurlijk een onzekere periode, maar die kan misschien nog wel jaren duren en ik kan niet de hele kinderperiode van mijn eigen kind in zak en as gaan zitten om iets wat sowieso al onvermijdelijk is. Dat zouden mijn ouders ook zeker niet willen!
Dus ja, ik probeer het nu maar een beetje per dag te nemen allemaal, niet teveel vooruit denken over mogelijke scenario's; mijn vader voelt zich nu nog goed, dus er is nu nog geen aanleiding om over de dood na te denken. Als hij achteruit gaat denk ik dat het wel een stuk lastiger zou worden... Maargoed, het werkt averechts om me daar nu al te emotioneel over te maken. Dus ik heb het redelijk onder controle op het moment, gelukkig.
En dames wat heerlijk dat jullie naar de sauna gaan! Ik ben een klein beetje jaloers whaha

vrijdag 10 januari 2020 om 11:02
Sorry Heytan, ik kan het me niet herinneren. Ik vergeet online nicks best snel tenzij we echt lang in een topic zitten of je een hele herkenbare avatar hebt.heytan schreef: ↑09-01-2020 13:23En Rosings, hebben wij ook niet ooit ergens samen eerder geschreven? Ik zie dat jou dochter een paar maand jonger is dan onze zoon. Rozetje noem je haar toch? Zo lief
Verder moet ik even weer inkomen hoor, al een tijdje niet meer zo actief geweest. Ik ga ook niet alles terug lezen maar vanaf nu ben ik er weer bij![]()
Hier is de tweede ook uitgebleven na nog een IVF, heb het er met vlagen nog moeilijk mee, Rozetje is zo lief met babies en kleinere kinderen. Maar tis wat het is en misschien is het wel beter zo. (ik voed rozetje alleen op). Het is inderdaad heerlijk dat de routine EN DE OPVANG er weer zijn, maar de 8 dagen zonder opvang zijn allemaal goed gegaan.
MvM fijn dat het voor nu een beetje bij je geland is, hier helaas nog niet, te veel onzekerheden en zorgen in mn hoofd. Rozetje merkt het en reageert daar op, en daar wordt het thuis niet gezelliger van helaas. Volgende week ga ik met pa mee naar de nier-arts om te horen hoe het er voor staat. Wel fijn om even informatie van de bron te horen. Pa is niet zo spraakzaam en dan weet je eigenlijk nog niks.

vrijdag 10 januari 2020 om 11:06
Heel herkenbaar Rosings. Mijn vader is ook niet zo spraakzaam. Hij vertelt wel wat hoor als ik het vraag. Maar sommige vragen zijn ook lastig om te stellen merk ik.
Gelukkig is er in ons ziekenhuis een speciale verpleegkundige die ook de vragen van familieleden kan beantwoorden, dat helpt wel heel erg.
Ik maak me ook veel zorgen hoor, maar ik probeer mezelf er niet teveel in mee te laten slepen, omdat ik dan gewoon echt niet meer functioneer. Dus ik probeer het heel erg elke keer in een denkbeeldig doosje te stoppen en dat doosje zoveel mogelijk dicht te houden door te bedenken dat het voorlopig nog niet hoeft te gaan gebeuren. Als mijn vader achteruit gaat, dan zal het wel lastiger worden om dat doosje dicht te houden. Dit klinkt misschien heel stom,maar ik heb dat echt nodig om mezelf niet te laten overspoelen door mijn emoties.
Gelukkig is er in ons ziekenhuis een speciale verpleegkundige die ook de vragen van familieleden kan beantwoorden, dat helpt wel heel erg.
Ik maak me ook veel zorgen hoor, maar ik probeer mezelf er niet teveel in mee te laten slepen, omdat ik dan gewoon echt niet meer functioneer. Dus ik probeer het heel erg elke keer in een denkbeeldig doosje te stoppen en dat doosje zoveel mogelijk dicht te houden door te bedenken dat het voorlopig nog niet hoeft te gaan gebeuren. Als mijn vader achteruit gaat, dan zal het wel lastiger worden om dat doosje dicht te houden. Dit klinkt misschien heel stom,maar ik heb dat echt nodig om mezelf niet te laten overspoelen door mijn emoties.

vrijdag 10 januari 2020 om 11:16
Ah Rosings, heftig! Dat geeft spanning ja, en logisch ook dat rozetje daarop reageert. Heb je wel (mentale) ruimte om toch ook fijne momenten bewust in te bouwen met haar? Juist de kleine dingetjes kunnen je zo helpen om ‘sane’ te blijven in tijden van grote stress. Ik wens jullie een weekend met extra veel knuffels

vrijdag 10 januari 2020 om 11:37
Aaah rosings dat sucks echt erg dat je zo op bent. Heb je vrienden die even kunnen bijspringen of waar rozetje mag gaan spelen zodat jij een dagdeel voor jezelf hebt?
Of wil je juist graag met haar zijn, een uurtje kinderboerderij of even naar de winkels is ook al heel wat in deze situatie. Ergens een kop koffie drinken en een leesboekje voorlezen die je thuis niet hebt bijv?
MvM wel heel goed dat die verpleegkundige er is voor vragen, maak daar ook vooral gebruik van.
Of wil je juist graag met haar zijn, een uurtje kinderboerderij of even naar de winkels is ook al heel wat in deze situatie. Ergens een kop koffie drinken en een leesboekje voorlezen die je thuis niet hebt bijv?
MvM wel heel goed dat die verpleegkundige er is voor vragen, maak daar ook vooral gebruik van.

vrijdag 10 januari 2020 om 11:39
Ja, dat scheelt zeker. Ik denk dat ik, als dat moment daar is, ook heel anders erin zal staan dan nu. Dan is het niet meer mogelijk om iets weg te drukken,en misschien is dat ook maar beter om dat niet te proberen, want dan krijg je het toch later weer op je bordje.
Het lijkt me echt pittig hoe jij hier doorheen moet komen, ook als alleenstaand ouder, waardoor je dus minder makkelijk ervoor kan kiezen om even rust te nemen. Ik kan me zo voorstellen dat het ook lastig is om elke keer oppas te moeten regelen en je daarmee afhankelijk te maken van andermans hulp.
vrijdag 10 januari 2020 om 14:23
Rosings: even een knuffel! Jij hebt ook het nodige op je bord zeg...
Soms zit ‘t em in kleine dingen: eendjes voeren, samen ergens ontbijten, etc. Wens je een ontspannen weekend.
Alle Sauna-dames: veel plezier. Ben zelf net Vorige week donderdag met een vriendin geweest in Repton Park.
Soms zit ‘t em in kleine dingen: eendjes voeren, samen ergens ontbijten, etc. Wens je een ontspannen weekend.
Alle Sauna-dames: veel plezier. Ben zelf net Vorige week donderdag met een vriendin geweest in Repton Park.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
vrijdag 10 januari 2020 om 14:49
Wester, ook van mij nog veel succes! Ik hoop dat het lukt!
Rosings en MvM, ik heb (nog) geen ervaring met zieke ouders maar het lijkt me heel zwaar. MvM wat knap dat je het nog even kunt parkeren voor nu. "You suffer twice" zeggen ze toch wel eens als je je bij voorhand al te druk maakt over alle doemscenario's.
Rosings, voor jou een ander verhaal. Het lijkt me sowieso al zwaar om een kind alleen op te voeden, dus dat vind ik al heel knap. Maar dan ook nog al die ellende er bij maakt het wel heel zwaar. Is het een idee om tijdelijk extra hulp in te schakelen, iemand die voor je schoonmaakt bijvoorbeeld. Zodat je meer tijd voor jezelf hebt?
Baggal, met je laatste post ben ik het helemaal eens. Ik hoop ook dat we ons kind in de toekomst aan kunnen bieden wat ze nodig heeft zonder dat we haar te veel pushen. En dat ze opgroeit tot een gelukkig en leuk mens.
Hobbelster, wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje geloof ik. Hier ook een groep mensen om ons heen die alleen maar over kinderen kan praten. Ik weet ook gewoon niet altijd wat ik over m'n kind moet zeggen, tuurlijk is ze de mooiste en de liefste en ben ik apetrots als ze weer iets nieuws kan. Maar dat is nou niet echt iets waar je een "gesprek" over kunt hebben. Mijn moeder moet ook altijd vermelden dat die-of-die zwanger is (de buurvrouw of zo), ik kan daar dus niks mee. Gelukkig heb ik op het werk en bij het sporten wel leuke contacten met brede interesses.
Voor de sauna gangers, veel plezier! Het lijkt mij ook heerlijk om weer een keer een dagje te gaan. Moet ik misschien toch maar eens gaan plannen!
Rosings en MvM, ik heb (nog) geen ervaring met zieke ouders maar het lijkt me heel zwaar. MvM wat knap dat je het nog even kunt parkeren voor nu. "You suffer twice" zeggen ze toch wel eens als je je bij voorhand al te druk maakt over alle doemscenario's.
Rosings, voor jou een ander verhaal. Het lijkt me sowieso al zwaar om een kind alleen op te voeden, dus dat vind ik al heel knap. Maar dan ook nog al die ellende er bij maakt het wel heel zwaar. Is het een idee om tijdelijk extra hulp in te schakelen, iemand die voor je schoonmaakt bijvoorbeeld. Zodat je meer tijd voor jezelf hebt?
Baggal, met je laatste post ben ik het helemaal eens. Ik hoop ook dat we ons kind in de toekomst aan kunnen bieden wat ze nodig heeft zonder dat we haar te veel pushen. En dat ze opgroeit tot een gelukkig en leuk mens.
Hobbelster, wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje geloof ik. Hier ook een groep mensen om ons heen die alleen maar over kinderen kan praten. Ik weet ook gewoon niet altijd wat ik over m'n kind moet zeggen, tuurlijk is ze de mooiste en de liefste en ben ik apetrots als ze weer iets nieuws kan. Maar dat is nou niet echt iets waar je een "gesprek" over kunt hebben. Mijn moeder moet ook altijd vermelden dat die-of-die zwanger is (de buurvrouw of zo), ik kan daar dus niks mee. Gelukkig heb ik op het werk en bij het sporten wel leuke contacten met brede interesses.
Voor de sauna gangers, veel plezier! Het lijkt mij ook heerlijk om weer een keer een dagje te gaan. Moet ik misschien toch maar eens gaan plannen!
maandag 13 januari 2020 om 08:21
Baggal, is de operatie goed gegaan?
Wat fijn dat je zo duidelijk rust hebt in dat er geen tweede meer komt. Ook al voelt het soms nog dubbel. En vooral voor die kleine, je gunt je kind al het beste in de wereld. En vaak lijkt een sibling toch een toevoeging. Dat gevoel heb ik ook vaak, maar toch weet je dat dat geen garantie is op gezelligheid en daadwerkelijk een positieve toevoeging.
Nu heeft kind alle aandacht, ouders die genoeg energie hebben doordat ze er snachts niet uit hoeven (als het goed is
) en ze kunnen dan ook niet zoveel ruzie maken. Onze zoon is ook best een gdvoelig kind, vooral drujte vind hij lastig. Dus ik zie het als bonus dat hij in huis altijd een rustige basis heeft!
Hobbelster, dankje! Hoe was je sauna uitje?
Wat fijn dat je zo duidelijk rust hebt in dat er geen tweede meer komt. Ook al voelt het soms nog dubbel. En vooral voor die kleine, je gunt je kind al het beste in de wereld. En vaak lijkt een sibling toch een toevoeging. Dat gevoel heb ik ook vaak, maar toch weet je dat dat geen garantie is op gezelligheid en daadwerkelijk een positieve toevoeging.
Nu heeft kind alle aandacht, ouders die genoeg energie hebben doordat ze er snachts niet uit hoeven (als het goed is

Hobbelster, dankje! Hoe was je sauna uitje?

maandag 13 januari 2020 om 09:15
Sorry, dit waren de reacties van de vorige pagina, nu ff door op hier.
Ceester, hopelijk had jij ook een lekker sauna dagje! Ff weer opladen
Mvm, bah wat een moeilijke periode. Ik wens je veel kracht toe! Hopelijk vind je hierin een weg, volgens mij is er geen goeie manier. Het blijft ontzettend lastig om zoiets mee te maken met een ouder, lijkt me!
Rosings, misschien had ik het zelf ook niet goed hoor. Ik lees ook overal veel mee dus wellicht dat ik je naam ergens anders ook gewoon voorbij heb zien komen. Ten eerste wat knap dat je het alleen doet met je dochter. Ik weet niet of het een bewuste keuze was (daar ga ik nu ff van uit) maar het lijkt me erg pittig en je moet volgens mij best stevig in je schoenen staan. Ik denk wel dat je moeder-kind band extra sterk is in zo'n situatie. Jammer voor je dat de 2e keer IVF niet gelukt is!
En ook van hier een dikke knuffel voor jou in deze moeilijke periode. Lijkt me erg lastig om door te maken als een van je ouders zo ziek is. Veel sterkte gewenst!
Bb, ook hier heel herkenbaar, dat het altijd maar over de kinderen gaat. Ikheb een beetje verschillende mensen om me heen, vriendinnengroep met kinderen rond dezelfde leeftijd, een vriendin met wat oudere kinderen. En ook vrienden zonder kinderen. Wel fijn dat er dus een beetje afwisseling is. Ik mag graag even ovet mijn zoon praten of vooral ook advies vragen etc, maar ik ben meer dan alleen moeder. Dus wel fijn als er wat meer gespreksstof is.
Daarom is werk ook zo fijn denk ik, dan ben je even niet moeder.
Hier weinig nieuws, we hebben een heel lekker chill weekend gehad! Bijna niks gedaan
en zoon heeft gister uitgeslapen tot 7.30 jeej!
Ik merk dat ik nog steeds wel moet bijkomen van het hele medische circus. En ook mentaal even de knop om moet zetten dat ik niks meer moet. Geen afspraken of spuiten meer. Ik voel me nog steeds wat gejaagd daardoor. Ik moet over een paar dagen ook ongesteld worden denk ik, misschien dat het daarna ook wel rustiger wordt! De eerste keer zonder kans, geeft wel rust en zekerheid. Weer een pluspunt gevonden haha!
Ceester, hopelijk had jij ook een lekker sauna dagje! Ff weer opladen
Mvm, bah wat een moeilijke periode. Ik wens je veel kracht toe! Hopelijk vind je hierin een weg, volgens mij is er geen goeie manier. Het blijft ontzettend lastig om zoiets mee te maken met een ouder, lijkt me!
Rosings, misschien had ik het zelf ook niet goed hoor. Ik lees ook overal veel mee dus wellicht dat ik je naam ergens anders ook gewoon voorbij heb zien komen. Ten eerste wat knap dat je het alleen doet met je dochter. Ik weet niet of het een bewuste keuze was (daar ga ik nu ff van uit) maar het lijkt me erg pittig en je moet volgens mij best stevig in je schoenen staan. Ik denk wel dat je moeder-kind band extra sterk is in zo'n situatie. Jammer voor je dat de 2e keer IVF niet gelukt is!
En ook van hier een dikke knuffel voor jou in deze moeilijke periode. Lijkt me erg lastig om door te maken als een van je ouders zo ziek is. Veel sterkte gewenst!
Bb, ook hier heel herkenbaar, dat het altijd maar over de kinderen gaat. Ikheb een beetje verschillende mensen om me heen, vriendinnengroep met kinderen rond dezelfde leeftijd, een vriendin met wat oudere kinderen. En ook vrienden zonder kinderen. Wel fijn dat er dus een beetje afwisseling is. Ik mag graag even ovet mijn zoon praten of vooral ook advies vragen etc, maar ik ben meer dan alleen moeder. Dus wel fijn als er wat meer gespreksstof is.
Daarom is werk ook zo fijn denk ik, dan ben je even niet moeder.
Hier weinig nieuws, we hebben een heel lekker chill weekend gehad! Bijna niks gedaan

Ik merk dat ik nog steeds wel moet bijkomen van het hele medische circus. En ook mentaal even de knop om moet zetten dat ik niks meer moet. Geen afspraken of spuiten meer. Ik voel me nog steeds wat gejaagd daardoor. Ik moet over een paar dagen ook ongesteld worden denk ik, misschien dat het daarna ook wel rustiger wordt! De eerste keer zonder kans, geeft wel rust en zekerheid. Weer een pluspunt gevonden haha!
maandag 13 januari 2020 om 09:17

maandag 13 januari 2020 om 09:30
We zijn wezen zwemmen gister, ik had aan vrienden gevraagd of er iemand mee wou, en 1 vriendin en gezin wou mee, dus zondag alle spullen ingepakt en lekker wezen zwemmen. Veel plezier gehad, gelachen en geknuffeld was heerlijk.
Later gaven we aan elkaar toe dat we allebei niet hadden komen zwemmen als we niet met elkaar hadden afgesproken (want GEDOE!) en dat het toch zo de moeite waard was. Was fijn elkaar ook weer even te zien.
Later gaven we aan elkaar toe dat we allebei niet hadden komen zwemmen als we niet met elkaar hadden afgesproken (want GEDOE!) en dat het toch zo de moeite waard was. Was fijn elkaar ook weer even te zien.

maandag 13 januari 2020 om 09:35
rosings schreef: ↑13-01-2020 09:30We zijn wezen zwemmen gister, ik had aan vrienden gevraagd of er iemand mee wou, en 1 vriendin en gezin wou mee, dus zondag alle spullen ingepakt en lekker wezen zwemmen. Veel plezier gehad, gelachen en geknuffeld was heerlijk.
Zo herkenbaar. Ik vond het op die leeftijd vaak ook veel gedoe om dingen te doen. Een vriendin was dan een goede stok achter de deur om toch te gaan. Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad

@Heytan: ja dat zou je wel denken dat er meer is dan alleen kinderen. Al moet ik zeggen dat ik gesprekken over bijvoorbeeld winkelen, kleding etc. ook niet echt boeiend vind

maandag 13 januari 2020 om 11:02
weten we gelijk weer even dat je een kerel bent. BeterschapWesterpaviljoen schreef: ↑13-01-2020 10:48dames sorry
Ik ga dood want ik heb griep
(Otis had dezelfde griep maar die was niet chagerijnig ofzo!!)

dinsdag 14 januari 2020 om 11:15

dinsdag 14 januari 2020 om 12:10
Ik denk dat daar zeker een kern van waarheid in zit, hoe minder je in contact komt met andere kinderen,hoe minder snel je ziektekiemen oppikt van elkaar.
Ik merk dat T nu ook stukken minder vaak ziek is dan in groep 1 en 2. De kinderen zitten toch vaker aan hun eigen tafeltje en raken minder spullen aan waar ook andere kinderen mee gespeeld hebben. Alleen dat scheelt al enorm. Vorig jaar was het elke 2 maanden wel een keer oorontsteking, nu gaat het de hele winter al goed.
Ik merk dat T nu ook stukken minder vaak ziek is dan in groep 1 en 2. De kinderen zitten toch vaker aan hun eigen tafeltje en raken minder spullen aan waar ook andere kinderen mee gespeeld hebben. Alleen dat scheelt al enorm. Vorig jaar was het elke 2 maanden wel een keer oorontsteking, nu gaat het de hele winter al goed.

dinsdag 14 januari 2020 om 13:11
Ze gaat natuurlijk wel 4 dagen naar de opvang, maar mocht ze ziek worden dan is het maar 1 kind en geen draaideur van zieke kinderenmindervanmij schreef: ↑14-01-2020 12:10Ik denk dat daar zeker een kern van waarheid in zit, hoe minder je in contact komt met andere kinderen,hoe minder snel je ziektekiemen oppikt van elkaar.