Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt

woensdag 11 april 2018 om 17:11
Geraffineerde suiker is pure energie zónder enige voedingswaarde.
Dat is juist het ongezonde eraan.
Een andere bron van koolhydraten zoals bvb aardappels bevat wel vitaminen en mineralen.
Vet bevat ook vitaminen en mineralen.
Suiker is dus ongezonder dan vet.
woensdag 11 april 2018 om 17:45
Nee dus.
Je haalt wat dingen door elkaar: puur vet bevat ook alleen maar calorieën, die je ook gewoon nodig hebt.
In dat opzicht is suiker net zo slecht (helemaal niet slecht, met mate) als vet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

woensdag 11 april 2018 om 17:52
Precies. En pure energie heeft je lichaam ook gewoon nodig. Naast vitaminen, mineralen enz.
Nergens voor nodig om zo obsessief bezig te zijn met voedingswaarden etc.
woensdag 11 april 2018 om 17:56
Tis de recentste hype hè: suiker is vergif, vet is gezond.SallySpectra schreef: ↑11-04-2018 17:52Precies. En pure energie heeft je lichaam ook gewoon nodig. Naast vitaminen, mineralen enz.
Ik zal me er tot mijn laatste snik tegen blijven verzetten.
Zoals je niet je hele voeding uit suikers (enkelvoudige of complexe) moet laten bestaan moet je ook niet je hele voeding uit vetten laten bestaan.
Wat niet wil zeggen dat suiker of vet op zichzelf slecht zijn.
Ik weet wel dat ik jou niet hoef te overtuigen, maar wat erger ik me toch aan dat onzingeblaat erover.
David Dunning
David Dunning
woensdag 11 april 2018 om 17:57
Toch is suiker, ook gewoon een natuurproduct hoor en nog plantaardig ook, gewoon lekkere koolhydraten
woensdag 11 april 2018 om 17:58
Zo ontzettend mee eens.Solomio schreef: ↑11-04-2018 17:56Tis de recentste hype hè: suiker is vergif, vet is gezond.
Zoals je niet je hele voeding uit suikers (enkelvoudige of complexe) moet laten bestaan moet je ook niet je hele voeding uit vetten laten bestaan.
Ik weet wel dat ik jou niet hoef te overtuigen, maar wat erger ik me toch aan dat onzingeblaat erover.
Life is short. Eat dessert first.
woensdag 11 april 2018 om 18:01
En waarom mag eten, niet gewoon lekker zijn?Solomio schreef: ↑11-04-2018 17:56Tis de recentste hype hè: suiker is vergif, vet is gezond.
Nutella op brood, bakje vanillevla?
voeding is onze nieuwste religie, waarbij het ene orthodoxe type het nog strenger doet, dat de andere.
En ze geloven liever (internet)goeroes dan wetenschap
En (net als bij religie) zijn de kinderen de dupe

woensdag 11 april 2018 om 18:04
Inderdaad. Net een ijsje op (en mijn kinderen ook). En ik weet heus wel dat zo’n ding niet overloopt van de vitaminen. Maar wat maakt het uit. Heb gewoon niet altijd trek in een avocado of goji-bes.lilalinda schreef: ↑11-04-2018 18:01En waarom mag eten, niet gewoon lekker zijn?
voeding is onze nieuwste religie, waarbij het ene orthodoxe type het nog strenger doet, dat de andere.
woensdag 11 april 2018 om 18:06
Ik een handje chips, puh! Gewoon voor het eten.SallySpectra schreef: ↑11-04-2018 18:04Inderdaad. Net een ijsje op (en mijn kinderen ook). En ik weet heus wel dat zo’n ding niet overloopt van de vitaminen. Maar wat maakt het uit. Heb gewoon niet altijd trek in een avocado of goji-bes.
woensdag 11 april 2018 om 18:06
Eten lekker.................... Dat is vloeken in de kerk tegenwoordig.lilalinda schreef: ↑11-04-2018 18:01En waarom mag eten, niet gewoon lekker zijn?
Hoewel: die mensen schijnen al die rare dingen ook nog echt lekker te vinden.
Nou ben ik een ramp met eten, ik lust vrij weinig.
David Dunning
David Dunning

woensdag 11 april 2018 om 18:08
Dat is gewoon niet waar.
In olie, maar ook in dierlijk vet zitten wél vitaminen en essentiële vetzuren en in geraffineerde suiker niet.

woensdag 11 april 2018 om 18:08
Het gaat me even om het principeSallySpectra schreef: ↑11-04-2018 17:52Precies. En pure energie heeft je lichaam ook gewoon nodig. Naast vitaminen, mineralen enz.

woensdag 11 april 2018 om 18:09
Ik heb niet gezegd dat suiker vergif is, overdrijven is ook een kunstSolomio schreef: ↑11-04-2018 17:56Tis de recentste hype hè: suiker is vergif, vet is gezond.
Ik ben ook geen hele goeie eter, maar dat is als belangrijkste kok in huis, niet zo erg. Wie kookt... Bepaalt.
Nu is alles lusten natuurlijk ook alleen maar handig in tijden van schaarste, en ach... Dan maakt honger de rauwe bonen zoet
Neeheeeeeeeeee.
Suiker is een bron van energie.
solomio wijzigde dit bericht op 11-04-2018 18:10
6.64% gewijzigd
David Dunning
David Dunning

woensdag 11 april 2018 om 18:10
Tuurlijk mag het ook gewoon lekker zijn, maar er werden dingen gezegd die gewoon niet kloppen.lilalinda schreef: ↑11-04-2018 18:01En waarom mag eten, niet gewoon lekker zijn?
woensdag 11 april 2018 om 18:13
woensdag 11 april 2018 om 18:14

woensdag 11 april 2018 om 18:19
En uiteindelijk ziet je lijf ook geen verschil tussen enkelvoudige suiker en complexe koolhydraten, want het komt allemaal als glucose in je bloed om gebruikt te worden.
David Dunning
David Dunning

woensdag 11 april 2018 om 18:26
Glucose is onmisbaar.
Suiker niet, glucose wel.
Dat heb je gewoon nodig en je lichaam maakt dat uit disachariden.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... ucose.aspx
woensdag 11 april 2018 om 18:28
En die glucose kun je halen uit (geraffineerde) suiker, complexe koolhydraten, enz. enz.shisha schreef: ↑11-04-2018 18:26Glucose is onmisbaar.
Suiker niet, glucose wel.
Dat heb je gewoon nodig en je lichaam maakt dat uit disachariden.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... ucose.aspx
Overigens is tafelsuiker een disacharide.
Waarmee je nog eens bevestigt dat je onzin schrijft.
solomio wijzigde dit bericht op 11-04-2018 18:32
12.53% gewijzigd
David Dunning
David Dunning