ABC zwemmen: C meerwaarde of niet?
woensdag 17 december 2025 om 10:27
Goedemorgen allemaal,
Mijn zoon mag in januari op voor zijn zwemdiploma B. Aanvankelijk wilde hij graag door voor diploma C, maar inmiddels heeft hij aangegeven dit niet meer te willen. Ik vraag me af in hoeverre zwemdiploma C echt een meerwaarde heeft, of dat het eigenlijk niet zoveel toevoegt.
Op internet lees ik dat diploma C vooral gericht is op zelfredzaamheid en het redden van anderen. Als ik echter naar de leerdoelen kijk, lijkt het vooral te gaan om langere afstanden zwemmen en zwemmen met een (regen)jas aan. Bij A en B zwemmen ze met normale kleding aan.
Mijn zoon mag in januari op voor zijn zwemdiploma B. Aanvankelijk wilde hij graag door voor diploma C, maar inmiddels heeft hij aangegeven dit niet meer te willen. Ik vraag me af in hoeverre zwemdiploma C echt een meerwaarde heeft, of dat het eigenlijk niet zoveel toevoegt.
Op internet lees ik dat diploma C vooral gericht is op zelfredzaamheid en het redden van anderen. Als ik echter naar de leerdoelen kijk, lijkt het vooral te gaan om langere afstanden zwemmen en zwemmen met een (regen)jas aan. Bij A en B zwemmen ze met normale kleding aan.
woensdag 17 december 2025 om 19:50
Heel matig borstcrawlen is echt niet beter dan heel precies schoolslag kunnen.GroenTuintje schreef: ↑17-12-2025 19:01Mijn kinderen hebben bij A al leren borstcrawlen, 10 meter oid onder water, met kleding aan zwemmen etc gehad. Ik heb vroeger A en B gedaan maar nooit geleerd hoe te borstcrawlen![]()
Kinderen van 5 kunnen over het algemeen niet borstcrawlen, is mijn overtuiging althans.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 17 december 2025 om 20:03
woensdag 17 december 2025 om 20:09
Ik vind dat bijhouden een crime. Ze gaan echt geen baantjes trekken als je samen gaat zwemmen. Ze hangen aan een mat of gaan van de glijbaan. Daar onderhoud je echt niks mee. Ze gaan regelmatig met school zwemmen maar of het nou nut heeft… en ik vind zwemmen zelf echt de hel op aarde. Ik heb ze dus wel C laten doen dat ze in elk geval daar maximaal hebben geoefend.
woensdag 17 december 2025 om 20:38
Onze dochter heeft net C gehaald. Wel met een snelcursus (a en b gewone cursus). We hebben het nooit afgewogen. Het is gewoon abc klaar en geen vraag. Ze vind zwemmen leuk en we gaan ook regelmatig in het weekend zwemmen. Ik ben blij dat ze nu zelfvertrouwen heeft. In een gewoon bad zou ik haar prima even alleen durven laten ondanks dat ze pas 6 is.
woensdag 17 december 2025 om 20:48
woensdag 17 december 2025 om 21:23
woensdag 17 december 2025 om 21:35
Toch raar, als het een diploma is van de nationale zwembond of hoe heet dat, dan ligt het heel specifiek vast allemaal. Af en toe komt er ook steekproefsgewijs een inspecteur onaangekondigd bij het afzwemmen meekijken of het allemaal volgens de juiste richtlijnen gaat. 1x inderdaad meegemaakt met het afzwemmen van een van de kinderen.
Daarom is het afzwemmen ook niet alleen voor de show wat wel eens wordt gezegd, ze moeten het echt dan laten zien en er kan altijd een inspecteur komen meekijken.
Daarom is het afzwemmen ook niet alleen voor de show wat wel eens wordt gezegd, ze moeten het echt dan laten zien en er kan altijd een inspecteur komen meekijken.
woensdag 17 december 2025 om 22:02
Dat klopt, ze leren dan een hap te nemen en door te zwemmen. Maar bij B of C (hou je ten goede) moeten ze onder hun arm door ademen dus zonder snelheid te verliezen.
•
donderdag 18 december 2025 om 13:18
Dan nog! Echt super hoor dat ze een hele baan kunnen borstcrawlen. Maar in een mui of met andere stroming ben je als volwassene binnen 2 minuten al totaal uitgeput en op zonder de juiste kennis. En dat zijn gewoon cijfers. Ook ik. Je moet weten je mee te laten voeren tot je uit die stroming bent en dan zijdelings eruit zwemmen, zo goed zwemmen kinderen echt niet. Prima voor in een zwembad, in zee!? Kansloos
En wat zie je op het stand! Hij heeft toch C? Dus kan ie zwemmen. Ik kan best even lekker appen met mijn besties. Driewerf nee.
En wat zie je op het stand! Hij heeft toch C? Dus kan ie zwemmen. Ik kan best even lekker appen met mijn besties. Driewerf nee.
donderdag 18 december 2025 om 13:36
Maar specifiek de zee is ook "uitgesloten" van diploma C.BuzzieBee schreef: ↑18-12-2025 13:18Dan nog! Echt super hoor dat ze een hele baan kunnen borstcrawlen. Maar in een mui of met andere stroming ben je als volwassene binnen 2 minuten al totaal uitgeput en op zonder de juiste kennis. En dat zijn gewoon cijfers. Ook ik. Je moet weten je mee te laten voeren tot je uit die stroming bent en dan zijdelings eruit zwemmen, zo goed zwemmen kinderen echt niet. Prima voor in een zwembad, in zee!? Kansloos
Aan dat ongeluk met die surfers waarvan een deel van de Reddingsbrigade was in Schevingen een jaar of wat geleden zag je dat het uiteindelijk niet uitmaakt hoe goed je kan zwemmen, het kan je toch overvallen.
donderdag 18 december 2025 om 13:47
Nee, als je echt in een stevige mui terecht komt, gaat het niet om heel goed kunnen zwemmen, maar vooral om weten wat je moet doen. Zelfs mijn 7 jarige weet dat tegen een mui niet op te zwemmen is, zelfs niet door ‘de beste zwemmer van de wereld’. En nee, dat leer je niet in een zwembad.BuzzieBee schreef: ↑18-12-2025 13:18Dan nog! Echt super hoor dat ze een hele baan kunnen borstcrawlen. Maar in een mui of met andere stroming ben je als volwassene binnen 2 minuten al totaal uitgeput en op zonder de juiste kennis. En dat zijn gewoon cijfers. Ook ik. Je moet weten je mee te laten voeren tot je uit die stroming bent en dan zijdelings eruit zwemmen, zo goed zwemmen kinderen echt niet. Prima voor in een zwembad, in zee!? Kansloos
Er staat overigens ook expliciet op dat C diploma dat het niet afdoende is voor de zee. C is dan ook niet zozeer relevant voor zee, maar meer voor water met attributen etc.
En ouders die denken dat het diploma alles oplost, tja. Dat zegt niet zoveel over het nut of de kwaliteit van zwemdiploma’s als over begrip wat ze inhouden. Als je een rijbewijs hebt, kun je ook nog niet aan de formule 1 meedoen. Ook al ‘kun je toch rijden’. Dat er nou eenmaal mensen zijn die denken van wel, ligt meer aan hen.
donderdag 18 december 2025 om 15:25
Wat borstcrawl en rugcrawl betreft: dat zijn slagen die voor kinderen eenvoudiger aan te leren zijn dan de lastige schoolslag, dus dat is ook de reden dat ze meteen beginnen met beide slagen.
En inderdaad: heel veel dingen worden niet geleerd bij het ABC-diploma, denk ook maar ook niet zwemmen met lange, losse haren of staart, wegblijven bij gaten en roosters, wat te doen als je in een stroming komt, bij voordeel bij een waterval en hoe herken je vanaf het strand een mui (geen brandingsgolven).
En inderdaad: heel veel dingen worden niet geleerd bij het ABC-diploma, denk ook maar ook niet zwemmen met lange, losse haren of staart, wegblijven bij gaten en roosters, wat te doen als je in een stroming komt, bij voordeel bij een waterval en hoe herken je vanaf het strand een mui (geen brandingsgolven).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in