Afspreken/spelen kleuter

08-09-2017 08:40 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte versie:
Heeft jullie kleuter een limiet hoe vaak hij/zij mag afspreken in de week of vaste "afspreekdagen"?

"Lange" versie:
Ons zoontje van 4 (voorjaar 4 geworden) sprak voor de vakantie al wel eens af, maar nu na de vakantie wil hij dit zo'n beetje elke dag. Natuurlijk super fijn dat hij vriendjes aan het maken is, maar... ik vind hele schooldagen al best veel voor mijn zoon. Daarnaasr vind ik het logistiek een heel gedoe dat afspreken. Meestal kan hij of vriendje niet direct vanuit school mee dus breng ik hem daarheen en haal ik hem 1,5/2 uur later weer op. En dat met een peuter en baby van 3 weken oud erbij. Misschien is dat laatste ook wel een heel issue voor mij, het gesleep met een baby. We wonen achteraf dus even met babyfoon in de hand of met wandelwagen op en neer is geen optie, ze moet altijd in/uit maxicosi en dan weer in/uit bedje.

Iemand tips/ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon 2 a 3 keer per week? Vaak zat voor zo'n kleine.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, jij bent zijn moeder en weet wat kan en niet kan. 2 a 3 keer per week en dan om en om ergens anders en bij jou. Zo doen wij dat eigenlijk nog steeds met onze kinderen. Als ze zelf oud genoeg zijn om ergens te gaan spelen, (en op de fiets de weg weten) mogen ze gaan wanneer ze willen.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Toen baby er net was, heb ik het ook een tijdje op alleen woensdag- en vrijdagmiddag spelen gehouden. Ik werd inderdaad heel onrustig van dat gesleep en dat is voor niemand fijn. Nu gaat het makkelijker (met dreumes) en kan zoon inmiddels ook korte afstanden zelf fietsen, dus mag hij wat vaker.
Hier mag zoon van 5 maximaal 1x per week afspreken.
Hij is altijd al heel moe van school en heeft al heel veel indrukken te verwerken.
Anders loopt zijn emmer over ..
Heeft echt rust nodig .
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 7 spreekt ongeveer 2 keer per week af. Meestal gaat het om en om. ze gaat er nog niet alleen heen. Meestal zeg ik 's morgens al of er afgesproken kan worden die dag, om teleurstelling te voorkomen. Mijn kind gaat zich ook ontzettend druk gedragen als er drukke kinderen komen dus het ligt er ook een beetje aan met wie ze wil.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Is het meer voor jezelf en de kleintjes, of is het ook voor hem teveel om (bijna) elke dag ergens te gaan spelen? Als het meer om het brengen / halen gaat zou je ook 's morgens al kunnen afspreken dat hij vanmiddag met Pietje mee naar huis gaat. Dan scheelt het jou ook meteen een trip naar school.

Edit: Ik lees wel dat je zegt dat zoon na school dan vaak niet meteen met het kindje mee kan, maar als ik kijk naar hoe dat hier gaat is dat meestal omdat die andere moeder dan op de fiets is en geen extra kindje mee kan nemen, of bijvoorbeeld nog even een boodschap moet doen. Als je het spelen eerder afspreekt kan die andere moeder of vader er in de planning al rekening mee houden, en dan kan het misschien wel.
lariba wijzigde dit bericht op 08-09-2017 09:03
41.16% gewijzigd
Geen limiet hier, maar ik heb nooit met een baby naar school hoeven slepen. En kinderen gaan bij ons direct vanuit school mee, nooit pas later. Als het niet direct kan, vragen ze een ander namelijk.

Ik probeerde ook regelmatig een lunchafspraak te plannen, kon ik namelijk even doorwerken (ben zelfstandige). En dat is op sommige dagen net lang genoeg, dat uurtje. Konden ze 's middags weer even bijkomen thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook die periode gehad met dat gesleep met een baby en heb geen auto dus moest fietsen
Ik beperkte het toen gewoon..hier thuis mocht wel vaker en ik doe sowieso alleen aan direct mee en bij kleuters vaak tot 4 uur ofzo (school uit half 3)
En bepaald moment sprak ik het nog vroeger af dat ik niet bij school hoefde te staan
Hier spreken ze ook max 3 dagen per week af. Wij hebben daar vaste dagen voor. Dit is duidelijk voor ze en dan heb je ook geen teleurstelling bij het ophalen. Mijn jongste is nog kleuter. Zij weet niet welke dag het is. Daarom vertel ik haar voor schooltijd of ze wel of niet af kan spreken.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het heel simpel, ongeacht of anderen een limiet hebben: je vindt het zowel voor je zoon als voor jezelf teveel. Zegt genoeg toch?
Je kunt ze toch ook bij jou thuis laten afspreken? Ik lees dat jij altijd moet brengen en halen, dat hoeft toch niet?

Ik zou zeggen: 1x per week uit spelen, 1x per week thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het meestal om en om, de ene dag niet en de andere dag wel. En misschien kun je eens de andere ouder vragen of ze jouw kind thuis willen brengen. Mijn dochter sprak wel eens met een kindje af wiens moeder gastouder is. Vanzelfsprekend bracht ik dat meisje dan zelf eventjes thuis i.p.v. dat haar moeder met een aantal kleintjes mijn kant op moest komen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Geen limiet, ik vind het fijn voor ze dat ze lekker gaan spelen of als er kinderen komen spelen.
Nu moet ik zeggen dat ze ook leuke vriendjes en vriendinnetjes hebben dus ik heb er geen last van, hoef niet in te grijpen omdat ze ruzie maken en ze breken de tent niet af.
Waarom kunnen ze niet direct uit school spelen trouwens? Dat zou het logistiek wat makkelijker maken.
En bovendien, als je van tevoren afspreekt dat hij bij pietje gaat spelen en zoon direct wordt meegenomen door de mama van pietje, heb je helemaal geen extra loopje.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan de kinderen trouwens altijd direct van school mee. Waarom kan dat niet?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties zo snel!

Klopt poeszie zo elke dag dat wil ik niet, maar ik weet nog niet wat precies dan wel dus vandaar de vraag naar ervaringen.

Lariba hoe regel jij die afspraakjes dan? Bel/app jij de ouder? Beslist je kind dan wel zelf bij wie hij/zij gaat spelen? Want ik kan best speelafspraakjes maken maar het gaat er toch om dat zoon dit zelf regelt en zelf kiest met wie..? Dit gebeurd pas op de dag zelf. Het heeft inderdaad met vervoer te maken dat ze niet rechtstreeks gaan. Ik kan ook niemand meer erbij in de auto...

Misschien is vaste dagen wel een idee. Opzich kent hij de dagen van de week best goed en dat bespreken ze op school ook altijd aan het begin van de dag dus wellicht kan ie dat snel koppelen aan wel/niet spelen. Maar dan neig ik eigenlijk toch meer naar 1 of 2 keer per week.

Uiteraard komen er om en om ook kindjes hier, al is hij nu meer uit spelen geweest omdat ouders dat aanboden zodat het rustiger zou zijn voor mij. Eigenlijk is hier spelen misschien juist wel rustiger.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet wil dat je zoon afspreekt, kun je hem dat het beste 's ochtends al vertellen, is mijn ervaring. Anders leidt het misschien tot een enorm drama 's middags.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter mocht afspreken waar ze wilde en zovaak als ze wilde, maar niet voor vandaag. Want dan krijg je inderdaad situaties als de jouwe, dat je naar school rijdt (voor nop als ze die dag met iemand mee gaan), dan naar het afspraakje om te brengen, en dan nog eens om te halen.

Dat zijn we dus vrij vlot anders gaan doen. Als je afspreekt voor morgen, dan kan die moeder daar rekening mee houden en je kind meteen uit school meenemen. Of jij neemt het andere vriendje mee, waarna die moeder haar kind weer kan ophalen. In beide gevallen heb je het een stuk relaxter dan nu.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dat afspreken altijd een heel gedoe. Zelf ben ik 2 middagen na school thuis en mijn man een. Van mijn man mag afspreken altijd. Van mij 1x. Dus in totaal 2x. De andere middagen zijn ze bij de nso.
Mijn oudste kinderen gaan wel elke middag buiten spelen met hun vriendjes, maar daar heb ik verder geen omkijken naar dus dat vind ik prima.
..
Een (of twee) keer per week is toch meer dan genoeg, het is nog maar een kleuter. Je mag best aan jezelf denken hoor, ik heb het ook een tijd rustiger aan gedaan toen er een baby bijkwam. Vrijwel alle ouders die ik ken stellen grenzen vanwege hun werk of gewoon omdat ze er zelf niet altijd zin in hebben. Is niks mis mee, de kinderen zijn het gewend en net zo gelukkig en tevreden. Ookal had je verder geen kleine kinderen dan kun je nog wat rust en regelmaat houden in speelafspraken als dat fijner is. Als ze groter worden dan wordt het vanzelf makkelijker allemaal.
Ik vond ( en vind nu met de jongste van 4.5 ook) 1x de week spelen na school en 1x per week een broodje eten samen met vriendjes meer dan genoeg.
Mijn kinderen waren/zijn op die leeftijd gewoon moe van school alleen al. Ook organisatorisch gewoon niet te doen. Bij de oudste werkte we gewoon en dus moest die zeker 3x in de week naar de BSO. Dat beperkt ook gewoon.

En nu wonen we niet vlak bij school dus ze blijven ook 3x in de week over. Ze hoeven nu niet naar de BSO omdat ik zelf bepaal wanneer ik werk als ik werk en dat dus onder schooltijd doe.

Maar de oudste heeft sport (ook niet om de hoek) en we gaan elke week naar de bieb, er zijn best vaak feestjes en ik kan en wil gewoon niet de hele tijd overal heen fietsen of rijden of elke dag kinderen in huis. Heb ook zelf zat te doen na schooltijd.

Oudste gaat wel zelf soms na schooltijd naar vriendinnen of ze spelen hier allemaal buiten maar echt afspreken gemiddeld 1x de week dus bij de kleuter.

Nee is dus hier soms gewoon het antwoord.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 08-09-2017 10:00
6.32% gewijzigd
jellycups schreef:
08-09-2017 09:55
Een (of twee) keer per week is toch meer dan genoeg, het is nog maar een kleuter. Je mag best aan jezelf denken hoor, ik heb het ook een tijd rustiger aan gedaan toen er een baby bijkwam. Vrijwel alle ouders die ik ken stellen grenzen vanwege hun werk of gewoon omdat ze er zelf niet altijd zin in hebben. Is niks mis mee, de kinderen zijn het gewend en net zo gelukkig en tevreden. Ookal had je verder geen kleine kinderen dan kun je nog wat rust en regelmaat houden in speelafspraken als dat fijner is. Als ze groter worden dan wordt het vanzelf makkelijker allemaal.
Precies. Zeker als je nog met een baby met eigen schema en je dan overal heen moet.
Hier was het 2x in de week, 1x hier en 1x daar. Op dinsdag zei ik: nu mag je een vriendje vragen, en op vrijdag zei ik: vandaag mag je ergens gaan spelen.
Niet in beton gegoten, maar pakweg maximaal 1x door de week en 1x in het weekend. Maar in de praktijk is het meestal minder omdat het gewoon niet altijd handig uitkomt. Hij is overigens vijf jaar en zit in groep 3. We wonen achteraf en hebben geen auto, dus als ze uit school bij ons willen spelen moet ik dat vooraf weten zodat ik de fietskar aankoppel met ophalen (ga ik niet altijd meeslepen, en ze hebben nog niet de leeftijd om dit soort afstanden zelf te fietsen). En hij heeft nog muziekles en zwemles en bso en wij hebben natuurlijk nog werk en een baby. En dat geldt net zo goed voor de andere kinderen en ouders. Dus het is niet altijd handig te regelen.

Elke dag zit er hier ook dus echt niet in en al zou het wel handig te regelen zijn, dan nog zou het niet mogen want dat trekt hij niet. Hij stort nu al af en toe in van moeheid...

Als ze ouder zijn en gewoon zelf fietsen en ook zelf weer naar huis mogen/kunnen fietsen wordt het een stuk makkelijker denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hier een kleuter van 5 (groep 2) en een 7-jarige (groep 4). Hier op school is het meest gebruikelijk om op de dag zelf af te spreken. Een enkele keer wordt er eerder afgesproken. De meeste kleuterouders beperken het spelen tot de vrije middagen, dus de dagen dat ze 1 keer naar school moeten. Verder mag jongste hier niet spelen als hij ook zwemles heeft. Qua tijd zou het best kunnen, maar en school en spelen en zwemles is gewoon te veel, dan is het een strontchagerijnig kind op zwemles. Bij een kinderfeestje maak ik een uitzondering. Soms gaan ze direct mee uit school, soms niet. Bij spelen na een lange schooldag gaan ze wel altijd direct mee. Als het vervoertechnisch lastig is zou je ook nog kunnen afspreken dat je je kind direct langsbrengt.

Sowieso kun je met je kind afspraken maken over speelafspraakjes. Je kunt niet altijd nee zeggen, maar wel bepaalde eisen stellen. Heb ik ook wel eens gedaan. Je mag wel spelen, maar niet bij ons want ....,

Buitenaf wonen is wat dat betreft heel lastig. Ik woonde als kind zelf in een ander dorp als waar ik naar school ging (in mijn dorpje was geen school meer). Dan had ik met iemand gespeeld en werd ik opgehaald, zei mijn moeder tegen de andere moeder, dan kan Marietje de volgende keer wel een keer bij ons komen spelen. Het antwoord was: maar jullie dorpje is zo ver.

In de praktijk betekent het dat beide kinderen maximaal 2 keer per week afspreken, oudste kan inmiddels naar veel afspraakjes zelf heen, maar een enkele keer dat ik hem moet brengen/halen. Jongste gaat meestal direct mee met zijn beste vriend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven