Astma, allergie, of...?

26-12-2019 15:25 21 berichten
Deze week ergens gelogeerd waar het nogal stoffig was. Kind (bijna 2) begon in de nacht met hoesten,koorts (gemiddeld rond 38,3-38,5) kwam daar snel bij en is nu, 2 dagen later, nog niet over.

Kind is erg benauwd, kortademig, snottert veel en eet en drinkt weinig. Is erg hangerig. Slaapt slecht want hoest zichzelf continu wakker.

We gebruiken een baby puffer ( de blauwe, gewone ventolin, ooit na aandringen van de huisarts gekregen omdat kind aanhoudend verkouden was tijdens het eerste jaar) verder zetpillen paracetamol en wat baby Luuf.

Ik vraag me af of het zin heeft morgen naar de huisarts te gaan. Ik heb al eens eerder geopperd om te testen op allergie en astma, maar volgens de huisarts is dit pas te testen als ze 4 jaar zijn?
En wat de huisarts verder nog aan medicijnen kan geven, is het schadelijk dat mijn kindje nu al enkele dagen vrij kortademig is?
Ik maak me toch wat zorgen, zeker ook vanwege een slechte start (prematuur met complicaties). Ik weet dat jullie geen medisch advies mogen geven maar misschien ervaringen delen of mij gerust stellen?
Alle reacties Link kopieren
Als jij je zorgen maakt, dan kan je morgen toch bellen naar de assistente, de situatie voorleggen en vragen wat zij adviseert (langskomen of niet). Daar zijn ze (ook) voor!
Dat klinkt meer als een virus dan een allergie. Er heerst erg veel, de ziekenhuizen liggen ook vol met kindjes met het rs virus. Het is altijd goed om de luchtwegen zo vrij mogelijk te houden, dus neusspray is misschien handig.
En als je het niet vertrouwd dan ga je toch even langs de huisarts? Ze kunnen altijd even luisteren waar in de luchtwegen het zit.
Van astma en allergie krijgt een kind geen koorts.
Voor de rest moet je je vragen natuurlijk gewoon bespreken met de huisarts.
Waarom denk je dat mensen op een forum het beter weten dan een arts?
Die zegt dat het pas te testen is als ze 4 jaar zijn? Waarom geloof je dat niet?
Als je je huisarts niet vertrouwt kun je beter op zoek gaan naar een andere,
Van astma en allergie krijgt kind idd geen koorts. Maarrr van longontsteking wel.

Wij ook met dat advies afgescheept, bleek longontsteking.

Bij twijfel, altijd bellen!
Er heerst momenteel zo ontzettend veel, even een kleine opsomming van de briefjes die bij peuterspeelzalen/KDV’s hier in de buurt hangen: kinkhoest, rode hond, waterpokken, RS virus, roodvonk, acute bronchitis :@@:

Koorts klinkt inderdaad niet als astma of allergie.
Gewoon morgen de huisarts bellen. Mijn dochtertje heeft na twee weken hoesten uiteindelijk een antibiotica kuur gekregen (griep) omdat die hoest maar niet over ging en er steeds meer slijm kwam, terwijl de arts nog een week ervoor zei gaat wel weer over, hoort erbij.
Misschien gaat het vanzelf over, misschien niet, maar daar is de arts voor.

Beterschap voor je kindje en jij sterkte met de gebroken nachten (ik weet hoe t voelt).
Mijn jongste is bekend met astma, en zodra hij ziek wordt slaat dat direct op zijn longen

De puffer bij de hand houden, voor het slapen helpt het om hem iets rechtop te laten liggen in bed.

Sterkte!
Naatje2000 schreef:
26-12-2019 15:56
Er heerst momenteel zo ontzettend veel, even een kleine opsomming van de briefjes die bij peuterspeelzalen/KDV’s hier in de buurt hangen: kinkhoest, rode hond, waterpokken, RS virus, roodvonk, acute bronchitis :@@:

Koorts klinkt inderdaad niet als astma of allergie.
Gewoon morgen de huisarts bellen. Mijn dochtertje heeft na twee weken hoesten uiteindelijk een antibiotica kuur gekregen (griep) omdat die hoest maar niet over ging en er steeds meer slijm kwam, terwijl de arts nog een week ervoor zei gaat wel weer over, hoort erbij.
Misschien gaat het vanzelf over, misschien niet, maar daar is de arts voor.

Beterschap voor je kindje en jij sterkte met de gebroken nachten (ik weet hoe t voelt).
Ik dacht dat we daar voor ingeent zijn? Of in elk geval, het gros van de kinderen.
GinnyJones schreef:
26-12-2019 16:37
Ik dacht dat we daar voor ingeent zijn? Of in elk geval, het gros van de kinderen.

Met 1 vaccinatie ben je nog niet volledig beschermd, ik geloof iets van 90%. Mijn zoon heeft dit jaar de bof gehad, gelukkig wel in een afgeslankte vorm. Gelijk ook allemaal bezorgde moeders dat er een niet-gevaccineerd kind op de opvang was. Zoon volgt gewoon het programma.
Bedankt voor de reacties!
‘ Fijn’ om te lezen dat het ook gewoon een virus kan zijn en niet direct astma of allergie betekent. Beste idd om morgen even de assistente te bellen en met haar te overleggen. Ik wil zeker zo vlak na kerst niet voor nop de tijd van de arts bezet houden, het zal er druk genoeg zijn!

De gebroken nachten zijn idd een ramp, gelukkig vanaf nu weer gewoon in eigen huis & bed ipv bij anderen.

Koorts begon vanmiddag weer te stijgen, na een zetpil en heel lang over de rug aaien is kind dan toch in slaap gevallen op de bank, daarna naar bedje verhuisd.
Ik vind het zo moeilijk het kortademige en gehoest, doet bijna fysiek pijn bij mezelf. Door de zorgen (en wat familie perikelen) ook amper van kerst kunnen genieten, vanavond met man een foute kerstfilm kijken om de kerst toch fijn af te sluiten...
Pingpong30 schreef:
26-12-2019 15:45
Van astma en allergie krijgt kind idd geen koorts. Maarrr van longontsteking wel.

Wij ook met dat advies afgescheept, bleek longontsteking.

Bij twijfel, altijd bellen!
Oh hier had ik overheen gelezen, dat is wel heftig! Is het helemaal goed gekomen met je kind?

Hier was het zo typisch dat tijdens de vakanties het ge’reutel’ in de luchtwegen stopte en dan zodra kind weer naar kdv ging, het ook weer begon. Heb dus regelmatig de huisarts laten luisteren gewoon om te checken dat het geen (beginnende) longontsteking of iets anders was en vandaar dat de huisarts ook zei dat het nog niet te zeggen is of er sprake is van allergie of astma oid.
Ik ga morgenochtend sowieso bellen en afhankelijk van hoe kind eraan toe is ga ik wel of niet langs bij de ha.
Ben wel ontzettend blij dat dit nu in de vakantie gebeurt zodat ik zelf kan zorgen en niet oma ofzo moet inschakelen (kdv sowieso geen optie met koorts). Kind wilde niet bij oma, alleen mama en papa zijn goed nu :|
Wij hebben zoon ook wel eens een week thuis gehouden als hij het ene virus na het andere virus oppikte. Even goed uitzieken en aansterken.

Opa’s en oma’s laten we niet oppassen bij ziekte. De vorige keer pikten opa en oma ook het virus op en die zijn er doodziek van geweest incl ziekenhuisopname. Dus dat willen we niet meer. En dit was alleen voor een uurtje oppassen.
Oef, heftig! Tinkeltje. Dat klinkt echt niet goed. Hier hebben opa en oma ook aan de lopende band virusjes, zij hebben nog meer kleinkinderen en natuurlijk ook vanalles hebben steeds. Dus dat gaat hier lekker heel de familie rond telkens, je ontkomt er gewoon niet aan. Gelukkig niet tot aan ziekenhuisopnames, dat zou voor mij wel een grens zijn en dan dus maar minder contact. Maar voor nu laat ik het contact er niet door stoppen... hoewel de voorkeur is om zelf te zorgen als kind ziek is, uiteraard. Soms ontkom je er gewoon even niet aan, waren eens een weekendje weg en werd kind die avond ziek. Ja dan kom je niet direct terug ofzo als het niet levensbedreigend is. Althans wij dus niet. Maar was wel vervelend toen.
Kleine hier ook een week binnen gehouden toen haar hoest maar niet over ging, elke keer leek het minder te worden en dan na een ochtend peuterspeelzaal werd het erger...
Hier waren opa en oma ook direct aan het hoesten nadat ze per se langs wilden komen toen ze ziek was :facepalm:
Maar hun weerstand is beter dan die van ons tweejarige meisje, dus waren er zo weer bovenop.

Hoop dat je kerstfilm goed bevalt en dat je kindje een beetje slaapt vannacht. Gaat door merg en been om ze als zo’n ziek zielig hoopje te zien!
Tinkeltje33 schreef:
26-12-2019 17:48
Met 1 vaccinatie ben je nog niet volledig beschermd, ik geloof iets van 90%. Mijn zoon heeft dit jaar de bof gehad, gelukkig wel in een afgeslankte vorm. Gelijk ook allemaal bezorgde moeders dat er een niet-gevaccineerd kind op de opvang was. Zoon volgt gewoon het programma.
Klopt, hier ook het geval met allemaal kindjes met kinkhoest op de peuterspeelzaal (en ook rode hond dus op de KDV verderop). Zelfs na de DKTP kun je dat gewoon krijgen, maar veel minder ernstig gelukkig.
Ik zou altijd bellen. Dan weet iemand ervan en voel je je geruster.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mijn zoontje was 1 jaar toen zijn bloed en huidpriktesten positief waren op onder andere huisstofmijt. Dus als je los van deze dagen toch nog allergie vermoed zou ik gewoon terug gaan en een doorverwijzing voor de kinderarts vragen.

En ik zou sowieso morgen even langs de huisarts gaan. Met van die kleintjes kun je nooit voorzichtig genoeg zijn vind ik.
Hier ook een zoontje (16 maanden) die om de haverklap verkouden is. Alleen als hij er erg bij gaat hoesten kan hij het zelf niet goed los hoesten. Dus eind van de zomer ook een puffer gekregen toen hij benauwd was.
Mijn huisarts is echt van: altijd bellen als je het niet vertrouwd! Mag dan ook altijd even komen want ze willen dan graag even naar zijn longen luisteren.
Gelukkig nog niet vaak gedaan. Als het hoesten nu lang aan houdt en we horen dat hij het niet goed los krijgt dan krijgt hij zijn pufje voor het slapen gaan.
Zou sowieso in de gaten houden of de koorts zakt, anders voor de zekerheid gewoon even bellen. Maar dit klinkt meer als een virus, die heersen heel erg op dit moment.
Toen mijn zoontje nog een baby was, kreeg hij (toevallig ook met kerst) last van het RS-virus. Hij werd steeds benauwder en moest uiteindelijk worden opgenomen. Hij is nog jaren benauwd geweest bij elke verkoudheid, maar er uiteindelijk overheen gegroeid.

Met een jong, benauwd kind dat ook nog eens koorts heeft, zou ik geen risico nemen. Bel morgenochtend je huisarts, of, als je het niet vertrouwt, vanavond nog de HAP.
Update, kind vanochtend meegenomen naar de huisarts omdat ik het toch niet vertrouwde en inderdaad, bloed gemeten en Cpr waarde veel te hoog, dit duidt op een bacterie infectie.
AB kuur meegekregen en een verse puffer en een neusspray. Al met al lijkt dit alles goed aan te slaan alleen veroorzaakt de kuur een beetje misselijkheid maar dit is minder erg dan de benauwdheid, sufheid en het hoesten.
Kind heeft warempel weer een maaltijd op vanavond en drinkt ook weer wat, koorts is veel minder. Dus hopelijk hebben we het ergste gehad. Maandag opnieuw prikken voor de zekerheid.
Wat fijn Hobbelster! Hier sloeg de AB ook meteen aan, zo fijn als je kindje weer wat opknapt.
Hoop dat jullie goed het weekend doorkomen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven