Alleen thuis

04-02-2019 18:49 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan 't solliciteren. Deze week heb ik een tweede gesprek. Als ik hier aangenomen wordt dan moet ik daar om 8.30 uur beginnen.
Ik zou dan om 7.45 uiterlijk thuis weg moeten.
Mijn dochter is bijna 11 (groep 7), mijn zoon wordt in april 8 (groep 4).

Zouden zij al samen alleen kunnen blijven tot 8.10 uur, dan kan mijn dochter met mijn zoon naar school lopen 3 tot 5 minuten. Zij moet zelf iets verder naar een andere locatie, ook 3-5 minuten.
Of beter allebei naar de VSO?
Of alleen zoon naar de VSO?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ik zou dit wel aandurven. Wij wonen ook om de hoek van school en kinderen lopen sowieso vaak zelf. Ik zou wel zorgen dat ze kunnen bellen, allebei dus. Als je geen vaste lijn hebt, zou ik in een goedkoop mobieltje investeren dat thuis blijft liggen. Kun je ook bellen als ze moeten vertrekken.
Wij wonen wel in een stad maar de wijk is vrij rustig.
Ook geen spannende wegen om over te steken, één 30km straat.
Maar daar rijdt/loopt hij 's middags na school regelmatig. Ze spelen vaak op 't schoolplein of naast gelegen pleintje
In de jaren 90 kon je oppassen vanaf 12 en ging je vanaf groep 5 ofzo alleen naar school. Ik begrijp dat dat nu echt not done is? Waar heeft dat mee te maken?
MIDA schreef:
04-02-2019 18:57
Ik heb twee zonen, inmiddels 13 en 10 jaar. Toen de oudste in groep 7 zat hebben we voor hem de vso opgezegd, de jongste ging tot december nog wel. Inmiddels zit de oudste in de tweede van het voortgezet onderwijs, hij vertrekt om 7.55 uur en de jongste blijft alleen thuis tot 8.15 uur en loopt dan zelf naar school (3 minuten lopen). Ligt natuurlijk ook aan je kinderen, hoe zelfstandig zijn ze, hoe goed kunnen ze samen thuis zijn. Mijn jongens heb ik lang niet samen thuis willen laten omdat ze elkaar het huis uit vechten. Nu gaat dat wonderlijk genoeg goed, zolang wij niet thuis zijn ;-)

Aanvulling, wij zijn om 7.30 uur weg en dan zitten ze aangekleed en wel klaar met een broodje voor hun neus. En een timer met de tijd dat ze moeten vertrekken.
Zo gaat dat volgens mij bij veel kinderen. Papa of mama in de buurt constant ruzie. Alleen voelen ze zich ineens verantwoordelijk/groot . Had ook een collega die oma nog liet komen voor kinderen van 12 en 14 want dat ging echt niet samen zei ze. Maar ze had ze nooit de ruimte gegeven hoe het zou gaan samen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Toen ik in groep 7 zat bleef ik tussen de middag 3x per week alleen thuis. Vriendinnetjes kwamen altijd juist met mij mee omdat we dan tosti's konden maken, met 11 jaar zou ik er echt niks mis mee vinden om amper half uurtje alleen thuis te zijn.
Maar zal vast van je kinderen afhangen.
Snowpink schreef:
04-02-2019 19:51
In de jaren 90 kon je oppassen vanaf 12 en ging je vanaf groep 5 ofzo alleen naar school. Ik begrijp dat dat nu echt not done is? Waar heeft dat mee te maken?
Ik woon in een klein stadje en hier is dat nog steeds zo gelukkig. Mijn oudste zit in groep 5 en gaat zelf naar school en naar turnen. Ze heeft een paar klasgenootjes die niet meer naar de VSO gaan en dus 's ochtends zelf naar school gaan. De jongste zit in groep 3 en die breng en haal ik nog. Ik denk dat dit het laatste jaar is, want de helft van de kinderen uit haar klas gaat al alleen. Ze moeten 1 drukke weg over, maar ze kennen hier ook nog heel ouderwets het fenomeen 'klaarovers'. Vanaf groep 3 drop je je kind op het schoolplein 's ochtends en ga je niet meer mee naar de klas, dat is ook niet heel gebruikelijk meer hoor ik van collega's en vriendinnen die wat meer richting het westen wonen.
Wij gingen vanaf groep 3 en 4 zelf naar school. Maar we woonden aan een gevaarlijke straat en mijn moeder hielp ons met oversteken (heen en terug, we moesten aan de overkant wachten en ze keek of we er al stonden). Mijn moeder was dus wel thuis. We sloten dus ook niet af en zo. Dat kwam pas eens voor op de middelbare school denk ik. Als mijn moeder eerder weg moest dan wij bracht ze ons bij de buurvrouw en liepen we met de buurkinderen naar school.
Ik zou het niet doen. Een keertje kan vast wel, maar structureel je 11 jarige verantwoordelijk maken voor het naar school gaan van je 7 jarige? Nee.

Als jij die baan accepteert zit je er aan vast, en als het dan niet goed loopt thuis, wat doe je dan?

Ik zou kijken of je kinderen naar een voorschoolse gastouder kunnen.
Snowpink schreef:
Deed je dan ook zelf de deur op slot?
Snowpink schreef:

In de jaren 80 ging ik helemaal niet in klas 2/3 met 8 jaar alleen naar school. Te ver en niet veilig. En werkten mijn ouders ook niet allebei. Hoefde ik ook niet mijn jongere broer en zus veilig naar andere school te brengen.

Ook toen lag het er maar aan waar je woonde, hoe je zelf was als kind of hoe je zus of broertje was als kind. Of een combi daarvan. En er was zeker veel minder verkeer. ;-)
Snowpink schreef:
Ja inderdaad. Ik ben uit '92 (kom uit een grote stad) en liep toen ik 9 was al 20 minuten alleen naar school, soms met broertje maar het liefst alleen. Later ben ik gaan fietsen. De route liep door wijken en we hoefden geen hele grote wegen over te steken. Vond het altijd wel leuk, vertrok ook vaak extra vroeg zodat ik nog kon knuffelen met katten die ik tegen kwam op straat. In de pauze ging ik ook altijd naar huis met een vriendin. Lekker samen eitjes bakken voor de lunch, wat ik - nu ik volwassen ben - misschien nog wel enger vind dan zelfstandig naar school lopen..

Vroeger was alles beter. Duh.

We gaan het nu even hebben over 2019.
patchouli_ schreef:
04-02-2019 21:19

In 2019 laat ik mijn kinderen alleen naar school lopen.
patchouli_ schreef:
04-02-2019 21:19

vandaar ook mijn vraag waarom dat nu anders is.
ereader schreef:
04-02-2019 20:18
Ja. De sleutel lag verstopt in de schuur dus daar legde ik m ook neer. En wij woonden niet in een dorp of ons kent ons stadje.
Ik doe het wel. Hier gaat het al een jaar best goed. Ben steeds meer begonnen met ze zelfstandiger maken. Ze moeten wel zelf opstaan, aankleden, eten etc. Trommels staan wel klaar. Ik moet al om 7:00 weg en de bso is dan nog niet open. Was hier een beetje noodzaak dus.
Ik heb er twee van min of meer dezelfde leeftijd. In ons geval zou ik ze best alleen / samen naar school durven laten fietsen.
Ik zou er hier alleen niet op durven vertrouwen dat ze op tijd weg gaan, en ook netjes de boel op slot doen. Maar dat zijn natuurlijk ook dingen die ze gewoon moeten en kunnen leren.
Lucifer2018 schreef:
04-02-2019 20:22
In de jaren 80 ging ik helemaal niet in klas 2/3 met 8 jaar alleen naar school. Te ver en niet veilig. En werkten mijn ouders ook niet allebei. Hoefde ik ook niet mijn jongere broer en zus veilig naar andere school te brengen.

Ook toen lag het er maar aan waar je woonde, hoe je zelf was als kind of hoe je zus of broertje was als kind. Of een combi daarvan. En er was zeker veel minder verkeer. ;-)
Ik wel. Maar het verkeer is nu wel veel beter gereguleerd. Rotondes overal, veel meer stoplichten en autoluwe zones dan toen ik in de jaren ‘80 rondfietste. Maar inderdaad, mijn ouders werkten wel altijd allebei, dus wij bleven over en waren sleutelkinderen.

Wij hadden ook al vrij jong geen oppas meer als onze ouders een avondje uit gingen. Wij kregen lekker chips en cola en mochten dan allemaal in het bed van mijn ouders slapen tot ze thuis kwamen. Erg leuk. Ik kan me niet herinneren of er iets met buren was afgesproken, maar mijn ouders waren niet hecht met de buren.

Maar dat zou nu allemaal niet meer kunnen. En misschien was het ook wel niet verantwoord. Geen idee. We hebben dan in ieder geval geluk gehad.

Ik kan me ook herinneren dat toen wij al wat ouder waren, dat mijn ouders vrienden hadden waarvan de jongste ook zelf naar school ging. Hij kon nog geen klokkijken, maar hij wist wel waar de wijzers moesten staan als hij op pad moest. Ik weet niet op welke leeftijd je leert klokkijken, maar vrij jong lijkt me?
ereader schreef:
04-02-2019 20:18
Oh ja, mijn ouders waren panisch met alles op slot. Ben een aantal keer de sleutel kwijtgeraakt, dan was het huis te klein. Overtuigd dat de vinder het huis leeg zou roven. Haha!
Betty_Slocombe schreef:
04-02-2019 21:21
In 2019 laat ik mijn kinderen alleen naar school lopen.
Hoe oud zijn jouw kinderen?
Nitflex schreef:
04-02-2019 22:43
Ik kan me ook herinneren dat toen wij al wat ouder waren, dat mijn ouders vrienden hadden waarvan de jongste ook zelf naar school ging. Hij kon nog geen klokkijken, maar hij wist wel waar de wijzers moesten staan als hij op pad moest. Ik weet niet op welke leeftijd je leert klokkijken, maar vrij jong lijkt me?
O, die van mij kunnen prima klok kijken. Maar die gaan dat half uur op de iPad en dan vergeten ze alles om zich heen. Oudste nog het meest, ben ik bang.
Maar misschien zou ze ons wel verrassen. Of het door schade en schande alsnog leren.
Lariba schreef:
04-02-2019 22:58
O, die van mij kunnen prima klok kijken. Maar die gaan dat half uur op de iPad en dan vergeten ze alles om zich heen. Oudste nog het meest, ben ik bang.
Maar misschien zou ze ons wel verrassen. Of het door schade en schande alsnog leren.
Nee, ik bedoelde om aan te geven hoe jong dat kind geweest moet zijn.

Vroeger was er natuurlijk ook geen BSO, dus sommigen moesten wel. Gelukkig is die optie er nu wel.
Maar zoon loopt/fietst nu ook regelmatig alleen in de wijk. Dezelfde wijk als de school staat.
Maar als jij met ze om 7 uur opstaat en zorgt dat alles klaarstaat, ze gegeten hebben en aangekleed zijn. Dan hoeven ze alleen maar op tijd jassen aan te doen en de deur uit te gaan.

Lijkt me wel te doen. En je kunt natuurlijk ook bellen om 8.15 dat ze aanstalten maken. Dan hoeven ze zich alleen zelf even 25 minuten te vermaken.
Gatti schreef:
04-02-2019 19:00
Partner en ik zijn niet meer samen.
Als alles afgerond is zullen ze doordeweeks 2 dagen bij hem zijn. En 3 dagen bij mij.

Dochter ziet 't sowieso zitten om alleen te gaan.
Maken weinig ruzie met elkaar.
School van zoon is 450 meter. Hij gast nu een enkele keer alleen.
Dochter gaat regelmatig alleen.
De route ben ik niet bang voor. Rustige straat.
Gaat vooral over 25 minuten alleen zijn voor school.
Ze blijven nu allebei wel alleen thuis. Zoon kort.
Natuurlijk kan dat. Ik zie geen enkel probleem.
Misschien hebben ze eens ruzie of gaan ze een keer te laat weg. So what.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven