Baby 3 mnd erg onrustig op kdv

08-09-2008 20:50 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Ik heb even wat goede raad nodig. Onze zoon van 3 maanden gaat sinds vorige week 3 dgn per week naar het kdv. Jammer genoeg loopt het daar (nog) niet zo lekker met hem, hij is erg onrustig, beweeglijk en huilerig en kan moeilijk in slaap komen daar. Thuis hebben we dat probleem helemaal niet, hij is tevreden en slaapt goed. Wel heeft hij een vrij grote zuigbehoefte en is dan alleen maar tevreden met een pink van mij of man. Een speen blieft hij niet en zijn duim heeft hij nog niet gevonden.

Wij hebben het idee dat hij gewoon de tijd nodig heeft om te wennen op het kdv, maar de leidsters hebben nu voorgesteld om hem in te bakeren daar, zodat hij rustiger kan slapen. Op zich heb ik niets tegen inbakeren hoor, maar vraag me eigenlijk af of het wel echt nodig is en of het wel verstandig is om een baby in te bakeren op kdv als dat thuis helemaal niet nodig is. Is het dan niet gewoon meer voor het gemak van de leidsters? Ik snap heel goed dat een overstuur kind voor hun ook lastig is hoor, maar blijf het idee hebben dat als ze gewoon iets meer tijd nemen voor hem, even bij hem gaan zitten, dat er dan niets aan de hand is.

Overigens zijn we verder tevreden over dit kdv, onze dochter van 2,5 gaat er ook heen en zit ook bij zoon in de groep.

Kan ik gewoon toestemming geven om in te bakeren of heeft iemand nog andere slimme tips? Wat zouden jullie doen?
Als ze goed weten hoe ze moeten inbakeren zie ik het probleem niet zo? Ook rustiger voor je zoon als hij een goede rust krijgt lijkt me.
Bij ons kinderdagverblijf leggen ze de baby's die wat onrustig zijn in een soort van hangmatje te slapen. Persoonlijk zou ik me er niet lekker bij voelen als iemand anders mijn kind zou inbakeren, terwijl ik dat thuis niet doe. Denk inderdaad dat hij moet wennen, hij gaat er pas sinds vorige week heen! Hij krijgt nu zoveel indrukken te verwerken. Over een maand ligt de situatie vast heel anders.
volgens mij werkt inbakeren vooral als het altijd gebeurd. Kan me voorstellen dat je zoontje het helemaal niet prettig vind dan wle en dan niet dat het het resultaat mist.

Denk dat hij wat tijd nodig heeft om te wennen. Zoveel nieuwe prikkels daar slaap je vanzelf slechter op en wordt je onrustig van.

Denk dat tijd het sleutel woord is
Als je je zoontje nu nog gaat laten wennen aan het inbakeren, moet je er wel aan denken dat hij over zo'n 1.5 maand het alweer af moet bouwen, want volgens mij vanaf iets van 4 of 5 maanden mag je een baby niet meer inbakeren....Dan zou hij er dus net lekker aan gewend zijn, moet hij weer wennen aan slapen zonder inbakeren!

Ik zou het niet doen dus....

Ik denk dat hij gewoon moet wennen aan alle andere prikkels daar...Misschien kan je een knuffeltje/muziekdoosje met een voor hem vertrouwde geur/geluid meenemen? of heeft ie dat al mee?
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Oh ja: en natuurlijk veel sterkte gewenst....Lijkt me erg moeilijk om je baby te brengen in de wetenschap dat hij erg onrustig is daar....

Maar t komt goed!!
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Ja, dat denk ik dus ook, dat hij gewoon moet wennen aan de prikkels. Knuffeltje heeft hij al mee, eigen slaapzakje enz. Het is vooral dat de leidsters er zo'n punt van maken dat ik twijfel eigenlijk.

Pluis, wat jij zegt klopt volgens mij ook, dat inbakeren alleen zin heeft als het altijd gebeurd.
quote:VlammendeTroela schreef op 08 september 2008 @ 21:17:

Oh ja: en natuurlijk veel sterkte gewenst....Lijkt me erg moeilijk om je baby te brengen in de wetenschap dat hij erg onrustig is daar....

Maar t komt goed!! Dank je. Ik vind het inderdaad wel lastig
Ik zou het nog even wat tijd gunnen. Het kleine manneke is net één week in de opvang en dan ook direct drie dagen. Ik kan me wel voorstellen dat hij wat onrustig is. Zou ik zelf ook zijn. Ik vind wel dat hij rustig de tijd moet krijgen om zijn draai te vinden.
hallo,

Dit is inderdaad een lastige situatie, ik werk zelf fulltime op een kinderdagverblijf op de babygroep. Wij mogen absoluut niet inbakeren dus dat raad ik af, er bestaat een kans dat dit te strak gedaan wordt.

Het is logisch dat een baby'tje moet wennen wanneer hij in een andere situatie terecht komt, andere (vaak harde) geluiden, niet meer veilig bij het vertrouwde papa en mama, andere prikkels om zich heen enz. Wij bieden de nieuwe baby'tjes vooral rust en geborgenheid. Even rustig weg leggen wanneer hij onrustig is of juist even bij je pakken en een rustig plekje op zoeken.

Ik las dat je al een knuffeltje mee neemt, dit biedt vaak ook troost omdat dit bekend is van thuis. Misschien kan je het tutten op je pink afbouwen, zodat het geen gemis wordt op het kdv, als hij dit thuis altijd doet en het op het kdv niet kan dan is het natuurlijk een gemis waar hij onrustig van kan worden.

Dat de leidsters er een punt van maken vindt ik persoonlijk erg raar en jammer, juist dit is het moment om vertrouwen op te bouwen bij ouders en kind.

Ik zou zeggen kijk het nog even aan, zeer waarschijnlijk gaat het steeds beter.

succes
Ik zou het absoluut niet doen.

Inbakeren werkt alleen als je dit heel consequent en bij ieder slaapje doet. Ik ben bang dat het erg onduidelijk wordt voor je zoon wanneer dit alleen op heb kdv gebeurt.

Bovendien moet je het inbakeren (zoals als eerder genoemd) na 4 maanden gaan afbouwen. Grote kans dus dat je het probleem alleen maar een maand voor je uitschuift.

Heb je al verschillende spenen geprobeerd? Sommige baby's zijn erg kieskeurig en dan is het even zoeken naar een speen die ze wel willen.

Je zou ook kunnen proberen het knuffeltje dat je meegeeft een tijdje op je huid te dragen zodat het naar je ruikt, dat kan geruststellend werken.
The time is now
dat van dat consequente inbakeren is niet waar, althans ik heb een andere ervaring. Een dochter wel altijd ingebakerd gedurende 6 weken, de tweede alleen na een drukke dag en alleen savonds. En dat ging prima. Ik zou ook even kijken of hij zo beter slaapt (dus ingebakerd), waarschijnlijk is het thuis helemaal niet nodig om het ook te doen.
Bedankt voor jullie reacties. Ik had er zelf geen goed gevoel bij dus vanochtend aangegeven op kdv dat we niet willen dat hij ingebakerd wordt. We hebben wel de kinderwagenbak achtergelaten zodat hij daar in kan slapen als het echt niet gaat, daar ligt hij wat geborgener in dan in het bedje daar natuurlijk, en met eigen dekentjes enzo, dat is vertrouwd voor hem. Als het dan nog niet gaat kunnen we altijd toch nog inbakeren proberen.

Arwen, het kan waarschijnlijk best goed gaan, maar jullie deden het dan zelf, dat scheelt misschien ook.

Pink thuis afbouwen is waarschijnlijk wel een goed idee, daar moeten we maar eens mee beginnen.
Kan je het niet rustig opbouwen. 3 dagen is erg veel vooral voor zo'n hummel. Ik begrijp dat er ook gewerkt moet worden maar kan hij misschien ergens anders heen tot hij wat groter is?
hoe is het vandaag gegaan met je zoontje???
Het is heel goed gegaan gelukkig. De kinderwagen mee was een uitkomst! Hij heeft sochtends in de wagen geslapen en smiddags wel gewoon in het ledikantje in slaap gevallen. Hij was een stuk relaxter dan de afgelopen crechedagen. Lijkt de goede kant op te gaan dus.

Maxem, wij hebben er gewoon niet bij stil gestaan dat hij zoveel moeite ermee zou kunnen hebben, simpelweg omdat dochter destijds heel makkelijk was en alles prima vond. Ik heb nu voor volgende week in ieder geval oma ingeschakeld voor 1 dag, en de week daarna ook. Dan kan hij toch iets rustiger opbouwen.
Lau: Het gaat nu al beter wie weet went hij zo snel. En fijn dat hij ook een dag vertouwd bij oma kan zijn. Hoop dat hij snel went. Veel geluk.
Fijn dat het beter gaat Lau! Goed dat je oma ook nog ingeschakeld hebt. Is voor je zoontje vast fijner. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven