App puberkind volgen
maandag 21 juli 2025 om 19:15
Mijn dochter gaat na de zomervakantie naar de middelbare school en ik zou graag op mijn telefoon willen zien waar ze is mocht ik hier de behoefte aan hebben. Ze moet namelijk een behoorlijk stuk fietsen.
Hebben jullie tips voor apps die ik zou kunnen gebruiken? Ik heb een Android telefoon.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Hebben jullie tips voor apps die ik zou kunnen gebruiken? Ik heb een Android telefoon.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
dinsdag 22 juli 2025 om 12:35
Oh sorry, ik snap wat je zegt inderdaad. Denk dat het misschien dialect is? Voor mij is dit namelijk niet vreemd, maar inderdaad wel onlogisch nu ik erbij stilstaIrregular_Choice schreef: ↑22-07-2025 09:47Een wat? Een onverlaat is een baldadig iemanden als ik het al in deze context zou kunnen plaatsen, zou ik zeggen dat het juist een drukke weg is. Het tegenovergestelde van verlaten, zou dan onverlaten zijn of zo.
dinsdag 22 juli 2025 om 13:03
Hier schrik ik echt van. Feit is dat de meeste narigheid gebeurt tussen bekenden, ook die waarvan je het nooit verwacht. Ik zie 101 scenarios waarop dit mis kan gaan. Ik zou dit mijn kinderen verbieden als het even kan.biol schreef: ↑21-07-2025 21:44Hier ook life360.. al jaren..
mijn kinderen hebben er geen moeite mee, maar ook omdat ze weten dat wij niet de hele dag volgen waar ze zijn.
Zij kunnen ons ook volgen.
De grap is wel dat mijn kinderen ook met hun vrienden elkaar volgen..
Zo zorgen ze voor elkaar, aldus mijn zoon.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
dinsdag 22 juli 2025 om 13:10
Als volgen op Snapchat betekent dat ze elkaars locatie altijd weten; ja.LaFleurNoire schreef: ↑22-07-2025 13:08Je wil ze verbieden elkaar op bijvoorbeeld Snapchat te volgen? Succes daarmee.
Mijn kinderen zitten nog smartphoneloos in de bovenbouw basisschool, laat me nog even in de waan dat ik invloed ga hebben

Look at the stars, look how they shine for you
dinsdag 22 juli 2025 om 13:16
Gewoon samen af en aan die gesprekken beetje bekijken en bespreken als er gekke gebeuren door haar of anderen op de app. Hier is dat gewoon een van de voorwaarden geweest om de telefoon te krijgen en te mogen gebruiken.
Ener zaten naast normaal doen op de apps ook andere regels vast aan die telefoon, bijvoorbeeld niet mee naar bed, niet gebruiken tijdens eten.
Niet beeldbellen in de woonkamer. Niet zomaar dingen filmen en doorsturen.Nergens.
Ik zou geen spionage apps gaan installeren maar je hebt wel dat je via Google een ouderaccount kan openen.
Dan kan je kind daar onder gehangen worden met een gmail-account, kan je instellen wat er kind mag doen op de telefoon, welke apps er mogen, of dat ze voor alles eerst toestemming moeten krijgen van de ouder via hun portaal of met hun wachtwoord.
Je kan dan ook maximale schermtijd invoeren en de tijden waarin de telefoon gebruikt kan worden en wanneer de telefoon op slot gaat automatisch.
En dan kan je vanzelf steeds meer vrijheid geven tot ze oud genoeg zijn om redelijk veilig met de wereld op zak rond te lopen.
Ener zaten naast normaal doen op de apps ook andere regels vast aan die telefoon, bijvoorbeeld niet mee naar bed, niet gebruiken tijdens eten.
Niet beeldbellen in de woonkamer. Niet zomaar dingen filmen en doorsturen.Nergens.
Ik zou geen spionage apps gaan installeren maar je hebt wel dat je via Google een ouderaccount kan openen.
Dan kan je kind daar onder gehangen worden met een gmail-account, kan je instellen wat er kind mag doen op de telefoon, welke apps er mogen, of dat ze voor alles eerst toestemming moeten krijgen van de ouder via hun portaal of met hun wachtwoord.
Je kan dan ook maximale schermtijd invoeren en de tijden waarin de telefoon gebruikt kan worden en wanneer de telefoon op slot gaat automatisch.
En dan kan je vanzelf steeds meer vrijheid geven tot ze oud genoeg zijn om redelijk veilig met de wereld op zak rond te lopen.
dinsdag 22 juli 2025 om 13:27
Solsol schreef: ↑22-07-2025 09:55Ook na 12 jaar topopvoeding kan een 12jarige niet op tegen een belager of outgaan op de fiets of een ander ongeluk. Volgens mij ging het TO namelijk daarom. En verstandig met 12 valt ook nog te bezien, nu ze pas rond hun 25e volgroeide hersenen hebben die goed kunnen overzien en risico’s kunnen inschatten.
Wel eens met het busabonnement als je het echt niet vertrouwt, da’s altijd wel een mooie oplossing.
Hoeveel 12-jarigen worden precies belaagd op de fiets? En wat ga je doen als je dat op je tracker ziet gebeuren? Eerste wat echte belagers doen is alle trackers ditchen.
dinsdag 22 juli 2025 om 13:34
dinsdag 22 juli 2025 om 13:40
Die invloed heb je niet. Een vriendin van mijn dochter mag ook geen Snapchat. Uiteraard heeft ze wél Snap. Op een gegeven moment heb je die invloed echt niet meer, tenzij je haar telefoon stelselmatig gaat controleren.
En tot een bepaalde leeftijd gaat je dat nog wel lukken, maar uiteindelijk ben je dan geen haar beter als die slechte ouders met hun spionageapps die het privéleven van hun kind helikopteren.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 22-07-2025 13:43
16.31% gewijzigd
dinsdag 22 juli 2025 om 13:42
Hier exact hetzelfde, ik zet hem alleen uit wanneer ik kerstcadeaus ging kopenbiol schreef: ↑21-07-2025 21:44Hier ook life360.. al jaren..
mijn kinderen hebben er geen moeite mee, maar ook omdat ze weten dat wij niet de hele dag volgen waar ze zijn.
Zij kunnen ons ook volgen.
De grap is wel dat mijn kinderen ook met hun vrienden elkaar volgen..
Zo zorgen ze voor elkaar, aldus mijn zoon.

dinsdag 22 juli 2025 om 13:43
Mijn dochter heeft snapchat, echt wat een vreselijke app is dat met die onzin foto's die ze elkaar (moeten) sturen om zo maar aan hun reeksen te komen, maar ja iedereen heeft het (in groep 8 overigens nog niet hoor, wij hebben telefoon en zeker snapchat ook zo lang mogelijk uitgesteld). Ze heeft wel haar locatie uitgezet, want dat kan. Wij vinden het ook niet nodig dat iedereen dat kan zien. Maar velen hebben het idd aan staan, ze kon zo van vrienden zien waar ze nu op vakantie zijn. Als je enkel vrienden op je snap hebt kan het misschien weinig kwaad, maar als je er ook onbekenden/vage bekenden op hebt lijkt het mij niet handig dat ze precies weten waar je bent. Ik werk in het voortgezet onderwijs en hoor vaak genoeg van ruzies en gedoe tussen leerlingen. Vaak ook gedoe via snap. Lijkt me echt niet handig dat iedereen altijd van elkaar kan zien waar je bent. Daarom zet onze dochter dat uit.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 22-07-2025 14:04
12.42% gewijzigd
dinsdag 22 juli 2025 om 14:04
dinsdag 22 juli 2025 om 14:05
Klopt, we hebben het regelmatig over dat soort dingen. We hebben het toen ze ermee begon samen zo ingesteld en tijdje terug heeft ze laten zien dat het nog steeds zo staat ingesteld.LaFleurNoire schreef: ↑22-07-2025 14:03Maar dat beheert ze zelf. Je kunt hooguit met haar afspreken dat ze het zo laat.
Of dat daadwerkelijk zo is, weet je niet tenzij je controleert.
dinsdag 22 juli 2025 om 14:22
Wij gebruiken het op dezelfde manier. En daarnaast reist mijn man op het moment vrij regelmatig voor zijn werk en ik heb niet altijd vluchttijden en dergelijke in mijn hoofd – als ik dan even kijk waar hij uithangt (is 'ie al op het vliegveld of zit hij nog in het congrescentrum?), heb ik een wat beter idee of hij bijvoorbeeld mee-eet die avond.belgali schreef: ↑22-07-2025 10:02Life 360 met onderlinge toestemming. Ik geloof dat het "moeten" appen bij vertrek en aankomst eerder een verplichting is. De app is er alleen voor dat zeldzame moment dat ik denk "oh ik ben nog wat vergeten bij de Jumbo, zou ze daar al voorbij zijn of niet?"
De apps zijn niet het probleem - meer of je er al dan niet obsessief mee bezig bent.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 22 juli 2025 om 14:26
Snapchat mocht hier niet bij de oudste en mag nu ook niet bij mijn 12 jarige nu, dat is ongeveer een van de raarste en engste apps voor kinderen.
En we hebben geen apps geïnstalleerd om kind 24uur per dag te kunnen volgen maar soms vragen we wel ( of ze geven zelf aan dat fijn te vinden) hun locatie door via whatsapp ect voor aantal uur. En dan kunnen ze ook sos signaleren of andere noodvoorzieningen aanzetten.
Niks mis mee, maar dat 24 uur per dag volgen vind ik als ouder echt niet oké.
En we hebben geen apps geïnstalleerd om kind 24uur per dag te kunnen volgen maar soms vragen we wel ( of ze geven zelf aan dat fijn te vinden) hun locatie door via whatsapp ect voor aantal uur. En dan kunnen ze ook sos signaleren of andere noodvoorzieningen aanzetten.
dinsdag 22 juli 2025 om 14:29
Omdat die mogelijkheid er is, betekent dat niet dat je daar als ouder ook 24 uur per dag naar zit te kijken. Locatie via WhatsApp doorgeven kan heel gemakkelijk vergeten worden, en met zo'n app die altijd aan staat, is de info er gewoon ook al kijk je er alleen in situaties die jij bedoelt naar.MissNuada schreef: ↑22-07-2025 14:26Snapchat mocht hier niet bij de oudste en mag nu ook niet bij mijn 12 jarige nu, dat is ongeveer een van de raarste en engste apps voor kinderen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 22 juli 2025 om 14:35
dinsdag 22 juli 2025 om 14:48
Dit. Denk je echt dat ik 24/7 aan mijn schermpje zit geplakt om te kijken waar mijn vier bloedjes en echtgenoot zich bevinden?DG2015 schreef: ↑22-07-2025 14:29Omdat die mogelijkheid er is, betekent dat niet dat je daar als ouder ook 24 uur per dag naar zit te kijken. Locatie via WhatsApp doorgeven kan heel gemakkelijk vergeten worden, en met zo'n app die altijd aan staat, is de info er gewoon ook al kijk je er alleen in situaties die jij bedoelt naar.
Ik gebruik het vooral om júist niet via whattsapp te hoeven vragen of ze op tijd thuis zijn voor het eten, er iemand in de file staat, of de trein weer eens vertraging heeft etc.
Er wordt hier, op echtgenoot na, maar heel sporadisch iets gedaan met whatsapp(dat is voor oude mensen volgens dochter) dus ik kan wachten tot ik een ons weeg als ik app. En afspreken dat er geappt wordt, wordt steevast vergeten.
En nog maar eens, als niemand er een probleem mee heeft, wat is dan het bezwaar?
dinsdag 22 juli 2025 om 14:52
Hoezo noemen jullie het "spioneren" als je van mekaar weet dat de ander er normaal mee om kan gaan. Dan hoef je je daardoor toch niet beperkt te voelen?
Ik hoor mijn kind soms niet thuis komen na het stappen en als ik dan 's nachts op de telefoon zie dat ze thuis is aangekomen, kan ik me omdraaien en doorslapen. Ik maak me echt nul illusies dat het erge dingen kan voorkomen - in mijn visie dienen die apps daar ook niet voor.
Het is goed om met mekaar te bespreken wat welke app kan zien / niet zien en aan wie je welke info wel/niet wil doorgeven, maar binnen een normaal functionerend gezin zie ik niet in wat er verkeerd kan zijn aan een tool. Niet de app zelf is verkeerd - hoe sommigen ermee omgaan misschien wel.
Ik hoor mijn kind soms niet thuis komen na het stappen en als ik dan 's nachts op de telefoon zie dat ze thuis is aangekomen, kan ik me omdraaien en doorslapen. Ik maak me echt nul illusies dat het erge dingen kan voorkomen - in mijn visie dienen die apps daar ook niet voor.
Het is goed om met mekaar te bespreken wat welke app kan zien / niet zien en aan wie je welke info wel/niet wil doorgeven, maar binnen een normaal functionerend gezin zie ik niet in wat er verkeerd kan zijn aan een tool. Niet de app zelf is verkeerd - hoe sommigen ermee omgaan misschien wel.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
dinsdag 22 juli 2025 om 16:28
LaFleurNoire schreef: ↑22-07-2025 13:40Die invloed heb je niet. Een vriendin van mijn dochter mag ook geen Snapchat. Uiteraard heeft ze wél Snap. Op een gegeven moment heb je die invloed echt niet meer, tenzij je haar telefoon stelselmatig gaat controleren.
En tot een bepaalde leeftijd gaat je dat nog wel lukken, maar uiteindelijk ben je dan geen haar beter als die slechte ouders met hun spionageapps die het privéleven van hun kind helikopteren.
Ik vind het nogal een verschil als je het volgen met de paplepel krijgt ingegoten door je ouders of dat je zelf Snapchat installeert en je laat volgen.
dinsdag 22 juli 2025 om 16:55
Bedankt voor jullie reacties.
Het was niet de bedoeling om een hele aanval/discussie te krijgen over wat dochter wel of niet wilt en of ik dat wel zou moeten willen. Het is ook zeker niet om dochter te controleren omdat ik ze niet zou vertrouwen of wat dan ook maar puur voor een stukje veiligheid en geruststelling.
Puur tips over welke apps handig zijn.
Ik ga alles is even rustig bekijken en een keuze maken
Het was niet de bedoeling om een hele aanval/discussie te krijgen over wat dochter wel of niet wilt en of ik dat wel zou moeten willen. Het is ook zeker niet om dochter te controleren omdat ik ze niet zou vertrouwen of wat dan ook maar puur voor een stukje veiligheid en geruststelling.
Puur tips over welke apps handig zijn.
Ik ga alles is even rustig bekijken en een keuze maken
dinsdag 22 juli 2025 om 17:04
Wat vind je daar fijn aan? Oprechte vraag, ik kan me er echt helemaal niks bij voorstellen dat je wilt weten waar iedereen uithangt.frettie schreef: ↑21-07-2025 19:45Ik zou ‘gewoon’ op internet gaan zoeken TO. Gegarandeerd dat hier mensen losgaan op je en verder niet ingaan op je vraag.
Wij gebruiken find my iPhone, dat hebben alle gezinsleden hier en dat weten we van elkaar. De oudste is 13, goed mogelijk dat komende jaren er iets wijzigt in het gebruik hiervan. Privacy van een 13 jarige over waar die is vind ik toch iets anders dan een 16 jarige. Overigens denken wij niet dat het daardoor altijd veilig is maar vinden we het fijn om te kunnen zien waar iemand is ongeveer.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in