Alleen naar school

20-02-2010 17:57 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf welke leeftijd mag / mocht jouw kind alleen naar school?

En is dit langs een veilige route, of juist 1 met veel gevaarlijke, drukke wegen, etc.?

Mijn vraag komt voort uit het volgende:

Mijn zoontje is 7 jaar en ik breng hem elke dag naar school en haal hem, op de dagen dat ik niet werk, ook weer op.

Mijn vriend vindt dat hij makkelijk alleen naar school moeten kunnen, ik vind hem eigenlijk nog te jong, maar heb ook grote twijfel (denk dat ik er met 10/11 jaar nog steeds moeite mee zou hebben). Hij kan het op zich prima, maar ja.. stel dat er iets gebeurt....

De route naar school is redelijk veilig, hij moet slechts 1 kruispunt over (met stoplichten). Het is 5 a 10 minuten fietsen.
De mijne gaan vanaf groep 3 al alleen, met 6 jaar dus.

Nu woon ik in een dorp maar ze moeten wel langs een vrij druk stuk.

Is er niet een kindje uit de buurt waarmee hij kan meefietsen?

Als er dan iets is zijn ze tenminste met z'n tweeën.
Ik zou dat idd ook niet doen.

De mijne is ook 7 en gaat alleen naar school, maar hij hoeft alleen maar het inieminiestraatje voor de deur over te steken en is er met 3 minuten lopen.
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Ik vind dat kinderen veel te lang gehaald en gebracht worden, van alleen gaan leren ze beter opletten in het verkeer en krijgen zelfvertrouwen doordat je ze zelfstandig laat gaan zijn.

*leestip: luie ouders hebben gelijk.*
Ik denk dat ik lopend of fietsend ook nog een verschil zou vinden. Ik denk dat ik mijn kind eerder alleen zou laten lopen, dan alleen zou laten fietsen.
Ik vroeg toevallig die vraag een aantal dagen geleden, over mijn jongste van 6.

Mijn oudste mocht nevernooitniet met 6 alleen naar school, de grassprietjes aan de andere kant van de stad waren veeeel leuker.

Mijn jongste vertrouw ik wel, alleen andere niet, dat is meer het probleem en het ontbreken van een goede oversteekplaats.
Fietsen mag ie sowieso niet, hij kan echt niet fietsen, de jongste dan, de oudste mag dat inmiddels wel, die is 9 en mocht dat vanaf 8,5 geloof ik.
Mijn moeder is mij nog een tijdlang stiekem achterna gefietst toen ik voor het eerst alleen naar school ging. Ik moest er achteraf hard om lachen, maar zo zie je wel of 'ie zich alleen gedraagt zoals jij dit zou willen.
ik woon in Frankrijk en zie een groot verschil met Nederland: ik woon in een klein dorp (700 inwoners!) en er is geen één kind dat alleen naar school gaat. Buurvrouw heeft een kind van 10 en eentje van 4 jaar, school is 800 meter lopen, geen haar op haar hoofd dat eraan denkt ze alleen naar school te laten gaan. Ook als oudste bijv. huiswerkbegeleiding heeft en langer op school blijft, en je zou denken dat ze dan wel een keer alleen naar huis kan lopen, nee hoor; buurvrouw haalt haar apart op.

ik vind het overdreven, maar word er wel door beïnvloed, ik heb 2 kinderen van 7,5 en 6 jaar, en breng/haal ze altijd.
Die van mij mag tot en met groep 8 niet alleen naar school. Er is nl een weg, totaal onoverzichtelijk en zonder verkeerslichten of zebrapad, die hij moet oversteken. Ze racen daar af en toe als gekken, zetten de auto's op de hoeken en zo dicht mogelijk bij school. Gelukkig moet ik als zoon in groep 8 zit mijn dochters nog naar school brengen die dan in de onderbouw zitten.

Zelf mocht ik dat wel op 7 jarige leeftijd en moest mijn broertje dan ook nog eens meenemen. Onderweg weg werden we wel de drukste weg overgezet door klaarovers.
Zoon mag tegenwoordig alleen naar de BSO lopen (die brengt hem naar school). Nog niet elke dag, ik vind het ook gezellig als we hem brengen. Hij is intussen 7, in april 8. Het is een rustige wijk en hij hoeft maar één keer over te steken. Iets wat hij goed kan want hiervoor woonden we bij een ontzettend drukke straat, dus dat heeft hij daar wel geleerd
Mijn dochter is nu 9 maar gaat al zeker vanaf haar 7e alleen naar school, op de fiets, inclusief rotonde en gevaarlijke oversteek... Scheelt misschien wel dat ze de route al langer gewend was toen ze tot 2 jaar geleden altijd met haar oudere broer meefietste... En in de ochtend fietste ik ook nog regelmatig mee. Maar 's middags kon ik nooit mee vanwege mijn werk. Sinds dit schooljaar gaat ze altijd alleen overigens.

Ik heb het wel een poosje eng gevonden maar je zal je kinderen op een gegeven moment toch wat losser moeten laten en zelfstandig hun dingen laten doen.
Bij mij vanaf 6, maar wij wonen op 75 meter van de school af, met een piepklein rustig straatje ertussen, dus ja. Niet echt vergelijkbaar met 10 minuten fietsen, stoplichten, rotondes, bussen brommers etc.
Grappig, ik vroeg me van de week ook af vanaf wanneer ze zelf naar school kunnen gaan. Dochterlief gaat nu 6 weken naar school en was van de week op eigen houtje naar school gelopen. Ik stond nog doodleuk mn fiets uit de schuur te trekken en was dr kwijt. Liep ze al fris en fruitig op het schoolplein, op weg naar de bso. O ja, school is onze straat uit en dan even om de school heen (grasveld), geen verkeer e.d. Heb dr wel even duidelijk gemaakt dat het nog niet helemaal de bedoeling was, hahahah.

Groetjes
Mijn dochter mag zo nu en dan alleen vanaf groep 4.

5 min fietsen en 1 drukke weg over.

Ik probeer zelf minimaal zo'n 2x pw op school te komen om dingetjes in de klas te bekijken en contact te houden met school en andere ouders.
Stay with me, let\'s just breathe.
Mijne waren 7 en 10,toen ze alleen naar school liepen(20 minuten lopen) en vrij snel daarna fietsten(5 minuten)

Was misschien door de omstandigheden geen andere optie(moest om 8uur beginnen op mijn werk) maar vind dat tegenwoordig de kinderen veel te veel een achterbank generatie zijn!Overal worden ze maar heen gebracht.... als ze naar de middelbare school gaan moeten ouders de route meerijden,omdat ze nog nooit alleen op de harde weg zijn geweest????Ik fietste met mijn 12 naar mijn opa,35 km verderop,vond ik leuk met een vriendin,onderweg picknicken enzo,ook vanaf mijn 8 naar mijn clubje op zaterdag....jaja was andere tijd,maar tegenwoordig maken we watjes van onze kinderen.Zelfs logeren doen ze niet,nee,ze moeten in hun eigen bedje,de oppas komt aan huis!Ik vind dat je je kinderen veel ontneemt,zoals zelfvertrouwen en het gevoel van stoer zijn,omdat je iets zelf mag en kan vooral!
De meeste kinderen gaan hier vanaf groep 4 alleen naar school.
Als je kind te voet of met de fiets naar school gaat...

* Leer je kind dat zien niet gelijk is aan gezien worden. Het is niet omdat je kind zelf een auto ziet, dat de bestuurder je kind ook gezien heeft.

* Kies kleurrijke kledij (rood, oranje, geel) zodat je kind opvalt in het verkeer. Zeker voor de winter zijn heldere jassen met reflecterende strips ideaal.

* Leer je kind dubbel zo goed op te letten in de buurt van parkings. Bestuurders die achterwaarts hun parkeerplaats uitrijden, zien je kind vaak niet.

* Weeg goed af of je kind reeds zelfstandig naar school kan stappen of fietsen. Is het vaardig genoeg om de schoolweg veilig af te leggen? (Kinderen van minder dan 8 à 9 jaar zijn niet in staat om efficiënt op alle verkeerssituaties te reageren. Dat blijkt uit studies.)

* Kies zorgvuldig en oefen de route die het kind alleen zal volgen. De kortste route is niet altijd de veiligste!

* Controleer in de loop van het schooljaar af en toe of het nog steeds goed gaat.

* Geef zelf altijd het goede voorbeeld.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven