10 mnd: opvang wil halfvolle melk geven ipv nutrilon3???

09-07-2007 22:55 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoonlief is bijna 10 maanden. Thuis en op de opvang krijgt hij nu nutrilon 2. Vanaf 10 maanden stappen we over op nutrilon 3, dacht ik dus. Op de opvang zijn ze van mening dat nutrilon 3 niets toevoegd voor goed etende kindertjes en dat vinden ze mijn zoon ook: 2 boterhammen, pap, fruit en groenten, het gaat er allemaal in en ook nog eens 4 flessen van 200 ml per dag.

Ze stellen voor of gewonen halfvolle melk te geven of nutrilon 2 te blijven geven. We mogen ook zelf nutrilon 3 meegeven, maar zij hebben het om bovenstaande reden dus niet

Ik vind dit raar. Lees namelijk dat je tot 1 jaar geen gewone melk moet geven ivm voedingswaarde. Wat geven jullie na 10 maanden?
ik denk dat je in dit geval moet doen wat jij denkt dat het beste bij jou gevoel en bij je kind past.

als jij nutrilon wilt geven dan doe je dat en dan vind ik dat je als leidster daar in mee moet gaan. klant is weliswaar koning.

op het kdv waar ik werk halen we alle voeding die nodig is, in huis. tenzij het op medisch voorschrift is. dan nemen de ouders het zelf mee. dat is namelijk zonde geld vanwege het weinige gebruik en ook nog eens moeilijk te krijgen. uit voorzorg nemen ouders het dan gewoon zelf mee.

waar ik van op kijk is dat je zelf voeding en luiers mee moet nemen naar het kdv? ik vind dit vreemd maar goed, elk kdv is natuurlijk anders.
Volgens onze cb was nutrilon 3 ook overbodig. Wij hebben gewoon 2 gegeven en daarna zijn we overgestapt naar halfvolle melk. Mijn buren hebben bijvoorbeeld ook eens gratis peutermelk gekregen. Buurvrouw heeft het zelf gedronken en het was mierzoet. Dan wordt de overstap naar gewone melk wel heel erg lastig.
Wat is dat eigenlijk met poedermelk tegenswoordigs. Ik heb nog geen kinderen maar mijn zusje en ik hebben het nooit gehad. Alleen borstvoeding en toen gewoon eten. nooit ziekgeweest, prima gezond, nooit wat gebroken. Als ik een kind krijg wil ik het ook borstvoeding geven maar komt het CB dan ook aan met poedermelkadviezen??? (alleen het idee al brrrr)
Suzeli, wil jij borstvoeding geven aan een kind dat bijna een jaar is dan?
Nutrilon 3 is even duur als Nutrilon 2.

Dat fabrikanten hopen dat je nummertje 3 langer gaat gebruiken(tot 1,5 jaar) kan ik me voorstellen als fabrikant zijnde. Maar daar ben je natuurlijk helemaal zelf bij. Dat is geen reden om zo af te geven op de fabrikanten dat ze nummer 3 ontwikkeld hebben. Ik vind al die andere 'rommel' zoals pyamapapjes, peutermelk e.d. veel irritanter.

Ik heb mijn dochtertje Nutrilon 3 gegeven van 10-12 mnd omdat er wel degelijk een andere samenstelling van vitamines en mineralen in zit, meer afgestemd op de behoeftes van het kind in die leeftijdsfase. Toen ze 1 werd, zijn we direct overgestapt over halfvolle melk. Geen enkel probleem.

Ik zie niet in waarom mensen hier zich zo verzetten tegen Nutrilon 3.
What matters most is how you see yourself
Hahaha Suzeli, wil je hier even komen vertellen hoe je er over denkt als je a) een kindje hebt b) borstvoeding geeft en c)je kindje bijna 1 jaar is?

Ik ben reuze benieuwd !

Sorry hoor, ik moet even lachen hoor (whahahahaha).
What matters most is how you see yourself
BV voor een kind dat bijna een jaar is, kan prima hoor. Het is zelfs vaak veel makkelijker dan BV geven aan een pasgeboren baby, want tegen die tijd drinken ze niet zo vaak meer. Sommige kinderen hebben er alleen tegen die tijd zelf geen zin meer in.

Wat dacht je dat mensen deden voor de poedermelk uitgevonden was?
quote:athena schreef op 10 juli 2007 @ 11:47:

mja, het is een advies van de gezondheidsraad om wel vitamine D te geven. Dat zegt mij toch wel wat meer dan een CB of het feit dat kinderen gezond zijn. Want als ik het goed heb, zijn de gevolgen van niet of te weinig binnenkrijgen van vitamine D juist pas op latere leeftijd zichtbaar.

Al gebiedt de eerlijkheid me om te zeggen dat ik die druppels ook nog weleens vergeet te geven ;).

Anyway: voor die vitamine zou ik nooit Nutrilon 3 kopen. Halfvolle melk en elke dag wat van die Davitamondruppels scheelt bakken met geld.

En inderdaad is de 3-variant volgens mij pas bedoeld vanaf 1 jaar en kun je tot die tijd met Nutrilon 2 ook prima verdergaan.

Athena, onze (en alle vorige) hele generatie -zeg tussen 25 en 35 jaar- is opgegroeid zonder druppels D (of K). Ik heb nou niet bepaald de indruk dat wij zoveel ongezonder zijn dan we zouden zijn geweest met D druppels. Als je buiten komt, dan krijgt je kind dat gewoon binnen. Als je nooit buiten komt met je kind, lijkt me dat eerder een ongezonde vorm van symptoombestrijding.

Tis heel handig en doordacht van die fabrikanten om het je zo aan te smeren, zodat je maar langer hun dure producten blijft kopen. Geld in hun laatje en uit jouw portemonee zeg maar. Als ouders die nutrilon 3 kopen om daarmee hun gemoedsrust af te kopen, moeten ze dat vooral doen. Maar als je het mij vraagt is het niet meer dan dat. Onzekere ouders schijnveiligheid bieden in ruil voor een boel centjes.
quote:, wil je hier even komen vertellen hoe je er over denkt als je a) een kindje hebt b) borstvoeding geeft en c)je kindje bijna 1 jaar is?

a) Toevallig ben ik nu samen met mijn vriend al heel bewust aan het nadenken over hoe we een kind zouden willen opvoeden, mocht het er van komen. Dus Ja ik denk er zeker over. Liever vooraf dan als het kind al in de wieg ligt, dan ben je m.i. al rijkelijk laat.

b) ik heb zelf borstvoeding gehad tot 13!!!maanden. Dit was ik zelf niet van plan maar een half jaar vind ik een reele gedachte. en ik denk er dus ook over na wat een kind daarna krijgt. Ik wil mijn kind n.l. niet laten wennen aan aangezoet eten.

c) Mijn schoonzus heeft een dochtertje van 2. Het fenomeen jong kind, is dus redelijk dichtbij.

Vandaar mijn interesse en vraag hier.
quote:Suzeli schreef op 17 oktober 2008 @ 08:53:

Wat is dat eigenlijk met poedermelk tegenswoordigs. Als ik een kind krijg wil ik het ook borstvoeding geven maar komt het CB dan ook aan met poedermelkadviezen??? (alleen het idee al brrrr)Suzeli, ik denk dat er veel moeders graag langdurig(er) borstvoeding hebben willen geven. Maar borstvoeding lukt gewoon niet altijd. En je kind moet toch drinken nietwaar? Dus dan inderdaad poedermelk. Heb nog altijd geen koe in mijn achtertuin staan die babyverteerbare melk maakt en een voedster is tegenwoordig ook zo achterhaalt he....
Intiem, ik hoor ook bij de generatie tussen de 25 en 35 jaar en kreeg als de r in de maand zat wel degelijk druppels vitamine D (vitamine A ook, dat is nu geloof ik weer uit de mode). Er zijn aanwijzingen dat vitamine D beschermt tegen bepaalde vormen van kanker (maar geen harde bewijzen!), en aangezien je vitamine D ook weer niet zo snel overdoseert, geef ik de druppels dus maar wel.
quote:MissKaatje schreef op 17 oktober 2008 @ 08:56:

Suzeli, wil jij borstvoeding geven aan een kind dat bijna een jaar is dan?

Waarom niet?

Oudste kreeg hier poedermelk vanaf 5,5 maand en is met 11 maanden (toen het pak nmr 2 op was) overgegaan op halfvolle melk in een rietjesbeker. Fles was toen ook meteen de deur uit.

Jongste is 13 maanden, drinkt nog 2 keer per dag bij mij (ja borstvoeding dus) en drinkt tussen de middag bij zijn boterham een bekertje normale melk. Die heeft dus alleen mama en een beker.

Beide kinderen vonden melk prima.
Suzeli, als je na een half jaar stopt met BV, zul je toch echt aan de poedermelk moeten hoor. Een kind kan dan nog niet leven van vaste voeding alleen, en voor volledige overschakelen op "gewone" zuivel is het dan ook nog wat vroeg.
quote:Maar borstvoeding lukt gewoon niet altijd.

Dan snap ik dat je poedermelk geeft. Maar waarom zou een kind van bijna een jaar nog persee alleen peodermelk mogen/moeten. pietsie onzin m.i.

Maar gelukkig ben ik niet de enige die er zo ever denkt zie ik hier

De optie van Sunemom vind ik ook wel aantrekkelijk.
Nutrilon 3 is ook zoeter dan nutrilon 2. Een manier om kinderen te laten wennen aan dure nutrilon en kinderen willen dan vaak geen gewone melk omdat ze die niet lekker vinden.

Ik zou gewoon tot 1 jaar nutrilon 2 blijven geven (doen ze dan ook op kdv) en met een jaar over op gewone melk.

Vind het ook niet zo raar dat ze geen nutrilon 3 hebben hoor. Zijn inderdaad niet veel kinderen die het drinken dus voor hen ook dure grap terwijl ze gewoon nog nutrilon 2 kunnen drinken.

BV kan ook nog langer dan een jaar hoor. Ken mensen die wel tot 2 jaar bv hebben gegeven en dan heb je dus geen kv nodig. Maar lukt het niet met bv of wil je het niet zal je toch wat anders moeten geven. En in gewone melk zitten stoffen die niet goed zijn voor kinderen onder jaar en mist ook bepaalde voedingsstoffen dus zou gewoon wachten tot een jaar met gewone melk.
Nutrilon 3 komt er hier niet in. Het is precies hetzelfde als nutrilon 2, maar dan iets zoeter, zodat kindjes aan de smaak wennen en moeilijker overstappen op gewone melk.

Dus ik geef 2 tot een jaar en daarna gewone melk. Ik zou nog geen gewone melk geven met 10 maanden, maar gewoon 2 blijven geven.

Vitamine D geef ik eigenlijk vrijwel nooit. Ze komen dagelijks buiten, zoon krijgt nog nutrilon 2, en ik heb wel een potje staan, maar denk er eigenlijk nooit aan.
Suzeli, ik zou nog even wachten met voortplanten, als je van plan was 6 maanden BV te geven en je kind daarna aan de halfvolle melk te zetten.

Overigens is mij altijd verteld dat ze voor een jaar gewoon beter geen halfvolle melk kunnen drinken, maar pas na een jaar. Door de kinderarts en dergelijke. Of zou dat door het risico op allergieen komen? Bij zoon ga ik wel iets langer door met Nr 2, hij is nu een jaar geworden, maar ik blijf tot zijn gecorrigeerde leeftijd ook 1 is Nutrilon geven.
quote:Jane 1973 schreef op 17 oktober 2008 @ 09:05:

Nutrilon 3 is even duur als Nutrilon 2.

Dat fabrikanten hopen dat je nummertje 3 langer gaat gebruiken(tot 1,5 jaar) kan ik me voorstellen als fabrikant zijnde. Maar daar ben je natuurlijk helemaal zelf bij. Dat is geen reden om zo af te geven op de fabrikanten dat ze nummer 3 ontwikkeld hebben. Ik vind al die andere 'rommel' zoals pyamapapjes, peutermelk e.d. veel irritanter.

Ik heb mijn dochtertje Nutrilon 3 gegeven van 10-12 mnd omdat er wel degelijk een andere samenstelling van vitamines en mineralen in zit, meer afgestemd op de behoeftes van het kind in die leeftijdsfase. Toen ze 1 werd, zijn we direct overgestapt over halfvolle melk. Geen enkel probleem.

Ik zie niet in waarom mensen hier zich zo verzetten tegen Nutrilon 3.

Zo, jij bent geindoctrineerd door de reclame. Je kauwt gewoon na wat de fabrikanten beweren, missie geslaagd!

Hier dus ook geen nutrilon 3 maar gewone melk vanaf een jaar (en daarvoor zoveel mogelijk borstvoeding). Ik heb ook eens 6 liter gratis gekregen in de hoop dat ik mijn kinderen eraan zou helpen, en het is inderdaad mierzoet en smaakt een beetje naar vanille. Ik heb er uiteindelijk maar pannenkoeken van gebakken, want als gewone melk was het niet te drinken.
Ik vergat trouwens ook vaak de vitamine D, tot ik eens een samenvatting hoorde van waar het allemaal goed voor is. Want het gaat niet alleen om die botten, maar ook om de kans op ziektes op de lange termijn. Sinds die tijd geef ik het trouw.
Nippo, bedoel jij niet die peutergroeimelk die je gratis hebt gekregen? Dat hebben ze toen een tijdje gedaan. Dat is nóg erger dan Nutrilon 3, voor kindjes tot een jaar of 3/4 geloof ik. Zo idioot dat dat uberhaupt verkocht wordt. En mensen maar mekkeren dat tot 3 of 4 jaar BV geven onnatuurlijk is, terwijl je wel geacht wordt om je kind vol te gieten met 'peutergroeimelk'.
quote:Eowynn_ schreef op 17 oktober 2008 @ 10:23:

Overigens is mij altijd verteld dat ze voor een jaar gewoon beter geen halfvolle melk kunnen drinken, maar pas na een jaar. Door de kinderarts en dergelijke. Of zou dat door het risico op allergieen komen? Bij zoon ga ik wel iets langer door met Nr 2, hij is nu een jaar geworden, maar ik blijf tot zijn gecorrigeerde leeftijd ook 1 is Nutrilon geven.

Eowynn, adviezen over melk veranderen geloof ik eens in de week

Er zijn aanwijzingen dat erg lang wachten met koemelk producten (daar valt poedermelk trouwens ook onder) de kans op allergieen juist verhoogt. Introduceren terwijl een kind (nog) borstvoeding krijgt, zou ook gunstig kunnen zijn.

Of melkproducten nou vol of halfvol moeten zijn, kan ik ook even niet meer volgen: ook dat verandert met enige regelmaat, geloof ik.
6 liter, Nippo???
*is net dan toch maar weer naar de kast gelopen en heeft vit. D in kind gestopt*
Eowynn, als je opvolgmelk geeft (meer dan 200 ml per dag, meen ik), hoef je je niet direct zorgen te maken om die vitamine D, want daar is het aan toegevoegd.
Miffy, dat vond ik ook altijd het idiote, want gewone koemelk door het eten mocht dan weer wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven