Andermans kinderen corrigeren?

02-01-2019 20:54 60 berichten
Hallo,

Even benieuwd. Corrigeren jullie andermans kinderen wel eens wanneer eigen ouders niet ingrijpen? Gisteren zat een ander kindje herhaaldelijk aan mijn dochters jas te trekken. Echt op een vervelende manier. Mijn dochter vond dit overduidelijk niet leuk en probeerde kindje weg te duwen. Zei die moeder i.p.v. te corrigeren, ja dat is een jas. Jij hebt ook een jas. Dat is een jas he? Mijn dochter zei nee. En wou dat het kindje op hield. Toen heb ik tegen dat andere kindje gezegd dat ze los moest laten en van de jas af moest blijven. Krijg ik toch een dodelijke blik van die andere moeder? Heel apart. Zei ze ook nog, het is een kind. Snap ik, maar ook een kind kan iets doen dat niet leuk is toch? Corrigeren jullie andermans kinderen wel eens in zo’n of een andere situatie?
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
02-01-2019 21:23
Als jij zelf kinderen hebt, ga ik er nu al volledig van uit dat die keislecht opgevoed zijn :lol:
(Ach, dat vind je zelf gelukkig niet)
Wat een aanname zeg. Als ik vanuit jouw annnames redeneer heb jij kinderen zonder ruggengraat opgevoed want hey mommy to the rescue!!!!

Persoonlijk vind ik tegen een kind zeggen “niet aan deze jas trekken” niet eens echt corrigerend. In het voorbeeld van TO klinkt het alsof het kind 1,5 jaar oud is, echt overdreven om daar een punt van te maken.
Orphelia schreef:
02-01-2019 21:39
Ze doen het in dit voorbeeld toch ook bij “mijn” jas? De vraag gaat hier er over of er in voorbeeld als deze andermans kinderen aangesproken dienen te worden. Ik vind dit voorbeeld niet groot of ernstig genoeg om daar andermans kind op aan te spreken.

Ik zou mijn EIGEN kind wel leren dat wanneer een ander nee zegt hij dan dient te stoppen.
In het voorbeeld doet andermans kind het bij jouw jas terwijl de moeder het kind niet zelf corrigeert en het zelfs soort van aanmoedigt. Ze moet haar kind leren dat niet iedereen er van gediend is aangeraakt te worden en dat je van andermans spullen sowieso afblijft.
Alle reacties Link kopieren
Orphelia schreef:
02-01-2019 21:39
Ik zou mijn EIGEN kind wel leren dat wanneer een ander nee zegt hij dan dient te stoppen.
Dat leer ik de mijne ook.
En hoe leer je ze hoe te handelen als je nee zegt en het andere kind gaat toch door? Zoals hier het geval is?
Ik schiet - welk kind of persoon dan ook - te hulp als de ander doorgaat nadat het kind of persoon nee heeft gezegd.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Je kunt beter je eigen kind leren om te zeggen dat het andere kind moet stoppen. Heb je veel meer aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er of iets van gezegd of mijn kind opgepakt en ergens anders neergezet. Ligt aan de leeftijden van de kinderen.
Ah, de meerderheid had er dus ook iets van gezegd. Ik greep in omdat mijn kind nee zei en ook wegduwde en nog niet veel meer kan dan dat omdat ze nog vrij jong is. Andere kind was ook wat ouder dan haar.

Ik was echt verbaasd over de andere moeder. Ze greep niet alleen niet in, maar probeerde ook niet af te remmen. Ging zelfs nog benoemen. Ja, dat is een jas. Ze was alleen bezig met dat haar dochter geïnteresseerd was in de jas i.p.v. dat haar dochter iets deed wat een ander kind niet wou. Door haar reactie, ze was echt verontwaardigd dat ik er wat van zei ging ik twijfelen aan mezelf of ik wel had moeten ingrijpen. Maar de meerderheid vind dus van wel.
Orphelia schreef:
02-01-2019 21:17
Nee niet snel en in dit voorbeeld al helemaal niet.
Want;
Zelf laten oplossen i.p.v. leren dat mama het wel doet
Moeder kan beter intentie van eigen kind inschatten dan jij.
En wat een gemiep over aan jas trekken, er wordt geen pijn gedaan, er gebeurd niets gevaarlijks
Gemiep? Het meisje deed iets wat een ander kind niet wou. En waarbij het andere kind duidelijk aangaf dat ze het niet wou. Ik laat mijn kind dingen zeker zelf oplossen, maar als dat niet het gewenste effect heeft help ik wel.
Ook al is een intentie niet verkeerd als een kind over de grenzen van een ander kind gaat is het nog steeds niet oké. Of vind jij van wel? Als andere moeder haar kind had afgeremd had ik niet ingegrepen.
Mijn kinderen vinden dit soort dingen grappig. Zo erg is het toch niet als een kindje aan je jas trekt?
Mijn oudste is een soort dreumes magneet, die heeft dit soort interacties zo vaak en interpreteert het als spelen.
En dan thuis 'hahaha wat een grappig kindje, die trok steeds aan mijn jas'.
Als ze het niet meer leuk vinden zeg ik er wat van, maar dan als geintje.
Als een kind echt iets doet wat niet leuk is zeg ik er uiteindelijk wat van. Liever laat ik het de kinderen zelf oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, corrigeer regelmatig andere kinderen. Leeftijd maakt me niet uit. Ik kan het zelden laten, vooral als kinderen overduidelijk regels overtreden of iets gevaarlijks doen. Als de ouders niet corrigeren, doe ik het wel, maar wel op een vriendelijke manier en met een reden erbij.
Vanmiddag nog gevraagd aan een 15 jarige buurjongen te stoppen met een dorre struik in de fik te steken. Daarna een compliment over zijn kapsel gemaakt en vriendelijk uit elkaar gegaan.
Ik hoop ook altijd dat anderen mijn kinderen (vriendelijk) corrigeren, als ik er niet bij ben of het niet zie, als ze iets doen wat niet door de beugel kan.
Met onze vriendengroep hebben we zelfs de afspraak gemaakt, dat we elkaars kinderen mogen corrigeren op een aardige manier, omdat bij anderen de grens soms iets eerder bereikt is met iets, dan bij je zelf. Dan mag die persoon er dus iets van zeggen. Meestal is dat niet meer nodig, trouwens. Ik weet inmiddels dat X. niet van bv. rennen in huis houdt en corrigeer dan zelf, als mijn kinderen het vergeten zijn.
Viva2018 schreef:
02-01-2019 22:23
Ah, de meerderheid had er dus ook iets van gezegd. Ik greep in omdat mijn kind nee zei en ook wegduwde en nog niet veel meer kan dan dat omdat ze nog vrij jong is. Andere kind was ook wat ouder dan haar.

Ik was echt verbaasd over de andere moeder. Ze greep niet alleen niet in, maar probeerde ook niet af te remmen. Ging zelfs nog benoemen. Ja, dat is een jas. Ze was alleen bezig met dat haar dochter geïnteresseerd was in de jas i.p.v. dat haar dochter iets deed wat een ander kind niet wou. Door haar reactie, ze was echt verontwaardigd dat ik er wat van zei ging ik twijfelen aan mezelf of ik wel had moeten ingrijpen. Maar de meerderheid vind dus van wel.
Misschien is het de manier waarop je het zei? Dat felle zou ik ook niet trekken als de andere ouder zijnde. Ik ga er tenminste vanuit dat het jonge kinderen zijn die dus niet lopen te pesten. Daar pas je je toon en woorden op aan.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, ik roep dan Optiefen Snol!
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
02-01-2019 21:54
Je kunt beter je eigen kind leren om te zeggen dat het andere kind moet stoppen. Heb je veel meer aan.
Dat hoeft hier niet. Mijn kind kan dat als geen ander.
Uvita schreef:
02-01-2019 22:52
Misschien is het de manier waarop je het zei? Dat felle zou ik ook niet trekken als de andere ouder zijnde. Ik ga er tenminste vanuit dat het jonge kinderen zijn die dus niet lopen te pesten. Daar pas je je toon en woorden op aan.
Ik niet, ik blaf iedereen die ongewenst aan mij of aan mijn spullen zit op dezelfde manier af, of ze nu 1 of 2 meter lang zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
02-01-2019 21:04
Ik ook.
Ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer enkel wanneer mijn eigen kind hier erg last van heeft en het zelf (nog) niet kan reageren.
Ja, ik zou ingrijpen wanneer ik merk dat mijn kind meermaals zelf een poging ondernomen heeft om zijn wens duidelijk te maken.
Het gaat er dan niets eens zo zeer om wat het andere kind doet.....over iemands grens heengaan, herhaaldelijk, is niet ok.
Het ene kind moet leren te luisteren naar iemands grens, het andere kind moet leren dat zijn grens gehoord mag worden. Dat samenspel is leren en ontwikkelen....en volwassenen kunnen kinderen daarbij prima helpen. Daar hebben ze in hun latere leven heel veel aan.

Overigens maakt de toon de muziek. Ik ga er van uit dat TO geen halsbrekende toeren uithalen moest en geen scheldwoorden heeft gebruikt. Prima gehandeld dus TO lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Ja in dit geval wel.
Zeker als het mijn kinderen/huis/spullen betreft en desbetreffende ouder naar mijn mening te weinig ingrijpt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, daar zou ik wat van zeggen. Laatst nog twee jongens in het zwembad gecorrigeerd die elkaar aan het slaan waren met de zwemnoodles van mijn kinderen. Gezegd dat ze er best mee mogen spelen, maar dat elkaar slaan geen spel is. Toen kreeg ik ze terug, met een sorry mevrouw. Vader keek er naar en zei niets.
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
02-01-2019 22:52
Misschien is het de manier waarop je het zei? Dat felle zou ik ook niet trekken als de andere ouder zijnde. Ik ga er tenminste vanuit dat het jonge kinderen zijn die dus niet lopen te pesten. Daar pas je je toon en woorden op aan.

Dat felle, wat jij niet trekt, heeft er mee te maken dat moeder zelf niet ingrijpt.
Ik zou ook fel reageren, dat heeft echter weinig met dat kind te maken.
Ik wil niet dat iemand aan mijn jas zit, kind of geen kind.
Naniene schreef:
02-01-2019 21:10
Waarom? Ongewenst gedrag is ongewenst gedrag maakt niet uit hoe oud ze zijn. Moeten ze toch leren? Ik zeg er wel wat van als de ouder niet corrigeert maar vind dat wel erg vervelend.
Maar een kind van anderhalf begrijpt dat nog lang niet zo goed als eentje van vier. Dus dat maakt zeker uit.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
02-01-2019 21:01
Wees blij dat het bij zeggen gebleven is.

Ik had dat kind - dat andere kind - gewoon opgepakt en 3 meter verder neergezet.
Kan ie daar een ander kind gaan treiteren.

Dan maar een moeder die in een Franse colère schiet.
Jij hoort niet zomaar aan andermans kinderen te komen
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
03-01-2019 17:18
Jij hoort niet zomaar aan andermans kinderen te komen
andermans kind hoort ook niet aan jou(w spullen) te komen
redbulletje schreef:
03-01-2019 17:48
andermans kind hoort ook niet aan jou(w spullen) te komen
Maar mensen gaan wel boven spullen. Qua wettelijke hierarchie enzo.
Ik zou er overigens wel wat van zeggen. Op het niveau van kind in kwestie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven