Advies aan gepeste

24-03-2023 10:17 91 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Een vraag aan iedereen die vroeger gepest is of daar op de één of andere manier mee te maken heeft (gehad): wat is het beste advies dat je hebt gekregen en waarom?

Samenvatting: Kind wordt veel buitengesloten op school en sport, veelal geïnitieerd door een meisje dat eerder haar beste vriendinnetje was. Kind is zelf vrij timide en bang om het erger te maken. Komt niet voor zichzelf op. Er is contact met mentor, het gaat op school iets beter. Gedoe op de sportclub is er sinds kort bijgekomen.

Bredere context: kind (12) zit dit jaar in de 1ste van de middelbare school. Eind groep 8 ging het al niet helemaal lekker op school. Haar vriendinnetjes keerden zich tegen haar. Niet altijd, maar wel vaak. Met name in de vorm van buitensluiten.
Eén van die meiden zit nu ook weer bij haar in de klas. Eerder op de basisschool waren ze echt beste vriendinnen, nu duidelijk niet meer. Ook nu wordt kind vaak buitengesloten. Dat begint al met het fietsen naar school. Ze fietsen met een groepje, maar dochter fietst altijd alleen. Tenzij er een oneven aantal is, maar zelfs dan is het voor haar gevoel duidelijk dat ze liever niet naast haar fietsen. Met name dat ene meisje maakt het haar hierin moeilijk. Als ze er een beetje tussen gaat fietsen, krijgt ze een snauw en hoort ze altijd iets dat ze niet goed doet.
Op school is het vaak met groepjes maken hetzelfde. Of met naast elkaar zitten in de klas.
Kind heeft het er al eens over gehad met 2 andere meiden (afzonderlijk van elkaar). En zij geven ook aan dat ze het vaak niet eens zijn met dat meisje, maar dat ze niet tegen haar in durven te gaan.
Zo vroeg een meisje gisteren of kind ook meeging, dan zouden ze met z'n vieren afspreken na school. Later kwam het meisje er toch op terug, want het pest-meisje wilde het niet. En haar wil is wet.

Het vervelende is dat het pest-meisje ook bij kind in het sportteam zit. Tot voor kort was daar niet zoveel aan de hand, helaas begint het daar nu ook. Roddelen, stilvallen als kind erbij komt te staan, rollen met de ogen als kind iets niet goed doet (in hun ogen), dat soort flauwekul. Pest-meisje verzamelt hierin dan anderen om zich heen, die mee gaan doen.

Kind was gisteren echt overstuur en gaf aan eigenlijk én niet meer naar school te willen, maar ook niet meer naar de sport. Terwijl ze daar juist zo enorm veel plezier uithaalt!
Kind is extreem lief en is vaak enorm bezig met wat iets voor een ander kan betekenen. Ze komt totaal niet voor zichzelf op, want dat durft ze niet. Ze is bang dat ze het daarmee nog erger maakt. Ze is niet het type dat een keer uit d'r slof schiet of (bij wijze van spreken) een keer van zich af zou slaan. Terwijl ik denk dat dat best wel indruk zou kunnen maken en zou kunnen helpen. Door wat er de laatste tijd gebeurt reageert kind de laatste tijd ook niet altijd even 'handig'. Ze is best wel bozig en reageert soms defensief.
Ze heeft feilloos door wat er gebeurt en doorziet het pest-meisje in ieder geval heel goed inmiddels. Wij geven kind ook mee dat het vaak voortkomt uit onzekerheid en dat pest-meisje op deze manier haar eigen positie probeert te verstevigen. En helaas lijkt het dus heel goed te werken. Want hoewel andere kinderen wel doorhebben dat het pest-meisje zo vervelend doet, durven ze er toch niet tegenin te gaan.

We hebben zelf regelmatig contact met de mentor van kind. Die is op de hoogte en houdt op school dus een oogje in het zeil. Liefst wil hij een gesprek voeren met kind en pest-meisje. Maar dat wil kind niet. Ze is ook daarin bang dat het erger wordt.
Nu is het zo dat het op school ineens een beetje lijkt te stabiliseren. Superfijn natuurlijk! Hoewel het heen en terugfietsen nog steeds een ding is, is dat toch al een fijne ontwikkeling.

Liefst zouden we de ouder van het pest-meisje benaderen en vertellen wat er gebeurt op school en bij de sport (onze kant van het verhaal uiteraard). Maar nu het op school juist weer wat beter lijkt te gaan, zijn we ook weer een beetje bang dat een gesprek met de ouders juist negatief kan uitpakken. Ook omdat moeder niet echt subtiel omgaat met dit soort dingen. Dat weten we al uit het verleden, omdat we al eerder gesprekken met moeder hebben gevoerd. Liefst zouden we willen dat ze het gesprek met haar dochter aangaat, zonder direct te benoemen dat wij/dochter bij haar hebben aangegeven dat het meisje een cruciale rol heeft in hoe het nu met onze dochter gaat. En kind wil zo'n gesprek absoluut niet.
Het is zo'n wankel evenwicht.

Daarom dus ook de vraag: wat zouden we kind mee kunnen geven? Wat is goed advies?
(Ze gaat binnenkort ook beginnen met een traject om aan haar zelfvertrouwen te werken en praktische handvaten te krijgen voor specifieke sociale situaties.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zit juist heel goed met je kind!
Het is de ander die precies daarmee niet om kan gaan.
Je kind is eerlijk, oprecht, zet wat het doet en doet wat het zegt. Met je kind is helemaal niets mis.

Wat ik graag had willen horen is hoe kinderen zorgen dat iedereen met elkaar levelt:

Stel, het ene kind staat op de grond. Het andere kind staat op de berg.
Het kind op de grond wil naast het kind op de berg staan.
Nu kan het kind op de grond 2 dingen doen:

1. Het kan zich optrekken aan het kind op de berg. Zichzelf verbeteren, inspanning leveren, groeien en bij het kind op de berg komen staan.
2. Het kind op de grond kan munitie en wapens tevoorschijn halen om het kind van de berg af te schieten. Schreeuwt, doet lelijk en dwingt, zodat het kind op de berg ongemakkelijk afdaalt naar beneden en naast het kind op de grond komt staan.

Het is nu duidelijk welke tactiek het voormalig vriendinnetje gebruikt. Het kan of wil de inspanning niet leveren en gaat voor nummer 2.

Aan jou de taak om je kind te leren dat het nóóit van de berg hoeft af te komen voor iemand die geen inspanning wil leveren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Wauw, wat een mooie beeldspraak, dank je wel!

Het is zeker zo dat kind het goed ziet en ook heel goed doet. Ben ook extreem trots op d'r. Neemt niet weg dat ze enorm verdrietig is en steeds vaker een lamgeslagen vogeltje is. Het ontneemt haar haar plezier en geluk en dat is zo niet de bedoeling!

Het allervervelendste is het feit dat anderen meedoen/meelopen met het vervelende meisje. Als dat niet zo was, dan was het niet eens zo erg. Dan was het gewoon 'de ware aard van het vervelende meisje accepteren en door'. Nu gaat het zoveel verder.

Nogmaals dank voor je treffende 'plaatje'! Dat ga ik zeker gebruiken!
Alle reacties Link kopieren Quote
panplant schreef:
24-03-2023 10:43
Wauw, wat een mooie beeldspraak, dank je wel!

Het is zeker zo dat kind het goed ziet en ook heel goed doet. Ben ook extreem trots op d'r. Neemt niet weg dat ze enorm verdrietig is en steeds vaker een lamgeslagen vogeltje is. Het ontneemt haar haar plezier en geluk en dat is zo niet de bedoeling!

Het allervervelendste is het feit dat anderen meedoen/meelopen met het vervelende meisje. Als dat niet zo was, dan was het niet eens zo erg. Dan was het gewoon 'de ware aard van het vervelende meisje accepteren en door'. Nu gaat het zoveel verder.

Nogmaals dank voor je treffende 'plaatje'! Dat ga ik zeker gebruiken!

En dat is iets waar school iets mee moet, per direct. Niet jouw kind of jij.
Dus dat gesprek afhouden met pester is zeer goed.

Laat die mentor/school/leerkracht met pester en ouders gaan praten.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
panplant schreef:
24-03-2023 10:43
Wauw, wat een mooie beeldspraak, dank je wel!

Het is zeker zo dat kind het goed ziet en ook heel goed doet. Ben ook extreem trots op d'r. Neemt niet weg dat ze enorm verdrietig is en steeds vaker een lamgeslagen vogeltje is. Het ontneemt haar haar plezier en geluk en dat is zo niet de bedoeling!

Het allervervelendste is het feit dat anderen meedoen/meelopen met het vervelende meisje. Als dat niet zo was, dan was het niet eens zo erg. Dan was het gewoon 'de ware aard van het vervelende meisje accepteren en door'. Nu gaat het zoveel verder.

Nogmaals dank voor je treffende 'plaatje'! Dat ga ik zeker gebruiken!
Die andere kinderen willen wel de inspanning leveren, staan misschien al op die berg naast je kind. Maar allemaal zijn ze bang voor de toorn van het kind op de grond. En sommigen verschuilen zich dan, houden zich rustig. Vanaf de grond óf vanaf de berg. Alles om maar uit de wind te blijven of om te maskeren dat ze zelf ook niet in staat zijn om de berg op te komen.

Ik had dit als kind heel graag willen weten. Dat er verschillende tactieken zijn om je staande te houden in een groep. Dat er zaken zijn waarop je wél en niet invloed hebt. Dat je je niet aan hoeft te passen omwille van anderen die dat zelf niet willen. Dat ze op zoek kan gaan naar een paar vrienden die haar nemen zoals ze is. En niet haar oren laat hangen naar iemand die achterop bij haar aan het raken is.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Je kind lijkt me een lieve schat. Is er verder helemaal niemand in de klas/sportclub los van dit groepje waar ze mee op kan trekken?

Op training doen dat je kind leert voor zichzelf op te komen zou ik als advies geven. En de pester verder proberen te vermijden ook de meelopers. Als ze leuk vind misschien proberen of een verdedingssport iets is?

Vind de meelopers vaak nog sneuer dan de daadwerkelijke pester.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het feit dat de pester medestanders nodig heeft om te kunnen pesten, zegt veel over de pester: onzekerheid zit er vast onder. Misschien kun je hier iets mee richting je dochter?

Mijn dochter heeft er ook regelmatig mee te maken gehad, maar er blijkt iets anders aan ten grondslag te liggen (ASS in dit geval, dus moeilijk op te lossen, want mijn kind is en denkt anders dan de meeste anderen van haar leeftijd ).

Ik ben zelf op de middelbare school gepest. Het stopte pas nadat ik naar de directeur was gegaan en betreffende jongeren aansluitend 3 dagen werden geschorst (jaren 90). Tegenwoordig krijgen ze: eindeloze, vruchteloze gesprekken en een "foei ", niet meer doen. Is mijn ervaring vanuit mijn kind.

Gepest worden maakt veel kapot(Bij mij wel althans).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben veel gepest op de basisschool en ik had toen graag willen horen dat je niet aardig hoeft te doen tegen mensen die dat niet verdienen.

Verder realiseer ik me nu dat ik teveel een einzelgänger en te onafhankelijk was om bij zo’n groepje te horen. Nu ben ik blij dat ik een autonoom mens ben, dat z’n eigenwaarde niet haalt uit hoe anderen over me denken.

Populaire kinderen zijn nogal eens sneue volwassenen (niet allemaal, voordat iemand dat denkt). Ik denk (nogmaals n=1) dat dat komt omdat hun manipulaties goed werken als ze jong zijn en andere kinderen het gedrag niet goed doorzien, en dat ze door de mand vallen als ze ouder worden en niet weten hoe aardige mensen met elkaar omgaan. Dat kan een troost zijn.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
24-03-2023 11:18
Ik ben veel gepest op de basisschool en ik had toen graag willen horen dat je niet aardig hoeft te doen tegen mensen die dat niet verdienen.
Dit!

En dat ze prima is zoals ze is. Ik ging verder de put in omdat meester en mijn moeder (!) ging uitleggen waarom ik gepest werd en wat ik dan anders zou moeten doen. Degenen die mij in elkaar ramden op weg van school naar huis hebben alleen foei te horen gekregen. Ze hoefden niet eens excuses aan te bieden.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was ook teveel onafhankelijk, dopte mijn eigen boontjes en had anderen niet nodig voor mijn eigenwaarde en zelfbeeld. Ik was niet geïnteresseerd om populair te zijn. Dat was blijkbaar ontzettend bedreigend en intimiderend voor de meiden die dat wel nastreefden. Dat ik succes had in school en een paar echte vriendinnen en stabiel mijn leven kon leiden zonder populair te zijn.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
24-03-2023 11:30
Ik was ook teveel onafhankelijk, dopte mijn eigen boontjes en had anderen niet nodig voor mijn eigenwaarde en zelfbeeld. Ik was niet geïnteresseerd om populair te zijn. Dat was blijkbaar ontzettend bedreigend en intimiderend voor de meiden die dat wel nastreefden. Dat ik succes had in school en een paar echte vriendinnen en stabiel mijn leven kon leiden zonder populair te zijn.
Ja, precies. Ik ben er nog niet uit of ik zo onafhankelijk ben geworden doordat dat toen nodig was, of dat ik gepest werd omdat ik onafhankelijk was. Het is beide logisch.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
24-03-2023 11:36
Ja, precies. Ik ben er nog niet uit of ik zo onafhankelijk ben geworden doordat dat toen nodig was, of dat ik gepest werd omdat ik onafhankelijk was. Het is beide logisch.
Ik zie het nu van nabij, met mijn zoon en een vriendje.
Vriendje probeert al vanaf groep 1 vat te krijgen op mijn zoon. Wat hem niet lukt. En dat irriteert mateloos. Hij word steeds manipulatiever in gedrag richting mijn zoon. Waarover mijn zoon zijn schouders ophaalt ( echt, ik wou dat ik dat vertrouwen had gehad!!) en het probleem totaal dáár laat. Wat vriendje dus nog rooier maakt.

Ik denk dat alles staat op valt met veilige hechting. Ik ben onveilig gehecht. Mijn zoon niet. Dat scheelt bakken!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou wel inzetten op je dochter leren dat ze haar grenzen mag (moet) aangeven, want dat is een belangrijke vaardigheid om te beheersen in je leven. Daarnaast inderdaad blijven herhalen dat ze goed is en het goed doet, dat zij mooie eigenschappen laat zien en op school en sport aangeven dat er buitengesloten wordt en gepest en wat ze daar aan gaan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb op de middelbare school exact hetzelfde meegemaakt. Mijn ooit beste vriendinnetje hitste iedereen op, ik werd buitengesloten, de rollende ogen als ik iets "sufs" deed. Ik was veel te lief en roddelpers niet mee.
Ik was dan de enige die dan niet mee was geweest naar de bios etc etc etc.

Ik ben altijd vriendelijk gebleven maar trok ondertussen mijn eigen plan. Twee meiden waren het gedrag na een tijdje ook zat en daar heb ik heel fijn mijn schooltijd mee doorgebracht. Dat ik dan niet populair was heb ik altijd als een compliment gezien 😀.

Misschien kan dochter ipv de hele club gewoon 1 meisje uitnodigen om in het weekend iets te doen? Als je gewoon een of twee vriendinnen hebt dan is zo'n Queen Bee niet meer belangrijk.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
24-03-2023 11:18
Ik ben veel gepest op de basisschool en ik had toen graag willen horen dat je niet aardig hoeft te doen tegen mensen die dat niet verdienen.

Verder realiseer ik me nu dat ik teveel een einzelgänger en te onafhankelijk was om bij zo’n groepje te horen. Nu ben ik blij dat ik een autonoom mens ben, dat z’n eigenwaarde niet haalt uit hoe anderen over me denken.

Populaire kinderen zijn nogal eens sneue volwassenen (niet allemaal, voordat iemand dat denkt). Ik denk (nogmaals n=1) dat dat komt omdat hun manipulaties goed werken als ze jong zijn en andere kinderen het gedrag niet goed doorzien, en dat ze door de mand vallen als ze ouder worden en niet weten hoe aardige mensen met elkaar omgaan. Dat kan een troost zijn.
Dat laatste klopt vaak wel.
Ik ben vaak gepest. Wat ik toen had willen weten is dat ik gewoon normaal was, en dat er nooit een reden is om iemand te pesten. En uiteindelijk ben ik beter terecht gekomen dan de pesters.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben het wel met je dochter eens dat een gesprek met die andere moeder waarschijnlijk niets gaat opleveren aangezien je al vaker met die moeder hebt gesproken. Denk dat het beter is als die moeder dit hoort via verschillende kanalen (school en sport).

Op school zijn er nog wat zaken die opgepakt kunnen worden (ik zou het pestprotocol eens opvragen en het contact met mentor wat meer aanhalen), vooral in het meelopersverhaal. Ook met plaatsing in klassen.
En waarschijnlijk kan het ook geen kwaad om de trainer eens te spreken (sport). Hoe meer ogen iets zien des te beter.

Hetgeen mij vroeger enorm heeft geholpen: de wetenschap dat dit niet de meest geliefde kinderen zijn ook niet onder volwassenen. Dat je die volwassenen moest activeren (door veel kabaal te maken over een incident) zodat ze niet langer het ‘geen nieuws is goed nieuws’ konden toepassen. Want dat er wat steekjes los zaten aan zo’n figuur die altijd in het middelpunt stond bij een ‘incident’, was bij de volwassenen echt wel bekend.

Later leerde ik dat ik weinig kon veranderen aan mijn twee turven hoog zijn met een vlieggewicht en dat het hele bange wezels waren die geen risico durfden te nemen met een ‘gelijke’. Maar dat er genoeg figuren waren die ook losse handjes hadden en dringend op zoek waren naar een reden om iemand te meppen. Dus gaf ik die laatste groep een doelwit met reden.
Maar dat was heel anders, ik ben nooit geklierd door meisjes. Waren altijd jongens.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
24-03-2023 11:18
Ik ben veel gepest op de basisschool en ik had toen graag willen horen dat je niet aardig hoeft te doen tegen mensen die dat niet verdienen.

Verder realiseer ik me nu dat ik teveel een einzelgänger en te onafhankelijk was om bij zo’n groepje te horen. Nu ben ik blij dat ik een autonoom mens ben, dat z’n eigenwaarde niet haalt uit hoe anderen over me denken.

Populaire kinderen zijn nogal eens sneue volwassenen (niet allemaal, voordat iemand dat denkt). Ik denk (nogmaals n=1) dat dat komt omdat hun manipulaties goed werken als ze jong zijn en andere kinderen het gedrag niet goed doorzien, en dat ze door de mand vallen als ze ouder worden en niet weten hoe aardige mensen met elkaar omgaan. Dat kan een troost zijn.
Maar lang niet alle populaire kinderen zijn pesters. Sommigen mensen zijn gewoon geliefd zonder nare acties.

Als ik kijk naar de populaire kinderen op mijn school (ik was zelf middenmoter, ben nooit gepest), dan zijn dat nu vaak ook gewoon leuke mensen die goed terecht zijn gekomen.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 24-03-2023 12:18
9.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nieuwe vriendinnen zoeken. Er zijn vast hele fijne andere meisjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie wel allemaal. Heel mooi om jullie reflecties te lezen!

We stimuleren haar ook om anderen op te zoeken. Dat probeert ze ook, al is ze heel bang voor een 'nee' of een afzegging. We proberen haar ook mee te geven dat dat er bij hoort. Inmiddels ziet ze in elke zucht of blik een roddel over haar of een irritatie richting haar, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn.

Zelf vindt dochter het beeld van alleen van en naar school fietsen nog erger, dan achter die paar tuthola's aanfietsen. Ook bij de sport is er niet heel veel keus. Al zegt ze zelf dat 'iedereen' zo deed, maar blijkt als je doorvraagt dat het er eigenlijk maar 2 of 3 waren (overigens naar genoeg, daar niet van).
Het is haar mindset die inmiddels wel wat beïnvloed is door dit gedoe.
Aan de andere kant is ze inderdaad echt zichzelf en kan ze vooralsnog de knop ook steeds wel weer omzetten en heeft ze ook wel blije en fijne momenten gelukkig! En dat vindt de pester best lastig volgens mij, waardoor ze nog harder aan d'r eigen touwtjes gaat trekken (of met munitie gaat gooien, zoals Doreia zegt ;) )...

Ik ga inderdaad toch het pestprotocol op school eens opvragen!

Nogmaals dank, jullie bijdragen zorgen voor mooie inzichten!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat ze gewoon goed is zoals ze is. Dat niet alles afhankelijk is van dit ene meisje. Dat je soms nieuwe vriendinnen krijgt en dat sommige vriendinnen afscheid nemen. Dat betekent dus ook dat je nieuwe vriendinnen kunt maken❤️. Dat populair zijn echt niet altijd leuk is.

Verder zou ik zeker vragen of de mentor het gesprek aan gaat met het meisje en de ouders van meisje. Zelfde voor de sportclub.
Alle reacties Link kopieren Quote
Succes hoor.
Je dochter komt er wel. Zeg haar dat maar.
Blijf vooral wie je bent dochter! Het is de rest die zou willen dat ze zich zo konden gedragen als jij. Maar dat lukt niet en dus moet er een andere tactiek gevonden worden. En je aanpassen aan de groep kost enorm veel energie, onzekerheid en kracht. Bij gelijkgestemden is dat niet het geval. Dan loopt alles soepel en vanzelf.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Om pesten te stoppen heb je volgens mij echt samenwerking van alle kanten nodig. Als mentor en ouders niet met dit meisjes gaan praten dan zal er ook niets veranderen. Het is super spannend voor je dochter (ik weet er alles van, ben erg gepest), maar het is de enige manier. De pester moet van alle kanten gaan horen dat dit niet ok is, van ouders, mentor en andere vriendinnen. Oh en ook bij sport natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
PlayingTheAngel schreef:
24-03-2023 12:45
Om pesten te stoppen heb je volgens mij echt samenwerking van alle kanten nodig. Als mentor en ouders niet met dit meisjes gaan praten dan zal er ook niets veranderen. Het is super spannend voor je dochter (ik weet er alles van, ben erg gepest), maar het is de enige manier. De pester moet van alle kanten gaan horen dat dit niet ok is, van ouders, mentor en andere vriendinnen. Oh en ook bij sport natuurlijk.
Dat kan prima zonder een gesprek met TO's dochter met pester te gaan houden.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lastig dit soort dingen.

Ik zou:

Inzetten op andere vriendschappen of de meiden van nu 1 op 1 thuis laten uitnodigen om die vriendschappen te verbeteren en samen sterk te staan.

Kind aanmoedingen om op een juiste manier haar grenzen aan te blijven geven bij het pestmeisje. “Ik heb last van je. Wil je stoppen met………..” Wel bij jezelf blijven maar wel aangeven.
Ik ben jarenlang gepest en fysiek mishandeld. Mocht van mijn ouders geen geweld gebruiken. Was een brave jongen en deed dat nooit. Het beste advies is er nooit gekomen, maar ik had graag willen horen dat ik ze allemaal in elkaar mocht trappen. Als kind niet gauw handelt, dan kan ze daar voor de rest van haar leven last van hebben. Geweld wordt heel makkelijk als foutief bestempeld, maar dit soort manipulatief gedrag van pesters heeft een groter gevolg dan een tik in het gezicht. Maak haar duidelijk dat zij de enige is die het kan oplossen en dat jullie haar altijd zullen ondersteunen ongeacht welk pad ze kiest. Niks doen maakt het juist erger. Het arme kind zal zich alleen voelen. Sterkte ermee.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven