3e kindje???

06-07-2008 20:35 310 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

Ik ben Lois, 34 jaar en heb 2 heerlijke dochters van 3,5 en net 1 jaar. Ik wil graag een nieuw topic openen over iets wat me heel erg bezig houdt: een 3e kindje of niet? Lijkt het je wat om hierover te kletsen? Ik hoor het graag.

groetjes, Lois.
ik woon hier nu 9 jaar van de wek waren we 8 jaar getrouwd heb hem via het internet in 98 ontmoet (ja lach maar hahahah)

Ik werk full time en ben webdesigner.....
He hallo,

Heerlijk eindelijk een topic over de derde. Ook wij, vooral ik, hebben even getwijfeld. We hebben een zoontje van drie jaar en een dochter van 1 jaar. Wij zaten rondom de bevalling van ons meisje in een rommelige periode met een verhuizing. Maar toen zo na een maandje of 6,7 alles weer lekker liep kwam het gevoel bij mij weer helemaal. Een citaatje uit een tijdschrift haalde mij helemaal over de streep, dat ging ongeveer als volgt: "Wil je over 10 jaar terug kijken op een mooie tijd en nog steeds genieten van het gezin zoals je dat altijd wenste , of wil je over 10 jaar terugkijken op hoe rustig het allemaal wel niet was." Ook beseffen we hoe snel het allemaal gaat, en wat zijn dan die eerste rommelige maandjes. Qua huis en auto is het bij ons allemaal in orde dus dat scheelt. Kortom, wij hebben de knoop doorgehakt en wij gaan er weer voor! In het weekend zijn mijn eerste vruchtbare dagen, dus wij hebben niets gepland dit weekend hihi...

Liefs Hoera
Hoera wat leuk !!!! Klinkt helemaal leuk !! Mijn kids zijn ongeveer net zo oud dus als die van jou. Leuk leuk !!

En wat je zegt is helemaal waar. Vind beetje coas ook wel gezellig !!
Ben ik weer... en dit keer met goed nieuws...

Mijn man zei zaterdag ineens: als ik jou daar gelukkig mee kan maken, dan gaan we voor een derde!! Ik heb nog wel gezegd dat hij dit niet voor mij moet doen, maar het echt zelf zou moeten willen. En dat wil hij!

Hihaaaaa!

Ben er heel blij mee en tegelijkertijd vind ik het heel spannend. Kunnen we dat aan, 3? Lukt het financieel? Hoe druk wordt het? Is het gezond? Wanneer zal ik zwanger zijn, als het al lukt... Misschien is het ons niet meer gegeven?

En:... herkennen jullie dit? Je een soort moeten verantwoorden naar de mensen om je heen...

Wioeeeih.

Heb totaal geen zin om te werken.

liefs van Guusje
@ Kakeutel: Gefeliciteerd met jullie beslissing! Hopelijk ben je snel zwanger!

@ Guusje: Geweldig dat jullie er ook voor gaan!

Denk je dat de mensen om je heen negatief zullen reageren? Ik zou het raar vinden als ze dat deden. Het is toch jullie leven!

Zelf ben ik er nog niet uit. Het ene moment denk ik weer aan alle rationale argumenten. Vooral nu ik weer last heb van m'n bekken na een drukke dag. Het blijft toch een zwakke plek en nog een zwangerschap is misschien geen goed idee.

Maar een uurtje later lijkt het me weer geweldig, een derde. Manlief wil graag drie kinderen (of meer?), maar zegt dat ik het niet voor hem moet doen. Toen we pas getrouwd waren wilden we graag 4 kinderen. Tot we er 1 hadden en ontdekten hoeveel tijd en energie dat kost. Toen leek 2 wel genoeg. Maar het gaat zo makkelijk met de tweede erbij, dat een derde ook wel kan. Nu neig ik dus weer naar 'ja'. Als het ons gegund wordt natuurlijk. Zoonlief van 4 lijkt het ook wel wat. Een paar weken geleden zaten we met z'n vieren in de trein, legt hij plotseling z'n hand op m'n buik en zegt: ik hoop dat er nog een baby'tje komt. De andere passagiers lachen natuurlijk...

Ik weet niet hoe de reacties uit onze omgeving zullen zijn. M'n familie zal denk ik negatief zijn. Twee is genoeg, je hebt al een jongen en een meisje, enz. Vrienden en mensen uit de kerk zullen wel positief reageren, hoewel ze het misschien niet zullen verwachten. Ik ben denk ik niet een echte 'moederkloek'. Over m'n collega's en chef wil ik niet nadenken...

Als ik dit zo terug lees, lijkt de 'ja' het te winnen. Ik hou jullie op de hoogte....
Droom meisje..ik heb dat ook denk dat familie negatief is.... en aan de ander kant het is toch ook mijn leven???

BIj mij gaat het echt op en neer...... di tweekend gaan we op bezoek bij vrienden die hebben 2 jongens de zelfde leeftijd als mijn 2 en jawel een kleinen meid,.... ik voel hem al aan komen hahahah
Ohhh, wat een heeeerlijk topic idd! Ik herken zoveel in de dingen die jullie allemaal zeggen; het lijkt wel 'fate' dat ik hier nu langs surf, want ik was al maanden niet meer op de Vivasite geweest

Maar goed, ik herken dus veel... zoveel dat de posting van TO wel identity theft zou kunnen zijn, haha! Ik heb een (echte) voornaam die wel heel erg veel op die van jou lijkt; ben 32 jaar en moeder van 2 meiden, 3.5 en 1 jaar. Eigenlijk begrijp ik niet waarom ik de laatste tijd zo aan het dagdromen ben over een derde, maar het gevoel is er gewoon. En dat terwijl ik na twee zware zwangerschappen (en bekkeninstabiliteit) en met twee drukke meiden eigenlijk niet weet waar ik de ootmoedigheid vandaan haal om het idee ook maar te overwegen!

En tegenwerpingen zijn er natuurlijk genoeg:
  • weer zwanger zijn met alle aanverwante kwalen, de laatste keer vond ik bijna dat ik me moest laten steriliseren zodat ik nooit meer in de verleiding zou komen die hel weer te ondergaan!
    • de drukte en troep en het gebrek aan enige tijd voor jezelf dat je met kinderen hebt; nu merk ik juist dat dat met de oudste weer wat makkelijker wordt.
      • Minder ruimte in huis en auto.
        • En de belangrijkste... krijgen mijn andere kindertjes dan nog wel de aandacht die ze verdienen?

Maar ja... dat roze gevoel blijft terugkomen en mijn vriend roept ook geen nee. En ook ik hoorde pas een quote die me bij blijft, van onze buurvrouw die vorige zomer haar derde kreeg:

"nee, ik wilde eigenlijk niet direct een derde. Ik wilde me weer wat meer op het werk gaan richten. Maar ik bleef twijfelen en later denk ik vast nooit: had ik maar meer gewerkt. En van een kind krijg je geen spijt!"

Nou, die blijft dus ook maar door mijn hoofd spoken.... Zo ik ga dit even posten en dan morgen kijken naar jullie reacties - leuk onderwerp!
Dutchie, je bent helemaal geen slechte moeder omdat je wil werken! Ik heb altijd geroepen: De beste moeder is een moeder die zelf ook gelukkig is, en als je er gelukkig van wordt om ook te werken, dan moet je dat vooral doen! Ik werk (normaal gesproken dan) ook drie dagen, dat is voor mij voldoende, ik zou niet meer willen werken, maar zeker ook niet minder.

Floddertje, daarmee is ook jouw vraag beantwoord, als ik weer hersteld ben, dan wil ik zeker weer gaan werken.

Hoera en Guusje, gefeliciteerd met jullie beslissing om voor een derde te gaan! Ik hoop voor jullie dat het snel 'raak' is.

Droommeisje, denk er maar rustig over na en laat je niet leiden door reacties uit je omgeving. Uiteindelijk zijn jij en je man degenen die voor jullie kinderen moeten zorgen, of dat er nu twee of drie zijn.

Gisteren een mini-voorproefje gehad van een gezinnetje met drie kinderen. Helaas was mijn man er niet bij, dan had hij kunnen zien dat het niet zwaarder of minder zwaar is dan twee kinderen. Ik ben namelijk gisteren met mijn zusje en haar dochter naar het strand gegaan, maar heb een tijdje alleen gezeten met de drie kinderen. Ging hartstikke goed, was hartstikke gezellig. En ondanks dat ze op dat moment alledrie even druk waren en het liefste alledrie een andere kant op wilden, ging het echt geweldig goed.

Ik heb het verder niet meer met mijn man erover gehad, denk ook dat als ik nu te vaak over nog een kindje begin, dat hij dan echt zijn hakken in het zand zet. Bovendien, eerst maar even herstellen, gaat gelukkig al een heel stuk beter met me.
He allemaal!

het valt me op dat er veel zijn die bang zijn voor reakties uit de omgeving. Zou wel heel bijzonder vind ik, het is toch jullie gezin en jullie leven. hier zijn we er klaar voor, gister nog een paar wijntjes gedronken en genoten van de heerlijke zomer avond en nu weer even (in ieder geval voor twee weken dan, en hopelijk 9 maanden) niet. Das wel jammer van zwanger zijn. Wij kunnen namelijk met z'n tweetjes enorm genieten van een glaasje wijn.... maar goed , het is voor een goed doel en dat komt wel weer. ik hou jullie op de hoogte!

Liefs Hoera
net foto's gezien van een vriendin ze is net bevallen van een kleine meid,...mijn eierstokken staan zo hard te ratelen hier dat het me nog meevalt dat niemand klaagd over het lawaai hier op mijn werk,.....

Rainz,.... tja dat heb ik ook ik hou ziels veel van mijn kinderen en ik denk hoe wij het hier hebben gedaan met werken maakt mij de beste moeder....

Hoera3,..ja het is ook zo je moet niet denken aan wat de omgeving zegt,.... maar weetje ...zelof mijn moeder zei,...je moet je zelf in de gaat houden 3 is gewoon te druk,...... ik heb nog maar een ouder over en het doet een pbeetje pijn dat mijn moeder geen3 e klein kind wilt,... zo voelt het in iedergeval

Lily 1976 knap dat je er zo nog over na kan denken met 2 van zulke zwanger schappen......
Hier ook een omgeving die niet positief tegenover de optie van een derde kindje staat. Ik ben enig kind en mijn man heeft wel een zus maar die wil absoluut geen kinderen dus onze kindjes zijn aan beide kanten de enige kleinkinderen. En beide kanten geven duidleijk aan jullie hebben een jongen en een meid. Geniet van ze en tart het lot niet door perse nog meer te willen. De eerste opmerking van mijn vader was na de geboorte van onze jongste dat we nu alle smaken hadden dus dat we mooi klaar waren..

Toch knaagt het hier. En vin dik dat we uiteindelijk voor onszelf moeten kiezen. In elk geval voor mij voelt ons gezin niet compleet. We hebben in principe de ruimte (werkkamer zou slaapkamer kunnen worden) en hoewel we er niet de auto voor hebben zouden we dat wel kunnen regelen als dat nodig is. Financieel zou het krap worden, maar dat is het nu met twee soms ook wel. Ik ben een paar maanden geeden gestop met werken en dat bevalt eigenlijk prima, het heeft zowel mij als de kinderen ontzettend veel rust gegeven. En dat is heel erg goed voor de sfeer hier in huis. Daardoor hebben we wel minder geld, maar dat heb ike r eigenlijk wel voor over.

Vanavond gaan we samen lekker uit eten, filmpje, terassje. Mooie gelegenheid eens verder te praten. Fijn weekend voor jullie.
Ik weet ook wel dat ik me niets moet aantrekken van de omgeving, maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Steeds weer die vraag of het niet druk is met twee kinderen, steeds weer die vraag hoe we dat toch allemaal doen en regelen, ik word er nu al af en toe moe van, laat staan hoeveel opmerkingen we gaan krijgen als we voor een derde zouden besluiten te gaan.

Ha, ha, Dutchie, dat komt bekend voor, die ratelende eierstokken. Voorlopig mag ik nog genieten van het wijntje, ik denk dat onze (positieve) beslissing op zijn vroegst eind dit jaar zal vallen. Het kan hooguit zo zijn dat mijn man eerder definitief zegt het niet te willen, als hij het wel wil, denk ik dat december voor mij wel haalbaar is om weer in orde te zijn.

Sunemom, geniet van je avondje, veel plezier!
quote:kakeutel schreef op 11 juli 2008 @ 14:42:

Hoi Droommeisje.

ik lees jouw verhaal, en denk dat het over mij gaat. Ik wil graag een 3e kindje. Maar ook bij ons spelen praktische dingen mee. Onze kinderen ( 6 en 3 jaar) hebben nu allebei een eigen kamer, 2 kinderen achter in de auto is goed te doen, financieel redden we het nu, ze worden al aardig zelfstandig dus meer tijd voor onszelf, en wat als ze groot worden? Studie-kosten, heloen als ze op kamers gaan, etc. Praktisch gezien zouden we het bij 2 kinderen moeten houden. Maar.... mijn gevoel zegt nog 1 keer zwanger te willen zijn, nog 1 keer bevallen (is 2 x prima vlot verlopen) en nog 1 x borstvoeding geven! Mijn man kan niet zeggen dat hij géén 3e wil, maar heeft wel de praktische 'bezwaren' bovenaan staan. Af en toe breng ik het onderwerp weer ter sprake. Maar we komen er gewoon niet uit. Moet ik me erbij neerleggen en gaan genieten van alle dingen die met 2 kinderen ideaal zijn? Ik weet het niet...

Is het niet zo dat je de belangen van je kinderen voorop moet zetten? Als je het je financieel niet kunt veroorloven om er 3 een goede start met kansen en studie etc. te bieden, vind je het dan wel eerlijk om voor 'n zwangerschap dat allemaal op 't spel te zetten?
Ik wil even inhaken op het argument van geld: kinderen hebben een dak boven hun hoofd nodig, te eten en vooral: jouw liefde! Of ze een eigen kamer hebben, dure sporten mogen beoefenen of dat ze in een fietskar of in de auto worden vervoerd, zal ze een zorg zijn. Dat is het mooie aan kinderen; die zijn veel minder bezig met die materiele zaken waardoor wij ons (teveel) laten regeren.

Dus als je verlangt naar nog een kind, je denkt die genoeg aandacht en liefde te kunnen bieden dan vind ik dat juist NIET egoistisch! Geen enkel kind zal later zeggen: Mam, had mij maar niet het leven en jouw liefde gegeven, want ik heb nooit een eigen kamer gehad!
quote:lily1976 schreef op 25 juli 2008 @ 21:11:

Ik wil even inhaken op het argument van geld: kinderen hebben een dak boven hun hoofd nodig, te eten en vooral: jouw liefde! Of ze een eigen kamer hebben, dure sporten mogen beoefenen of dat ze in een fietskar of in de auto worden vervoerd, zal ze een zorg zijn. Dat is het mooie aan kinderen; die zijn veel minder bezig met die materiele zaken waardoor wij ons (teveel) laten regeren.

Dus als je verlangt naar nog een kind, je denkt die genoeg aandacht en liefde te kunnen bieden dan vind ik dat juist NIET egoistisch! Geen enkel kind zal later zeggen: Mam, had mij maar niet het leven en jouw liefde gegeven, want ik heb nooit een eigen kamer gehad!Denk dat je je daar toch grondig in vergist. Het is niet leuk voor de kinderen die continu in 2e hands kleren naar school moeten, waar geen geld is om te kunnen sporten zoals de meeste van hun vriendjes en een studie is gewoon noodzakelijk zodat ze zelf een goede start kunnen maken. Ook niet alle kinderen hebben een karakter waarbij ze het leuk vinden om continu in de drukte te leven, laat staan een kamer te moeten delen zodat ze zich helemaal nooit kunnen terugtrekken. Zie weinig voorbeelden om me heen van mensen die nu echt gelukkiger zijn geworden door 'n leven met broer/zus, omdat ze door het leeftijdsverschil (1 jaar kan daarvoor al voldoende zijn) toch andere interesses hadden en andere vriendjes. Voor de kinderen is weer eentje extra vast niet zo'n aanwinst als de ouders denken.
En over studie gesproken; ik heb zelf heel lang gestudeerd en dat is ook niet allemaal door mijn ouders betaald, omdat die vonden dat zij mijn langzame studietempo niet hoefden te sponsoren. Maar het is me in die tijd opgevallen of je ouders in staat zijn om je studie voor je te betalen zeker niet recht evenredig is met academisch/maatschappelijk succes. Er zijn allerlei regelingen voor minder vermogende studenten en zelfs als je de hele boel bij elkaar leent, is dat nog altijd een prima investering in een gezonde financiele toekomst. Maar ik dwaal een beetje van het topic af...

Oeioei, vriendlief kreeg vanavond telefoon van een schoolvriend die we al een tijdje niet gezien hebben; spontaan afgesproken om elkaar zondag te zien en wat blijkt... ze zijn zwanger van de derde!! Ben benieuwd wat dat met onze kinderwens doet. Ik moet zeggen dat ik nu op 60-40 zit qua niet of wel doen. De voornaamste redenen blijven mijn fysieke gestel (nog steeds na een lange dag met de kindjes last van mijn bekken) en de angst om niet genoeg aandacht aan de andere twee te kunnen besteden.

Mijn ouders verklaren me overigens ook voor gek dat ik het idee ook maar in mijn hoofd haal om over een derde na te denken. Twee vinden ze meer dan genoeg en denken dat ik niet het type ben om me zo weg te cijferen voor de hoeveelheid zorg die nodig is voor meer kinderen. Ze kennen me al 32 jaar... mss hebben ze gelijk...
Heee, dat is grappig. Ik had die posting van jou nog helemaal niet gezien toen ik mijn laatste stukje typte, Elninjoo, en laat die nou net over studie gaan! Maar goed, ik heb juist de indruk van de mensen die ik spreek dat ze heel gelukkig zijn met hun broers/zussen en die juist als een meerwaarde in hun leven zien die niet in geld is uit te drukken.

Spreek jij trouwens uit eigen ervaring? Je klinkt nl. zo overtuigd.
Elninjoo, ik denk dat tweedehands kleren of sporten de minste zorgen zijn.

Ik kom zelf ook uit een gezin met drie kinderen en ik heb een hele tijd met mijn zusje een kamer gedeeld. Tegen de tijd dat ik oud genoeg was om mezelf terug te willen trekken, werd voor mij de zolder verbouwd.

Ik hou persoonlijk ook niet van enorme drukte, maar ik heb het nooit als storend ervaren dat ik nog twee zusjes had met wie ik aandacht moest verdelen. Prettig juist eigenlijk, omdat dan niet alle aandacht naar mij alleen ging.

Overigens, en begrijp me niet verkeerd, dat jij het niet nodig vind dat wij een derde kind op de wereld (willen) zetten, wil niet automatisch zeggen dat wij dat dan maar niet moeten doen. Sommige dingen zijn nu eenmaal gevoelskwesties en je kunt gevoel helaas heel moeilijk 'uitzetten'. Uiteraard kun je ook een beslissing maken met je verstand, maar ik denk dat de meesten hier het verstand écht wel mee laten wegen in de beslissing om voor nog een kindje te gaan.
Lily, ik zou zeggen, lees de postings van Elninjoo in het topic 'kinderen ongewenst' en het zal je een stuk duidelijker worden waarom Elninjoo lichtelijk 'anti-derde-kindje' post.
Vind het ook niet erg dat mensen een 3e of zelfs 4e kind besluiten te nemen, maar dan wel omdat ze dat zelf leuk vinden, niet omdat ze denken dat de kinderen dat eventueel leuk vinden, want niet ieder kind vind dat namelijk leuk.

Zelf ben ik naar volle tevredenheid enig kind en van de vriendjes/vriendinnetjes die wel broers/zussen hadden heb ik gezien dat zij nauwelijks met de sibblings optrokken of het moest weer ruzie zijn. Pas nadat ze het huis uitgingen en dus niet meer boven op de lip bij elkaar zaten zijn sommigen nog erg hecht geworden, maar er zijn er genoeg die hun broer/zus ook nu nog nauwelijks zien. Vandaar dus dat het om je keus als ouder moet gaan omdat de kinderen wel 'ns heel andere ervaringen kunnen hebben. Wordt er eigenlijk overlegd met de kids of ze nog een 3e erbij leuk vinden of worden die niet bij die beslissing betrokken?
@ elninoo, Begrijp werkelijk niet wat jou bezielt!

Wat doe je hier, je bent voor abortus, het lieftst nog met 30 weken en dan nog maar niet te spreken over wat soort onzin je uitkraamt op: kinderen ongewenst.

TO, als je er twee hebt moet nr. drie ook kunnen, mits jullie er beiden achter staan maar dat spreekt voorzich
Elninjoo, ik heb toevallig mijn zoontje gisteren gevraagd of hij nog een broertje of zusje wilde en hij zei voluit JA. Nu moet ik er eerlijkheidshalve bijzeggen dat hij 2,5 is, dus naar alle waarschijnlijkheid geen drol begreep van wat ik hem vroeg.

Ben jij overigens betrokken bij de beslissing van je ouders om het bij één kind te laten? Nu zeg je dat dat maar je volle tevredenheid is, maar je hebt zelf geen persoonlijke ervaring met broertjes of zusjes. Wellicht, als je wel broertjes of zusjes gehad zou hebben, zou je daar ook hartstikke tevreden mee zijn.

Als er bij ons een derde kind bij komt, dan is dat omdat mijn man en ik graag een derde kind willen. Niet omdat dat per sé leuk is/ zou kunnen zijn voor de andere twee, maar omdat wij dat geweldig zouden vinden.
Zusenzo, die reacties van Elninjoo heb ik ook gelezen, dus vandaar dat ik met enige argwaan reageer.
Whahahaha, ik moet zeggen dat ik dat wel een hele grappige invalshoek vind. Nee, ik was niet van plan toestemming aan mijn kind te vragen voor het krijgen van een volgend kind. Net als dat ik niet vraag of ze wel of niet naar de creche wil vandaag, zin heeft om aardappels met andijvie te eten of dat we wel of niet op vakantie gaan. Dat is nl. onze keus als ouders en als zij net zo oud is als ik, dan mag ze die keuzes voor zichzelf maken.

Overigens heb ik even gekeken bij het topic over kinderen ongewenst, maar het is nogal lang en de meeste postings lijken wel aardig op elkaar. Ik ga het niet helemaal doorworstelen, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Maar een andere zienswijze is wat mij betreft geen reden om iemand te veroordelen; ik zie het juist als een voordeel dat we hier met mensen open mogen discussieren over onderwerpen waarover we van mening verschillen. Dat moet je in in het 'echte leven' maar eens proberen zonder te vervallen in het bedekken van alles met de mantel der liefde of juist slaande ruzie.
Dan heb je deze postings+ die van : na 20 een abortus, echt nog niet gelezen anders sprak je wel anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven