Angst voor haartjes knippen

28-10-2008 19:54 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn zoontje van bijna 2 jaar (over 6 dagen ) is ineens doodsbang voor haren knippen. Hij gaat al vanaf 4 maanden oud naar de kapper en dat was nooit een probleem. Hij bleef keurig stil zitten, toen hij wat ouder werd las hij een boekje of keek hij mee in de spiegel, maar ineens is het over.

Ik heb nu 2 pogingen gedaan en die zijn allebei mislukt omdat hij helemaal hysterisch wordt en de hele zaak op zijn kop zet.

Mijn schoonmoeder kan ook (basic) knippen, maar ook zij krijgt het niet voor elkaar. Hij is bang voor de tondeuse (waar ik me ook wel iets bij kan voorstellen), maar ook voor de schaar.

Naar mijn weten is er niks gebeurd, het is ineens omgeslagen.

Nu heb ik wel het idee dat dit de leeftijd is van de angsten, maar zijn haar hangt bijna op zijn schouders, hij zal toch een keer geknipt moeten worden...

Is er hier iemand die dit herkend en misschien een goede tip heeft? Alvast bedankt!
nope, geen tip. Ik houd zoon in de houdgreep en de kapster gaat er snel met de tondeuse over. Ik lees dus lekker mee.
mijn tip?? De thuiskapper! Geen gestress in de kapsalon en vragen of ze het zo snel mogelijk wil doen!! Mijn zoontje vind het ook een drama en niets helpt.
Zelfs dat krijg ik niet voor elkaar Krokusje.

Als hij zo over zijn toeren is, is hij zó sterk, echt niet te houden
Bij ons werkte het boekje van Woezel en Pip waarin Woezel ook naar de kapper moet, wie weet zowiezo een leuk boek voor sinterklaas, succes!
Ik heb dat probleem ook gehad met mijn zoon (die inmiddels 19 is, dus dat is alweer even geleden ;) ) en de manier waarop ik het heb opgelost, is misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord, maar het werkte wel!

Ik knipte hem zelf. Zette hem aan de keukentafel, koektrommel voor zijn neus, deksel eraf en dan snel knippen terwijl hij zat te peuzelen. In plaats van koekjes zette ik hem soms ook rozijntjes voor, maar koekjes werkten het beste
Misschien oplossing 1: zelf knippen. Als je bij de kapper een beeeeeeetje hebt opgelet krijg je dat best voor elkaar.

Misschien oplossing 2: een kapper zoeken met iets speciaals. Een vriendin van mij vond er eentje waar kinderen een papegaai mochten voeren

Misschien oplossing 3: samen met een vriendje laten gaan. Of met papa.

Misschien oplossing 4: Omkopen
Heel herkenbaar!!

Bij ons was de oplossing, bij pappa op schoot en mamma NIET mee. (zonder mamma erbij zijn ze vaak wat stoerder)

Hij huilde wel,maar was geen drama. En daana mocht hij een autootje uitzoeken.

Dit was vorige week, en hij heeft het er nog elke dag over..hi,hi.

Ik hoop dat het de volgende keer zonder huilen gaat.'

Zoontje is ruim 2 trouwens...

o, ja en wel snoepjes meenemen!! Werkt ook heel goed!
Bedankt voor de reacties.

Vorige week had ik me al voorbereid door een camera met filmpjes van hemzelf mee te nemen (vind hij normaal geweldig) en een boekje, maar hij sloeg al op tilt toen we de kapperszaak in stapten en hij de omaatjes onder de droogkap zag zitten. Geen kans voor gehad dus

Maargoed, de thuiskapper, het boek van Woezel en Pip en een grote trommel met koekjes voor zijn neus dus

De tip om hem met mijn man te laten gaan ipv met mij vind ik ook wel een goeie. Bij mij zit hij ook op schoot, maar het zou best wel eens kunnen zijn dat hij bij mijn man rustiger blijft.

Wordt bij jullie kindjes de tondeuse wel gebruikt trouwens?

We gaan nog maar wat dingen proberen, ik zou het heel fijn vinden als hij op zijn verjaardag over 6 daagjes weer een mooi, kort koppie heeft!
Is er geen kinderkapper bij jou in de buurt of ga je daar al heen?

Dat werkt hier perfect. De kapsters/kappers zijn helemaal kindgericht en de zaak ook. Er is speelgoed om mee te spelen, je mag in een auto of op een motor geknipt worden, de föhn heeft de vorm van een eendebek, de muren zijn vrolijk beschilderd dus is er veel te kijken, er is snoep, je mag gekleurde gel of glitters in je haar en je mag een cadeautje uitzoeken na afloop.

Bovendien kan onze kinderkapper ook nog eens geweldig knippen. Toen onze dochter toen ze net 3 was zelf haar haren geknipt had (een helemaal kale plek op haar hoofd en aan een kant allemaal happen eruit als resultaat) wist de kapster er toch nog iets van te maken.

Ik had verwacht dat ze helemaal kort moest (en dat idee vond ik echt om te huilen) maar zij zij gewoon "o, ik zie dat ze aan een kant een laagjeskapsel heeft gemaakt, dan zal ik het maar afmaken. " Vervolgens knipte ze een geweldig leuk kapsel en het haar om de kale plek heen knipte ze zo, dat het er precies overheen viel en je het niet meer zag, behalve als het hard waaide.

Suc6!
Whatever, I do what I want
Tazzmania, ik zou nog even wachten met de tondeuse. Het gevoel daarvan is niet prettig, en het geluid al helemaal niet. Als hij aan het knippen (met alle leuke dingen die daarmee gepaard gaan) gewend is, kun je het proberen, maar ik zou het nu nog even niet doen.
Mijn zoon, autistisch, is al jaren geen fan van de kapper. Dus zeker geen tondeuse gebruiken als hij zo bang is! Respecteer zijn angst ook een beetje.

Maar wat bij mijn zoon een beetje werkt is te zorgen dat hij ziet in de spiegel wat er gebeurt. Hij houdt zo overzicht op de situatie en er gebeuren geen onverwachte dingen. En bereidt hem voor op de kapper... er zijn vast wel boekjes over kindjes die niet naar de kapper willen.
Jules naar de kapper

Bij de kapper

Mats en de moedmannetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven