Abortus

16-06-2010 11:13 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mezelf af waarom het nog steeds een taboe is als iemand abortus heeft gepleegd.

Ik ben trouwens zelf voor abortus, ik vind dat we blij mogen zijn met de keuze om het te houden of niet.

Soms zie ik kinderen van 14/15 met een zwangere buik, dan breekt me hart echt. Wat kunnen zij het kind in hemelsnaam bieden?!

Hoe denken jullie erover??
quote:Michelle90 schreef op 16 juni 2010 @ 11:49:

[...]

De pil werkt niet goed op mij, ik ben hem niet vergeten en ik heb de bijsluiter heel goed gelezen.

Maar nu ruim 8 maanden verder verteld mij lichaam dat het weer zo is. Ik ben heel bang. Ik ben bang dat mijn omgeving mij niet meer wilt aankijken omdat ik het dan eventueel voor een 2de keer zou doen. Ik weet niet zeker of ik zwanger ben ik weet ook niet of ik het dan laat weghalen maar ik vraag me wel af wat ik het kind te bieden hebben als ik het houd.Waarom laat je je dan niet gewoon steriliseren als je zo makkelijk ongelukjes hebt? En dan eventueel de pil er nog bij blijven slikken zodat je niet ongesteld wordt, dan ben je dubbelop beschermd.
Als de pil niet werkt waarom doe je het nu dan niet met condoom? Hoe oud ben je en wat is je persoonlijke situatie?

Achtervolgt het je alleen door hoe andere mensen erover denken? Misschien is dat echt zo, maar ik kan me indenken dat het je misschien sowieso geraakt heeft? Het is in mijn ogen absoluut anders dan een kies laten trekken of een andere ingreep waarbij iets dan ongewenst is uit je lichaam wordt verwijdert, misschien moet je er eens met iemand over praten?
Ach Michelle90, dat vind ik heel vervelend voor je. Ga bij jezelf na waarom je destijds voor abortus hebt gekozen en of je nu nog steeds achter die keuze staat.

Sterkte ermee
Michelle90; ik ben op mijn 18e zwanger geraakt ondanks het juiste gebruik van de pil. Bij mij waren er ook geen redenen dan dat hij niet zou werken. Inmiddels is onze dochter alweer 4 jaar en is ze een heel tevreden meisje dat niks te kort komt.

Het betekend niet automatisch dat je een kind niks te bieden hebt als je jong moeder wordt.

Wat ik alleen niet begrijp is dat als je voor de 2e keer door de pil heen zwanger geworden bent, niet na de 1e keer gelijk een ander anti conceptie middel gekozen hebt.

Ik ben nooit meer aan de pil gegaan, omdat dat voor mij dus niet betrouwbaar genoeg is en heb nu dus al een geruime tijd een spiraal....
quote:Michelle90 schreef op 16 juni 2010 @ 11:49:

[...]

Ik ben voor abortus, maar door meningen van mensen die er tegen zijn voel ik me heel schuldig wat ik gedaan heb. Ookal heb ik de keus zelf gemaakt het blijft me achter volgen.

@ Zwieber

De pil werkt niet goed op mij, ik ben hem niet vergeten en ik heb de bijsluiter heel goed gelezen.

Maar nu ruim 8 maanden verder verteld mij lichaam dat het weer zo is. Ik ben heel bang. Ik ben bang dat mijn omgeving mij niet meer wilt aankijken omdat ik het dan eventueel voor een 2de keer zou doen. Ik weet niet zeker of ik zwanger ben ik weet ook niet of ik het dan laat weghalen maar ik vraag me wel af wat ik het kind te bieden hebben als ik het houd.

Was het de eerste keer ook omdat de pil niet goed werkte en zo ja, waarom heb je dan niet voor een ander soort anticonceptie gekozen? Lijkt me wel wijs voor de volgende keer om een derde abortus te voorkomen.

Los van de praktische bezwaren is de eerste vraag die je je moet stellen of je wel een kind nu wil. Want als het antwoord nee is ben je gauw klaar met je keuze. Wil je wel een kind dan is de volgende vraag, wil ik NU dit kind? Bij ja is de stap daarna: is het in de huidige omstandigheden mogelijk dit kind op te voeden? Krijg ik hulp van ouders/ de vader van het kind etc of red ik het alleen? Wees hierin reeel.

Heel veel sterkte met je keuze en je moet je niets aantrekken van wat andere mensen vinden, het is jouw keuze en je zal zien, als het op kinderen aan komt, doe je het sowieso nooit goed in de ogen van de rest.
Michelle, nog nooit van condoom gehoord? Wil je niet zwanger worden gebruik dan pil (of andere anti-conceptie) en condoom.

Ik vind het wel schokkend, op je 20e al 2x abortus te hebben laten uitvoeren.
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2010 @ 11:53:

[...]

Waarom laat je je dan niet gewoon steriliseren als je zo makkelijk ongelukjes hebt? En dan eventueel de pil er nog bij blijven slikken zodat je niet ongesteld wordt, dan ben je dubbelop beschermd.Omdat dat dus niet zomaar gedaan word. Het is geen neuspiercing die je even gaat halen. je moet aan een aantal voorwaarden voldoen wil je in aanmerking komen voor een sterilisatie. TO kan beter altijd condooms gebruiken naast haar pil
En het word al zeker niet gedaan bij een 20jarige die nog geen kinderen heeft.
Ik denk dat abortus taboe is, niet omdat mensen er tegen zijn en het als moord beschouwen, maar omdat het een blijk is van sukkeligheid, denk ik.

Iemand die niet opgelet heeft, iemand die dom met voorbehoedsmiddelen omgaat of iemand die zelfs zo dom is dat die helemaal geen voorbehoedsmiddelen gebruikt. Ik denk dat dat meer erachter zit.

Ik ben voorstander van abortus maar dat wil niet zeggen dat ik er om zit te springen. Ik zie het nog niet als moord, maar ik beschouw het wel als een soort van "gemiste kans".

Iets dat had kunnen worden, iets dat had kunnen zijn. En dat is gewoon jammer.

Ik zelf wil geen kinderen maar ik zou me geen raad weten als ik zwanger zou zijn. Omdat ik geen kinderen wil. Maar ik zou ook geen abortus willen. Ik wil geen van 2en. En dan heb je dus een probleem.
quote:dangeensuus schreef op 16 juni 2010 @ 11:56:

En het word al zeker niet gedaan bij een 20jarige die nog geen kinderen heeft.Dat klopt. Er zijn maar weinig gyns die hier aan mee zullen werken.
Als de pil niet goed werkt -en dat kan hoor, been there, done that, got the t shirt-, kijk jij dan niet met je arts naar een ander, beter werkend voorbehoedsmiddel?

Maar goed, je weet niet of je zwanger bent, dan is het zaak om dat eerst uit te zoeken. Daarnaast is het wel interessant om te weten wie de vader is (als je zwanger bent) en hoe die daar in staat.

Als je kiest voor ene kind, komt er van alles op je af, maar ook hulp in alle mogelijke vormen. Je hebt altijd iets te bieden.

Als je kiest voor geen kind, komt er ook van alles op je af. De abortus, lichamelijke pijn, verdriet, je omgeving die tal van meer en minder goedbedoelde adviezen en dooddoeners voor je heeft, het gespreksonderwerp waar men mogelijk niet op zit te wachten. Je kiest wie je wel en niet iets vertelt.

Wat het ook wordt, je maakt een keuze. Die keuze is in beide gevallen onomkeerbaar, dus je keuze heeft impact op de rest van je leven. Het is belangrijk, ongelofelijk belangrijk, dat jij zelf achter je keuze staat en je eigen handelen en alle gevolgen accepteert. De mening van anderen is prettig, maar totaal ondergeschikt. Zolang je maar jezelf aan kan kijken in de spiegel en kan zeggen 'ik heb, op basis van de mij beschikbare kennis op het moment, de juiste keuze gemaakt en ik ben trots op mezelf'.
Er is er hoogstwaarschijnlijk niet 1 die er aan mee wil werken.

TO waarom heb je niet gekozen voor dubbele zekerheid als je al weet dat jouw pil niet goed werkt?
quote:dangeensuus schreef op 16 juni 2010 @ 11:56:

[...]

Omdat dat dus niet zomaar gedaan word. Het is geen neuspiercing die je even gaat halen. je moet aan een aantal voorwaarden voldoen wil je in aanmerking komen voor een sterilisatie. TO kan beter altijd condooms gebruiken naast haar pilOmgekeerde wereld is dat toch. Een 20-jarige mag wel zonder bemoeienis kinderen baren ongeacht of ze er al dan niet voor kan zorgen, maar zichzelf permanent beschermen tegen zwangerschap mag ze niet. Blijf het bezopen vinden...
Je hoeft 't je omgeving natuurlijk niet te vertellen dat je nog 'n keer abortus laat doen. Hou 't voor jezelf als je weet dat je daar 'n hoop geouwehoer over krijgt.
Het is best erg dat je je schuldig voelt omdat je omgeving negatief reageert; jij hebt die kueze toch bewust gemaakt omdat je dat op dat moment het beste vond? Wie zijn anderen dan om jou te vertellen dat jouw keuze niet de juiste was? Kom op Michelle, wees eens wat zekerder van jezelf. Ook deze keer; als je dat kind niet wil dan moet je het niet krijgen. dat het niet slim is [understatement] om nog een keer zwanger te worden is een hele andere discussie.
Tja Elninjoo, in jou geval ben ik het met je eens. Als je nooit kinderen wilt het en echt het gevoel hebt het niet te kunnen liefhebben dan is abortus of adoptie misschien een betere keuze. Er zijn alleen veel vrouwen/meisjes die wél kinderen willen, alleen niet op het moment dat ze zwanger worden. Ik vind het een zwakte bod om alleen daarom abortus te plegen (makkelijk gezegd, maar mijn mening). Er is volgens mij veel hulp beschikbaar om het als tienermoeder te kunnen redden en vele zijn achteraf blij met hun keuze om het te houden. Ik vind het een te ingrijpend en heftig iets om abortus te laten plegen en vijf jaar later als het wel uitkomt alsnog een kind te krijgen.
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2010 @ 11:59:

[...]

Omgekeerde wereld is dat toch. Een 20-jarige mag wel zonder bemoeienis kinderen baren ongeacht of ze er al dan niet voor kan zorgen, maar zichzelf permanent beschermen tegen zwangerschap mag ze niet. Blijf het bezopen vinden...Ja, dat weten we.
Ja, dat vind ik echt.
Als nou blijkt dat je wel zwanger bent en een abortus wilt laten/ laat doen, zou ik wel in elk geval iemand uit je omgeving in vertrouwen nemen. Op die manier heb je altijd de mogelijkheid om er met iemand over te praten, als je bijv. over een paar jaar er wel meer problemen mee krijgt. Het lijkt mij fijn om dan te weten dat er iemand is die hier al van af weet.

Wat je ook besluit; veel sterkte en kracht
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2010 @ 11:59:

[...]

Omgekeerde wereld is dat toch. Een 20-jarige mag wel zonder bemoeienis kinderen baren ongeacht of ze er al dan niet voor kan zorgen, maar zichzelf permanent beschermen tegen zwangerschap mag ze niet. Blijf het bezopen vinden...

Niet helemaal. Een 20 jarige heeft meer dan genoeg mogelijkheden om niet zwanger te raken, om te beginnen: geen seks hebben. Als je dan toch seks hebt, gebruik je zowel een pil als een condoom en een pessarium tegelijk for all I care. Dat je 1 keer een ongelukje hebt, soit, dat kan gebeuren maar als je toch weet dat je pil niet goed werkt, dan kan ik me niet voorstellen dat je een tweede keer een zelfde ongelukje hebt, maargoed daar moeten we het antwoord van TO nog maar even voor afwachten.

Een sterilisatie is een "definitieve" ingreep, die een arts niet zal uitvoeren als er nog een kinderwens is. Je kunt moeilijk elke 14 jarige steriliseren en het ongedaan maken zodra er een kinderwens ontstaat.

Ik ben het echter wel met je eens dat een 20 jarige beter op moet letten.
quote:PlayingTheAngel schreef op 16 juni 2010 @ 12:01:

Tja Elninjoo, in jou geval ben ik het met je eens. Als je nooit kinderen wilt het en echt het gevoel hebt het niet te kunnen liefhebben dan is abortus of adoptie misschien een betere keuze. Er zijn alleen veel vrouwen/meisjes die wél kinderen willen, alleen niet op het moment dat ze zwanger worden. Ik vind het een zwakte bod om alleen daarom abortus te plegen (makkelijk gezegd, maar mijn mening). Er is volgens mij veel hulp beschikbaar om het als tienermoeder te kunnen redden en vele zijn achteraf blij met hun keuze om het te houden. Ik vind het een te ingrijpend en heftig iets om abortus te laten plegen en vijf jaar later als het wel uitkomt alsnog een kind te krijgen.Ik ben zo blij dat jij die wetten niet bepaald. Je mag er je mening over hebben hoor maar het krijgen van een kind op je 15de is vele malen ingrijpender dan een abortus en vijf jaar later alsnog een kindje.
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben 20, ik heb een relatie van bijna 5 jaar. Ik woon al 2 jaar samen.

De reden dat ik het de eerste keer heb gedaan was omdat ik er nog niet aan toe was/ben. Ik ben nogal een flierefluiter en erg gehecht aan mijn vrijheid.

Maar het was ook niet eerlijk om in zo een situatie een keuze te maken. De hormonen gierde door me lijf, ik was continue aan het huilen en je hebt maar zo weinig tijd om het je te bedenken.

Ik had eerst migro 20 van me dokter dat was dus niet goed bleek maar weer. Maar nu heb ik micro 30, ik wou eerst het liefst een spiraal maar me dokter is daar geen voorstande van.

Beetje genant om te vertellen maar ik heb een hele gevoelige vagina, ik kan bijv niet tegen maandverband, condooms en moet altijd kijken wat voor slips ik aan doe anders heb ik voor ik het weet een infectie.
quote:dangeensuus schreef op 16 juni 2010 @ 12:05:

[...]

Niet helemaal. Een 20 jarige heeft meer dan genoeg mogelijkheden om niet zwanger te raken, om te beginnen: geen seks hebben. Als je dan toch seks hebt, gebruik je zowel een pil als een condoom en een pessarium tegelijk for all I care. Dat je 1 keer een ongelukje hebt, soit, dat kan gebeuren maar als je toch weet dat je pil niet goed werkt, dan kan ik me niet voorstellen dat je een tweede keer een zelfde ongelukje hebt, maargoed daar moeten we het antwoord van TO nog maar even voor afwachten.

Een sterilisatie is een "definitieve" ingreep, die een arts niet zal uitvoeren als er nog een kinderwens is. Je kunt moeilijk elke 14 jarige steriliseren en het ongedaan maken zodra er een kinderwens ontstaat.

Ik ben het echter wel met je eens dat een 20 jarige beter op moet letten.

Een sterilisatie zal OOK niet uitgevoerd worden als er GEEN kinderwens is. Dat wordt nameljk niet geloofd, niet gerespecteerd, etc. DAn is 2x abortus kennelijk weer acceptabeler.

Geen kinderen willen is in principe nog minder geaccepteerd in deze maatschappij dan voor een abortus gaan.

Eigenlijk is dat van de pot gerukt.
quote:Michelle90 schreef op 16 juni 2010 @ 12:09:

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben 20, ik heb een relatie van bijna 5 jaar. Ik woon al 2 jaar samen.

De reden dat ik het de eerste keer heb gedaan was omdat ik er nog niet aan toe was/ben. Ik ben nogal een flierefluiter en erg gehecht aan mijn vrijheid.

Maar het was ook niet eerlijk om in zo een situatie een keuze te maken. De hormonen gierde door me lijf, ik was continue aan het huilen en je hebt maar zo weinig tijd om het je te bedenken.

Ik had eerst migro 20 van me dokter dat was dus niet goed bleek maar weer. Maar nu heb ik micro 30, ik wou eerst het liefst een spiraal maar me dokter is daar geen voorstande van.

Beetje genant om te vertellen maar ik heb een hele gevoelige vagina, ik kan bijv niet tegen maandverband, condooms en moet altijd kijken wat voor slips ik aan doe anders heb ik voor ik het weet een infectie.de dokter is geen voorstander van spiraaltjes? Wat voor een arts is dat? Heb je wel met een gyn gepraat, zeker met jouw klachten lijkt me dat in zijn geheel niet onverstandig.
Ik kan me niet voorstellen dat je te gevoelig bent voor condooms. Er zijn latex vrije condooms tegen een latex allergie. En wat het spiraal betreft, jouw huisarts heeft daar helemaal niets over te willen. Als jij dat wilt dan wil je dat, tenzij er medische redenen zijn om het niet te doen
quote:PlayingTheAngel schreef op 16 juni 2010 @ 12:01:

Tja Elninjoo, in jou geval ben ik het met je eens. Als je nooit kinderen wilt het en echt het gevoel hebt het niet te kunnen liefhebben dan is abortus of adoptie misschien een betere keuze. Er zijn alleen veel vrouwen/meisjes die wél kinderen willen, alleen niet op het moment dat ze zwanger worden. Ik vind het een zwakte bod om alleen daarom abortus te plegen (makkelijk gezegd, maar mijn mening). Er is volgens mij veel hulp beschikbaar om het als tienermoeder te kunnen redden en vele zijn achteraf blij met hun keuze om het te houden. Ik vind het een te ingrijpend en heftig iets om abortus te laten plegen en vijf jaar later als het wel uitkomt alsnog een kind te krijgen.

Ik denk dat voor de meeste mensen abortus niet gemakkelijk is. De ingreep zal gemakkelijk zijn, maar de beslissing is vreselijk.

Tieners kinderen laten krijgen lijkt me niet wenselijk. Ik vindt dat zo'n meisje geen kind door d'r strot gedrukt moet krijgen omdat mensen oordelen dat "abortus dan nogal gemakkelijk is'.

Wat ik WEL vind, is dat mensen zich moeten realiseren dat de natuur, seks heeft uitgevonden voor voortplanting. Wie nog te jong is om kinderen te krijgen, is in principe dan ook nog te jong voor seks. Kinderen krijgen is een volwassen ding, dus seks ook. Maar goed, dat is mijn mening.

DAarom denk ik dat kinderen zichzelf vaak overschatten op dat punt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven