Als kind ziek is..... tips

26-01-2020 19:20 28 berichten
Als je kind ziek is hoe regel je dit dan? Er zijn geen opa's of oma's die kunnen oppassen. Man en ik kunnen niet thuiswerken. We zijn op elkaar aangewezen en zullen hiervoor verlof op moeten nemen. Ik vraag me hoe anderen dit doen in dit geval. En vraag me af of er toch nog andere opties zijn. Wij komen op niets anders uit dan verlof opnemen. Iemand nog andere tips?
Zorgverlof lijkt me dan?
Alle reacties Link kopieren
Kortdurend zorgverlof en als het zich s ochtends voor doet de eerste dag calamiteitenverlof.
Alle reacties Link kopieren
Ooit gehad dat we geen back up hadden. Toen hebben we beide een halve dag gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Kortdurend zorgverlof. Wij werken beiden 4 dagen dus het gaat bij ons maar om 3 dagen per week dat er iets geregeld moet worden. Man een dag zorgverlof, ik een dag en dan nog een dag thuiswerken bijvoorbeeld (als het kan qua toestand van het kind).

Het is maar zelden dat de ziekte precies op juist die 3 werkdagen valt, meestal begint het in het weekend en is het na een dag of 4 wel over.
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 26-01-2020 19:33
1.55% gewijzigd
Lastig hè:( Ik heb een oma achter de hand. Alleen ga ik dochter bij bv buikgriep niet naar oma brengen.
Vaak kan ik ex-partner wel bellen. Heeft wat meer flexibiliteit in z’n werk en gooit dan vaak z’n dag om. Dat is fijn. Ook als ik zelf een dag hondsberoerd ben (denk aan; de buikgriep van dochter overnemen:)).
En anders toch zorgverlof opnemen. Dochter is bijna nooit echt ziek. Lijkt mij wel heel lastig bij veel ziekte. Sommige kinderen hebben nu eenmaal vaak last van oorontstekingen etc, dat heb je gewoon niet in de hand.
Alle reacties Link kopieren
Geen ooms/tantes/vriendinnen of een buurvrouw die voor noodgevallen beschikbaar is?
Maartje2016 schreef:
26-01-2020 19:33
Geen ooms/tantes/vriendinnen of een buurvrouw die voor noodgevallen beschikbaar is?
Dan had ze het hier niet gevraagd lijkt me...
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
26-01-2020 19:34
Dan had ze het hier niet gevraagd lijkt me...
Sorry hoor, maar sommige mensen denken nou eenmaal niet aan de buren of vriendinnen, maar denken alleen aan familie.
Maartje2016 schreef:
26-01-2020 19:35
Sorry hoor, maar sommige mensen denken nou eenmaal niet aan de buren of vriendinnen, maar denken alleen aan familie.
Ik pas als buur echt niet een hele dag op het kind van mijn buur hoor. Moet er niet aan denken.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
26-01-2020 19:37
Ik pas als buur echt niet een hele dag op het kind van mijn buur hoor. Moet er niet aan denken.
Prima. Ik heb die buren wel. En het hoeft ook geen hele dag, een paar uur kan ook al fijn zijn.
Alle reacties Link kopieren
inderdaad allebei om de beurt verlof opnemen, wij keken altijd even wie zaken had die slecht verschoven konden worden.

Maar hadden de mazzel, dat we een oma op 40 minuten rijden hadden, in nood kon beeb daar vaak heen
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
26-01-2020 19:40
Prima. Ik heb die buren wel. En het hoeft ook geen hele dag, een paar uur kan ook al fijn zijn.
Maar ik denk dat als zij zo'n band met haar buren heeft, ze dat zelf wel weet en er dus niet aan herinnerd hoeft te worden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ooit in die situatie gezeten. Toen heb ik een advertentie gezet, waarin ik een inval-oppas zocht. Zo een geschikt iemand gevonden in mijn buurt. Natuurlijk eerst gewoon kennis gemaakt en laten oppassen. En toen de nood aan de man kwam, was zij prima in staat om ons kind liefdevol te verzorgen.
Maartje2016 schreef:
26-01-2020 19:33
Geen ooms/tantes/vriendinnen of een buurvrouw die voor noodgevallen beschikbaar is?
Geen ooms en tantes helaas. Vriendinnen werken zelf net als de buren. Er is geen back up in dit soort gevallen.
Alle reacties Link kopieren
In jouw geval zit er weinig anders op dan verlof opnemen, ik kan in elk geval niet heel veel andere opties bedenken. Als het even kan zou ik het een beetje eerlijk proberen te verdelen, maar ik neem aan dat jullie dat wel doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon verlof opnemen. Zorgverlof heb ik eigenlijk nooit aan gedacht en onze kinderen waren best vaak ziek en de laatste jaren hadden we eigenlijk geen oppasmogelijkheden binnen de familie. Wel hebben we sinds een tijd een lieve flexibele oppas die eens per week na school oppast en haar kunnen we nu bellen bij ziekte. Maar anders toch zelf vrij nemen of werkdagen schuiven (ik werk parttime dus dat kan soms) of thuiswerken (dat kan man wat makkelijker dan ik qua werk).
Alle reacties Link kopieren
Voor de eerste dag heb je vaak mogelijkheid tot calamiteitenverlof. De dagen erna kortdurende zorgverlof.
Alle reacties Link kopieren
In België komt er iemand oppassen via de mutualiteit dan als je wilt ("scoobidoo") , bestaat er zo niets in NL?
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
26-01-2020 20:02
In België komt er iemand oppassen via de mutualiteit dan als je wilt ("scoobidoo") , bestaat er zo niets in NL?
nee, wat een goed idee

wat kost dat? (zeer Hollandse vraag...)
Alle reacties Link kopieren
Ik (of man) kan hier meestal wel zonder veel gedoe zelf thuisblijven. Bij mijn vorige baan kon het in noodgevallen ook wel, maar werd er door baas toch vaak wel eerst geroepen dat mijn man dan maar (zorg)verlof op moest nemen.
Alle reacties Link kopieren
Wij kunnen allebei relatief makkelijk thuis werken in geval van nood.
Vroeger lag mijn oudste vaak in het ziekenhuis. Gelukkig had ik een werkgever die daarin meedacht en kon dan de helft vrij nemen en de andere helft “kreeg” ik.

Man kan bijna altijd thuis werken.

Ik kan eventueel ook een dag omruilen.
Hier ook geen back up.. maar in de praktijk valt het echt reuze mee hoor, hoe vaak een kind echt ziek is (bij mij vaak in de vakantie of wanneer wij / een van ons ook ziek is.. samen ziek in bed liggen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Als buschauffeur lukt dat thuiswerken niet echt, en ook een chirurg kan dat niet.
Gewoon verlof opnemen dus.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hier gelukkig wel wat netwerk, maar ik merk wat oppas betreft wel veel verschil tussen mijn oudste (bijna 4) en jongste (6 maanden). Mijn ouders zijn inmiddels overleden, mijn broers studeren niet meer, mijn schoonmoeder is eigenlijk te oud om op een baby te passen.

Ik, mijn broer en mijn schoonzus hebben allemaal een andere vrije dag dus daar kan ik in geval van nood wel op terugvallen (en zij op mij) waardoor eigenlijk alleen de dinsdag echt een probleem is. Indien nodig moet manlief dan thuis blijven. Op mijn werk kan dat alleen in geval van nood (als in ziekenhuisopnames ofzo), al kan ik in sommige diensten wel wat met de tijden schuiven.

Ik verwacht dat als de oudste straks naar school gaat dat ze misschien wel vaker ziek zal zijn maar tot nu toe mag ik niet klagen.

Je hebt ook oppascentrales die misschien wel zo iemand kunnen sturen, maar dat vind ik geen fijn idee (helemaal niet voor een ziek kind). Vriendinnen mogen hier altijd een ziek kind brengen, maar ik zal niet snel een vriendin bellen met die vraag...
Ik vind het zielig als kind ziek is om een oppas te regelen dus: of ik ben thuis of man. Na paar daagjes en alweer iets fitter dan wil ik familie leden vragen zoals oma. Maar eigen vader en moeder is het fijnst voor het kind dus zo heb ik dat altijd gedaan.

Ik moet de dagen er na extra hard werken/lange dagen maken om het in te halen, en hoop altijd maar dat ander kind niet ook ziek wordt. Het kan wel stress geven. Maar meestal valt dat wel mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven