Advies gevraagd m.b.t. buur(t)kinderen
dinsdag 13 oktober 2020 om 13:23
Hallo allen,
Ik weet niet goed hoe dit aan te pakken, dus graag jullie advies.
Situatie:
Wij hebben 2 dochters, jongste is net 3 jaar, oudste 8.
Er wonen 2 meisjes (zusjes) bij ons in de straat van 8 en 4 jaar.
Het oudste zusje (ik noem haar even Noa) zit bij onze dochter in de klas, en ze wonen dus ook bij ons in de straat.
Noa heeft vaker bij ons gespeeld, en onze dochter 2 of 3 keer daar.
Als Noa bij ons komt spelen vind ik dat eigenlijk steeds vervelender merk ik. Ze staat bijna altijd bij me in de keuken als ik iets aan het doen ben, vraagt continu wat ik doe, en wat zij en dochter dan kunnen doen.
Nu heb ik al vaker gezegd; verzin maar wat, er is genoeg te doen, zowel binnen als buiten. Je bent hier om met Lies (zogenaamde naam van onze dochter) te spelen, en niet met mij.
Dat help even, maar het is elke keer weer hetzelfde gezeur.
Ook pakt ze steeds het speelgoed van jongste dochter en hoor ik jongste dochter weer krijsen omdat ze haar speelgoed terug wil, en Noa staat dan bv met haar arm in de lucht zodat ze er niet bij kan. Ook daar zeg ik dan weer wat van.
Ook komt ze steeds bij me klikken; Liesje doet dit (iets wat ze gewoon mag), jullie kat doet zus en zo. (ja, serieus
)
Ook al gezegd dat ik dat geklik niet wil.
Ik werk, maar ook dan staan ze te pas en te onpas voor de deur, bv na werktijd/onze etenstijd. We wonen in een lange straat en ik weet dat ze niet zonder overleg/melden weggaan, dus moeder weet dat ze naar ons gaan, terwijl ze ook weet dat ik werk.
Heb ze toen ook weer naar huis gestuurd. Maar dat zomaar langskomen blijft ook doorgaan, en komt dan ook samen met haar zusje. Als ze dan aan de deur staan en ik zeg dat het niet uitkomt, andere keer maar weer, dan blijven ze ook gewoon staan en kijken me aan totdat ik de deur dichtdoe, heel ongemakkelijk.
En zo nog wat voorbeelden van waarom ik het vervelend vind als ze bij ons komen spelen, zusje komt nl dan ook vaak mee.
Nu deze zondag; jongste was jarig, zij kwamen aan de deur met een kadootje. Heel lief natuurlijk, dus kom maar even binnen. Leek gvd wel alsof ik ineens 10 kinderen binnen had. Zels mijn schoonzus zei na 15 minuten; jeetje, zijn ze altijd zo?Heb ze na een klein uur weer op huis aangestuurd.
Er spelen regelmatig andere klasgenootjes/vriendinnetjes van dochter bij ons, en dat vind ik eigenlijk nooit vervelend, die vragen af en toe wat drinken en eten en vermaken zich verder de hele middag, gezellig en geen omkijken naar.
Dochter vind het wel prima als deze meisjes komen spelen, maar vraagt zelf eigenlijk nooit naar hen.
Zij vragen echter wel regelmatig of ze bij ons kunnen spelen, maar ik verzin de laatste tijd eigenlijk steeds wat omdat ik het niet zie zitten.
Moeder is eigenlijk zoals de kinderen; erg nieuwsgierig, ook graag meer contact willen, roddelig en ouwe-wijverig.
Mij bv appen over onbelangrijke incidentjes op school, maar als ze appt of de kinderen kunnen komen (spelen) en ik zeg nee, is ze duidelijk wat gepikeerd en appt alleen terug ' ok'. Terwijl ze normaal uitgebreid antwoordt.
Lang verhaal kort:
Hoe ga ik hiermee om? Ik heb inmiddels echt geen zin meer in deze kinderen en baal al een beetje als ik ze zie, want vind ze opdringerig en er komt altijd een vraag. (mag ik met jullie mee? Nee, kan nu niet. Oh, straks dan? etc) En moeder corrigeert niet hierin.
Dus houd ik gewoon verder afstand zoals ik nu doe, of andere tips?
Wil nl ook geen drama met de moeder omdat ze bij elkaar in de klas en op school zitten, en ook nog in de straat wonen..
Ik weet niet goed hoe dit aan te pakken, dus graag jullie advies.
Situatie:
Wij hebben 2 dochters, jongste is net 3 jaar, oudste 8.
Er wonen 2 meisjes (zusjes) bij ons in de straat van 8 en 4 jaar.
Het oudste zusje (ik noem haar even Noa) zit bij onze dochter in de klas, en ze wonen dus ook bij ons in de straat.
Noa heeft vaker bij ons gespeeld, en onze dochter 2 of 3 keer daar.
Als Noa bij ons komt spelen vind ik dat eigenlijk steeds vervelender merk ik. Ze staat bijna altijd bij me in de keuken als ik iets aan het doen ben, vraagt continu wat ik doe, en wat zij en dochter dan kunnen doen.
Nu heb ik al vaker gezegd; verzin maar wat, er is genoeg te doen, zowel binnen als buiten. Je bent hier om met Lies (zogenaamde naam van onze dochter) te spelen, en niet met mij.
Dat help even, maar het is elke keer weer hetzelfde gezeur.
Ook pakt ze steeds het speelgoed van jongste dochter en hoor ik jongste dochter weer krijsen omdat ze haar speelgoed terug wil, en Noa staat dan bv met haar arm in de lucht zodat ze er niet bij kan. Ook daar zeg ik dan weer wat van.
Ook komt ze steeds bij me klikken; Liesje doet dit (iets wat ze gewoon mag), jullie kat doet zus en zo. (ja, serieus

Ook al gezegd dat ik dat geklik niet wil.
Ik werk, maar ook dan staan ze te pas en te onpas voor de deur, bv na werktijd/onze etenstijd. We wonen in een lange straat en ik weet dat ze niet zonder overleg/melden weggaan, dus moeder weet dat ze naar ons gaan, terwijl ze ook weet dat ik werk.
Heb ze toen ook weer naar huis gestuurd. Maar dat zomaar langskomen blijft ook doorgaan, en komt dan ook samen met haar zusje. Als ze dan aan de deur staan en ik zeg dat het niet uitkomt, andere keer maar weer, dan blijven ze ook gewoon staan en kijken me aan totdat ik de deur dichtdoe, heel ongemakkelijk.
En zo nog wat voorbeelden van waarom ik het vervelend vind als ze bij ons komen spelen, zusje komt nl dan ook vaak mee.
Nu deze zondag; jongste was jarig, zij kwamen aan de deur met een kadootje. Heel lief natuurlijk, dus kom maar even binnen. Leek gvd wel alsof ik ineens 10 kinderen binnen had. Zels mijn schoonzus zei na 15 minuten; jeetje, zijn ze altijd zo?Heb ze na een klein uur weer op huis aangestuurd.
Er spelen regelmatig andere klasgenootjes/vriendinnetjes van dochter bij ons, en dat vind ik eigenlijk nooit vervelend, die vragen af en toe wat drinken en eten en vermaken zich verder de hele middag, gezellig en geen omkijken naar.
Dochter vind het wel prima als deze meisjes komen spelen, maar vraagt zelf eigenlijk nooit naar hen.
Zij vragen echter wel regelmatig of ze bij ons kunnen spelen, maar ik verzin de laatste tijd eigenlijk steeds wat omdat ik het niet zie zitten.
Moeder is eigenlijk zoals de kinderen; erg nieuwsgierig, ook graag meer contact willen, roddelig en ouwe-wijverig.
Mij bv appen over onbelangrijke incidentjes op school, maar als ze appt of de kinderen kunnen komen (spelen) en ik zeg nee, is ze duidelijk wat gepikeerd en appt alleen terug ' ok'. Terwijl ze normaal uitgebreid antwoordt.
Lang verhaal kort:
Hoe ga ik hiermee om? Ik heb inmiddels echt geen zin meer in deze kinderen en baal al een beetje als ik ze zie, want vind ze opdringerig en er komt altijd een vraag. (mag ik met jullie mee? Nee, kan nu niet. Oh, straks dan? etc) En moeder corrigeert niet hierin.
Dus houd ik gewoon verder afstand zoals ik nu doe, of andere tips?
Wil nl ook geen drama met de moeder omdat ze bij elkaar in de klas en op school zitten, en ook nog in de straat wonen..
dinsdag 13 oktober 2020 om 14:21
Precies, dan is het hartstikke druk juist.ninanoname schreef: ↑13-10-2020 14:19Dat lijkt me een partij vervelend! Als wij thuiskomen is het echt spitsuur. Zeker toen onze dochter nog klein was. Je bent moe van je werk, er moet gekookt worden, er is altijd wel een klusje, wasmachine, vaatwasser legen, planten water geven, banden pompen, ik zou er ook echt geen zin in hebben.
Dat moet je die moeder ook gewoon duidelijk maken, dat ze haar kinderen niet tussen 5 en 7 naar jullie stuurt, want spitsuur.
En als je aan het thuiswerken bent kun je dat soort bezoekjes ook best afhouden hoor.
Ik ga de moeder inderdaad laten weten dat het op werkdagen rond/na 17.00 echt niet kan.
En verder werk ik niet thuis hoor.

dinsdag 13 oktober 2020 om 14:23
Ik zeg nergens dat het kind ASS heeft, mijn anekdote was een voorbeeld. En hoe ben jij er zo zeker van dat het kind geen ASS heeft?glitglam schreef: ↑13-10-2020 14:18Dan heb je niet goed gelezen, want ik haal geen kinderen in huis als ik werk. Ik werk nog steeds op locatie(s), dus ik ben helemaal niet thuis op werkdagen.
Ik schreef dat ze na werktijd zomaar aan de deur staan.
En het meisje heeft geen ASS.
Jeetje man, wat een aannames..
Ik heb je OP nog maar eens gelezen en hij staat echt vol negativiteit, hoor. Naar de kinderen en de moeder. En dan deze "Het leek gvd wel alsof ik 10 kinderen in huis had", dat is vrij onaardig natuurlijk.
En nee, ik ben niet heilig. Ik heb de afgelopen jaren ook genoeg kinderen over de vloer gehad die ik niet leuk vond of die niet volgens "mijn standaarden" waren opgevoed. Tsja, jammer dan. Ligt aan mij, kan het kind niets aan doen. Ik verwacht dat ze zich in mijn huis aan mijn regels houden, zo niet dan komen ze er niet meer in.
dinsdag 13 oktober 2020 om 14:27
geniaal, dat wil voor mezelf: voor thuiswerkdagen
Vlag omlaag dan niet:
aanbellen
opbellen
om voer zeuren (katten)
om de kattenbak bevuilen, of ergens kotsen (jaja weer kat)
gesprek over de juf
gesprek over of je wel de juiste studie gekozen hebt
vragen wat we vandaag eten

dinsdag 13 oktober 2020 om 14:30
Nou, je kunt het wel belachelijk maken maar zo'n systeem in huis kan goed werken voor kinderen die moeite hebben met grenzen of het lastig vinden dat moeders niet 24/7 op te roepen zijn.lilalinda schreef: ↑13-10-2020 14:27geniaal, dat wil voor mezelf: voor thuiswerkdagen
Vlag omlaag dan niet:
aanbellen
opbellen
om voer zeuren (katten)
om de kattenbak bevuilen, of ergens kotsen (jaja weer kat)
gesprek over de juf
gesprek over of je wel de juiste studie gekozen hebt
vragen wat we vandaag eten

dinsdag 13 oktober 2020 om 14:31
Dat is volgens mij precies het probleem van TO. Ze is te lief/stelt te weinig grenzen/is niet duidelijk genoeg, waardoor buurmeisje ongewenst gedrag kan vertonen en op tijdstippen in hun huis is wanneer het niet handig is. Waardoor TO gefrustreerd wordt.Plopper schreef: ↑13-10-2020 14:23Ik zeg nergens dat het kind ASS heeft, mijn anekdote was een voorbeeld. En hoe ben jij er zo zeker van dat het kind geen ASS heeft?
Ik heb je OP nog maar eens gelezen en hij staat echt vol negativiteit, hoor. Naar de kinderen en de moeder. En dan deze "Het leek gvd wel alsof ik 10 kinderen in huis had", dat is vrij onaardig natuurlijk.
En nee, ik ben niet heilig. Ik heb de afgelopen jaren ook genoeg kinderen over de vloer gehad die ik niet leuk vond of die niet volgens "mijn standaarden" waren opgevoed. Tsja, jammer dan. Ligt aan mij, kan het kind niets aan doen. Ik verwacht dat ze zich in mijn huis aan mijn regels houden, zo niet dan komen ze er niet meer in.
Lijkt me heel menselijk. De oplossing ligt bij TO, natuurlijk, die ligt altijd bij jezelf, maar dat ontkent ze ook nergens.
Maar mag je dan ook niet meer negatief denken over een kind dat je niet zo ligt? Tjonge.

dinsdag 13 oktober 2020 om 14:31

dinsdag 13 oktober 2020 om 14:32
Denken vs op een forum zetten. Verschilletje.captain_hindsight schreef: ↑13-10-2020 14:31Dat is volgens mij precies het probleem van TO. Ze is te lief/stelt te weinig grenzen/is niet duidelijk genoeg, waardoor buurmeisje ongewenst gedrag kan vertonen en op tijdstippen in hun huis is wanneer het niet handig is. Waardoor TO gefrustreerd wordt.
Lijkt me heel menselijk. De oplossing ligt bij TO, natuurlijk, die ligt altijd bij jezelf, maar dat ontkent ze ook nergens.
Maar mag je dan ook niet meer negatief denken over een kind dat je niet zo ligt? Tjonge.

dinsdag 13 oktober 2020 om 14:33
Oh, natuurlijk mag je negatief denken over dat kind. Je hoeft het kind ook niet mogen. Dat kan. Maar wees er dan eerlijk over, ook naar jezelf. Misschien heb ik het verkeerd begrepen, hoor maar ik meende te lezen dat ze nooit een onvertogen woord over/tegen de kinderen heeft gezegd. Mocht ik ernaast zitten: Excuses.captain_hindsight schreef: ↑13-10-2020 14:31Dat is volgens mij precies het probleem van TO. Ze is te lief/stelt te weinig grenzen/is niet duidelijk genoeg, waardoor buurmeisje ongewenst gedrag kan vertonen en op tijdstippen in hun huis is wanneer het niet handig is. Waardoor TO gefrustreerd wordt.

dinsdag 13 oktober 2020 om 14:35
Ik heb het een poosje gebruikt, beide kanten op. Hadden we een blokje liggen op zulke momenten. Kind mag natuurlijk ook gewoon soms geen zin hebben aan gezeik aan de kopcaptain_hindsight schreef: ↑13-10-2020 14:31Volgens mij wil lilalinda dat juist wel.
Ik zou het ook wel willen![]()

dinsdag 13 oktober 2020 om 14:37
Je moet je eigen frustraties/ervaringen niet op anderen projecteren hè. Jouw kind is niet het kind waar TO het over heeft.
Daarbij kots ik geen kinderen uit, integendeel.
Ik heb wel een mening over bepaald gedrag.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 13-10-2020 14:47
14.38% gewijzigd

En dat kan best nog wel eens lastig zijn hoor.
Daar komt bij dat enkel vanwege het feit dat ik zelf kinderen heb, ik me niet verplicht hoef te voelen om andermans kinderen dus ook altijd maar leuk te vinden of ze in mijn huis te moeten gedogen.

Jij vindt dat je het alleen mag denken?
Nou noem me politiek incorrect maar ik vind lang niet alle kinderen die hier komen spelen leuk, sommige zijn etterbakken, sommige irritant, sommige onopgevoed naar mijn mening.
En ja die kinderen corrigeer ik meer. En ik denk daar het mijne van. En of ik dat nou hier opschrijf of niet maakt niet zo'n verschil vind ik.
dinsdag 13 oktober 2020 om 14:38
Hoe kom je er nou toch bij, dat ik het belachelijk maak?
Het grote nadeel van thuiswerken is dat er zoveel tussendoor gaat

dinsdag 13 oktober 2020 om 14:39
Nja, ik vind het wel een verschil. Maar misschien is dat hypocriet omdat ik het wel met vriendinnen zou bespreken.captain_hindsight schreef: ↑13-10-2020 14:37Jij vindt dat je het alleen mag denken?
Nou noem me politiek incorrect maar ik vind lang niet alle kinderen die hier komen spelen leuk, sommige zijn etterbakken, sommige irritant, sommige onopgevoed naar mijn mening.
En ja die kinderen corrigeer ik meer. En ik denk daar het mijne van. En of ik dat nou hier opschrijf of niet maakt niet zo'n verschil vind ik.
Het eerste vriendinnetje van Zoon en ik lagen elkaar niet zo, zij mocht mij al niet voor ze me ooit ontmoet had omdat mijn zoon klusjes moet doen in huis.

dinsdag 13 oktober 2020 om 14:41
Positivevibes schreef: ↑13-10-2020 14:16Je toon is anders echt behoorlijk onaardig.
En het oordeel van herfstappeltaart over "thuis aandachtstekort" vind ik ook buiten alle proporties.
Het enige wat dat kind verkeerd doet is in jouw irritatiezone zitten. Misschien doet jouw kind dat weer bij een andere ouder en dan vind jij het vast ook niet erg leuk als er zulke oordelen komen.
Dat is niet buiten alle proporties. Ik heb met zulke kindjes te maken gehad. En die kwamen thuis behoorlijk aandacht tekort, ik kende het gezin heel goed.
Ik heb gezegd dat het gedrag wat TO beschrijft precies overeenkomt met het gedrag wat ik toen heb gezien.

dinsdag 13 oktober 2020 om 14:42
Het is niet belachelijk hoor!
Ik herken het van de kleuterklas van mijn kinderen.
Daar gebruikte ze een lamp met meerdere kleuren op het bureau van de juf. Iedere kleur had zijn eigen betekenis.
Dus wel hetzelfde idee als jullie vlag en voor veel kinderen heel duidelijk en effectief.

dinsdag 13 oktober 2020 om 14:49
Plopper schreef: ↑13-10-2020 14:33Oh, natuurlijk mag je negatief denken over dat kind. Je hoeft het kind ook niet mogen. Dat kan. Maar wees er dan eerlijk over, ook naar jezelf. Misschien heb ik het verkeerd begrepen, hoor maar ik meende te lezen dat ze nooit een onvertogen woord over/tegen de kinderen heeft gezegd. Mocht ik ernaast zitten: Excuses.
Ik vind het juist in TO te prijzen dat ze het niet laat merken aan het kind. Ze probeert hier op dit forum naar oplossingen te zoeken zonder het kind te moeten kwetsen. Niks mis mee.

dinsdag 13 oktober 2020 om 14:59
Nou dat is toch ongeveer hetzelfde?
Als je het nou structureel laat merken aan zo'n kind, dat is niet zo sympathiek.
Dat probeer ik niet te doen maar ja, ik ben geen robot dus soms wordt er kort gespeeld omdat ik het zat ben of zo.

dinsdag 13 oktober 2020 om 15:01
captain_hindsight schreef: ↑13-10-2020 14:59Nou dat is toch ongeveer hetzelfde?
Als je het nou structureel laat merken aan zo'n kind, dat is niet zo sympathiek.
Dat probeer ik niet te doen maar ja, ik ben geen robot dus soms wordt er kort gespeeld omdat ik het zat ben of zo.
Erger. Forum is anoniem, vriendinnen kunnen het kind kennen.

dinsdag 13 oktober 2020 om 15:02
herfstappeltaart schreef: ↑13-10-2020 14:49Ik vind het juist in TO te prijzen dat ze het niet laat merken aan het kind. Ze probeert hier op dit forum naar oplossingen te zoeken zonder het kind te moeten kwetsen. Niks mis mee.
Vind ik ook.