3-Jarige kattekop
zaterdag 27 juni 2009 om 15:47
Mijn dochter van drie is een doorgaans een lief en sociaal meisje, maar kan ook heel erg kattig zijn. Als er kinderen bij ons thuis komen spelen word ze heel boos als ze bijvoorbeeld op haar fiets willen of op haar rolschaatsen of noem het maar. Vanmiddag fietste een kindje van vrienden op haar fiets en toen begon ze moet zand te gooien. Ik neem haar dan apart, geef haar hiervoor op de kop en laat haar excuus maken. Vind het wel naar, een paar weken geleden gebeurde dit ook al en toen wilde het bewuste kindje weken niet meer met mijn dochter spelen. Uiteraard hebben alle kinderen van die leefijd buien, maar mijn dochter heeft al haar hele leven een behoorlijk temperament.
Zijn er meer moeders van kattekopjes? Heeft iemand misschien tips?
Zijn er meer moeders van kattekopjes? Heeft iemand misschien tips?
zaterdag 27 juni 2009 om 16:24
ik denk in elk geval dat het heel normaal is dat kinderen af en toe echte bullebakken naar elkaar toe zijn. belangrijk is wel dat ze aanspreekbaar is op haar gedrag en ook wel snapt waarom het niet mag en excuses durft te maken. verder zit het wel goed hoor, ze zal over het algemeen wat sneller heftiger reageren naar andere mensen dan introverte kindjes, maar ik zou me er verder niet te veel zorgen over maken
zaterdag 27 juni 2009 om 16:38
Hier ook een moeder van een driejarig kattekopje! Mijn dochter is heel lief, knuffelig en sociaal maar kan ook heel boos doen als ze haar zin niet krijgt bij het spelen met andere kinderen. Slaan, gooien met dingen, gillen, huilen om niks... pfff. Soms niet leuk, maar ze houdt zich wel goed staande als er andere (ook grotere) kinderen bij zijn en laat niet over zich heen lopen.
Mijn oudste zoon was heel bedeesd en altijd lief bij andere kinderen toen hij zo klein was, hij gaf zomaar al zijn speelgoed af. Toen hij naar school ging vond hij het echt moeilijk voor zichzelf op te komen. Ook mijn middelste kind, ook een zoon (zie ik hier een patroon? ) moet soms echt aangespoord maar eens terug te duwen als een ander kind steeds vervelend doet. Dat zie ik bij mijn dochter niet gebeuren en dat is best een fijn idee, zij redt zich vast wel straks.
Vervelend soms als ze zo doet waar andere mensen bij zijn, je wilt toch graag dat je kind gewoon lief speelt met andere kinderen, maar aan de andere kant herkennen veel mensen het ook wel hoor. En anders komt het misschien ooit nog in de toekomst, dat ze gezegend worden met een kattekopje - net als ik, na twee zachtmoedige jongens...
Mijn oudste zoon was heel bedeesd en altijd lief bij andere kinderen toen hij zo klein was, hij gaf zomaar al zijn speelgoed af. Toen hij naar school ging vond hij het echt moeilijk voor zichzelf op te komen. Ook mijn middelste kind, ook een zoon (zie ik hier een patroon? ) moet soms echt aangespoord maar eens terug te duwen als een ander kind steeds vervelend doet. Dat zie ik bij mijn dochter niet gebeuren en dat is best een fijn idee, zij redt zich vast wel straks.
Vervelend soms als ze zo doet waar andere mensen bij zijn, je wilt toch graag dat je kind gewoon lief speelt met andere kinderen, maar aan de andere kant herkennen veel mensen het ook wel hoor. En anders komt het misschien ooit nog in de toekomst, dat ze gezegend worden met een kattekopje - net als ik, na twee zachtmoedige jongens...
zaterdag 27 juni 2009 om 16:59
Drie jaar is ook geen leeftijd waarop ze al met elkaar kunnen spelen, kunnen delen. Dan zijn het gewoon nog egoïstische monstertjes. Je dochter zal gaandeweg zien dat andere kinderen het niet leuk vinden als ze zo doet en dan iets anders gaan doen, dat is het leerproces van sociaal gedrag. Je kunt haar vertellen dat het niet leuk is als ze zo doet, maar ik zou me er niet boos om maken ofzo. Laat haar het maar ervaren, daar leert ze van. Grenzen verkennen in vriendschappen hoort er gewoon bij en assertieve kindjes komen dan niet erg vriendelijk over
oh that purrrrrrrrrfect feeling

zaterdag 27 juni 2009 om 17:44
Niet met je eens Poez, op het kdv van mijn dochter leren ze echt samen te delen en dat gaat erg goed.
Mijn dochter heeft een aantal vriendjes van haar leeftijd en een aantal wat oudere vriendinnetjes, maar dat samen spelen gaat echt heel goed.
Een jaar geleden was ik het helemaal met je eens geweest
Mijn dochter heeft een aantal vriendjes van haar leeftijd en een aantal wat oudere vriendinnetjes, maar dat samen spelen gaat echt heel goed.
Een jaar geleden was ik het helemaal met je eens geweest