ander kind pakt speelgoed af

22-11-2010 00:12 487 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening.

Vandaag waren we in het zwembad met ons zoontje van 2. We zaten in het kinderbadje waar meer kinderen aan het spelen waren. In het badje lagen allerlei speeltjes van het zwembad waar iedereen mee kon spelen.

Er was een kindje (ik schat ongeveer 2 jaar) dat van andere kindjes steeds de spullen afpakte. Als hij zag dat iemand een speeltje had, ging hij er op af en begon eraan te trekken tot hij het zelf had. Hij werd niet gecorrigeerd door zijn vader die er bij zat.

Ik had een schepje in mijn handen, mijn zoontje had me dat gegeven, maar ik deed er eigenlijk niks mee, ik had het gewoon nog in mijn handen. Het jongetje kwam naar mij toe en begon het schepje uit mijn handen te trekken.

Nu had ik een meningsverschil met mijn man over hoe ik daar op reageerde.

Ik zal nog vertellen wat ik deed, maar ik ben erg benieuwd hoe jullie zouden reageren.
quote:poldervrouw schreef op 22 november 2010 @ 12:53:

[...]

Nou waar wil je anders zitten met je dikke reet als je peutertje in het pierenbadje zit ? Ik liet mijn jonge kinderen niet alleen in het pierenbadje hoor .. Dus dan maar met mijn dikke reet in dat vieze pierenbad (of op de rand.. mij om het even)Ja, je zit daar, maar je maakt jezelf toch een beetje schaars, door op de rand te gaan zitten en die kinders lekker zelf te laten ontdekken en alleen af en toe bij te sturen? Je gaat toch niet speelgoedjes 'bewaken' en er zelfs met de kindjes om vechten? Hahahaha, ik moet er gewoon van lachen, als ik ernaast zou zitten zou waarschijnlijk eerst mijn kin tot mijn knieën zakken en daarna zou ik je vriendelijk vragen of je wel helemaal lekker bent of soms thuis niks te vertellen hebt.
Am Yisrael Chai!
Op zich wel mooi dat hier allemaal volwassenen op dezelfde wijze hun gelijk willen halen als een 2 jarige een schepje
quote:fashionvictim schreef op 22 november 2010 @ 12:58:

[...]

Het gaat om de manier waarop, Saar. Je kan best corrigeren, maar dat doe je NIET door met een kind van 2 als een malle aan een speelgoedje te laten trekken. Dat doe je bijvoorbeeld door de eerste keer dat je dat kind bij jouw kind iets ziet afpakken het af te leiden, of aan te sporen samen te spelen, of als het een heel vervelend agressief kind is je eigen kind bij te staan in het zélf de grens aangeven (toe maar, pak maar terug...) of door op een leuke, vrolijke manier een goedbedoeld standje te geven.

Je gaat niet als een soort havik eerst je op zitten vreten (nou, wat een kutkind zeg, ik snap niet dat die vader er niks van zegt, zie je wel, doet dat rotkind het alweer, nou, ik zal hem krijgen hoor, kom maar op, probeer het maar af te pakken.... neeeheee, lukt je niet he.... gna gna) en dan een soort krachtmeting aan. Bah, dan zet je toch alleen jezelf voor schut.Dus in den beginne zijn we het toch met elkaar eens
Ja, dat vind ik echt.
quote:Saaar schreef op 22 november 2010 @ 12:59:

[...]

Zwaktebod.Zwaktebod? Ik geloof dat ik de tussen de regeltjes door van vrouwen niet ken of zo?
quote:robdevries schreef op 22 november 2010 @ 13:01:

Op zich wel mooi dat hier allemaal volwassenen op dezelfde wijze hun gelijk willen halen als een 2 jarige een schepje Oh heb je hem weer. Heb je mijn vragen al beantwoord? Zo niet, ga dan even lekker ergens anders lopen stoken met je oh zo geestige opmerkingen.
quote:Scuba schreef op 22 november 2010 @ 12:58:

[...]

Jij blijft maar hameren op het trekken FV. Even goed lezen want daar gaat het allang al niet meer over. Tuurlijk ga je geen wedstrijdje doen, tuurlijk niet. Het gaat om het principe. Kinderen (ja, allemaal) moeten leren dat je niks zomaar kan afpakken en dus niet zomaar naar iedereen kan toelopen en spullen uit hun hand kan trekken. Dat zijn manieren. Dáár gaat het om. En nogmaals ik leef in deze cultuur dus als die peuter naar MIJ toekomt en aan MIJN hand gaat lopen trekken dan zeg ik er wat van ja. Zeker weten en ik zeg ook nog wat tegen die vader ja.

Ik vind het absurd dat er ouders zijn die dat niet doen. Iedereen moet toch zeker manieren leren? Anders krijgen we hier straks weer ellenlange discussies over bijv kinderen in een restaurant die de boel bij elkaar lopen te gillen en niet netjes braaf aan tafel blijven zitten zonder omstanders te storen. 2 jaar is een heel erg mooie leeftijd om dat te leren.Daar gaat het wél om. Er zijn tig manieren om te corrigeren, en Oermama koos voor een fysieke krachtmeting met een dreumes. Dan ben je gewoon sneu bezig, geen wonder dat haar man er een discussie over kreeg want zulk gedrag is om je dood te schamen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 22 november 2010 @ 12:26:

Ik vind je eigenlijk sowieso al een faalhaas als je in een pierenbadje met 2 schepjes in je hand zit als je niet met je eigen kind ermee aan het spelen bent of ze van huis hebt meegenomen.

Juf doortje

Duh, daar gaat het toch niet om. Had ook een andere situatie kunnen zijn. Het ging, naar mij idee dan, over het feit of ze een kind van 2 de dienst laat uitmaken en dat die vader niks deed.

Ja, jufdoortje, dat is wat ik bedoel. Zelfs los van de vader vind ik dat een kind van 2 niet alles hoeft te bepalen en tegen grenzen aan mag lopen.
quote:robdevries schreef op 22 november 2010 @ 13:02:

[...]

Zwaktebod? Ik geloof dat ik de tussen de regeltjes door van vrouwen niet ken of zo?

Ik denk dat je wel meer regeltjes niet kent.

Dit is toch geen manier van discussiëren die jij nu bezigt
Ja, dat vind ik echt.
quote:Scuba schreef op 22 november 2010 @ 13:03:

[...]

Oh heb je hem weer. Heb je mijn vragen al beantwoord? Zo niet, ga dan even lekker ergens anders lopen stoken met je oh zo geestige opmerkingen.Weet je wat ik vervelend vind Scuba? Dat jij mij behoorlijk onnodig aanvallend benaderd op verschillende topics, op iets wat ik in zijn algemeenheid zeg. Daarom antwoord ik niet op jouw vragen. Doe eerst eens normaal. Opvoeden heet dat. Niet jou geven waar jij niet netjes om vraagt, maar vervelend om vraagt.
quote:Saaar schreef op 22 november 2010 @ 13:02:

[...]

Dus in den beginne zijn we het toch met elkaar eens Ik heb nooit gezegd dat ik niet voor corrigeren ben, hoewel ik me wel afvraag hoe accuraat de situatieschets is als die door iemand die een wedstrijdje schepjetrekken met een tweejarige aangaat wordt gegeven. Dan lijk je me ernstig overspannen, machtswellustig of gewoon nogal ongezond gefocust op je eigen kind.
Am Yisrael Chai!
quote:Saaar schreef op 22 november 2010 @ 12:44:

[...]

Uiteraard het kind.

"Nee, dat schepje heb ik nu vast. Je mag het niet zomaar uit de handen trekken."

Het gaat hier niet om "touwtje/schepje trekken" met een 2 jarige.

Je mag niet zomaar iets afpakken wanneer iemand iets vast heeft.

Manieren heet zoiets. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Zodra je met je kind kunt communiceren kun je ze dingen leren. waarom dat dan niet?

Mijn kind zegt dankjewel en alsjeblieft sinds ze 2 jaar is.

Ik lees hier erg veel onderschatting van kleine kinderen.

En nee, ik ga geen kindjes of ouders zomaar aanspreken op hun "manieren", maar wel zodra een handeling tegen mij gericht is.

Zoals bijvoorbeeld een schepje afpakken.

Voor allen die denken dat TO of ik, of een ander die grenzen stelt bezig is met 'touwtje trekken', het bovenstaande zegt denk ik genoeg. Het gaat niet om touwtje trekken.

Op deze manier is het een peuter ooit gelukt om 9 uur lang tegen mijn stoel te schoppen en te trekken en te duwen in het vliegtuig, zonder dat de ouders er ook maar iets van zeiden. Want tsja, het is een kind he...

Ga toch heen.
quote:fashionvictim schreef op 22 november 2010 @ 13:03:

[...]

Daar gaat het wél om. Er zijn tig manieren om te corrigeren, en Oermama koos voor een fysieke krachtmeting met een dreumes. Dan ben je gewoon sneu bezig, geen wonder dat haar man er een discussie over kreeg want zulk gedrag is om je dood te schamen.Ze had het anders aan kunnen pakken, ze had haar mond open moeten doen tegen het kind.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Saaar schreef op 22 november 2010 @ 12:56:

[...]

Wat is er mis aan om een kind manieren te leren?

Of om bijv. te leren dat je netjes moet blijven zitten in een restaurant?

Ook conditionering.

Niks mis mee.Hoeft ook niet perse iets mis mee te zijn (al kies ik er zelf niet voor om het op die manier te doen). Maar ik zie zo vaak dat mensen ook denken dat een kind het allemaal begrijpt, en vervolgens boos worden wanneer het "kunstje" eens niet lukt of uitgevoerd wordt want "hij snapt het dondersgoed". Dáár vind ik wel wat mis mee, want zo'n kind kan nog helemaal niet overzien wat dat kunstje inhoudt. En dat moet je dus ook niet van hem verwachten vind ik.
quote:Oermama schreef op 22 november 2010 @ 13:04:

Ik vind je eigenlijk sowieso al een faalhaas als je in een pierenbadje met 2 schepjes in je hand zit als je niet met je eigen kind ermee aan het spelen bent of ze van huis hebt meegenomen.

Juf doortje

Duh, daar gaat het toch niet om. Had ook een andere situatie kunnen zijn. Het ging, naar mij idee dan, over het feit of ze een kind van 2 de dienst laat uitmaken en dat die vader niks deed.

Ja, jufdoortje, dat is wat ik bedoel. Zelfs los van de vader vind ik dat een kind van 2 niet alles hoeft te bepalen en tegen grenzen aan mag lopen.Bewaar dat lekker voor je eigen kinderen, zeg. Ben je soms overspannen ofzo?
Am Yisrael Chai!
[quote]Oermama schreef op 22 november 2010 @ 13:04:

Juf doortje

Ja, jufdoortje, dat is wat ik bedoel. Zelfs los van de vader vind ik dat een kind van 2 niet alles hoeft te bepalen en tegen grenzen aan mag lopen.[/quote]

Jouw grenzen dan wel te verstaan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Saaar schreef op 22 november 2010 @ 13:05:

[...]

Ik denk dat je wel meer regeltjes niet kent.

Dit is toch geen manier van discussiëren die jij nu bezigt Ik ga eens terug lezen en ik ben mans genoeg om ergens op terug te komen. Niet om Scuba, maar omdat ik jou wel wat hoger heb staan qua inhoudelijke reacties.
Dus als de vader dit bij jouw kind had gedaan dan was het ok geweest?

Iemand mag mijn kind heus wel op zijn gedrag aanspreken, op een normale manier, als het duidelijk is dat ik het niet gezien heb.

Maar om aan een schepje te gaan touw trekken met een twee jarige, dus eigenlijk tot he niveau pierenbadje terugdalen, dit kan je toch ook anders oplossen, of niet soms.
quote:fashionvictim schreef op 22 november 2010 @ 13:03:

[...]

Daar gaat het wél om. Er zijn tig manieren om te corrigeren, en Oermama koos voor een fysieke krachtmeting met een dreumes. Dan ben je gewoon sneu bezig, geen wonder dat haar man er een discussie over kreeg want zulk gedrag is om je dood te schamen.

Ik denk dat je het allemaal een beetje overdrijft. Krachtmeting heb ik nergens gelezen. Dat ze niet meteen het schepje los liet toen die peuter er aan stond te sjorren snap ik dan ook wel weer. Maar om dat nu meteen een krachtmeting van duwen en trekken enz enz te gaan noemen gaat een beetje ver.

En we zijn het er dus blijkbaar wel over eens dat er gecorrigeerd moet worden alleen discussieren we nu over de manier waarop? Of niet? Ik bedoel: Bij mij staat echt buiten kijf dat er wel gecorrigeerd mag en kan worden in zon situatie.

En ik heb wel vaker fysieke krachtmetingen met mijn peuter hoor. Niet om een schepje maar bijv om een luier Zijn verdomd sterk die peuters van tegenwoordig.
quote:Saaar schreef op 22 november 2010 @ 12:44:

[...]

Uiteraard het kind.

"Nee, dat schepje heb ik nu vast. Je mag het niet zomaar uit de handen trekken."

Het gaat hier niet om "touwtje/schepje trekken" met een 2 jarige.

Je mag niet zomaar iets afpakken wanneer iemand iets vast heeft.

Manieren heet zoiets. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Zodra je met je kind kunt communiceren kun je ze dingen leren. waarom dat dan niet?

Mijn kind zegt dankjewel en alsjeblieft sinds ze 2 jaar is.

Ik lees hier erg veel onderschatting van kleine kinderen.

En nee, ik ga geen kindjes of ouders zomaar aanspreken op hun "manieren", maar wel zodra een handeling tegen mij gericht is.

Zoals bijvoorbeeld een schepje afpakken.Dat is nu precies wat ik bedoel. Het gaat niet om het schepje, maar om het constante gedrag van afpakken waarna het bemachtigde item niet meer interessant is. Hij pakte trouwens ook speelgoed af van mensen die het zelf hadden meegenomen en die gingen het weer terughalen, zag ik later.
quote:Saaar schreef op 22 november 2010 @ 13:06:

[...]

Ze had het anders aan kunnen pakken, ze had haar mond open moeten doen tegen het kind.Ja, inderdaad. Wat is er mis met gewoon vriendelijk zoals je dat tegen je eigen kind ook zou doen te zeggen "eerst vragen" of "wat zeg je dan?" of "nee, is niet van jou, pak deze maar" of weet ik het?
Am Yisrael Chai!
waarmee ik dus niet wil zeggen dat je er als volwassene niets aan moet doen wanneer je kind anderen lastig valt. Besef alleen dat een tweejarige daar voorlopig nog begeleiding bij nodig heeft.
[quote]Oermama schreef op 22 november 2010 @ 13:08:

[...]

Dat is nu precies wat ik bedoel. Het gaat niet om het schepje, maar om het constante gedrag van afpakken waarna het bemachtigde item niet meer interessant is. Hij pakte trouwens ook speelgoed af van mensen die het zelf hadden meegenomen en die gingen het weer terughalen, zag ik later.[/quote]

Ja duhuh.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:JohnnyCake schreef op 22 november 2010 @ 13:05:

[...]

Voor allen die denken dat TO of ik, of een ander die grenzen stelt bezig is met 'touwtje trekken', het bovenstaande zegt denk ik genoeg. Het gaat niet om touwtje trekken.

Op deze manier is het een peuter ooit gelukt om 9 uur lang tegen mijn stoel te schoppen en te trekken en te duwen in het vliegtuig, zonder dat de ouders er ook maar iets van zeiden. Want tsja, het is een kind he...

Ga toch heen.Dat vind ik een andere situatie Johnny en dat is inderdaad niet acceptabel. Dit kind zat TO niet dwars, hij wilde een schepje en of het nou netjes was of niet, een kwestie van pick your battles. Dit is eentje wat echt niet kan. En dan nog kan je beter de ouders er op aanspreken dan een kind, wat maar beperkt begrijpt.
Phh sorry maar waar ben je nou helemaal mee bezig, om een 2 jarig zo te observeren en te gadeslaan, dan ben je wel erg ver heen hoor.

Niet iedereen heeft dezelfde grenzen, normen en waarde, leer dat eens accepteren.
quote:Lilla schreef op 22 november 2010 @ 13:06:

[...]

Hoeft ook niet perse iets mis mee te zijn (al kies ik er zelf niet voor om het op die manier te doen). Maar ik zie zo vaak dat mensen ook denken dat een kind het allemaal begrijpt, en vervolgens boos worden wanneer het "kunstje" eens niet lukt of uitgevoerd wordt want "hij snapt het dondersgoed". Dáár vind ik wel wat mis mee, want zo'n kind kan nog helemaal niet overzien wat dat kunstje inhoudt. En dat moet je dus ook niet van hem verwachten vind ik.

Boos worden? Ik ken echt niemand die boos wordt omdat zijn/haar peuter vergeet dankjewel te zeggen.

Dan zeg ik het in hun plaats.

Goede voorbeeld heet dat.
Ja, dat vind ik echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven