1 is genoeg - kletstopic

01-06-2018 11:24 3002 berichten
Het lijkt me leuk om te kletsen met andere ouders die ook maar 1 kindje hebben. Over de uitdagingen die hierbij komen kijken, maar ook de leuke momenten of misschien juist de (voor)oordelen waar je tegenaan loopt. Ik denk dat er genoeg over te kletsen is. :)

Dit topic is dus niet bedoelt voor ervaringen van mensen die zelf enigst kind waren of die mensen kennen die enigst kind waren, maar voor ouders die momenteel één kindje opvoeden.

We willen hier gezellig kletsen en niet discussieren. Voor discussie over enig kinderen kun je hier terecht: kinderen/gezinsplanning-discussietopic/ ... ges/417680

Wie schrijven er mee?

* Aspirientje: zoon van 4 jaar
* Baggal, dochter Oktober 2017 (ICSI)
* Beschuitjemetjam - zoon 3 jaar
* Ceester: zoon van 5
* Enigme: zoon mei 2014
* Fanatic: dochter November 2009
* Haasjehop: zoon December 2015
* Haaknaald: zoon van 14 maanden
* Miss.Speeseend - zoon van 2
* Nienke - zoon februari 2016
* Lila30: zoon van 14 maanden
* Rosings, dochter van Juli 2017
* Selectia: zoon van 2
* Snorriemorrie: zoon November 2013
* Westerpavilioen: zoon Oktober 2017
* Zonnebloem8850: dochter van 1,5 jaar
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 17:04
49.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ach lieve MvM: wat ontzettend verdrietig nieuws.:hug: Hebben de artsen een termijn/inschatting durven geven? Heel veel sterkte met deze grote klap en ik hoop dat jullie in de moeilijke periode die komt ook nog zoveel mogelijk mooie momenten mogen hebben met elkaar.

Hobbelster: wat betreft familie denk ik altijd: liever geen contact dan kortsluiting. Wanneer het niet lekker loopt, hoef je de kerstdagen volgend jaar ook niet met elkaar door te brengen toch? En laten we eerlijk zijn: kerst is vooral een opgeklopt gedoe met verplichtingen. Dit jaar hebben mijn man en ik daar ons aan onttrokken en zijn we in de UK gebleven. Hoop dat je zoontje snel opknapt!

Fanatic: helemaal eens met je opvattingen over kerst. Mijn man en ik hadden voor elkaar bewust geen cadeaus gekocht. Onze anniversary is bovendien in December dus we vonden nog meer cadeaus overtrokken en voor SA had ik praktische dingen: Peppa Pig pyjama’s en zo. En... ik had nog wat cadeaus van haar verjaardag achter gehouden.

Wester: qua flesjes: zou het helpen hem vlak voor het slapen nog iets meer te geven? Wij geven SA altijd een kop thee, glas water of melk voor het tandenpoetsen en lezen dan nog wat verhaaltjes samen.

BB: Welkom hier. Bij ons blijft het definitief bij ons ene ICSI wonder: een dochter van inmiddels 28 maanden. Voor mezelf heb ik daar vrede mee trouwens en zie ik de voordelen van een kind, maar ik merk dat zij contact soms mist. Mijn man is een stuk ouder en heeft een volwassen dochter uit een vorig huwelijk die zelf al een dochter heeft (die zelfs wat ouder is dan onze dochter). Die kwam logeren en SA gaf, nadat ze vertrokken waren, aan dat ze haar speel vriendje miste. Dan moet ik wel even slikken, al heb ik er volstrekt vrede mee niet meer de MMM in te gaan en ben ik vooral enorm dankbaar dat het uiteindelijk toch nog gelukt is (na twee miskramen en een aantal embryo transfers).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Beschuitje: Dank voor je post - en ook dat onze dochter nooit de spanningen heeft van meerdere siblings. Daar zit idd ook wel weer wat in (voordat ik het allemaal weer idealiseer ha-ha).

Rosings: je post is al weg, maar weet via elders wel zo ongeveer wat er speelt. Lastig - te meer omdat voor een aantal dingen ook niet meteen een oplossing voor handen is. Sterkte. Hoe was de kerst? Hoe is het met Rozetje?

Ceester: bevalt jullie nieuwe huis? En dat de zolder nog even vol staat is toch vrij logisch? Wij zijn 1,5 jaar geleden verhuisd en hadden tot de laatste verbouwing ook nog twee dozen staan die we niet hadden geopend.

Hier hadden we een rustige kerst - 1e kerstdag bij de buren die een giga dinner hadden voorbereid en tweede kerstdag uit eten geweest. De 1e zaterdag na kerst heb ik de familie van mijn man’s ex ontmoet. Vond ik wel spannend, maar het verliep best relaxed gegeven de omstandigheden (mijn man had ze de afgelopen 12 jaar niet meer gezien), maar er was wel respect en harmonie en de kinderen zijn goede bliksemafleiders.

SA is weer terug op de nursery en die hebben aangegeven dat we haar misschien moeten testen. Ze spreekt in volzinnen (6 of meer woorden) en lijkt haar leeftijd een beetje voorbij - ook op het gebied van comprehension. Ze is verder niet vreemd in haar ontwikkeling en doorgaans zeer sociaal, blij en vrolijk, maar dit wordt door de nursery staff wel als opvallend aangemerkt. Ik heb deze feedback eerder gekregen, ook van andere ouders van leeftijdsgenoten. Sta een beetje in dubio, te meer omdat ze binnenkort haar 2,5 jaar assessment krijgt (ieder kind in de UK krijgt dit trouwens tussen 2 en 2,5). Misschien dat ik het daar nog eens ter sprake breng, maar zelfs als er iets uit zo’n test komt, weet ik nog niet wat ik dan met de uitkomst doe, omdat ze verder gewoon gelukkig lijkt. En dat ze nu misschien op bepaalde gebieden wat sneller is, zegt ook niet altijd iets over de toekomst...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
@Baggal: een termijn hebben ze niet gegeven. het zal niet zo zijn dat hij opeens over 2 maanden er niet meer is. Maar hoe lang we dan wél hebben, dat hangt heel erg af van hoe de behandeling aanslaat. Hij krijgt chemo om zoveel mogelijk cellen te verwijderen en hormoontherapie om de cellen die niet te verwijderen zijn in hun groei te remmen. Die behandeling kan kort of lang werken, maar op een gegeven moment zullen de kankercellen eraan gewend zijn en weer door gaan groeien. Als dit het geval is, zijn er wel nog een aantal andere opties die dan óók weer kunnen rekken. Er zijn mensen die er 5 jaar na de diagnose niet meer zijn, maar er zijn ook mensen die 10 jaar later nog leven. Dus het is heel verschillend en onzeker.

Desondanks gaat het gewone leven ook gewoon door. Het zijn twee realiteiten die naast elkaar bestaan. Het is een vreemde situatie eerlijk gezegd. iedereen gaat uiteindelijk dood, maar nu komt het opeens veel dichterbij... :roll:

Wat betreft het laten testen: wij hebben dat bij T ook wel eens overwogen, omdat hij ook erg voorloopt op bepaalde gebieden. Uiteindelijk hebben we het toch niet gedaan, op aanraden van de huisarts. Die zei dat het pas belangrijk is om een kind te testen als ze zelf vastlopen vanwege hun (hoog)begaafdheid. Misschien heb jij hier ook iets aan.
Aan de ene kant fijn dat er nog geen termijn gegeven is, aan de andere kant blijft het intens verdrietig nieuws. Misschien ook omdat je opeens wel met je neus op de feiten wordt gedrukt (al is het leven altijd eindig). Ik hoop dat er geen nare bijwerkingen zijn van de chemo - al weet ik ook dat die er vaak wel zijn, helaas. Knuffel voor jullie allemaal.

Wat betreft SA: zoals jouw huisarts er destijds inzat met T, sta ik er eigenlijk ook in (en mijn man ook) met onze dochter. Zolang zij niet vastloopt met leeftijdsgenoten of een ongelukkige indruk maakt, vind ik het niet zo nodig om kinderen te onderwerpen aan assessments. Ik heb niet de indruk dat ze hoogbegaafd is, eerder zeer bijdehand en taalvaardig. Ze lijkt een goed geheugen te hebben, maar dat laatste geldt ook voor mij. Verder is ze gewoon een vrolijke dreumes en ze houdt van puzzelen, maar kijkt ook gewoon Peppa Pig zoals een ieder ander kind (maar vertelt dan wel wat er die aflevering gaat gebeuren omdat ze die aflevering al een aantal
keer gezien heeft). Maar ze lijkt vooral happy. En... zolang dat zo is, ben ik daar ook gewoon blij mee.
Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Wat fijn dat SA een slim kind is Baggal :) verbaasd me niks. Gelukkig zijn lijkt me een heel belangrijke graadmeter en verder een beetje opletten zodra ze naar school gaat? Ik zou denk ik ook nog niet gaan testen.

Hier gaat het al wel weer wat beter, de schrik over pa's gezondheid is voorbij, het is een beetje geland. Mijn moeder heeft mn broer gebeld en gezegd dat ik er vanuit ga dat alles op mijn bordje komt omdat hij geen contact heeft met pa en andere broer in de afkick zit. En toen belde broer gelijk om te zeggen dat dat niet zo is.

Ik moet nog altijd even slikken als ik rozetje met een baby zie, maar ach, ik waardeer het wel echt dat ik weer wat tijd terug krijg voor mezelf.

De boel even delen heeft ook geholpen trouwens, dank voor het lezen :)

De 8 dagen zonder opvang zijn allemaal goed gegaan met maar een paar ongezellige momentjes. En nu is ze op de opvang terwijl ik nog even vrij ben. Lekker het huis opgeruimd :)
Fijn om te horen dat het weer wat beter gaat, Rosings :hug: En fijn dat je broer toch ook wat van de verantwoordelijkheid wil delen.

Ik ben juist vrij opgelucht als ik T met een baby zie. Hij is er best lomp mee, dan ben ik blij dat ik niet constant zo hoef op te letten als wanneer hij bijvoorbeeld bezig is met zijn neefje. Hij vindt het wel geweldig hoor, om met zijn neefje te spelen. Neefje kan nu goed kruipen en T vindt het dan leuk om torens te bouwen en dat neefje die dan omgooit, bijvoorbeeld. :biggrin:

Maar vanderweek had ie bijvoorbeeld gedacht dat hij als grote neef zijn neefje wel "even" kon leren lopen. Nou als ik dan zie hoe lomp dat gaat, dan denk ik dat ik 20 ogen in mijn achterhoofd had moeten hebben als ik een tweede zou hebben, eerlijk gezegd o_o
@Baggal: jouw berichtje had ik even over het hoofd gezien :-$

De chemo die mijn vader krijgt schijnt vrij mild te zijn, niet dusdanig dat je er erg ziek van wordt. Wel kan hij er erg vermoeid van worden, maar ook dat hoeft niet persé.

Ja, we duimen maar dat het allemaal goed zal aanslaan, maar inderdaad wat je zegt: je wordt wel met je neus op de feiten gedrukt.
Hai lieve allemaal,

Voor iedereen een goed en fijn 2020 gewenst :heart:

Mooi om te lezen hoe iedereen de feestdagen heeft doorgebracht, heftige dingen gebeurd her en der en nu weer allemaal wennen aan het ritme van het normale leven.

MvM, mooi gezegd, twee realiteiten in 1 wereld, ik hoop voor jou en je familie dat jullie heel veel quality time (blijven) hebben samen en dat jij jouw angsten en zorgen onder controle houdt zodat je ook kunt (blijven) genieten van de fijne dingen die er ook zijn in het leven.

Rosings, voor jou eigenlijk geldt hetzelfde, ik ben blij voor je dat je broer direct aangaf dat je er niet alleen voor staat. Praktijk zal dit moeten uitwijzen of het werkelijk zo zal zijn, maaar het lijkt me fijn om te horen iig. Fijn dat het zo goed is gegaan zoveel dagen achtereen samen en slim om even een dagje voor jezelf te nemen nog :)

Baggal, je hebt gelijk hoor, wij overwegen dan ook serieus om volgend jaar op vakantie te gaan met de feestdagen.
Inmiddels is eea wat gezakt na ook afgelopen week weer wat gesteggel maar ik merk dat ik niet heel erg het gevoel heb dat ik vakantie heb gehad. Integendeel, ik ben ontzettend moe en ben blij dat ik vanaf maandag weer aan het werk kan, wat ook vermoeiend is maar wel met minder gedoe.

Toevallig dat jullie kinderen ook zo pienter zijn (of misschien niet toevallig?) en eens dat testen mij ook niet direct nodig lijkt als er geen problemen zijn daaromtrent.
Ons eigen kind is ook erg vroeg talig, is momenteel echt grote sprongen aan het maken, ene kant mega trots op en aan de andere kant houd ik mijn hart vast voor hoe dat straks op school zal gaan... gelukkig heb ik mijn eigen ervaring, ben ik me bewust van de valkuilen en kan ik dus bijsturen als het nodig zal zijn. Verder hoop ik gewoon dat ons kind wel goed leert om vriendjes te maken en leuk mee te doen in een groep. Mijn man is daar beter in dan ik dus die zal daarin zeker een beter voorbeeld laten zien ;-)
anoniem_63740156d1a92 wijzigde dit bericht op 05-01-2020 10:54
21.77% gewijzigd
Volgens mij wordt daar tegenwoordig inderdaad wel anders mee omgegaan, Hobbelster.

Met leren lezen bijvoorbeeld wordt op 3 niveaus gewerkt bij veel scholen. Ik herinner me van vroeger nog dat ik dat echt verschrikkelijk vond, klassikaal lezen. Ik had soms het hele verhaal al uit tegen de tijd dat degene die moest voorlezen 2 zinnen had gehakkeld. En zat me dan de hele tijd te vervelen.

T heeft nu extra uitdagende werkjes, omdat hij zichzelf al heeft leren lezen. Hij hoeft dan niet mee te doen met het klassikaal lezen. Dit is een stuk fijner voor hem.
Hobbelster: fijn dat je weer aan het werk kan. Em dat soort familie gesteggel kost altijd meer tijd en energie dan dat de bedoeling is.
Interessant dat jullie kind dus ook zijn leeftijd voorbij is... SA kent inmiddels kleuren, kan getallen onderscheiden tot 7 en tellen tot 20. Dat laatste zal op geheugen zijn vermoed ik. Ik vermoed dat de intelligentie van vader heeft trouwens. Ik ben zeker niet dom, maar een echte hoogvlieger of tentamen knaller was ik ook niet en ben op het VWO ook wel blijven zitten. Ik heb grote moeite met rekenen/wiskunde, vandaar dat ik maar rechten ben gaan doen destijds (hetgeen me dan wel weer redelijk afging). SA’s grote voordeel is dat ze extreem zelfverzekerd is. Ik vind haar “sassy” en “cheeky”. Ik was dat niet... mijn man daarentegen wel en daarmee heeft hij eea bereikt. Dat gezegd hebbende: geen van zijn kinderen uit zijn vorige relatie heeft een universitaire achtergrond (mijn man zelf wel). Ach, we zullen in de toekomst wel zien hoe het loopt. Ik hoop vooral dat SA gelukkig is/wordt en dat ze aardig is/blijft naar anderen. Tuurlijk is het fijn dat ze wellicht goed mee kan komen op school, maar ik geloof niet dat ik haar ten koste van alles zou willen pushen of nu al, zoals de nursery heeft voorgesteld, wil onderwerpen aan allerlei testen. Juist ook om jouw ervaring, Hobbelster. En wat goed te lezen MvM dat de school van T het zo goed aanpakt en hem blijft stimuleren op een positieve manier.
Oooh MvM brings back Some memories, dat wat jij schrijft over het klassikaal lezen! Mijn God zeg, dat had ik heel diep weggestopt maar idd zo saai!!! Vreselijk.

Nou ja dat soort dingen idd hoop ik dat ons kind niet hoeft te gaan meemaken :-[

Heeft T verder wel aansluiting, want hij doet dus niet mee met de rest vd kls als die aan het lezen zijn, zo word je alweer een beetje buiten de groep geplaatst. Maar misschien ontkom je daar ook wel niet aan als het alternatief bestaat uit verveling (en wellicht de boel verstieren wegens die verveling?)

Baggal, dat klinkt echt als een heel leuk dametje jouw dochter! Ik hou wel van die kleine wijsneusjes, klinkt een beetje zoals ikzelf vroeger, hoewel ik naar vreemden juist weer ontzettend verlegen was. Ik herken dat ook al een beetje bij mijn eigen kind (wij hebben trouwens ook een dochter, maar ik schrijf hier zoveel mogelijk over ‘kind’ om herkenbaarheid te mijden) kan soms zo lekker wijs uit de hoek komen.
Man en ik zijn beiden universitair opgeleid waarbij ik een echte creatieve alfa ben en hij een echte beta. Als wij samen in hetzelfde team een quiz of spelletje doen winnen we altijd, we hebben beide net de andere helft vd vragen goed :nut: benieuwd dus hoe zich dat bij kind gaat uitontwikkelen, vooralsnog zijn boeken en kleurtjes veruit favoriete speelgoed en tijdverdrijf.

Ons kind is trouwens ook erg bedachtzaam; geen onstuimige wildebras die overal op klimt en vanaf stuitert, maar juist eerst goed observeren, kijken en bedenken hoe iets moet, voorzichtig stap voor stap uitproberen en het dan in 1x vrijwel foutloos doen (bijv op stoel klimmen en dat soort gevaarlijke ondernemingen)
Herkenbaar voor jullie?
Ja hoor, hij heeft wel aansluiting. Natuurlijk niet met alle kinderen, maar hij heeft wel wat vriendjes. :)

Ik maak me daar ook wel eens zorgen over hoor, die aansluiting. (Vannacht nog!) Maar heb met mezelf afgesproken: zo lang hij graag naar school gaat en ik geen signalen krijg dat hij ongelukkig is, ga ik me proberen niet druk te maken. Want een hoop van mijn angst komt voort uit eigen ervaringen op school, dus die wil ik niet op hem projecteren.
Goedemorgen! Gelukkig nieuwjaar nog allemaal, de beste wensen :)

Baggal, het nieuwe huis bevalt uitstekend. Het is best een rustige straat, maar na een korte wandeling sta je in de drukte. Er rijdt ook een tram hier vlakbij, maar die horen of zien we niet vanuit ons huis :)

MvM ook hier: sterkte met je vader.

Over testen: Wij hebben onze zoon laten testen in augustus, vlak na zijn vierde verjaardag en voordat hij naar school ging. We hadden namelijk het idee dat hij niet op zijn achterhoofd was gevallen, ik ben zelf hb getest toen ik twaalf was en zoon liet wat opvallende dingen zien. Uit de test bleek hij niet alleen een beetje slim, maar onmeetbaar slim te zijn op verbaal gebied. Op performaal gebied was hij een goede gemiddelde.
Het rapport hebben we aan de juf gegeven en zij heeft het aan de iber gegeven. Hij heeft een kleuterklas overgeslagen en zit in een speciaal klasje voor paradijsvogels ( geen plusklas, daarvoor scoort hij niet goed genoeg) Hij doet het hier behoorlijk goed op.
Het testen was ook niet zielig ofzo, ik had niet het gevoel dat hij ergens aan werd ' onderworpen'. Het duurde een paar uur en hij had de tijd van zijn leven :) wij wilden juist niet wachten tot hij problemen zou krijgen, want dat is moeilijk terug te draaien... We wisten al dat hij slim was, maar zo slim hadden we ook niet verwacht ;)
Aaargh.... Schrijf ik vanochtend nog hoe slim mijn kind is.... Hij moest elke dag in de kerstvakantie schrijven... Manlief blijft geduldig, maar dit duurt laaaaaaaaaaang joh!
Tja... slimme kinderen... ik denk niet dat het altijd fijn is als je kind heel slim is... Als je een goede school hebt die weten hoe ze er mee om moeten gaan is het denk ik wel fijn, maar heel veel scholen hebben geen idee....

Mijn dochter haar IQ is getest als deel van het Dyscalculie onderzoek.
Nou moeten jullie even als achtergrond weten dat dochter mooie cijfers haalt voor spelling, taal, aardrijkskunde etc. Haar taalcentrum is zeer goed ontwikkeld. Alleen met rekenen heeft ze dan moeite, en met begrijpend lezen (omdat ze veel te snel leest)
Er kwam uit dat onze dochter zeer zwaar moeilijk lerend is. Wij kwamen niet meer bij van het lachen. We zeiden gelijk en in hoeverre vinden jullie het passen bij de cijfers die jullie van school hebben gekregen? Ja dat vonden ze toch wel vreemd....

Met andere woorden, onze dochter heeft het voor elkaar gekregen om het IQ onderzoek te manipuleren.. Nou dat zie ik dan maar als een enorme prestatie... gefeliciteerd, je hebt iedereen om de tuin geleid.
Het "goede"nieuws was dat ze wel echt een dyscalcuut is.
Fanatic: ik zou het echt niet fijn vinden om een kind als zo’n Laurent te hebben - die naar de universiteit ging voor zijn 9e of zo. En hoewel het fijn is goed te kunnen leren, is een academische titel ook echt geen graadmeter voor succes of een gelukkig leven, integendeel. En dan is er ook nog een verschil tussen goed kunnen leren en sociaal vaardig zijn. Ik ben er steeds meer van overtuigd dat we (voor nu) SA niet gaan onderwerpen aan testen. Zolang het goed gaat en zij een blije indruk maakt laten we dat op z’n beloop.
Baggal, ik vind dat je gelijk hebt. En SA is nog zo jong, waarom zou je haar nu al laten onderzoeken op van alles.... Maar ja is volgens mij een beetje de nieuwe trend. Laten we snel gaan "onderzoeken". Ik vind het niet per definitie een goed iets...

Sociale vaardigheden zijn minstens zo belangrijk!!! Wat heb je er aan als je enorm slim bent en heel veel dingen weet, maar je als een kluizenaar in je huis zit omdat je niet weet hoe je met mensen om moet gaan...
Het ene hoeft natuurlijk het andere niet uit te sluiten he? Ik denk dat het een beetje generaliserend is om te stellen dat iemand minder sociaal zou worden omdat ie getest is. En je kunt kinderen ook niet dwingen om sociaal te zijn, er zijn ook een hoop kinderen die introvert zijn en niet zoveel behoefte hebben aan interactie.

Het belangrijkste vind ik toch dat een kind zichzelf kan zijn, zonder zich beter of slechter voor te doen. En ook niet gedwongen hoeft te leren óf sociaal hoeft te zijn, maar gewoon mag zijn wie hij/zij is, zodat je het beste omhoog haalt in een kind. (Een) kind(eren) opvoeden is wat mij betreft echt maatwerk.
mindervanmij schreef:
05-01-2020 10:46
Het ene hoeft natuurlijk het andere niet uit te sluiten he? Ik denk dat het een beetje generaliserend is om te stellen dat iemand minder sociaal zou worden omdat ie getest is. En je kunt kinderen ook niet dwingen om sociaal te zijn, er zijn ook een hoop kinderen die introvert zijn en niet zoveel behoefte hebben aan interactie.

Het belangrijkste vind ik toch dat een kind zichzelf kan zijn, zonder zich beter of slechter voor te doen. En ook niet gedwongen hoeft te leren óf sociaal hoeft te zijn, maar gewoon mag zijn wie hij/zij is, zodat je het beste omhoog haalt in een kind. (Een) kind(eren) opvoeden is wat mij betreft echt maatwerk.
dat was ook niet helemaal wat ik bedoelde.
Ik bedoelde dat enorm intelligente (dus echt extreem intelligente) mensen vaak minder sociaal zijn.
Of ze nou getest zijn of ongetest, dat is vaak gewoon hoe ze zijn.

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken dat ik een IQ test een lading bullshit vind
Als ik zie hoe mijn dochter eruit komt en het vergelijk met haar schoolresultaten en hoe ze is.
Tuurlijk scoor je slechter op een IQ test als je vragen moet beantwoorden over rekenen, ruimtelijk inzicht en meer/minder terwijl je een dyscalcuut bent. Dus de uitkomst was naar mijn idee verre van waar...
Wij hebben T dan wel laten testen, maar hij wist niet dat hij getest werd. We hebben hem verteld dat de mevrouw hem dingen ging vragen om te kijken hoe school hem het beste zou kunnen helpen/ lesgeven .. hij vroeg of meer kinderen dat hadden, ja zeiden wij ( toevallig kind van vriendin ook)
Hij weet nog steeds niet dat hij hoogbegaafd getest is... Dat doet er ook niet toe, als de juiste mensen op school het maar weten.
Zijn kleuterjuf waar hij naartoe ging na de kerstvakantie was ons dankbaar. Zij had in haar veertigjarige carrière een keer een kind na veel vijven en zessen als ' vervelend' bestempeld. Toen hij doorging naar groep drie, bleek hij alles al te weten en zich rot verveeld te hebben bij haar. Ze zei: ik heb het toen niet gezien, ik heb deze jongen echt tekort gedaan'. De jongen is meteen naar groep vier gegaan.
Ze zei ook dat T niet laat zien wat hij kan en wie hij is ( nog steeds niet). Ze was blij dat ze bij T een ' gebruiksaanwijzing' kreeg....
Gelukkig is en was hij op school nooit vervelend, maar thuis kan hij best pittig zijn :)
Ceester schreef:
05-01-2020 10:59
Wij hebben T dan wel laten testen, maar hij wist niet dat hij getest werd. We hebben hem verteld dat de mevrouw hem dingen ging vragen om te kijken hoe school hem het beste zou kunnen helpen/ lesgeven .. hij vroeg of meer kinderen dat hadden, ja zeiden wij ( toevallig kind van vriendin ook)
Hij weet nog steeds niet dat hij hoogbegaafd getest is... Dat doet er ook niet toe, als de juiste mensen op school het maar weten.
Zijn kleuterjuf waar hij naartoe ging na de kerstvakantie was ons dankbaar. Zij had in haar veertigjarige carrière een keer een kind na veel vijven en zessen als ' vervelend' bestempeld. Toen hij doorging naar groep drie, bleek hij alles al te weten en zich rot verveeld te hebben bij haar. Ze zei: ik heb het toen niet gezien, ik heb deze jongen echt tekort gedaan'. De jongen is meteen naar groep vier gegaan.
Ze zei ook dat T niet laat zien wat hij kan en wie hij is ( nog steeds niet). Ze was blij dat ze bij T een ' gebruiksaanwijzing' kreeg....
Gelukkig is en was hij op school nooit vervelend, maar thuis kan hij best pittig zijn :)
Mooi kwetsbaar opgesteld van juf hoor
Westerpaviljoen schreef:
05-01-2020 11:37
Mooi kwetsbaar opgesteld van juf hoor
Dat vond ik ook! Ik was echt een beetje ontroerd door haar opmerking.

Ze werkt inmiddels niet meer op school, wat ik heel jammer vind ( ze heeft veertig jaar op de school van zoon gewerkt!) Ze is naar een andere school met veel kinderen met achterstand vanwege buitenlandse achtergrond...

Ze was heel streng, sommige kinderen waren bang voor haar ( kinderen in andere klassen, niet die van haar) T vond haar wel prima, had een tekening voor haar gemaakt, ook al vertrok ze met stille trom...

Nu heeft T weer zo'n juf, een invaller vanwege zwangerschapsverlof. Ik hoor van andere ouders klachten, maar T vindt het weer helemaal prima... Hij heeft een bepaalde afstand tot de juf die mij wel bevalt :)
grappig, Ceester.

Mijn T heeft dit jaar ook een vrij strenge juf. Toen ik hoorde dat hij haar kreeg was ik eigenlijk zelf best wel nerveus o_o Maar inmiddels heb ik wel gemerkt dat het een heel lieve vrouw is, die de wind er goed onder heeft in deze grote klas.

Van andere ouders hoor ik wel dat ze het af en toe met haar aan de stok hebben, maar ik heb er geen problemen mee zo lang T het goed doet en happy is. Beetje terugkerend thema haha :biggrin:
Eens hoor MvM, het een sluit het ander niet uit, maar ik vind het nu SA net 28 maanden is te vroeg om haar (nu al) te onderwerpen aan testen. Laat ik het zo formuleren: ik kom uit een gezin waarin presteren en naar de universiteit gaan eigenlijk als vanzelfsprekendheid werd gezien. En ik heb ook gezien wat die druk bij mijn broer teweeg heeft gebracht: faalangst. Als SA straks echt buitengewoon slim blijkt te zijn dan hoop ik het onderwijs te kunnen afstemmen aan haar wensen. Ik laat haar bijvoorbeeld thuis Nederlandse Peppa Pig kijken en puzzels maken. En in de UK overwegen we dan ook sterk om haar naar een independent fee paying school te sturen. Maar dat gezegd hebbende: ik vind goed kunnen leren of een academische graad hebben niet het meest belangrijke. Daarmee zeg ik niet dat ik het niet belangrijk vind, maar ik wil voorkomen dat het, zoals bij mijn broer, ten koste gaat van algemeen welzijn. Uiteindelijk hoop ik dat SA gelukkig is en sociaal is naar anderen toe. En ik denk dat we het helemaal met elkaar eens zijn hoor :proud: .

Ceester: wat mooi gezegd van de juf zeg. En... wat ontzettend eerlijk ook. En als juf kan je er soms ook gewoon naast zitten en is het niet altijd makkelijk een inschatting te maken.

Hobbelster: Nee, SA is wat dat betreft tijdens softplay meer een blunder bust hoor. Die houdt gewoon haar eigen belang in de gaten en wil van de glijbaan af. Moest wel lachen: er was een paar weken terug een grote(re) jongen (jaar of 4,5) en die gaf haar een duw bij het passeren. Bij de glijbaan moest die wachten en toen gaf kleine SA hem toch nog even een duw terug :rofl: De desbetreffende moeder van de jongen moest er wel om lachen en zei ook: jouw dochter is niet echt onzeker... In zo’n geval grijp ik ook niet in trouwens. Dat zou evenwel anders zijn als SA een ander een dus geeft zonder enige aanleiding.

En verder merk ik dat SA een sterke eigen wil heeft, soms irritant, maar ik herken het wel. Consequent zijn vind ik best lastig.

Wester: hoe is het met jou? Benieuwd naar de IUI trouwens en of er nog een sibling komt voor O.

Rosings: hoop dat het goed gaat bij jou. Hoe is het met Rozetje? Zag laatst weer een FB foto voorbij komen. Ze wordt zo groot :heart:
Consequent zijn is stom en moeilijk. Merk wel dat het niet luisteren van rozetje oa daar door komt. Je oogst wat je zaait... Dus ik werk er aan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven