Baby 6 maand veel te groot hoofdje, ervaringen?

06-11-2019 12:18 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva's,

Ik heb een dochtertje van 6 maanden en nu zijn we bij het CB geweest.

Ik maak mij ernstig zorgen over de hoofdomtrek van mijn dochtertje.
Deze schiet ver buiten de groeicurve.
Haar hoofdje is altijd al groot geweest maar altijd nog binnen de groeicurve.

De groeiecho's zaten altijd zo tussen de P92 en P100

Geboorte 38 cm
1 maand 39 cm
2 maanden 40.2 cm
3 maanden 42.1 cm
4 maanden 44 cm
6 maanden 47.2 cm

Haar gewicht zit ook net buiten de groeicurve maar goed dat is een kwestie van beweging en hoeveelheid voeding.
Gewicht 9400 gram

Lengte zit ook een stijgende lijn in maar nog ruim binnen de groeicurve.
70 cm.

Zijn er ouders hier op het forum waarvan het hoofdje ook veel te groot was met de 6 maanden controle? Wat is jullie ervaring en is er toen gehandeld of wat uit gekomen?

Het CB neemt contact op met de kinderarts voor overleg.
Ik moest me geen zorgen maken want alles zat in een stijgende lijn.
Maar dat is makkelijk gezegd natuurlijk je ziet met je eigen ogen dat het hoofdje in omtrek de lucht in schiet en ver buiten de curve is.

Ik moet over 2 weken terug komen om te kijken hoe de groei verder ontwikkeld. Ik ben erg te spreken over het CB daar ligt het niet aan.

Wil gewoon graag ervaringen.
Groetjes
05-2019 wijzigde dit bericht op 09-11-2019 21:55
1.39% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Hebben jullie een groot hoofd?
Een familie lid van mij heeft het, hij is nu 3 jr. maar aan hem was ook alles groot. Met 6 maanden was zijn hoofd al groter dan het hoofd van mijn toen 8 jarige zoon.

Hij is overigens perfect gezond.
Ja hier enige ervaring. Mijn beste vriendin haar zoontje had hetzelfde. Het was zelfs zorgwekkend volgens het CB. Ze zijn in de gaten gehouden door het ziekenhuis en uiteindelijk is het groeien gestopt en zat hij weer binnen de normale curve. Volgens mij gebeurt dit vaker, en als het CB zegt dat het goed is nu, zou ik me verder niet te veel zorgen maken...
Het zit inderdaad hoog in de curve, maar dat zitten de andere waarden ook. Het is blijkbaar een behoorlijk stevige meid. Dat is beter dan als ze overal juist klein was, alleen met een heel groot hoofdje.
In verreweg de meeste gevallen trekt dat gewoon weer bij, of wordt het gewoon een relatief groot mens, maar verder niks.
Zolang het CB en de kinderarts zich geen grote zorgen maakt, zou ik dat ook niet doen. Ze houden het in de gaten, en zeker bij jonge kinderen maken ze zich eerder te vaak dan te weinig druk.
Mijn nichtje had een groot hoofd, vooral een hoog voorhoofd. Zie je nu niks meer van.
Mijn dochter had ook een groot hoofd. Ze is nu 10 jaar, het is aardig bijgetrokken, alleen als je haar hoofd van bovenaf bekijkt terwijl ze naast andere kinderen staat dan zie je dat die van haar groter is.
wij keken er niet van op. Hebben zelf ook allebei een flinke hoofdomtrek
Ik zou me er niet al te druk om maken. Sowieso is dat op die leeftijd echt millimeterwerk en daarbij ook nog eens mensenwerk. Ze hoeven de meetlint maar een fractie anders op het koppie te houden of je meet al een andere waarde.
Mijn dochter had ook een groot hoofd, en dat heeft ze nu nog. Het is vooral lastig met mutsen en hoeden kopen, maar verder functioneert alles prima. Zelf heb ik juist altijd een (te) klein hoofd gehad, 52,5 cm. Ook dat doet het vooralsnog prima.
MinkeDeWit schreef:
06-11-2019 13:24
Mijn dochter had ook een groot hoofd, en dat heeft ze nu nog. Het is vooral lastig met mutsen en hoeden kopen, maar verder functioneert alles prima. Zelf heb ik juist altijd een (te) klein hoofd gehad, 52,5 cm. Ook dat doet het vooralsnog prima.

Alsof je mijn verhaal hier neer schrijft. Kind is gezond, er is wel onderzoek naar geweest. Zelfs MRI gehad van haar hoofd, maar niets afwijkends gevonden.
Hier ook een dochter met zo'n groot hoofd. Ook qua gewicht hing ze altijd boven in de curve. Inmiddels is ze 10, wat stevig gebouwd met een dito hoofd en prachtig. En heel slim, er passen natuurlijk lekker veel hersens in zo'n pan ;-)

Haar zusje had trouwens het tegenovergestelde: haar hoofd was aan de kleine kant, wat ook leidde tot zorgen bij het CB. Ook een prachtige gezonde meid, maar dan met een klein koppie.

Tja, mijn kinderen hebben gewoon niet zoveel met statistieken:)
De groeicurve is een gemiddelde, dat betekent dat er ook altijd baby's zijn die er boven en er onder zitten. Zolang ze op het cb geen problemen zien. Alleen een groot hoofd of grotere baby, is niet voldoende om je zorgen te maken.

Wanneer de ouders of 1 van de ouders groot of een groot hoofd heeft, dan is de kans er groot dat het kind dit ook heeft.

Mijn moeder was erg blij bij de bevalling met 4 kinderen met erg grote hoofdden. Maar dat kwam toch echt van haar kant af. Mijn opa kon ook nooit een hoed kopen en mijn moeder ook niet. Ik vind het zelf ook bijna onmogelijk om een passende cap of muts te vinden, die zijn bijna allemaal ook te klein.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zou voor een keizersnee gaan.

Oeps beeb is er al.
Mijn dochter ging ook steeds verder naar boven toe in de curve en volgde al snel de +2 lijn (qua lichaamslengte zit ze rond de 0-lijn). Ze is nu ruim 3 en heeft nog steeds een groot hoofd. Dat valt eigenlijk niemand op. Ze heeft ook nog eens een flinke bos met haar. Het is erg irritant met sommige kledingstukken en badponcho's die ik maar moeilijk over haar hoofd heen krijg. Verder is ze kerngezond en wordt geregeld als slim bestempeld door anderen. Zelf heb ik ook een groot hoofd (en die van mijn man is ook niet klein), dus ik maak me er niet druk over. Ik vind het eerder grappig dat onze zoon een zeer gemiddelde hoofdomtrek heeft.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Gatekeeper* schreef:
06-11-2019 15:37
Ik zou voor een keizersnee gaan.

Oeps beeb is er al.
:lol:
Mijn kleinzoon had bij de geboorte een hoofdomtrek van 39 cm en een heel groot voorhoofd.
De eerste 3-4 jaar was het moeilijk om een T-shirt of een trui over zijn hoofd te trekken. Ook had ik ooit een spiderman-outfit voor hem gekocht maar zijn hoofd paste er echt niet in.

Inmiddels is hij een tiener , is hij heel veel gegroeid en valt zijn grote hoofd niet echt meer op.
Hier waren de afmetingen van dochter nagenoeg hetzelfde, behalve bij de 6 maanden, toen was ie een stuk minder. Dochter groeide volgens de+2 lijn, dus ik kan dan denk ik concluderen dat het hoofdje van jouw dochter ineens boven de curve uit is gestegen?
Hebben ze het opnieuw gemeten?

Als een hoofdje altijd al groot is en gewoon op de eigen lijn doorgroeit, is er in de meeste gevallen niets aan de hand, maar als het ineens minder hard of juist harder stijgt dan de eigen lijn, is het idd wel verstandig om de kinderarts eens te vragen mee te kijken.

Over dochters grote hoofd heb ik me in het begin ook wel zorgen gemaakt, maar daar is verder nooit wat over gezegd bij het CB.
Lasvegas-84 schreef:
09-11-2019 20:20
Hier waren de afmetingen van dochter nagenoeg hetzelfde, behalve bij de 6 maanden, toen was ie een stuk minder. Dochter groeide volgens de+2 lijn, dus ik kan dan denk ik concluderen dat het hoofdje van jouw dochter ineens boven de curve uit is gestegen?
Hebben ze het opnieuw gemeten?

Als een hoofdje altijd al groot is en gewoon op de eigen lijn doorgroeit, is er in de meeste gevallen niets aan de hand, maar als het ineens minder hard of juist harder stijgt dan de eigen lijn, is het idd wel verstandig om de kinderarts eens te vragen mee te kijken.

Over dochters grote hoofd heb ik me in het begin ook wel zorgen gemaakt, maar daar is verder nooit wat over gezegd bij het CB.
Ja is echt een behoorlijk stuk buiten de groeicurve. Haar hoofdje groeit echt in een stijgende lijn en gaat niet mooi met de curve mee.
Ze hebben het 2x na gemeten die dag.
En nu over 2 weken terug komen of het nog steeds zo hard groeit.

Het is dus echt geen +2 meer maar flink groter.

Ik heb de kinderarts telefonisch gesproken want ze gaf mij nog de uitslag van een echo die gemaakt is vanwege aardbeien vlekken.
Die was gelukkig goed.

De arts had net de metingen binnen gekregen en wilde die eerst even bekijken. Ze belt terug over 2 weken als we weer bij het CB zijn geweest om nog eens te meten. Dan gaat ze aangeven om toch verder te kijken of niet .

Even afwachten dus.
Ik zou me geen zorgen maken als het nog in de buurt zou zijn van de +2 lijn maar omdat het echt erboven uit stijgt en je dat ook duidelijk ziet in de curve voelt het toch niet lekker. De P100 is ze al overheen.

Ik hoop gewoon dat die groei niet verder door zet.
Blijf in jezelf geloven !
Mijn jongste heeft ook een groot hoofd (45 cm met 6 maanden) . Ze is nu 2 en ik krijg sommige t-shirts voor 3 jarige niet over haar hoofd heen. Haar 3 jaar oudere zus heeft een kleiner hoofd dan zij. :D

Ik kan me voorstellen dat je het in de gaten wil houden, en dat is ook prima, maar volgens mij groeien kinderen lang niet allemaal in verhouding. Mijn oudste vloog rond die leeftijd in gewicht aan de bovenkant de curve af. Die groeide gewoon elke keer eerst in de breedte, en daarna in de lengte. Als jouw dochter zich gewoon normaal lijkt te ontwikkelen verder, dan zou ik me nog niet zoveel zorgen maken (proberen in ieder geval :) )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven