ABC zwemmen: C meerwaarde of niet?

17-12-2025 10:27 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen allemaal,

Mijn zoon mag in januari op voor zijn zwemdiploma B. Aanvankelijk wilde hij graag door voor diploma C, maar inmiddels heeft hij aangegeven dit niet meer te willen. Ik vraag me af in hoeverre zwemdiploma C echt een meerwaarde heeft, of dat het eigenlijk niet zoveel toevoegt.

Op internet lees ik dat diploma C vooral gericht is op zelfredzaamheid en het redden van anderen. Als ik echter naar de leerdoelen kijk, lijkt het vooral te gaan om langere afstanden zwemmen en zwemmen met een (regen)jas aan. Bij A en B zwemmen ze met normale kleding aan.
Morrrra schreef:
17-12-2025 11:25
Hier in de zwembaden in de buurt ook golfslagbaden en stroomversnellingen, die hij maar al te cool vindt!
Laatst was hij in de stroomversnelling gegaan, alleen… hij kwam er wel netjes uit, maar alleen daarom al zie ik de noodzaak van C wel in. Maar hij wil pertinent niet.
Uh als hij zich daar netjes in red dan is er juist toch geen noodzaak voor C. Gooi dat kind 50x door die stroomversnelling. Daar leert hij echt meer van.

Ik vind je erg overdreven
Ik heb abc beschouwd als een doorlopende leerlijn om uiteindelijk jezelf te kunnen redden als je al dan niet per ongeluk in het water terechtkomt. Dus niet het nut per diploma afgewogen.
De mijne hebben beide A( was het oude abc van vroeger) bij dit zwembad. B en C was binnen 6 weken te behalen en was vooral handig bij hoe te handelen qua glijbanen, wildwaterbaan, opblaadkussens etc. Ieder zwembad heeft zo zijn eigen zwemdiploma kwam ik achter.

Conclusie was van mij ook, blijven zwemmen na zwemdiploma is belangrijker dan het hele alfabet behalen. Het is net als autorijden, pas na het behalen begint het echte werk ;). Dan blijft het ook leuk voor de kinderen en is het geen verplichting zoals zwemles wel is.
groentuintje wijzigde dit bericht op 17-12-2025 11:52
9.52% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Pelle schreef:
17-12-2025 11:33
Hele hordes kinderen zwemmen daar veilig zonder C diploma.
Met of zonder C, zou ik ze sowieso begeleiden in zo’n stroomversnelling in het begin.
Het is vaak gewoon overweldigend. Druk en grotere kinderen en volwassenen.
Dat sowieso, maar ik bedoelde het als pedagogische tactiek. Sommige kinderen zijn gevoelig voor 'als je Y wil doen, moet je eerst voldoen aan X.'
GroenTuintje schreef:
17-12-2025 11:50
Conclusie was van mij ook, blijven zwemmen na zwemdiploma is belangrijker dan het hele alfabet behalen. Het is net als autorijden, pas na het behalen begint het echte werk ;)
Dat is helemaal waar. Maar dan helpt C ook want dat is langer zwemmen dan alleen A en B.

Er zijn daarna nog twaalf diploma's te behalen geloof ik ;-D
The_Architect schreef:
17-12-2025 11:51
Dat is helemaal waar. Maar dan helpt C ook want dat is langer zwemmen dan alleen A en B.

Er zijn daarna nog twaalf diploma's te behalen geloof ik ;-D
Precies ;) er zijn immers mensen die niet eens een zwemdiploma hebben, maar wel aan zwemwedstrijden deel nemen ( als voorbeeld). En er zullen ook mensen zijn die het halve alfabet aan diploma’s hebben behaald, maar nooit (meer) zwemmen wegens geen zin/ angst of wat dan ook.
The_Architect schreef:
17-12-2025 11:28
Heb je hem uitgelegd dat hij niet veilig in die stroomversnellingen kan zwemmen als hij de vaardigheden van C niet beheerst?
Nee want hij kwam er netjes en veilig uit
Morrrra schreef:
17-12-2025 11:17
Ik weet niet goed waar je het over hebt. Mogelijk verwissel je mij met iemand anders. Ik vind je reactie op mijn topic echter wat buiten proportie 😉

Nou, verhip zeg! Dan ben ik inderdaad in de war met anderen, ik had niet op je naam gelet maar enkel op het verhaal. En dat blijkt dus ontzettend te lijken op de verhalen van zelfs wel méérdere anderen :O . Mijn excuses hoor!

Zoveel mensen die precies in hetzelfde schuitje zitten zeg, wat een geluk bij een ongeluk, jullie kunnen misschien wel veel aan elkaar hebben met zoveel overeenkomsten? Ik zou dus eens kijken of je o.a. met Rainbowflower, Klavertje-x en Poppedijntje contact op kunt nemen, misschien vinden zij het ook wel heel fijn om met gelijkgestemden te kletsen?

Maar dan nog even over dat diploma: je zoon is moe (alhoewel ik dat nu niet meer zeker weet hoor, kan ook van een van die andere gebruikers zijn) en hij wil niet meer. Laat hem nu dan doorzetten voor zijn B en hou het er dan voor nu bij. Misschien kan hij wel lekker op voetbal. Hij kan altijd nog voor C gaan. Wel zelf wat gaan investeren dan door lekker veel samen te gaan zwemmen.
GroenTuintje schreef:
17-12-2025 11:54
Precies ;) er zijn immers mensen die niet eens een zwemdiploma hebben, maar wel aan zwemwedstrijden deel nemen ( als voorbeeld). En er zullen ook mensen zijn die het halve alfabet aan diploma’s hebben behaald, maar nooit (meer) zwemmen wegens geen zin/ angst of wat dan ook.
Waar ik me wel altijd een beetje zorgen over maak zijn die kinderen van ouders die na A roepen dat ze 'nooit meer een zwembad van binnen willen zien' en dan ook nooit meer met een kind naar een zwembad gaan en die kinderen gaan dan 2x per jaar naar een kinderfeestje met een wildwaterbaan en dat kan dan prima volgens die ouders 'want hij heeft toch een zwemdiploma'. Bij wijze van.
Maak zwemmen leuk, ga op vakantie naar een park of camping met zwembaden/ glijbanen etc. Dat gaat ze veel meer plezier brengen dan weer een zwemdiploma
Morrrra schreef:
17-12-2025 11:55
Nee want hij kwam er netjes en veilig uit
Ik bedoel dus dat je een gesprek met hem erover kan hebben dat het qua veiligheid etc belangrijk is (als pedagogische tactiek dus). De website van de NRZ laten zien. Dat soort dingen.
Ik heb één kind die daar heel gevoelig voor is en dus wel naar zwemmen zou gaan omdat hij begrijpt waarom.

Jij lijkt het belangrijk te vinden dat hij ook zijn C-diploma haalt. Alleen jij kan besluiten hoe belangrijk je dat vindt en tot hoeverre je je kind dit wil opleggen.

Ik ben zelf van de aanpak dat kinderen best mogen meepraten en tot op zekere hoogte mee mogen beslissen maar dat er een paar dingen niet onderhandelbaar zijn en/of dat ouders dit voor ze bepalen dit is er bij ons thuis één van. Dat weten ze ook. En naarmate ze ouder worden mogen ze steeds meer beslissen en bepalen.
Hier heeft onze dochter A,B,C. Ik wilde sowieso graag dat ze A en B haalde. C mocht ze zelf bepalen. Zij vind zwemmen fantastisch, dus wilde graag nog voor C.
Het grote verschil was vooral de afstand, dat was echt een groot verschil met B.
Dochter heeft een goede conditie, maar er waren ook kinderen waarbij het teveel was. Ze heeft het na ongeveer 4 weken na haar B diploma gehaald.
Bij mijn ene kind hielp die langere afstanden zwemmen met kleding echt wel om sterker en zelfredzamer te worden. Andere kind ging met hakken over de sloot het golfslagbad en vond ik C minder toevoegen.
The_Architect schreef:
17-12-2025 11:57
Waar ik me wel altijd een beetje zorgen over maak zijn die kinderen van ouders die na A roepen dat ze 'nooit meer een zwembad van binnen willen zien' en dan ook nooit meer met een kind naar een zwembad gaan en die kinderen gaan dan 2x per jaar naar een kinderfeestje met een wildwaterbaan en dat kan dan prima volgens die ouders 'want hij heeft toch een zwemdiploma'. Bij wijze van.
Precies. Zo'n diploma biedt vooral schijnveiligheid, als je het zwemmen daarna niet een beetje bijhoudt met je kinderen. Mijn diplomaloze dochter met wie ik zeker één keer in de week een paar uur ging zwemmen zwom tenminste een stuk beter dan haar vriendinnetjes die weliswaar meerdere diploma's hadden maar daarna eigenlijk nooit meer naar een zwembad gingen. Die kinderen verdronken niet maar daar was ook alles mee gezegd.
Graftak!
ShaunTheSheep schreef:
17-12-2025 12:20
Bij mijn ene kind hielp die langere afstanden zwemmen met kleding echt wel om sterker en zelfredzamer te worden. Andere kind ging met hakken over de sloot het golfslagbad en vond ik C minder toevoegen.
:HA:
Lady*Voldemort schreef:
17-12-2025 12:21
Precies. Zo'n diploma biedt vooral schijnveiligheid, als je het zwemmen daarna niet een beetje bijhoudt met je kinderen. Mijn diplomaloze dochter met wie ik zeker één keer in de week een paar uur ging zwemmen zwom tenminste een stuk beter dan haar vriendinnetjes die weliswaar meerdere diploma's hadden maar daarna eigenlijk nooit meer naar een zwembad gingen. Die kinderen verdronken niet maar daar was ook alles mee gezegd.
Precies dat dus. Ervaring opdoen is zoveel belangrijker dan een papiertje behalen.
GroenTuintje schreef:
17-12-2025 12:22
Precies dat dus. Ervaring opdoen is zoveel belangrijker dan een papiertje behalen.
Maar goed, dat is (niet alleen door mij) ook al geroepen in TO's vorige topics en toen ging ze er niet op in, dus ik heb niet de illusie dat ze dat nu ineens wel gaat doen.
Graftak!
GroenTuintje schreef:
17-12-2025 12:22
We hebben nog een maand om het erover te hebben/erover na te denken.
Wij zwemmen sowieso maandelijks wel in de weekenden aangezien hij het heel leuk vindt :-)
Hier was het een abc-diploma, dus ze had geen keus 😁 maar ik wilde het zelf ook wel graag, omdat wij vaak zwemparadijzen bezoeken. Heb ook uitgelegd dat ik het daarom belangrijk vond dat ze alles haalde. En uiteraard hou je ze alsnog in de gaten. Dochter is bijna 14, maar was laatst in Duitsland in een zwemparadijs en ben continu bij haar gebleven in het golfslagbad. Dat bad is wel zo ontzettend wild met golven die van verschillende kanten komen ipv alleen van achter naar voren. Ik kan daar zelf ook echt niet blijven staan vanwege de kracht van het water dus alsnog blijf ik altijd bij haar in zo’n bad :)
Lady*Voldemort schreef:
17-12-2025 12:21
Dat vind ik een beetje een drogreden, want dat je na wel of geen diploma nog een paar jaar regelmatig blijft zwemmen lijkt mij evident, net zoals je alle geleerde vaardigheden moet bijhouden om ze in te laten slijten.

Maar goed, ik snap ook niet zo waarom brijwel alle ouders zwemles zo'n crime vinden. Ik vond het altijd wel een soort van gezellig (en zeker bij de jongste toen de oudste kinderen oud genoeg waren om thuis te blijven was het pure me-time)
Morrrra schreef:
17-12-2025 11:17
Ik weet niet goed waar je het over hebt. Mogelijk verwissel je mij met iemand anders. Ik vind je reactie op mijn topic echter wat buiten proportie 😉
TO, het maakt mij echt niet uit onder welk account je post, maar we willen je hier aan alle kanten helpen. Je krijgt in elk topic steeds goede tips en adviezen. Hierin is een rode draad te ontdekken. Die meer over jou en jouw problemen gaat, dan over je kind.
Dit doen we niet omdat we het slecht met je voor hebben.
Doe nu dan niet alsof we gek zijn. Wie hou je dan eigenlijk voor de gek? Vooral jezelf.
Kinderen vonden C wel leuk omdat ze met jas mochten zwemmen en wat nieuwe dingen moesten doen. Het waren ook maar 4 lessen ofzo (en daarna gingen ze 1-2 per week bij een vereniging zwemmen omdat ze het leuk vonden om te blijven zwemmen).
Presto schreef:
17-12-2025 13:47
Kinderen vonden C wel leuk omdat ze met jas mochten zwemmen en wat nieuwe dingen moesten doen. Het waren ook maar 4 lessen ofzo (en daarna gingen ze 1-2 per week bij een vereniging zwemmen omdat ze het leuk vonden om te blijven zwemmen).
Zo kort ja? Hier verschillende kindjes die 5 maanden over C deden. Ik hoor nooit dat kinderen na 1 maand al C halen. Er zit toch minimaal 3 maanden tussen.
Mabel schreef:
17-12-2025 11:42
Ik heb abc beschouwd als een doorlopende leerlijn om uiteindelijk jezelf te kunnen redden als je al dan niet per ongeluk in het water terechtkomt. Dus niet het nut per diploma afgewogen.

Dit. En zoon keek er dus ook zo naar.
Het was hier echt wel een draaaaamaaaaaaa en duurde daardoor veel langer dan nodig want hij is een hele goeie zwemmer.
Als het aan mij lag waren we dus toch wel klaar na B, maar zoon zette door.
Het waren wel hele leuke vaardigheden trouwens.
Morrrra schreef:
17-12-2025 13:53
Zo kort ja? Hier verschillende kindjes die 5 maanden over C deden. Ik hoor nooit dat kinderen na 1 maand al C halen. Er zit toch minimaal 3 maanden tussen.
Kinderen waren hier allemaal sterk en hadden voldoende uithoudingsvermogen, dus de afstanden waren geen enkel probleem. Dan is het eigenlijk alleen de nieuwe dingen een keer oefenen en wachten tot de volgende keer diplomazwemmen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven