3 jaar leeftijdsverschil te veel?

02-12-2008 15:18 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
in januari 2007 ben ik na een niet zo geweldige zwangerschap en (ernstig HELLP, aantal dagen ic) bevallen van ons zoontje. Start was ook niet echt super (dysmatuur kindje dat niet wilde eten), maar nu gaat het super met hem. Zo super dat we een aantal maanden geleden hebben besloten te gaan proberen voor een 2e. Nu ging ook dat de vorige keer niet zo snel en ook nu zijn er dus alweer een aantal maanden gepasseerd. Op zich niets aan de hand en ik moet gewoon geduld hebben, maar ik word gek van al die mensen om me heen die subtiel opmerken dat er dadelijk al 3 jaar leeftijdverschil is en dat dat wel erg veel is. Zijn er meer mensen die een wat groter leeftijdsverschil hebben dan de standaard 2 jaar (of nog minder) die ik overal zie en hoor of ben ik echt de uitzondering?
Ik en mijn zusje schelen 3 jaar.. en dat is altijd goed gegaan... en ik zie om mijn heen dat er steeds meer mensen ervoor kiezen om wat langer te wachten...
Ik dacht eerst 3 jaar verschil in een relatie toen ik de titel zag Maar waarom zou 3 jaar teveel zijn? Ik zie het probleem niet hoor. Als ik even naar onze situatie kijk zijn wij nu een jaar bezig met een zwangerschap dus het is toch niet te timen en dat zeg jij zelf ook al. Laat die mensen lekker praten. Zo vermoeiend die standaard opmerkingen.
Ik kan het beste opschieten met mijn jongste broertje; wij schelen 9 jaar. Dus de tijd ertussen zegt niks.

Ik hoop voor jou wel dat je dit keer een super zwangerschap hebt.
Mijn ene zusje is ruim 4 jaar jonger en mijn andere zusje 10 jaar jonger. Tien jaar is wel veel, maar vier helemaal niet. Wij zijn echt 'samen' opgegroeid en speelden echt altijd met elkaar. Pas tegen de pubertijd gingen we meer onze eigen weg.

Sterker nog, wanneer ik zelf ooit kinderen mocht krijgen lijkt het me wel prettig. Is de ene al wat zelfstandiger wanneer je weer ee baby krijgt.
mijn moeder had er wel de standaard 2 jaar tussen, wat dus inhoud dat ik met de oudste 4 jaar verschil.

ik hebt dit nooit als te oud ervaren, ik werd sneller ouder door haar en zij bleef wat langer jong door mij, nu we volwassen zijn gaat t nog steeds prima ik ben 'haar baby' zij mijn voorbeeld :P
huh?

Wat raar zeg, die reacties van die mensen. Wat mij betreft is geen enkel leeftijdsverschil tussen broer en zus problematisch. Natuurlijk is het leeftijdsverschil deels bepalend voor de manier waarop kinderen met elkaar omgaan, maar dat betekent niet dat ze niks aan elkaar hebben als het leeftijdsverschil groter is.

Mijn buurjongen van 13 is echt helemaal weg van zijn zusje van 3 en zij van hem... wat dat betreft heb je nog wel even tijd :-)
lekker subliel zal dat gebeuren,

en hou even voor ogen als je vorig jaar al inverwachting was geraakt , had je "subtiel"te horen gekregen dat er toch wel erg weinig l;eeftijdsverschil tussen de twee koters zit.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mijn middelste en jongste schelen ook 3 jaar. Ik zeg: perfect leeftijdsverschil, voor zover je wat te kiezen hebt. En bovendien geheel persoonlijk. Maar ik vind het prachtig.

Persoonlijk had ik nog wel eens willen meemaken hoe anderhalf of krap 2 jaar leeftijdsverschil is. Maar na 3 kinderen is het wel welletjes hoor
Wel brutaal van die mensen zeg! Gaat hen toch zeker niets aan! Ik vind 3 jaar helemaal niet veel overigens. Hoorde laatst iemand zeggen dat ze 3 jaar het perfecte verschil vond omdat de oudste dan al goed kan lopen en nog wat van die dingen.
Mijn kinderen schelen 5 jaar (was niet helemaal de bedoeling, gokte eigenlijk op 3 jaar verschil, maar zoals iemand al opmerkte het laat zich niet plannen) het bevalt ons uitstekend. elk leeftijdsverschil heeft zijn voor en nadelen en of kinderen elkaar liggen is van te voren niet te voorspellen. ik vind het persoonlijk erg prettig op deze manier. oudste heeft zwangerschap heel bewust meegemaakt, is dol op zijn broertje en vind het ook leuk om te helpen en jongste vind grote broer fantastisch.
.
Waar bemoeien ze zich mee zeg!

3 jaar is helemaal niet veel, en gaat (in mijn ervaring in ieder geval) prima!
dus volgens die mensen zou iedereen het zo moeten uitkienen dat je om de twee jaar een kind krijgt, niet langer, niet korter....

als je je daar iets van wilt aantrekken, moet je dus besluiten helemaal geen kinderen meer te nemen, want die twee jaar zijn dus al verstreken bij jullie.

lijkt me een hele rare conclusie om te trekken.

misschien kun je die mensen in het vervolg uitleggen dat je kinderen niet bij de wehkamp kunt bestellen en dus geen gegarandeerde levertijd hebt.....
Tussen mijn twee dochters zit 23 maanden. Nu komt nr 3 eraan en als hij/zij straks geboren is , scheelt dat bijna 7 jaar met de oudste en bijna 5 jaar met de jongste. Maar ik weet zeker dat ook dat helemaal leuk gaat worden. Een broertje of zusje komt als het komt en volgens mij is zijn 9 van de 10 kindjes daar hartsikke blij mee en maakt het leeftijdverschil verder niet uit.
Er blijven altijd mensen die dat soort dingen zeggen. Als je alleen bent, willen ze weten of het niet tijd is voor een relatie. Als je al langere tijd samen bent of getrouwd, dan willen ze weten of het nog niet tijd is voor kinderen. En wanneer de eerste er is willen ze weten of de tweede al in aantocht is. Ik vind het altijd redelijk onbeschofte vragen, want dat is toch ieder z'n eigen zaak.

Maar goed, ik vind drie jaar helemaal niet teveel. Mijn zusje en ik schelen vier en een half jaar. Dus veel te veel volgens de 'standaard'. Mijn ouders hebben daar heel bewust voor gekozen, omdat ik op die manier al heel zelfstandig was toen mijn zusje geboren werd. Wat je wel vaker hoort, dat kinderen leuk met elkaar op kunnen trekken als ze weinig schelen, dat zal best waar zijn. Maar het is niet altijd een garantie natuurlijk dat je kinderen elkaar later ook leuk vinden.

Dus ik zou zeggen, laat je er niet door gek door maken en hoop voor jou natuurlijk dat je snel zwanger bent!
Mijn broertje is 4 jaar jonger dan ik, gaat prima.

En als alles loopt zoals we het zouden willen, zit er bij ons tussen de eerste en de tweede ook 4 jaar. We zijn nu bezig voor de eerste, daarna wil ik mijn studie afmaken en dan de tweede. Hopen dat het ons gegund is.
Wat een gedoe allemaal, overal zitten voor- en nadelen aan, gewoon lekker zwanger worden en over je heen laten komen.
quote:danivo schreef op 02 december 2008 @ 15:46:

misschien kun je die mensen in het vervolg uitleggen dat je kinderen niet bij de wehkamp kunt bestellen en dus geen gegarandeerde levertijd hebt.....geweldig die onthoud ik voor de kerst,wanneer de tantes gaan zeuren!
Mijn 2 zoontjes schelen precies 3 jaar en 2 dagen en ik vind het eigenlijk perfect. De oudste is redelijk zelfstandig, eet zelf, loopt zelf trappen en kan zich prima verstaanbaar maken. Als straks de jongste 1 wordt gaat de oudste naar school en kan ik lekker met de kleinste gaan fietsen oid. Dan krijgt hij even de exclusieve aandacht die de oudste de eerste jaren heeft gehad.

Laat anderen maar lekker lullen, het is toch nooit goed.
Erg bedankt voor jullie reacties. Ik begon me namelijk al heel erg opgejaagd te voelen (hoe langer het duurt voordat ik zwanger ben, hoe groter dat verschil natuurlijk). Ik ga nu de knop weer omzetten!
Misschien gek, maar ik heb er nog nooit van gehoord dat 3 jaar te veel zou zijn.

Ook vind ik het heel onbeschoft dat mensen (ongevraagd) die soort uitspraken doen tegen jou, het is toch jullie beslissing?

Anyway, ik scheel 1,5 jr met mijn ene zusje en 6 jaar met de andere. Eigenlijk heb ik meer gemeen met die jongere, we doen best veel samen.

Het is toch ook juist leuk als je een broer/zus hebt die zoveel ouder is dat je er wat van kan opsteken, maar die qua leeftijd niet zo dichtbij is dat je dezelfde vriendjes hebt?
.
Nou idd, sommige dingen laten zich nu eenmaal niet plannen! Waar bemoeid iedereen zich mee zeg!

Voor elk leeftijdsverschil is wel wat te zeggen.

Lekker laten lullen. Het is jullie leven! Ja toch?
Nee echt niet teveel, ik vind die 11 maanden die veel tegenwoordig voor elkaar krijgen eerder te weinig. Laat je niet opnaaien!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven