20 wkn echo perikelen

11-04-2010 18:46 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou ja het is de 20 wkn echo maar ik heb hem met 22+4 gehad omdat er niet eerder plek was. Oke geen probleem. Maar mijn eigenwijsje ligt heel ver naar achteren waardoor het moeilijk allemaal te vinden is.

na 3x terug te zijn geweest is zo goed als alles "goedgekeurd" en weet ik dat ik een klein ventje krijg.................alleen is er 3x uitgebreid naar het hartje gekeken en er zijn 4 hartkamers,alleen kunnen ze de uitstroom van 2 belangrijke aderen van en naar het hart niet beoordelen met de melding slecht beeld. Ik wordt nu doorgestuurd naar een ander ziekenhuis met betere apparatuur.

maar hoe langer ik moet wachten..duurt ook weer een week ben vandaag 25 weken, hoe onzekerder ik wordt...

heeft iemand hier ervaring mee? kan er iets mis zijn? is het loos alarm? kunnen ze het echt niet zien of willen ze het niet zeggen dat er iets is...? het spookt steeds door mijn hoofd.......

andere kant,als ik geen 20 wkn echo had laten doen had ik ook niets geweten........heeft iemand dit ook meegemaakt dat het gewoon niet goed te zien is door de ligging van het kindje?

ben zoooooooo onzeker aan het worden.
Puck
Ik heb het niet meegemaakt, maar vind het raar dat je zo lang moet wachten en niet met spoed doorgestuurd kan worden. Ik weet ook niet wat het zegt hoor, maar idd, straks ben je 25 weken.

Kan je niet bellen of het sneller kan? Desnoods elders in het land (ik weet niet waar je woont, maar in Hilversum hebben ze een geweldig nieuw echocentrum)

Sterkte!
Kan me voorstellen dat je er onzeker van wordt, sterkte!
Ik denk niet dat ze iets achter hebben gehouden maar het echt niet konden zien. Anders hadden ze de nieuwe afspraak wel eerder gezet. Meestal is het zo; bij ernst ben je zo aan de beurt.

Sterkte, ik snap dat het wachten echt erg vervelend is.
Het zal per echoscopist wisselen, maar als ze zeggen dat ze het niet goed kunnen zien, betekent dat over het algemeen niks meer dan dat. Het beoordelen van het hartje is best lastig en als je kindje ongunstig ligt kan dat extra invloed hebben. En dan is het heel normaal dat je doorgestuurd wordt.

Maar ik kan me voorstellen dat je er zenuwachtig van wordt, want als ze het na 3 pogingen nog niet goed kunnen zien kan dat natuurlijk ook betekenen dat er iets niet goed is. En daar is dan betere apparatuur voor nodig.

Overigens is het nog helemaal niet zo lang dat er naar die bloedvaten gekeken wordt, vroeger werd er alleen gekeken of er een mooi 4kamerbeeld was bij het hartje, want dat betekent in het overgrote deel van de gevallen dat het hartje goed is.

Ik hoop dat je een beetje snel terecht kunt voor die echo.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
Hmm, wat vervelend! Maar ik denk dat ze, als ze echt het idee hadden gehad dat er wellicht iets niet goed zat, je wel zsm doorgestuurd hadden naar dat andere ziekenhuis. Als een baby 'slecht' ligt kan het echt heel lastig zijn om een goede beoordeling te doen.

Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt!
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
quote:sofi2010 schreef op 11 april 2010 @ 18:46:

heeft iemand hier ervaring mee? kan er iets mis zijn? is het loos alarm? kunnen ze het echt niet zien of willen ze het niet zeggen dat er iets is...? het spookt steeds door mijn hoofd.......

Ik heb er geen ervaring mee en het lijkt me dat er idd iets mis kan zijn maar dat de kans dat er niets mis is net zo groot is. Waarom zouden ze niet willen zeggen dat er iets is? Als dat zo was zouden ze je niet doorsturen lijkt me.

Ik kan me zo voorstellen dat je je hier ontzettend druk om maakt. Maar wat ik weet van hartproblemen die zichtbaar zijn bij een 20-weken echo is dat de kans groot is dat je kindje vrij snel na de geboorte geopereerd moet worden en dat je dan in het ziekenhuis moet bevallen zodat het kindje goed gemonitord kan worden.

Sterkte in elk geval
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik zou ervan uit gaan dat als er iets levensbedreigends aan de hand zou zijn, je vandaag nog in het ziekenhuis was beland! En, trouwens, gefeliciteerd, een manneke op komst!!!!!
Ik weet niet hoe zwaar jij zelf bent, maar als jijzelf wat meer buikvet hebt is een echo ook al lastiger te beoordelen.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
Wachten is inderdaad vervelend!

Wel goed dat ze je doorsturen ipv zelf aanmodderen, dat doen ze soms ook wel namelijk.

Ik had in mijn tweede zwangerschap ook een late 20-weken echo (ook met 22weken en 5 dagen) Ze konden toen het hartje en het hoofdje niet goed zien omdat mijn dochtertje erg beweeglijk was. Een week later een tweede poging, hartje was helemaal goed, maar hoofdje niet duidelijk genoeg. Ze zag een rare zwarte vlek die er niet hoorde en heeft er iemand bij geroepen, die zag het ook maar meer dan 'er zit iets wat er niet hoort' kwam er niet uit. Twee weken later weer een echo, ze dachten aan een open gehemelte en dat zou de zwarte vlek verklaren.

Weer een week later nog een echo bij een andere arts, zie zag het ook, maar slechts heel licht. Hij dacht dat het wel mee zou vallen, het gehemelte leek dicht maar de lip leek wel open te zijn. Dat is de laatste echo die ik heb gehad, en daar moesten we het maar mee doen.

Uiteindelijk bleek bij de bevalling dat er helemaal niets was, geen open gehemelte of lipje. Alles perfect en goed werkend

Ik kan me dus wel goed voorstellen dat je je nu naar maakt! Soms is het echter niet nodig dus!

Succes met wachten, en ik hoop met je mee dat alles gewoon goed is!
Ik zou morgen gewoon even je vk bellen dat het je niet lekker zit. Dat je je zorgen maakt dat het mis is en dat je liever niet zo lang wilt wachten. Ongetwijfeld kan ze je dan óf geruststellen dat het waarschijnlijk gewoon aan zijn ligging ligt en zij zich geen zorgen maken, óf wat meer haast achter de echo zetten, want als jij nog tweeenhalve week moet rondlopen met enorme zenuwen is het ook niet goed voor je kleine mannetje.
Als ze iets waarnemen waar ze over twijfelen roepen ze er bijna altijd direct iemand bij om mee te kijken.

Aldus de ervaringen hier ind e omgeving.

Verder eens met Happy Ever After: even bellen over je zorgen.

Er is vast ergens een plek waar je eerder terecht kan!

sterkte hoor
Ik ben na de 20 weken echo doorgestuurd naar een ander ziekenhuis ivm de hoeveelheid hersenvocht. 2 weken onzekerheid...

De echoscopiste die de 2e echo deed vond het vreemd dat we waren doorgestuurd, ze vond de 'afwijking' niet zorgwekkend, en onze zoon bleek kerngezond. Het hoeft dus niet wat zorgwekkends te zijn, op een echo is nou eenmaal niet alles duidelijk te zien.

Ik hoop dat je snel terecht kan, en lekker onbezorgd verder kan genieten!
Bij mijn 1e zwangerschap was er ook zorg om het hartje bij de 20-weken echo. De echoscopiste sprak heel duidelijk haar zorg uit: ze zei dat ze twijfelde of het hart goed was. Ze heeft het dichtstbijzijnde academisch ziekenhuis gebeld en daar kon ik diezelfde dag nog terecht.

Ik zou zeggen, als er echt zorg is om iets ernstigs waarbij je eventueel de zwangerschap nog af zou willen breken (zoals bijv. een chromosoomafwijking, zoals bij mij het geval bleek te zijn), maken ze heel veel haast met de doorverwijzing omdat je met de 20-weken echo natuurlijk al ver bent, en dat geldt zeker voor jouw termijn.

Hartafwijkingen zijn er in alle soorten en maten en in heel veel gevallen zijn ze na de geboorte operabel. Maar wie weet is er niets aan de hand, probeer in ieder geval jezelf niet helemaal gek te maken met allemaal scenario's waarvan je niet weet of ze realistisch zijn. Ik weet het, het is makkelijk gezegd...

Hoe dan ook, als jij er veel stress van ondervindt zou ik proberen die afspraak naar voren te halen. Heel veel succes!
He meiden

bedankt voor de reacties...!

ik heb vannochtend gebeld en de fax van de Vk lag nog ter beoordeling in het bakje.......maar goed...heb een afspraak kunnen regelen voor morgenmiddag kwart voor 4.dus ben heel benieuwd...laat het nog wel weten

groetjes
Puck
Veel succes sofi!
Succes Sofi.

Als de echocopiste dacht dat er iets niet goed was, had ze je vast en zeker met spoed doorgestuurd...

Hopelijk vind je vandaag je geruststelling!
he hallo

ben terug...........en helemaal opgelucht...ze konden alles goed zien en hartje is helemaal goed. Ze hebben zelfs alles opnieuw nagekeken en dat was ook allemaal goed!......

moet alleen maar dat is een futiliteit hahaha even weer omschakelen...er is mij 2x gezegd dat ik een jochie zou krijgen (bij 2 echo's).....maar nu is het jochie toch een meisje geworden..........helemaal super natuurlijk want maakt mij niets uit maar toch even weer omschakelen en morgen naar de winkel om wat kleertjes te ruilen haha..

bedankt voor jullie interesse
Puck
Goed nieuws! En leuk, een meisje
Wat een opluchting! En wat komisch dat ze zich 2x hebben vergist in het geslacht... gefeliciteerd met dit alles. Geniet ervan.
Wat ontzettend fijn, wat moet jij opgelucht zijn zeg!

Geniet van je zwangerschap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven