ander kind pakt speelgoed af

22-11-2010 00:12 487 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening.

Vandaag waren we in het zwembad met ons zoontje van 2. We zaten in het kinderbadje waar meer kinderen aan het spelen waren. In het badje lagen allerlei speeltjes van het zwembad waar iedereen mee kon spelen.

Er was een kindje (ik schat ongeveer 2 jaar) dat van andere kindjes steeds de spullen afpakte. Als hij zag dat iemand een speeltje had, ging hij er op af en begon eraan te trekken tot hij het zelf had. Hij werd niet gecorrigeerd door zijn vader die er bij zat.

Ik had een schepje in mijn handen, mijn zoontje had me dat gegeven, maar ik deed er eigenlijk niks mee, ik had het gewoon nog in mijn handen. Het jongetje kwam naar mij toe en begon het schepje uit mijn handen te trekken.

Nu had ik een meningsverschil met mijn man over hoe ik daar op reageerde.

Ik zal nog vertellen wat ik deed, maar ik ben erg benieuwd hoe jullie zouden reageren.
Als een kind iets va mij wil afpakken, schepje of mobiele telefoon of wat dan ook dan ga ik niet wachten tot de vader of moeder corrigeert. Ik doe dat zelf. Gewoon door te zeggen dat hij daar niet aan mag komen want het is van mij. Klaar. Er zijn zoveel oververmoeide ouders die hun kinderen nauwelijks corrigeren, daar ga ik niet op wachten.
quote:anky schreef op 22 november 2010 @ 11:37:

BGB, ik heb totaal geen moeite met ouders die hun kinderen weerbaar maken. Snap ook niet zo dat mensen hier problemen mee kunnen hebben.

Zoals al eerder gezegd: kinderen moeten de regels kennen.Maar ze moeten ook leren deze regels in de praktijk toe te passen. En dat gaat deels met hulp van ouder(s) en ook deels door spelen zonder dat er bij elke scheet door een actieve ouder wordt ingegrepen.Op zich zelf eens, maar in dit geval zou ik toch tegen mijn eigen kind gezegd hebben dat ie het afgepakte speelgoed zelf maar moest terugpakken.
[quote]lemoos schreef op 22 november 2010 @ 11:29:

Nou die vader ziet misschien alleen zijn zoontje lekker spelen, geen huilende kinderen die achter hun emmertje aangaan. Geen probleem.

Totdat er een volwassen vrouw gaat 'touwtrekken' met je 2 jarige om een stel schepjes...[/quote]

Dit dus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Veel ouders corrigeren op zaken die geen correctie behoeven en corrigeren niet op zaken die wel correctie behoeven. Daar beginnen de problemen met kinderen. Micromanagen in plaats van de grote lijnen zien.
Dus jij en je man zijn gezellig in het zwembad met jullie kind en krijgen een meningsverschil over een ander kindje van 2(!!!!)wat een schepje afpakt?? OMG.........

Hoe ik gereageerd zou hebben? Geen idee, ik zou het hele voorval niet eens hebben meegekregen omdat ik namelijk gezellig met man en eigen kind aan het spelen zou zijn of patatjes aan het eten of lol maken.

In ieder geval niet, NOOIT een discussie hebben over zoiets. Waar maak je je druk om zeg....en je man ook overigens.

Maar goed, ik ben dan ook geen oermoeder.
Ow, en als mijn eigen kind speelgoed zou afpakken zou ik wel even vanachter mijn glas wijn naar haar roepen dat dat niet mag ja.
quote:robdevries schreef op 22 november 2010 @ 11:49:

Veel ouders corrigeren op zaken die geen correctie behoeven en corrigeren niet op zaken die wel correctie behoeven. Daar beginnen de problemen met kinderen. Micromanagen in plaats van de grote lijnen zien.

En jij bent de expert ofzo? Wie mag jij dan wel zijn om dit te verkondigen?

Ik zou er ook zeker wat van gezegd hebben tegen het kind. Heeft niks met opvoeden te maken heeft met normen en waarden te maken van een cultuur waarin je leeft. Afpakken door ergens aan te trekken doe je niet. Ook niet als je 2 bent. Ook als je niet kunt praten kun je dat op een andere manier duidelijk maken hoor. Die van mij van 16 mnd kan dat heel goed zonder woorden.

En dat dan een vader nog een beetje kinderachtig gaat lopen doen door zon opmerking te maken? Als je je eigen kind hierin niet corrigeert moet je dat zelf weten. Maar kijk dan niet raar op als een ander dat wel doet.
quote:Scuba schreef op 22 november 2010 @ 12:03:

[...]

En jij bent de expert ofzo? Wie mag jij dan wel zijn om dit te verkondigen?

Ik zou er ook zeker wat van gezegd hebben tegen het kind. Heeft niks met opvoeden te maken heeft met normen en waarden te maken van een cultuur waarin je leeft. Afpakken door ergens aan te trekken doe je niet. Ook niet als je 2 bent. Ook als je niet kunt praten kun je dat op een andere manier duidelijk maken hoor. Die van mij van 16 mnd kan dat heel goed zonder woorden.

En dat dan een vader nog een beetje kinderachtig gaat lopen doen door zon opmerking te maken? Als je je eigen kind hierin niet corrigeert moet je dat zelf weten. Maar kijk dan niet raar op als een ander dat wel doet.Ga je kind eens zo aanspreken en doe niet zo opgefokt. Foei!
Misschien houdt robdevries gewoon van stoken. Hij interpreteert het gedrag van anderen in ieder geval wel als stookgedrag.

Maar al die meningen blijven toch interessant en inzichtgevend, tenminste als je er voor open staat.
Iedereen zegt wel: het kind is amper 2!

Maar een kind van 2 weet echt wel wat hij doet hoor.

Op het KDV (groep van 0 tot 2 jaar!) vaak meegemaakt dat ze tijdens het broodje eten hun korstjes niet op wilden eten, en nét deden of ze sliepen, zodat ze uit hun stoeltje werden getild en naar bed werden gebracht.

En dan ook nog stiekem een oog open doen en kijken of de leidster wel ziet dat je slaapt.

Jaja. Kinderen zijn slimmer dan je denkt, ook kinderen van 2 jaar.

Ik had denk ik net zo gehandeld als TO.

Als hij het nou alleen een enkele keer bij mij deed, had ik het gewoon gegeven. Meer om het principe dat het kind de hele tijd al dingen afpakte, had ik zeker op het moment dat hij 'mijn schepje' probeerde af te pakken, hem uitgelegd dat je niet zomaar speelgoed kunt afpakken, en dat je het best eerst even kunt vragen.
quote:Oermama schreef op 22 november 2010 @ 12:10:

Misschien houdt robdevries gewoon van stoken. Hij interpreteert het gedrag van anderen in ieder geval wel als stookgedrag.

Maar al die meningen blijven toch interessant en inzichtgevend, tenminste als je er voor open staat.

Misschien wil jij alleen negatieve dingen zien. In het zwembad en op het forum.

Maar goed, ik heb het tegen een vrouw die het gevecht aangaat met een 2 jarige om een schepje. Succes ermee!
Ik zou toch echt vriendelijk lachend dat schepje vasthouden.

Kom op, ik laat me door een 2-jarige toch niets uit de handen trekken?

Ik had als ik de ouder van dat kind was ook ingegrepen: nee, niet afpakken.Vraag maar aan die mevrouw of je het mag hebben. (normale, vriendelijke toon!)

Jezus....dáár begint opvoeden mee!

Wat een lapzwansen heb je toch tegenwoordig...pfff!
Ik vind je eigenlijk sowieso al een faalhaas als je in een pierenbadje met 2 schepjes in je hand zit als je niet met je eigen kind ermee aan het spelen bent of ze van huis hebt meegenomen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 22 november 2010 @ 12:26:

Ik vind je eigenlijk sowieso al een faalhaas als je in een pierenbadje met 2 schepjes in je hand zit als je niet met je eigen kind ermee aan het spelen bent of ze van huis hebt meegenomen.Duh, daar gaat het toch niet om. Had ook een andere situatie kunnen zijn. Het ging, naar mij idee dan, over het feit of ze een kind van 2 de dienst laat uitmaken en dat die vader niks deed.
Er wordt bij mij niets uit mijn handen getrokken. Je laat een 2-jarige toch niets uit jouw handen trekken en zeker niet op een ik-wil-het-persé-hebben-manier. Schepje(s) had ze net! van haar zoontje gekregen.

Het was ook niet de eerste maar al de tweede keer. En ze had het al de gehele tijd aan moeten kijken bij anderen.

Dat heet geen touwtjetrekken maar grenzen stellen. Net zoals de vader had moeten doen.

Ook al is een kind nog maar 2 en zal het niet altijd even goed weten wat je wel of niet doet, het moet wel duidelijk gemaakt worden en daar begin je gewoon vroeg.

Verder kreeg het kind zowel de eerste als de tweede keer het schepje. Alhoewel de vader er wel heel gepikeerd tussendoor kwam. Waarschijnlijk ook gewend om altijd zijn zin te krijgen. Waarschijnlijk wist hij heus wel dat hij eerder had moeten ingrijpen en zie je wel vaker een aanvallende verdediging als men wel weet dat ze zelf ook iets hadden moeten doen.
quote:jufdoortje schreef op 22 november 2010 @ 12:35:

[...]

Duh, daar gaat het toch niet om. Had ook een andere situatie kunnen zijn. Het ging, naar mij idee dan, over het feit of ze een kind van 2 de dienst laat uitmaken en dat die vader niks deed.

Nou ja, daar gaat het wel om, natuurlijk. Als je als volwassene gewoon dat speelgoed laat liggen voor degenen voor wie het bedoeld is, hoeft dat kindje het ook niet uit je handen te trekken, natuurlijk.

Ik ben echt flabbergasted dat zoveel volwassen vrouwen het doodnormaal vinden om met een kind van 2!!! te gaan 'vechten' om een speelgoedje.
Am Yisrael Chai!
Het gaat dus serieus al 7 pagina's over het pierebadje en een schepje, met alle meningen van dien

Gooi een psycholoog en een orthopedagoog op de zaak en laat deze het beoordelen

Waar een mens zich druk om kan maken.

Verder eens met Dhr. de Vries.
quote:Maleficent schreef op 22 november 2010 @ 11:19:

[...]

Maar corrigeer je dan het kind van een ander, of zou je daar de ouder op aanspreken?

Uiteraard het kind.

"Nee, dat schepje heb ik nu vast. Je mag het niet zomaar uit de handen trekken."

Het gaat hier niet om "touwtje/schepje trekken" met een 2 jarige.

Je mag niet zomaar iets afpakken wanneer iemand iets vast heeft.

Manieren heet zoiets. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Zodra je met je kind kunt communiceren kun je ze dingen leren. waarom dat dan niet?

Mijn kind zegt dankjewel en alsjeblieft sinds ze 2 jaar is.

Ik lees hier erg veel onderschatting van kleine kinderen.

En nee, ik ga geen kindjes of ouders zomaar aanspreken op hun "manieren", maar wel zodra een handeling tegen mij gericht is.

Zoals bijvoorbeeld een schepje afpakken.
Ja, dat vind ik echt.
quote:zusenzoo schreef op 22 november 2010 @ 12:41:

Het gaat dus serieus al 7 pagina's over het pierebadje en een schepje, met alle meningen van dien

Gooi een psycholoog en een orthopedagoog op de zaak en laat deze het beoordelen

Waar een mens zich druk om kan maken.

Verder eens met Dhr. de Vries.Ho ho, in totaal 3 schepjes!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:zonneschijn10 schreef op 22 november 2010 @ 12:14:

Iedereen zegt wel: het kind is amper 2!

Maar een kind van 2 weet echt wel wat hij doet hoor.

Jaja. Kinderen zijn slimmer dan je denkt, ook kinderen van 2 jaar.

.

Tuurlijk wéét een kind van twee misschien best dat 'ie geen dingen mag afpakken, maar dat wil nog niet zeggen dat hij er ook naar kan handelen en/of kan inzien wat de gevolgen (voor zichzelf, maar minder nog voor anderen) zijn als hij het toch doet. Het feit dat een kind iets wéét betekent nog niet dat je van hem mag verwachten dat 'ie er ook altijd naar handelt. (Ons hele land staat vol flitspalen, terwijl we toch echt allemaal wel weten dat we ons aan de maximum snelheid moeten houden. Impulscontrole is niet altijd even makkelijk, voor volwassenen niet, en zéker voor kinderen niet).

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat kinderen dit niet moeten leren, maar komop, give 'em a break, ze hebben nog eventjes hoor.
quote:fashionvictim schreef op 22 november 2010 @ 12:40:

[...]

Nou ja, daar gaat het wel om, natuurlijk. Als je als volwassene gewoon dat speelgoed laat liggen voor degenen voor wie het bedoeld is, hoeft dat kindje het ook niet uit je handen te trekken, natuurlijk.

Ik ben echt flabbergasted dat zoveel volwassen vrouwen het doodnormaal vinden om met een kind van 2!!! te gaan 'vechten' om een speelgoedje.

En hier ben ik het ook mee een.

Geen algemeen speelgoed gaan hoggen, kwestie van opgestaan, plaats vergaan.
Ja, dat vind ik echt.
Lilla, je weet toch dat het alleen ouders is toegestaan bewust regels te overtreden? Een kind moet zich perfect gedragen. Zeker die listige kindertjes van 2.
Hoezo gaat het alleen over een schepje en een pierebadje? Beetje kortzichtig om het zo te bekijken zeg. Heeft niks met ofgefoktheid te maken, maar met normen en waarden. En ja dat begint bij opvoeden en dat begint al ruim voordat ze twee zijn. En dat je normen en waarden wilt bij brengen aan een kind vind ik alleen maar goed en zeker een goed onderwerp om over te duscussieren.

Beter dan de zoveelste relatie die weer op springen staat of dat je vriend weer eens verliefd is op een ander of een geluidssysteem voor een grotere kamer.

Verder totaal oneens met RdV. Je doet alsof je expert bent en als iemand daar dan wat van zegt, of iets over vraagt, reageer je alsof die ander raar of opgefokt doet. Ik weet dat hier op het forum de aanval de beste verdediging is maar je moet de dingen nu omdraaien. Dus nogmaals wie ben jij om dit soort dingen als een expert te verkondigen? Je hebt je vooroordelen wel erg snel klaar.
ik vind niet dat je je hoeft te bemoeien met de opvoeding van een ander maar ik corrigeer wel dat bewuste kind als hij of zij bij mijn kind loopt te klieren (en dan praat ik over jonge kinderen)

Dat die moeder of vader dat dan niet zelf doet zal mij worst wezen. Ik vind het niet normaal dat kinderen elkaars spullen lopen af te pakken, of dat grotere kinderen kleinere kinderen pesten en dat de ouders gewoon lekker iets anders zitten te doen dan opletten. Ik spreek dan echt wel het kind aan.

En een 2-jarige wat dingen afpakt is een fase maar daar moet je als ouder wel wat mee.. en er zijn legio ouders die dan op de rand van dat zwembad zitten en zeggen "goh nou kijk hem eens.. hij weet wel wat ie wil" en als jouw kind dan iets terugpakt is jouw kind opeens een k.t kind..

En idd .. als jij een tas voor spullen meeneemt naar strand of zwembad en een ander gaat daarmee vandoor ZONDER te vragen dan ben ik daar niet van gecharmeerd en ga ik het ook zo terughalen..
Vraag aan jullie.

Wanneer mag je er dan wat van zeggen als een kind speelgoed probeert af te pakken?

2,5?

3?

4?

Wanneer is het niet meer "ach, het is nog maar zo'n klein kindje", wanneer is het "wat een vervelend, brutaal kutkind"?
Ja, dat vind ik echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven