Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
dinsdag 10 april 2018 om 22:39
Nee gewoon drinkpakjes melk met suiker (en evt allerlei andere toevoegingen).
•
dinsdag 10 april 2018 om 22:50
dinsdag 10 april 2018 om 22:51
Als je alles leest zie je dat ook dat volgens TO achterhaald is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

woensdag 11 april 2018 om 06:16
Volgens mij in Nederland niet (ik heb nooit melk gedronken, dus ik heb er weinig verstand van). Hier dus smaakjes bij de schoolmelk en die zijn echt onvoorstelbaar zoet. Ik heb het idee dat dat in Nederland al helemaal niet meer zou kunnen en een school bijna aan de schandpaal genageld zou worden. Kinderen krijgen hier op het kdv ook gewoon mierzoete chocolademelk en snoep. Ik verbaas mij er altijd over dat je hier verrassend weinig kinderen met overgewicht ziet.
woensdag 11 april 2018 om 08:16
verschilt per school. Sommige basisscholen zijn er strikt in.
Die waar mijn kinderen zaten had de regel:
- fruit = fruit dus geen koeken etc
- lunch = brood dus geen pannenkoeken, warme maaltijden etc
- trakteren = 'gezond'(maar goed, dat is een heel andere discussie... wat is gezond)
woensdag 11 april 2018 om 09:32
woensdag 11 april 2018 om 09:49
Ik vind het vooral schokkend dat er zulke mensen als TO bestaan die ook nog kinderen hebben. (ik vind het bijna op mishandeling lijken).
Als dit iemand uit mijn buurt was had ik melding gedaan bij veilig thuis.
Ik hoop van harte dat je kind nooit een zeer zware voedsel vergiftiging oploopt en daardoor op de de IC beland (en ja die gevallen zijn er wel degelijk).
En dan ook nog de pech dat de antibiotica niet goed werkt...nou dan is je kind jarig.
Als dit iemand uit mijn buurt was had ik melding gedaan bij veilig thuis.
Ik hoop van harte dat je kind nooit een zeer zware voedsel vergiftiging oploopt en daardoor op de de IC beland (en ja die gevallen zijn er wel degelijk).
En dan ook nog de pech dat de antibiotica niet goed werkt...nou dan is je kind jarig.
woensdag 11 april 2018 om 09:56
Nee, op veel scholen komen de marsen, koeken etc er niet in. Thank god.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

woensdag 11 april 2018 om 10:21
Gelukkig maar. Ik vind het soms al bizar om te zien hoe vol de trommels zitten en op de school van mijn kinderen mogen snacks dus niet. Wel fruit, groente, biscuitjes, crackers, rijstwafels, brood. Moet je nagaan hoe tjokvol een kind zit van een saucijzenbroodje, blikje cola en gevulde koek.
woensdag 11 april 2018 om 10:29
Lunch-afspraken zijn eenvoudig.Tiana_76 schreef: ↑11-04-2018 10:21Gelukkig maar. Ik vind het soms al bizar om te zien hoe vol de trommels zitten en op de school van mijn kinderen mogen snacks dus niet. Wel fruit, groente, biscuitjes, crackers, rijstwafels, brood. Moet je nagaan hoe tjokvol een kind zit van een saucijzenbroodje, blikje cola en gevulde koek.
Ik vond alleen 'gezond' trakteren wel erg lastig. Het moet wel trakteren zijn, dus feestelijk voelen. (in groep 8 is een mandarijn-met-een-gezichtje geen optie meer).
Snoep mag niet, maar kaas/worst wel (dus geen suiker, wel vet?)
een Cakeje niet, maar een flinke krentenbol wel?
Je zou eigenlijk een richtlijn moeten maken (zeer onpraktisch hoor), dat een traktatie maximaal X-aantal calorien mag hebben.

woensdag 11 april 2018 om 11:52
Kaas en worst zijn voedzaam omdat ze vitaminen en mineralen bevatten, terwijl de meeste zoete dingen enkel lege calorieën bevatten zonder enige voedingswaarde.lilalinda schreef: ↑11-04-2018 10:29Lunch-afspraken zijn eenvoudig.
Ik vond alleen 'gezond' trakteren wel erg lastig. Het moet wel trakteren zijn, dus feestelijk voelen. (in groep 8 is een mandarijn-met-een-gezichtje geen optie meer).
Snoep mag niet, maar kaas/worst wel (dus geen suiker, wel vet?)
een Cakeje niet, maar een flinke krentenbol wel?
Je zou eigenlijk een richtlijn moeten maken (zeer onpraktisch hoor), dat een traktatie maximaal X-aantal calorien mag hebben.
Vet is minder slecht als suiker en bevat de vetoplosbare vitaminen a, d, e en k die erg belangrijk zijn voor kinderen in de groei.
Dus vind Ik het vrij logisch dat vet wél mag en suiker niet.
woensdag 11 april 2018 om 11:55
woensdag 11 april 2018 om 12:00

woensdag 11 april 2018 om 12:03
Een veganistisch dieet is in mijn ogen ook extreem en alles wat extreem is is sociaal lastig.
Ik denk dat je kinderen beter ook niet strikt vegetarisch kunt opvoeden.
Als je zelf vegetarisch eet, dat je dan beter af en toe minimaal wat vis aan de kinderen kunt geven, of anders wat vlees als ze dat niet lusten, daarin zitten nutriënten die erg waardevol zijn voor de groei.

woensdag 11 april 2018 om 12:19
het grappige is, dat er wetenschappelijk geen enkele reden is om je grotere kind niet vegetarisch groot te brengen. Terwijl jij een veel afwijkender, niet bewezen gezond, eetpatroon hebtshisha schreef: ↑11-04-2018 12:03Een veganistisch dieet is in mijn ogen ook extreem en alles wat extreem is is sociaal lastig.
Ik denk dat je kinderen beter ook niet strikt vegetarisch kunt opvoeden.
Als je zelf vegetarisch eet, dat je dan beter af en toe minimaal wat vis aan de kinderen kunt geven, of anders wat vlees als ze dat niet lusten, daarin zitten nutriënten die erg waardevol zijn voor de groei.
vegan wordt lastiger, vega is echt probleemloos

woensdag 11 april 2018 om 12:29
Mijn eetpatroon is volledig gangbaar voor zover ik weet.
Ik weet wel dat vegetarisch mogelijk is, mits je zuivel van goede kwaliteit eet, maar ik zie de mens als alleseter en voedingsstoffen van dierlijke afkomst zijn toch gemakkelijker opneembaar.
woensdag 11 april 2018 om 12:35
(vooropgesteld, ik eet zelf niet vegetarisch, heb wel een vega-kind, dus me goed ingelezen)
je kunt ook in de groei heel goed zonder vlees/vis gezond groot worden.
Zuivel=zuivel, daar is geen kwaliteitsverschil in
af&toe een ei gaat ook goed (niet 4 per dag)

en verder eet kind (en wij ook) veel vleesvervangers en soja etc.
Kaas niet (stremsel past niet in haar vega-opvatting)
We hebben bloedwaardes eens laten prikken, bijvoorbeeld ijzer (heikel punt bij vega-levennsstijl) erg mooi, ruim 9)

woensdag 11 april 2018 om 12:45
Ja je kan daar goed mee groot worden, maar ik zie het toch als afwijkend en vind het normaler om wél vlees en vis te eten.lilalinda schreef: ↑11-04-2018 12:35(vooropgesteld, ik eet zelf niet vegetarisch, heb wel een vega-kind, dus me goed ingelezen)
je kunt ook in de groei heel goed zonder vlees/vis gezond groot worden.
Zuivel=zuivel, daar is geen kwaliteitsverschil in
af&toe een ei gaat ook goed (niet 4 per dag)![]()
en verder eet kind (en wij ook) veel vleesvervangers en soja etc.
Kaas niet (stremsel past niet in haar vega-opvatting)
We hebben bloedwaardes eens laten prikken, bijvoorbeeld ijzer (heikel punt bij vega-levennsstijl) erg mooi, ruim 9)
Ook is het niet voor iedereen geschikt, sommige mensen kunnen de nutriënten uit planten niet zo goed omzetten.
Ik persoonlijk heb meerdere periodes geprobeerd vegetarisch te eten en elke keer voelde ik mij daarbij niet lekker.
Een veganistisch dieet vind ik erg extreem.
Natuurlijk bestaan er kwaliteitsverschillen tussen producten, zoals vlees en vis en eigenlijk alles kan variëren van kwaliteit, dus ook zuivel en ei.
(Die top koks op tv zeggen bvb ook dat het uitmaakt waar je je biefstuk vandaan haalt.)
woensdag 11 april 2018 om 12:51
in NL is de kwaliteit van ons zuivel (daar hadden we het over) zo goed, dat het kwaliteitsverschil te verwaarlozen is.
En bij vlees kun je wel kwaliteit kopen, je hebt ook 'lappen vlees' gemaakt van aan elkaar geplakte stukjes. Maar ook voor vlees geldt, dat in NL de minimale kwaliteit al hoogstaand is.
Natuurlijk is kwaliteit van leven ook belangrijk (ik koop ook biologisch)