Baby groeit bijna niet, ervaring??

02-01-2019 00:46 321 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van nu 3,5 maand groeide haar eerste 5 weken super goed, netjes middelste lijntje van de curve. Daarna ging het langzaam steeds iets minder en kwam ze minimaal aan, zo’n 100 gram per week. Ze krijgt volledig bv en ik voed haar 7 tot 8 keer per dag. De laatste maand huilde ze ‘s avonds minstens drie uur lang, elke avond. Ik probeerde haar dan zo veel mogelijk aan te leggen maar dan hapte ze wel en liet vrij snel weer los om het weer op een brullen te zetten.
Een week geleden heb ik haar ‘s avonds een fles gegeven met afgekolfde melk (had ik gespaard in twee dagen met kolven) en daarna viel ze tevreden in slaap. Mijn conclusie was dus: ‘s avonds heeft ze honger en blijkbaar krijgt ze niet wat ze wil uit de borst.
Kolven lukt al vanaf het begin niet goed, ik krijg slechts kleine hoeveelheden eruit en kan dus niet dagelijks genoeg voeding bijkolven om dat haar ‘s avonds te geven.
Daarom kv aangeschaft en afgelopen week elke avond een flesje daarvan aangeboden na de laatste voeding als ze bleef huilen. Ze drinkt dan 60-100cc en huilt bijna niet meer en gaat tevreden slapen. Tot zo ver prima.
Maar, op het cb bleek dat ze in de laatste twee weken slechts 35 gram gegroeid is. Haar curve buigt al langer af, maar is nu bijna vlak geworden en ze zit op de onderste lijn (in de who curve valt ze er zelfs onder).
Ik snap er niks van, ze is gewoon tevreden, poept en plast normaal, ziet er prima uit, maar groeit dus amper.
Ik moet volgende week weer naar cb om extra te wegen maar ben nu erg onzeker over wat ik moet doen (familie die niet zo voor bv is en roept dat ik daar direct mee moet stoppen helpt ook niet mee)
Ik heb nu het gevoel dat mijn melk gewoon niet voedzaam genoeg is maar als ik Google vind ik alleen maar dat dat een fabeltje is... waar kan het aan liggen dat ze niet goed groeit? Wat kan ik nu nog doen? Moet ik toch echt overstappen op kv?
Voel me er behoorlijk onzeker over en dat helpt natuurlijk ook niet. Zijn er hier moeders met ervaring van minder goed groeiende baby’s waarbij het toch goed kwam met bv?
Cb heeft nog niet echt alarm geslagen maar ik ben bang dat als het volgende week weer niet goed is, ze dan ook gaan aandringen op kv...
Alle reacties Link kopieren
Hier helaas ervaring. Mijn zoontje bleek geen goede drinktechniek te hebben. Nu zal dat bij jouw kindje wel gecheckt zijn, maar ik zou gewoon de lactatiekundige nog eens bellen. Wie weet is er iets veranderd. Als zij niks kan vinden misschien vragen om een kinderarts?
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
02-01-2019 08:27

Ik heb al vaker contact gehad met een lactatiekundige, die kon ook niet echt een reden benoemen, behalve overdag elke 2-2,5 uur aanleggen, want ‘s nachts slaapt ze door (8-10 uur). Ze komt ook zelf op verzoek elke 2,5 uur, dus dat haal ik makkelijk.
Nu met deze hele slechte groei nog geen lk gebeld, misschien toch maar weer doen..
Hoe bedoel je dat? Slaapt ze 8 tot 10 uren aan één stuk? Klinkt me heel lang voor een borstgevoedde baby van die leeftijd.
(Die van mij is een paar weken jonger, maar haalt net 3 uur tussen voeding 's nachts.)

Een nachtvoeding en dan met name tussen de 2.00 en 7.00 werd mij geadviseerd om mijn productie op gang te houden.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Hoera2012, jij zag dus ook wel andere symptomen bij je kind? Zoals dat vaak spugen? Waren er nog meer dingen?

Mijn dochter spuugt echt nooit namelijk en heeft geen huiduitslag of zoiets, maar misschien hoeft dat ook wel niet bij een allergie?

Wel bizar advies van die kinderarts!
Alle reacties Link kopieren
Merl0t, inderdaad 8-10 uur aan een stuk. Lk zei dat 10 uur maximaal mag... het voelt ook wel heel tegennatuurlijk om een baby die de hele avond al heeft gehuild en eindelijk slaapt ‘s nachts weer wakker te gaan maken..
Alle reacties Link kopieren
miss_musica schreef:
02-01-2019 09:03
Hier helaas ervaring. Mijn zoontje bleek geen goede drinktechniek te hebben. Nu zal dat bij jouw kindje wel gecheckt zijn, maar ik zou gewoon de lactatiekundige nog eens bellen. Wie weet is er iets veranderd. Als zij niks kan vinden misschien vragen om een kinderarts?
Na hoe lang kwam je daar achter? En had je dan ook pijnlijke tepels ofzo? Want ik zelf heb echt nergens last van
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
02-01-2019 09:07
Merl0t, inderdaad 8-10 uur aan een stuk. Lk zei dat 10 uur maximaal mag... het voelt ook wel heel tegennatuurlijk om een baby die de hele avond al heeft gehuild en eindelijk slaapt ‘s nachts weer wakker te gaan maken..
Maximaal 10 uur zou ik idd aanhouden, maar zeker niet wakker maken.
Alleen is het voor je bv-productie mss wel lang, dus dan zou je kunnen overwegen om een keer te kolven vlak voordat je naar bed gaat bijvoorbeeld. Ook al komt er dan niet veel, je borsten krijgen hopelijk toch net even een seintje dat er wat moet gebeuren.

Mijn kinderen sliepen vanaf een week of 8 ook 8 uur door, dus op zich is dat niet vreemd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
02-01-2019 09:07
Merl0t, inderdaad 8-10 uur aan een stuk. Lk zei dat 10 uur maximaal mag... het voelt ook wel heel tegennatuurlijk om een baby die de hele avond al heeft gehuild en eindelijk slaapt ‘s nachts weer wakker te gaan maken..
Je zou droomvoeding kunnen geven. Hierbij maak je je kindje niet wakker maar drinken in hun slaap. Je kunt er even op googelen. Dochter sliep rond die leeftijd 8 uur achter elkaar. Laatste voeding om half 11 en werd tussen 6 en 7 wakker maar ze groeide goed. Savonds clusterde ze wel ieder uur wilde ze gevoed worden. Evt zou je savonds kunnen powerkolven om productie op te schroeven. Je kan ook info vragen op de fb pagina van la lache league daar zitten ook lactatie deskundige op.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-01-2019 09:11
Maximaal 10 uur zou ik idd aanhouden, maar zeker niet wakker maken.
Alleen is het voor je bv-productie mss wel lang, dus dan zou je kunnen overwegen om een keer te kolven vlak voordat je naar bed gaat bijvoorbeeld. Ook al komt er dan niet veel, je borsten krijgen hopelijk toch net even een seintje dat er wat moet gebeuren.

Mijn kinderen sliepen vanaf een week of 8 ook 8 uur door, dus op zich is dat niet vreemd.
Klopt. Het is niet zozeer vreemd, wel lang voor een kindje wat 's avonds heel hongerig lijkt.

Goed advies, van het kolven. Baat het niet, schaadt het niemand.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
02-01-2019 09:09
Na hoe lang kwam je daar achter? En had je dan ook pijnlijke tepels ofzo? Want ik zelf heb echt nergens last van
Al vrij snel, in de kraamweek. Zijn tongriempje was te kort, en zijn verhemelte te hoog. Nare combi, hij heeft eigenlijk nooit goed aan de borst gedronken. Nu was hij mijn eerste, dus ik wist ook niet beter. Heb met tepelhoedjes gevoed, omdat hij anders helemaal niet goed kon pakken(doordat kind niet goed zoog bleven tepels te zacht). We hebben na tongriem laseren nog wel de borst geprobeerd, maar toen liep zijn groei ook direct terug. Ik ben uiteindelijk gaan kolven op advies van de lactatiekundige.
Heb je het idee dat ze krachtig zuigt? Zijn je borsten goed 'leeg' na het drinken(als dat niet goed gaat merk je het wel, auw!).
Alle reacties Link kopieren
Minik de enige symptomen die ik zag waren vaak verkouden en veel spugen. Ook sliep hij veel. Nu nog trouwens...
Huiduitslag heeft hij nooit gehad.
Ook later toen er meer verschillend eten kwam had hij veel poepbroeken. Soms wel 5 op een dag. Maar dat kwam pas later. Wel waren we in die periode veel bij de kinderarts. Ook met zindelijkheid bleef hij zoveel poepen terwijl dan vaak ook weer een verandering optreed in het poepen.
Dus vanwege de niet duidelijke klachten zijn we er pas zo laat achter gekomen.
Hij is nu 4 jaar en weegt net aan 15 kg. Past broeken en maat 92 om zijn billen maat voor lengte heeft hij 104-110 nodig.
Alle reacties Link kopieren
Je zou inderdaad in de avond of nacht kunnen kolven. Dat heb ik ook een weekje gedaan en toen had ik s avonds rond clustertijd meer productie én een vriezer met wat extra voeding.
Verder zou ik dus een gediplomeerde LK mee laten kijken voordat je stopt, mocht je toch gaan stoppen. Vriendin van me bleek advies gekregen te hebben van iemand die niet gediplomeerd en aangesloten was en baalde daar achteraf enorm van. Dus ik zou even checken, voor de zekerheid
Een zebra is geen paard met strepen
Minik schreef:
02-01-2019 08:28
En het overstappen op kv is natuurlijk een optie maar het maakt me zo verdrietig omdat ik echt zo graag ten minste 6 maanden bv wil geven en liefst eigenlijk een jaar. Ik geniet er ook echt van om haar te voeden, dat moment wil ik helemaal nog niet kwijt... ik vind het echt moeilijk om dat los te laten, voelt ook als falen

Ach wat een onzin. Ben je zo geindoctrineerd door die borstvoeidngshype dat je je kind gewoon een groeiachterstand laat hebben? Sorry, maar dat vind ik pas falen. Het gaat even niet om jou maar om de gezondheid van je kind.

3 maanden bv is prachtig, er is geen enkele, echt geen enkele medische reden om er nu niet mee te stoppen als dat een oplossing zou zijn, al jouw argumenten zijn sentimentele.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind had dit ook en ik ben met 4 maanden gestopt met borstvoeding. Hij kwam nog wel aan, maar minder. Ik was er wel klaar mee dus voor mij een goed moment om te stoppen, voor jou dus eigenlijk niet! Ik denk dat ik ook een extra keer zou kolven ‘s nachts of het toch overdag zou proberen, om de productie wat te verhogen. Iemand die er verstand van heeft mee laten kijken kan natuurlijk nooit kwaad, dus dat kun je ook proberen!
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:01
99.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO, ik had hetzelfde maar dan toen baby net geboren was. Hij groeide minimaal.
Baby is nu net zo oud als jouw dochter.

Vooral in het begin is de groei erg belangrijk, dus werd goed gevolgd door kraamzorg en verloskundige. Ik heb me er erg ellendig door gevoeld, alles rondom voeding en groeien was zo'n enorm ding. Ik had van te voren gezegd (door ervaringen bij vriendinnen) dat ik niet té lang door wilde gaan met borstvoeding. Maar als je er eenmaal inzit dan wil je toch doorzetten. Dus ik herken je gevoel daarin heel goed, ook het gevoel van falen.

Baby was eigenlijk best tevreden en had ook elke keer plasluiers en poepte ook regelmatig. Maar 's avonds was hij ook erg onrustig en wilde elke keer drinken, terwijl ik het gevoel had dat ik bijna geen melk meer had. En mijn tepels waren zo enorm gevoelig, dus aanleggen was ook niet fijn.
Heb ook contact gehad met lactatiekundige en goede tips gekregen en bevestiging dat ik het wel goed deed (aanleg- en drinktechniek enzo).

Wat wij toen hebben gedaan is de avondvoeding (dus na ons avondeten) vervangen door kunstvoeding en ik ging dan kolven. Daarnaast kolfde ik 's ochtends extra en een bij twee voedingen per dag gaf ik nog extra de fles na de voeding.
Op de een of andere manier kwam er bij mij toen ontspanning en het voeden ging steeds beter. Tepels herstelden en ik had ook het idee dat ik meer borstvoeding kreeg. Het duurde trouwens wel even (denk wel een paar weken) voordat ik een volledige voeding had gekolfd, je lijf moet daar echt aan wennen.
Mijn lactatiekundige zegt trouwens dat na een uur je voeding weer is aangevuld. Zij gaf als advies om 's ochtends extra te kolven, omdat je dan de meeste melk hebt. Als je dat een paar keer doet weet je lichaam dat er dan extra productie moet komen. Dit heb ik ook een tijdje gedaan.

Inmiddels gestopt met kunstvoeding en volledig over op borstvoeding. Baby is nog steeds geen groot kind, maar groeit wel prima nu.

Wil je graag even een hart onder de riem steken, want ik herken zoveel van jouw gevoelens. Doe vooral wat voor jou goed voelt :rose:
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:01
99.78% gewijzigd
Wat bij mij hielp was een siliconenkolf zoals de Haakaa. Die gebruikte ik bij de eerste voedingen van de dag en spaarde daarmee een volle fles melk die ik dan 's avonds gaf. Zo kun je je eigen melk bijvoeden.

Je zet de kolf terwijl je baby drinkt op je andere borst. Het kost dus geen extra tijd en je vangt er best veel mee op. Als je wisselt van kant, dan wissel je de kolf ook. Zo krijg je niet alleen voormelk.

Succes!
hoera2012 schreef:
02-01-2019 09:19
Minik de enige symptomen die ik zag waren vaak verkouden en veel spugen. Ook sliep hij veel. Nu nog trouwens...
Huiduitslag heeft hij nooit gehad.
Hier was zoon ook veel verkouden. De andere symptomen waren bij ons juist krampen, obstipatie en scheetjes die naar rotte eieren roken.
Huiduitslag hier ook niet.
BakfietsWolletje schreef:
02-01-2019 10:30
Wat bij mij hielp was een siliconenkolf zoals de Haakaa. Die gebruikte ik bij de eerste voedingen van de dag en spaarde daarmee een volle fles melk die ik dan 's avonds gaf. Zo kun je je eigen melk bijvoeden.

Je zet de kolf terwijl je baby drinkt op je andere borst. Het kost dus geen extra tijd en je vangt er best veel mee op. Als je wisselt van kant, dan wissel je de kolf ook. Zo krijg je niet alleen voormelk.

Succes!
Ik vind de haakaa (ook te vinden als vacuüm lekschaal op bepaalde websites) ook echt een topding. Baalde dat ik pas na paar maanden achter het bestaan kwam.
Alle reacties Link kopieren
Schandalig hoe de borstvoedingsmafia weer bezig is.

Het kind van to huilt 's avonds behoorlijk lang van de honger!

Als ze flesvoeding krijgt huilt ze niet. Honger dus.

En dan nog gewoon het advies krijgen om door te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
02-01-2019 08:28
En het overstappen op kv is natuurlijk een optie maar het maakt me zo verdrietig omdat ik echt zo graag ten minste 6 maanden bv wil geven en liefst eigenlijk een jaar. Ik geniet er ook echt van om haar te voeden, dat moment wil ik helemaal nog niet kwijt... ik vind het echt moeilijk om dat los te laten, voelt ook als falen
En het maakt je niet verdrietig dat je kind 's avonds urenlang huilt van de honger?

Ik snap niet dat je dat aan kan horen. Gewoon weten dat je kind huilt van de honger maar het dan zielig vinden voor je zelf dat je geen borstvoeding kan geven.

Die borstvoeding is er voor het kind.
Het kind zou geen bijzaak moeten zijn zodat jij kan opscheppen dat je 6 maanden borstvoeding hebt gegeven en dus oh zo' n goede moeder bent.

Moeders die flesvoeding geven kunnen in de ogen van de borstvoedingsmafia wel minder zijn. Maar die laten hun kind tenminste geen honger lijden.
Ga je lekker sugarmiss? Wat een nare kutpost zeg!
sugarmiss schreef:
02-01-2019 10:55
Schandalig hoe de borstvoedingsmafia weer bezig is.

Het kind van to huilt 's avonds behoorlijk lang van de honger!

Als ze flesvoeding krijgt huilt ze niet. Honger dus.

En dan nog gewoon het advies krijgen om door te gaan.
Het advies is om per direct gediplomeerde hulp in te schakelen en bij te voeden door te kolven. Ik heb geen mafiapost gelezen maar jouw nare houding houdt de tweedeling goed in stand. Bah
Volgens mij wordt er door deze zogenaamde maffia voornamelijk geadviseerd een lactatiekundige te raadplegen en niet om kindje honger te laten lijden. TO vraagt niet of ze moet stoppen of niet maar of er ervaringen zijn. Daarbij geeft ze duidelijk aan dat ze liever niet wil stoppen mer bv, dus dan krijgt ze ook tips die rekening houden met deze wens.

En de tip om na de ochtendvoeding te kolven en dat 's avonds te geven met een flesvoeding (afgekolft of kunstvoeding) terwijl je zelf kolft vind ik een hele goede. Geen huilend kind, krijgt genoeg voeding, je borsten blijven signalen krijgen om melk te blijven aanmaken.

Nachts is het prolactinegehalte in je systeem het hoogst en dat hormoon is verantwoordelijk is voor de productie van melk. Nachts voeden of kolven is dus heel goed voor je productie. Ik ben in mijn bv-periode bijna een keer drooggevallen (door buikgriep) en toen heb ik twee nachten achter elkaar - ja dat weet ik, het is zwaar - de wekker om 3.00 uur gezet om te kolven. Na twee nachten was de productie weer op orde. Aangezien kindje doorslaapt en 's nachts dus niet hoeft te worden gevoed dan kun je dit mogelijk ook nog doen.
Alle reacties Link kopieren
Merl0t schreef:
02-01-2019 09:04
Hoe bedoel je dat? Slaapt ze 8 tot 10 uren aan één stuk? Klinkt me heel lang voor een borstgevoedde baby van die leeftijd
De baby wordt waarschijnlijk heel erg uitgeput van zijn inspanningen om te drinken terwijl de baby te weinig binnenkrijgt om voldoende energie uit te halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven