Advies van kinderdagverblijf
woensdag 14 maart 2012 om 13:55
Ik heb afgelopen week een oudergesprek gehad op het kinderdagverblijf.
Ons zoontje doet het goed, is wel wat opstandig de laatste tijd, maar dat komt door oom en tante die uit elkaar zijn en ons zoontje die het foute gedrag van hun zoontje (4 jaar) overneemt. Ons neefje is echt flink opstandig en brutaal geworden door de scheiding...
Dat heeft mijn zoontje overgenomen van zijn grote neef, dus daar moeten we wat extra op letten.
Verder gaf ze aan dat hij extreem pienter is voor zijn leeftijd, hij merkt alles op en is enorm nieuwsgierig. Maar dat hij daarnaast wel emotioneel wat achterloopt.
We moeten hem hier goed in begeleiden zei ze, hij heeft veel stimulans nodig en goede steun op het emotionele vlak.
Daarnaast kwam ze met advies om hem niet vanaf zijn verjaardag naar de basisschool te doen. Hij is begin dec. jarig en dan is het met sint, verjaardag, kerst en overgang naar een nieuwe school in dezelfde maand teveel voor hem. Zij adviseert om hem wel die maand te laten wennen, voor de kerstvakantie, en dan na de kerstvakantie op school te brengen.
Zijn er hier meer mensen die ook zo'n advies kregen van de opvang? Wat hebben jullie toen gedaan, en hoe heeft dat uitgepakt voor je kind?
Ons zoontje doet het goed, is wel wat opstandig de laatste tijd, maar dat komt door oom en tante die uit elkaar zijn en ons zoontje die het foute gedrag van hun zoontje (4 jaar) overneemt. Ons neefje is echt flink opstandig en brutaal geworden door de scheiding...
Dat heeft mijn zoontje overgenomen van zijn grote neef, dus daar moeten we wat extra op letten.
Verder gaf ze aan dat hij extreem pienter is voor zijn leeftijd, hij merkt alles op en is enorm nieuwsgierig. Maar dat hij daarnaast wel emotioneel wat achterloopt.
We moeten hem hier goed in begeleiden zei ze, hij heeft veel stimulans nodig en goede steun op het emotionele vlak.
Daarnaast kwam ze met advies om hem niet vanaf zijn verjaardag naar de basisschool te doen. Hij is begin dec. jarig en dan is het met sint, verjaardag, kerst en overgang naar een nieuwe school in dezelfde maand teveel voor hem. Zij adviseert om hem wel die maand te laten wennen, voor de kerstvakantie, en dan na de kerstvakantie op school te brengen.
Zijn er hier meer mensen die ook zo'n advies kregen van de opvang? Wat hebben jullie toen gedaan, en hoe heeft dat uitgepakt voor je kind?
woensdag 14 maart 2012 om 13:59
woensdag 14 maart 2012 om 14:03
Het lijkt mij een prima advies, ik denk er ook over bij mijn derde, zij is jarig op 30 november (maar nog lang geen 4). Na de kerstvakantie laten beginnen zou ik prima vinden, maar ze is de derde en de tweede kon al niet wachten tot ze 4 was en eindelijk naar school mocht. En ik kan me voorstellen dat dit voor de derde ook geldt. En dat kan voor jouw zoon ook gelden, mijn oudste 2 wisten dat als je 4 wordt je naar de basisschool mag en zouden heel teleurgesteld zijn als ze dan nog een paar weken zouden moeten wachten.
woensdag 14 maart 2012 om 14:04
woensdag 14 maart 2012 om 14:10
Goed naar je eigen kind kijken en inschatten hoe dat zal verlopen.
Mijn zoontje is van medio december, en vroeg vanaf november elke dag wanneer hij nou eens mocht..
Ook omdat hij 2 broers heeft die al naar school gaan, en ik zelf leerkracht op school ben.
Hij kwam er al zo vaak, dat hij niet kon wachten.
Na een aantal keren wennen heb ik hem laten gaan, en gewoon even aangekeken hoe het ging.
En dat ging prima hoor, 's middags lekker rustig aan doen en lekker genieten, 's morgens naar school.. (Maar goed, dat was na Sinterklaas, ook dat scheelt natuurlijk)
Mijn zoontje is van medio december, en vroeg vanaf november elke dag wanneer hij nou eens mocht..
Ook omdat hij 2 broers heeft die al naar school gaan, en ik zelf leerkracht op school ben.
Hij kwam er al zo vaak, dat hij niet kon wachten.
Na een aantal keren wennen heb ik hem laten gaan, en gewoon even aangekeken hoe het ging.
En dat ging prima hoor, 's middags lekker rustig aan doen en lekker genieten, 's morgens naar school.. (Maar goed, dat was na Sinterklaas, ook dat scheelt natuurlijk)
woensdag 14 maart 2012 om 14:13
Prima advies. Wij hebben ook dit soort adviezen gekregen van het kinderdagverblijf (niet specifiek deze adviezen, maar wel adviezen in dezelfde categorie, over het functioneren van ons kind). Met die adviezen in de hand op aanraden van het kdv ook voor bepaalde dingen aangeklopt bij het consultatiebureau en bij de huisarts. En nu met dezelfde dingen in de hand ook een lijn door kunnen trekken met de juf op school, over bepaalde gedragingen en bepaalde ontwikkelingen.
Op onze school gaan decemberkinderen (en ook eind novemberkinderen) pas in het nieuwe jaar naar school. Het is niet eens de vraag of je dat wil of niet, het is beleid van school. En als ik bij mijn oktoberkind kijk hoe lang ze nodig had om te wennen en hoe druk de decemberperiode was zo vlak na haar start op school, vind ik dat een verstandige keuze. Ik zou mijn kind zelf ook thuis gehouden hebben. Zelfs al was het advies bij ons op basis van cognitieve ontwikkeling juist om te kijken of we haar eerder op school konden krijgen. (Kon niet trouwens.)
Op onze school gaan decemberkinderen (en ook eind novemberkinderen) pas in het nieuwe jaar naar school. Het is niet eens de vraag of je dat wil of niet, het is beleid van school. En als ik bij mijn oktoberkind kijk hoe lang ze nodig had om te wennen en hoe druk de decemberperiode was zo vlak na haar start op school, vind ik dat een verstandige keuze. Ik zou mijn kind zelf ook thuis gehouden hebben. Zelfs al was het advies bij ons op basis van cognitieve ontwikkeling juist om te kijken of we haar eerder op school konden krijgen. (Kon niet trouwens.)
woensdag 14 maart 2012 om 14:13
Thanks voor alle tips.
Ik zal van de week nog even met school bellen, degene die er over gaat is er deze week niet.
Mijn zoontje kennende is het denk ik ook beter als hij pas na de vakantie naar school gaat. Anders word het hem echt teveel, een drukke dag met meer prikkels kan hij al helemaal van de kaart van zijn en dat is dan een hele maand...
Ik zal van de week nog even met school bellen, degene die er over gaat is er deze week niet.
Mijn zoontje kennende is het denk ik ook beter als hij pas na de vakantie naar school gaat. Anders word het hem echt teveel, een drukke dag met meer prikkels kan hij al helemaal van de kaart van zijn en dat is dan een hele maand...
woensdag 14 maart 2012 om 14:14
woensdag 14 maart 2012 om 14:19
Van bijna alle kindjes die cognitief vlot zijn, wordt gezegd dat ze emotioneel niet mee kunnen komen. Meestal is dit niet zo, en functioneert een kind emotioneel op zijn eigen leeftijd of zelfs voor, maar wordt dit door de volwassene anders geinterpreteerd.
vb mijn dochter werd altijd erg boos en verdrietig als zij bv op maandag een speelafspraak had gemaakt voor vrijdag (dwz hierover gesproken met ander kindje) en dat andere kind bleek dan niet te kunnen of het te zijn vergeten. Door haar reactie (verdriet, huilen) leek ze emotioneel onrijp, terwijl het maken van afspraken voor enkele dagen later en je daar ook aan houden, eerder blijk geeft van verder zijn, omdat de meeste kleuters dat nog niet kunnen.
Ik vind het overigens maar raar dat dagverblijven en scholen de start op school zo kunnen uitstellen...je hebt na de vierde verjaardag bij mijn weten geen recht meer op kinderdagopvang (met vergoeding) en ze kunnen dan ook nog niet naar school. hoe vang je dat op? maandje vakantie nemen? lekker dan, moet maar net kunnen! ik heb ook wel eens gehoord waar kinderen die jarig waren vanaf mei, pas in september naar school mochten....wat een onzin. hier een decemberkind dat drie dagen voor de kerstvakantie jarig was en gewoon is gestart op haar verjaardag, en twee novemberkinderen idem.
vb mijn dochter werd altijd erg boos en verdrietig als zij bv op maandag een speelafspraak had gemaakt voor vrijdag (dwz hierover gesproken met ander kindje) en dat andere kind bleek dan niet te kunnen of het te zijn vergeten. Door haar reactie (verdriet, huilen) leek ze emotioneel onrijp, terwijl het maken van afspraken voor enkele dagen later en je daar ook aan houden, eerder blijk geeft van verder zijn, omdat de meeste kleuters dat nog niet kunnen.
Ik vind het overigens maar raar dat dagverblijven en scholen de start op school zo kunnen uitstellen...je hebt na de vierde verjaardag bij mijn weten geen recht meer op kinderdagopvang (met vergoeding) en ze kunnen dan ook nog niet naar school. hoe vang je dat op? maandje vakantie nemen? lekker dan, moet maar net kunnen! ik heb ook wel eens gehoord waar kinderen die jarig waren vanaf mei, pas in september naar school mochten....wat een onzin. hier een decemberkind dat drie dagen voor de kerstvakantie jarig was en gewoon is gestart op haar verjaardag, en twee novemberkinderen idem.
woensdag 14 maart 2012 om 14:23
Mijn zoon werd een paar dagen voor de kerstvakantie vier, en ging daarna naar school, maar achteraf bezien had ik hem misschien liever die paar dagen al naar school laten gaan, want hij vond het maar niks dat hij vier was en nog steeds niet naar school mocht. Hij is wel een kind dat weinig moeite heeft met wennen aan nieuwe situaties.
Ik had afgesproken dat hij de eerste week van de vakantie nog naar het kdv zou gaan, en daarna naar de bso, zodat hij daar een weekje zou kunnen wennen voor de school zou beginnen, maar ik had hem beter de hele vakantie naar de bso kunnen laten gaan, want het kdv had hij echt gezien - en dat had ik een half jaar eerder nog niet voorzien.
De begeleiding waar ze het op het kdv over hebben, kunnen zij die ook geven?
Ik had afgesproken dat hij de eerste week van de vakantie nog naar het kdv zou gaan, en daarna naar de bso, zodat hij daar een weekje zou kunnen wennen voor de school zou beginnen, maar ik had hem beter de hele vakantie naar de bso kunnen laten gaan, want het kdv had hij echt gezien - en dat had ik een half jaar eerder nog niet voorzien.
De begeleiding waar ze het op het kdv over hebben, kunnen zij die ook geven?
woensdag 14 maart 2012 om 14:23
Mini Bubbels wordt ook eind November 4. Ik zit ook heel erg te twijfelen wat het beste is, ook omdat mini bubbels nu nog af en toe slaapt tussen de middag (zoals nu) en mini bubbels is een gevoelig kindje, dus al die drukte van de December maand lijkt mij voor mini bubbels te veel.Dat is het zonder basisschool namelijk al. Ik weet niet wat de basisschool daarvan vindt, dat heb ik nog niet overlegd, dat duurt nog even. Maar goed, dan zit ik ook nog met een ander probleem, als ik mini bubbels laat beginnen in Januari, hoe zit dat met het kdv , want na de 4e verjaardag van mini bubbels, heb ik wel opvang nodig wanneer ik werk, en een BSO zal dat wel niet doen als mini bubbels pas in Januari begint, houdt dit in dat mini bubbels wat langer op het kdv mag blijven? Weet iemand dit?
woensdag 14 maart 2012 om 14:28
Dochter is van midden december, ze is vlak na Sinterklaas op school begonnen maar wel alleen nog de ochtenden. Vanaf januari hele dagen. Onze school begint 2 weken voor de 4e verjaardag met wendagen, dit zijn dus halve dagen. Tot de de 'uitnodiging' voor mijn dochter kwam, was ik ook van beginnen in januari uitgegaan. Maar het ging prima, Sinterklaas is toch het 'spannendst' en dat was al achter de rug. Dochter had ook veel zin om te gaan, vroeg al vaak wanneer ze mocht. Grote broer ging al en zij wou ook. En niet omdat ze nou zo'n uitblinker was/is, ze is met best een grote achterstand begonnen, maar vindt en vond school gewoon erg leuk.
Mijn tip wacht gewoon nog die 9! maanden af en beslis dan, als er al wat te beslissen valt. Overleg even met school wat hun standpunt is, als zij van in januari beginnen uitgaan, hoef je in principe niks te kiezen of beslissen, toch? Als ze van december uitgaan, overleg dan dat je hier later over beslist.
Mijn tip wacht gewoon nog die 9! maanden af en beslis dan, als er al wat te beslissen valt. Overleg even met school wat hun standpunt is, als zij van in januari beginnen uitgaan, hoef je in principe niks te kiezen of beslissen, toch? Als ze van december uitgaan, overleg dan dat je hier later over beslist.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
woensdag 14 maart 2012 om 17:14
Vraag me wel een klein beetje af wat die scholen dan wel niet doen in die december weken. Kunnen ze geen beleid voeren dat het juist op school rustig en overzichtelijk is (en dat de kinderen buiten genoeg prikkels krijgen met allerlei sinterklaas/kerst/december festiviteiten) het is ook op hol geslagen die maand.