ABC zwemmen: C meerwaarde of niet?
woensdag 17 december 2025 om 10:27
Goedemorgen allemaal,
Mijn zoon mag in januari op voor zijn zwemdiploma B. Aanvankelijk wilde hij graag door voor diploma C, maar inmiddels heeft hij aangegeven dit niet meer te willen. Ik vraag me af in hoeverre zwemdiploma C echt een meerwaarde heeft, of dat het eigenlijk niet zoveel toevoegt.
Op internet lees ik dat diploma C vooral gericht is op zelfredzaamheid en het redden van anderen. Als ik echter naar de leerdoelen kijk, lijkt het vooral te gaan om langere afstanden zwemmen en zwemmen met een (regen)jas aan. Bij A en B zwemmen ze met normale kleding aan.
Mijn zoon mag in januari op voor zijn zwemdiploma B. Aanvankelijk wilde hij graag door voor diploma C, maar inmiddels heeft hij aangegeven dit niet meer te willen. Ik vraag me af in hoeverre zwemdiploma C echt een meerwaarde heeft, of dat het eigenlijk niet zoveel toevoegt.
Op internet lees ik dat diploma C vooral gericht is op zelfredzaamheid en het redden van anderen. Als ik echter naar de leerdoelen kijk, lijkt het vooral te gaan om langere afstanden zwemmen en zwemmen met een (regen)jas aan. Bij A en B zwemmen ze met normale kleding aan.
woensdag 17 december 2025 om 14:04
Ik ben echt een voorstander van C. Voor mijn gevoel leren ze bij A en ook nog deels bij B de techniek, en gaan ze bij C echt het geleerde toepassen. Voor mijn gevoel waren ze daarna pas echt zwemvaardig.
Die wildwaterbaan gaat bij B wel, als er niks geks gebeurt. Maar er zou zomaar iemand te dichtbij kunnen komen, of je draait plotseling onverwacht op je buik in een bocht. Dan is er een schrikreactie en moet je nét even wat beter kunnen zwemmen om je dan te kunnen redden.
Maar goed, dat is alleen mijn gevoel. Mijn kinderen vonden zwemmen heerlijk en gingen dus allemaal door met C. Geen discussies wel-niet hoeven voeren met argumenten dus ook niet echt in verdiept.
Die wildwaterbaan gaat bij B wel, als er niks geks gebeurt. Maar er zou zomaar iemand te dichtbij kunnen komen, of je draait plotseling onverwacht op je buik in een bocht. Dan is er een schrikreactie en moet je nét even wat beter kunnen zwemmen om je dan te kunnen redden.
Maar goed, dat is alleen mijn gevoel. Mijn kinderen vonden zwemmen heerlijk en gingen dus allemaal door met C. Geen discussies wel-niet hoeven voeren met argumenten dus ook niet echt in verdiept.
woensdag 17 december 2025 om 14:11
Het leek de ouders van de kinderen die ik de afgelopen jaren uit het water heb moeten vissen dan weer niet zo evident. En dan ben ik niet eens badjuf, gewoon een bemoeizuchtige zwemster met een lerarenblik.Presto schreef: ↑17-12-2025 13:44Dat vind ik een beetje een drogreden, want dat je na wel of geen diploma nog een paar jaar regelmatig blijft zwemmen lijkt mij evident, net zoals je alle geleerde vaardigheden moet bijhouden om ze in te laten slijten.
Maar goed, ik snap ook niet zo waarom brijwel alle ouders zwemles zo'n crime vinden. Ik vond het altijd wel een soort van gezellig (en zeker bij de jongste toen de oudste kinderen oud genoeg waren om thuis te blijven was het pure me-time)
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 17 december 2025 om 14:24
Je kunt het huidige ABC niet vergelijken met het A en B uit de jaren 80. Dus dat vroeger... ik neem het met een korrel zout. Mijn dochter heeft ABC gehaald en op haar zwemschool zeiden ze het als volgt;
- Aanleren
- Beter worden
- Compleet
En in de tijd zie je dat wel. A duurt het langst (in dochter haar geval 17 maanden, B had ze in 2 maanden en C in 4 maanden.
- Aanleren
- Beter worden
- Compleet
En in de tijd zie je dat wel. A duurt het langst (in dochter haar geval 17 maanden, B had ze in 2 maanden en C in 4 maanden.
woensdag 17 december 2025 om 15:00
Hier was A 25 maanden, B 4 maanden (mits hij het haalt, voor A moest hij 2keer op). Dus we zitten er al een poos. Hij mist de kracht helaasMrsDuck schreef: ↑17-12-2025 14:24Je kunt het huidige ABC niet vergelijken met het A en B uit de jaren 80. Dus dat vroeger... ik neem het met een korrel zout. Mijn dochter heeft ABC gehaald en op haar zwemschool zeiden ze het als volgt;
- Aanleren
- Beter worden
- Compleet
woensdag 17 december 2025 om 15:23
AhaS-Groot schreef: ↑17-12-2025 11:05Nou, even naar de kern. Je zoon WIL NIET. Eerder gaf je steeds als reden/excuus dat je zoon dat C-diploma zelf wilde, nu is dat van tafel en ga je nog naar redenen zoeken waarom het al dan niet veilig genoeg zou zijn voor hem op niet voor C te gaan. Enkel om jouw angsten te sussen.
Laat die jongen toch eens. Hij wil niet meer, hij wil lekker voetballen.
woensdag 17 december 2025 om 15:29
Mij ook, maar een heleboel andere ouders blijkbaar niet.
Hierboven nog een reactie van iemand die toch echt vindt dat ze wel genoeg tijd in het zwembad heeft doorgebracht nu haar kind A en B heeft. En zij is echt de enige niet die zo redeneert.
Graftak!
woensdag 17 december 2025 om 15:42
Ik vind dat ook onbegrijpelijk. Zwemmen, fietsen, lezen, schrijven, allemaal dingen die je moet onderhouden nadat ze aangeleerd zijn.Lady*Voldemort schreef: ↑17-12-2025 15:29Mij ook, maar een heleboel andere ouders blijkbaar niet.
Hierboven nog een reactie van iemand die toch echt vindt dat ze wel genoeg tijd in het zwembad heeft doorgebracht nu haar kind A en B heeft. En zij is echt de enige niet die zo redeneert.
Maar ik ben het met je eens, ik zie helaas genoeg gezinnen waarbij de kinderen alleen op vakantie gaan zwemmen. En soms zal het ook een financiële afweging zijn helaas.
woensdag 17 december 2025 om 16:10
Ja, mijn lokale zwembad is niet zo heel duur, maar die verderop is 9,00 per persoon, ook voor kinderen. Als je dan twee kinderen hebt, ben je al 27 euro verder. En ik kan lopen of fietsen, maar als je ook nog een stevig stuk met het OV moet, je hebt meerdere kinderen, zelf een hekel aan zwemmen én het niet zo breed, dan snap ik wel dat de keus niet valt op heel vaak zwemmen.Presto schreef: ↑17-12-2025 15:42Ik vind dat ook onbegrijpelijk. Zwemmen, fietsen, lezen, schrijven, allemaal dingen die je moet onderhouden nadat ze aangeleerd zijn.
Maar ik ben het met je eens, ik zie helaas genoeg gezinnen waarbij de kinderen alleen op vakantie gaan zwemmen. En soms zal het ook een financiële afweging zijn helaas.
Maar zelfs als het het niet goed bijhoudt, kun je altijd nog beter wel hebben leren zwemmen dan helemaal niet natuurlijk. Het is niet alsof je helemaal niks meer kan als je een jaar niet gezwommen hebt.
woensdag 17 december 2025 om 16:26
Zo'n vaart zal het inderdaad niet lopen, maar je kunt je wel afvragen wat het nut is van al die zwemdiploma's als je toch niet van plan bent om te gaan zwemmen. Dan kun je je energie beter steken in zorgen dat het kind niet in het water valt. Trouwens, ik zorg zelf ook wel dat ik niet onverhoeds in het water val, want ondanks het feit dat ik ongeveer alle diploma's heb die je 45 jaar geleden kon halen red ik het ook niet als ik in de Ijssel donder en onderkoeld raak en/of in een akelige onderstroom terecht kom.
Graftak!
woensdag 17 december 2025 om 16:33
Als ik in het water val in een rustig meertje, weet ik in ieder geval dat ik het volhoud om 2 km in schoolslag naar de kant te zwemmen. Voor het overige ben ik voorzichtig met water. Ik voel me niet heel erg zeker en golven vind ik heel erg irritant. Ik zal dus ook niet vrijwillig in zee gaan zwemmen. Daar kun je 100 mee worden en de meeste mensen zullen niet op volle zee uit de boot vallen. In voorkomende gevallen hoop ik dat ik in geval van nood een drijfvest kan bemachtigen.
Het kennen van je eigen beperkingen en je bewust zijn van de gevaren, lijkt me belangrijker dan een C-diploma. Als je kind het wel graag wil, geef je het natuurlijk wel die kans, maar dan ook geldt dat het geen vrijbrief is om je in gevaarlijke situaties te storten.
Het kennen van je eigen beperkingen en je bewust zijn van de gevaren, lijkt me belangrijker dan een C-diploma. Als je kind het wel graag wil, geef je het natuurlijk wel die kans, maar dan ook geldt dat het geen vrijbrief is om je in gevaarlijke situaties te storten.
woensdag 17 december 2025 om 16:33
woensdag 17 december 2025 om 16:52
Sommige van onze kinderen hebben wel, en andere geen c-zwemdiploma. Als ze wilden mochten ze door, en als ze niet wilden vond ik het welletjes na b. Met 5 kinderen kan je op den duur geen zwembad mee zien.
We hebben altijd met ze gezwommen in vakanties, in natuurwater of zwemparadijzen. Ik kan niet zeggen dat de kinderen met c beter zwemmen dan die zonder.
Lekker stoppen en dat kind op een sport doen die hij wel leuk vindt. Voetbal is echt heel erg fijn, zeker wanneer de andere ouder fanatiek is en mee gaat naar trainingen en wedstrijden.
We hebben altijd met ze gezwommen in vakanties, in natuurwater of zwemparadijzen. Ik kan niet zeggen dat de kinderen met c beter zwemmen dan die zonder.
Lekker stoppen en dat kind op een sport doen die hij wel leuk vindt. Voetbal is echt heel erg fijn, zeker wanneer de andere ouder fanatiek is en mee gaat naar trainingen en wedstrijden.
woensdag 17 december 2025 om 17:34
C diploma is toch met reddingszwemmen en onder water naar een 'wak' zoeken? Ik vond het wel meerwaarde hebben en ik ben ook op geweest voor mijn C diploma maar niet gehaald omdat goed het water in duiken niet mijn sterkste punt is.
Heb nog nooit iemand hoeven redden uit het water, weet ook niet of ik dat ooit hoef te doen en ik weet vast alle technieken niet meer maar wel fijn om te weten dat je het in theorie zou kunnen.
Ik heb een abonnement bij het plaatselijke zwembad en bij het formulier invullen vroeg het zwembad alleen of je je A diploma had ja of nee. Naar B of C werd niet gevraagd.
Heb nog nooit iemand hoeven redden uit het water, weet ook niet of ik dat ooit hoef te doen en ik weet vast alle technieken niet meer maar wel fijn om te weten dat je het in theorie zou kunnen.
Ik heb een abonnement bij het plaatselijke zwembad en bij het formulier invullen vroeg het zwembad alleen of je je A diploma had ja of nee. Naar B of C werd niet gevraagd.
woensdag 17 december 2025 om 17:51
Ja dat hoor ik ook vaak. Ken er ook die na het halen van de diploma's amper nog gezwommen hebben en wel eens gehoord dat sommigen wel met zwemles zijn begonnen maar zo bang waren voor water en nu als volwassene nog steeds niet kunnen zwemmen en niet verder het water in durven dan pootjebaden omdat ouders het wel prima vonden destijds.Lady*Voldemort schreef: ↑17-12-2025 15:29Mij ook, maar een heleboel andere ouders blijkbaar niet.
woensdag 17 december 2025 om 18:22
Graze schreef: ↑17-12-2025 17:51Ja dat hoor ik ook vaak. Ken er ook die na het halen van de diploma's amper nog gezwommen hebben en wel eens gehoord dat sommigen wel met zwemles zijn begonnen maar zo bang waren voor water en nu als volwassene nog steeds niet kunnen zwemmen en niet verder het water in durven dan pootjebaden omdat ouders het wel prima vonden destijds.
Dan gaan ze niet verder dan pootjebaden, dat is toch prima? Zwemmen is niet verplicht of zo en als je zo bang bent voor water zul je ook wel zorgen dat je er niet zomaar in dondert. Het ging mij om de ouders die denken dat hun kind voorgoed veilig is in het water als het een zwemdiploma heeft. Want dat is gelul natuurlijk.
Graftak!
woensdag 17 december 2025 om 18:24
Ik wel. Dat was mijn zus, die op dat moment meer diploma's had dan ik maar ze kreeg kramp en toen lag ze zomaar floeps op de bodem.Graze schreef: ↑17-12-2025 17:34C diploma is toch met reddingszwemmen en onder water naar een 'wak' zoeken? Ik vond het wel meerwaarde hebben en ik ben ook op geweest voor mijn C diploma maar niet gehaald omdat goed het water in duiken niet mijn sterkste punt is.
Graftak!
woensdag 17 december 2025 om 18:46
Dat was vroeger, nu is het C-diploma eerder een soort ouderwets B-diploma met een koprol van de kant en iets meer confetti.Graze schreef: ↑17-12-2025 17:34C diploma is toch met reddingszwemmen en onder water naar een 'wak' zoeken? Ik vond het wel meerwaarde hebben en ik ben ook op geweest voor mijn C diploma maar niet gehaald omdat goed het water in duiken niet mijn sterkste punt is.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 17 december 2025 om 18:56
BS. En ik ben actief reddingsbrigade lid. Natuurlijk is C veel beter dan A. Maar ook ket C mogen we ze uit zee vissen omdat ouders denken: hey, hij/zij heeft C! We kunnen lekker op de foon. Maar niets aan theorie, onder- of bovenstroom en ze verzuipen gewoon.MrsDuck schreef: ↑17-12-2025 14:24Je kunt het huidige ABC niet vergelijken met het A en B uit de jaren 80. Dus dat vroeger... ik neem het met een korrel zout. Mijn dochter heeft ABC gehaald en op haar zwemschool zeiden ze het als volgt;
- Aanleren
- Beter worden
- Compleet
woensdag 17 december 2025 om 19:11
Dat was bij ons ook zo, A duurde heel lang, B en C gingen veel vlotter. Achteraf hadden we beter iets langer kunnen wachten voor ze ging beginnen, ze was erg klein van stuk waardoor A in het begin onnodig moeizaam ging, maar er waren spookverhalen over wachtlijsten, dus we hebben haar opgegeven zodra het kon en laten beginnen zodra het kon.MrsDuck schreef: ↑17-12-2025 14:24Je kunt het huidige ABC niet vergelijken met het A en B uit de jaren 80. Dus dat vroeger... ik neem het met een korrel zout. Mijn dochter heeft ABC gehaald en op haar zwemschool zeiden ze het als volgt;
- Aanleren
- Beter worden
- Compleet
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 17 december 2025 om 19:13
Tijd in het zwembad doorbrengen omdat je een of twee keer per week zit te wachten terwijl je kind zwemles heeft is wel anders dan tijd in het zwembad doorbrengen omdat je in je vrije tijd met je gezin naar het zwembad gaat. Ik maak eruit op dat ze het eerste zat is. Niet dat ze nooit meer van plan is naar een zwembad te gaan.Lady*Voldemort schreef: ↑17-12-2025 15:29Mij ook, maar een heleboel andere ouders blijkbaar niet.
Don't waste your time on jealousy,
woensdag 17 december 2025 om 19:27
Dat gekrabbel bij A is natuurlijk geen borstcrawl, wat goed te zien is als er bij B ineens geademd moet worden omdat de afstand langer is.GroenTuintje schreef: ↑17-12-2025 19:01Mijn kinderen hebben bij A al leren borstcrawlen, 10 meter oid onder water, met kleding aan zwemmen etc gehad. Ik heb vroeger A en B gedaan maar nooit geleerd hoe te borstcrawlen![]()
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in