Baby in bed laten slapen, hoe ????

14-01-2009 09:05 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al maar.................

Ik ben 6 weken geleden bevallen van een heel mooi jongetje. Gelukkig gaat alles goed maar er is een "probleem" en dat is dat de kleine man overdag niet in zijn bed wil slapen. Hij slaapt in de MC, hij slaapt als je met m gaat wandelen en het liefst slaapt hij bij mij op de arm. Ik vind het heel vervelend want ik heb ook nog een zoontje van bijna drie rondlopen die natuurlijk ook recht op aandacht van mamma heeft. Vraag is dus hoe leer ik mijn jongste kindje om in zijn bed te slapen ? Hij ligt op dit moment al een kwartier hartverscheurend te huilen en ik weet dat als ik m oppak hij binnen een minuut slaapt maar dat als ik m terugleg hij ook zo weer wakker is. Moet ik m laten huilen of juist niet ? Kortom wie heeft tips en ideeen ?

Alvast bedankt !

er is.
In de box in de huiskamer?

Een kwartier (hartverscheurend nog wel )laten huilen bij een baby van 6 weken zou ik persoonlijk nooit doen. Gewoon lekker in de huiskamer laten slapen, op de bank, of iets anders. Dan hoor hij de huiselijke geluiden en jouw stem..
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Ik heb zowel mijn zoon als mijn dochter het eerste half jaar in de kinderwagenbak bij ons op de slaapkamer gehad. Ik vind een ledikantje persoonlijk voor zo'n klein kindje veel te groot.
HIer zul je verschillende reacties op krijgen. Persoonljk ben ik niet van de Ria-Bom methode, dus ik houd mijn kindje (nu 8 weken) lekker bij me of bijv in de wandelwagen. Is bij de andere 2 ook goed gekomen en sliepen vanaf een maand of 4 / 5 heerlijk in hun eigen bed, ook overdag.

Een paar minuutjes huilen kan trouwens geen kwaadn om te kijken of ie in slaap valt, maar ik zou ze nooit te lang laten huilen.
Wat is de Ria-Bom methode?
Ria Blom; kookwekker op 30 minuten nadat je zeker weet dat het geen natte luier, boertje dwars of iets anders is. En natuurlijk veel regelmaat bieden in de dagindeling, ook al bedoelt ze het niet zo strak op de minuut.

Mijn baby vond zo'n groot bedje ook niet leuk. Iets anders kan zijn dat je hem in kunt gaan bakeren. Kan al met een hydrofiel luier, maar dan kun je misschien beter even het cb bellen voor goed advies. Je hebt er ook speciale doeken voor. Bij mij hielp inbakeren niet altijd. Pas na 11 weken ging hij een beetje doorslapen. Tot die tijd sliep hij vaak alleen in kinderwagen of draagdoek.
Kun je hem niet in een draagdoek bij je houden? Mijn zoontje sliep in het begin ook niet in z'n bedje. Hij sliep beneden in de box of in de wandelwagen. En verder wilde hij ook alleen maar bij mij op m'n borst slapen. Nou had ik er niet nog eentje rondlopen, dus vond ik dat niet zo'n probleem. Maar als ik mijn handen vrij wilde hebben en gewoon dingen wilde doen, vond ik de draagdoek echt ideaal.
Hoi Tonnetje,

Hoe denk je over een draagzak? Wellicht is dat een manier om je kleintje dicht bij je te dragen, schommelt hij dicht bij je met je mee en heb je tevens je handen vrij voor je andere kindje?
Mijn zoontje wilde in het begin ook liever niet in bed slapen en ik ben toen begonnen met inbakeren. Daarnaast heb ik hem langzaam laten wennen aan het bedje: eerst slapend in bed gelegd (gewikkeld in een doek, zodat hij niet direct wakker werd van het koude bed), daarna er even bij gebleven en uiteindelijk sliep hij netjes in bed in.

Ik heb ook veel gehad aan de methode van Ria Blom (maar liet hem wel een stuk korter huilen).
Ik vond het altijd zielig, zo'n wurmpje in zo'n immens groot ledikant.
Mijn zoon sliep de eerste weken 's nachts bij mij op de kamer in de kinderwagenbak en overdag gewoon in de box of in zijn eigen bed.

Na een paar weken ook 's nachts in zijn eigen bed,dus nee ik heb geen tips.
Wij hadden een extra wiegbak van de kinderwagen van iemand geleend en die in zijn grote ledikant gezet.

Dat werkte behoorlijk goed, hij vond het grote bed gewoon veel te koud/kil.

Wat ook vaak wilde helpen was dat hij met zijn koppie sliep op een shirt dat ik gedragen had, zo had hij wel mijn geurtje bij zich.

En kun je hem niet gewoon in de wagen laten slapen?

(al leer je dat niet snel meer af na een paar maanden)

Is hij soms een buikslaper? dan zou je hem ms op zijn zij kunnen leggen?
Wij hanteren wel de Ria Blom Methode. Een kindje laten huilen is helemaal niet zo erg. Dit kan ook de manier zijn om alle indrukken te verwerken.

Slapen, wakker worden, voeden, knuffelen en bij de eerste tekenen van moe, gapen, dan leggen we onze kleine meid weer in haar bedje. Ze slaapt ook lekker in haar ledikantje, ingebakerd, en dat gaat prima. Ze lag de eerste week in de kinderwagen op onze slaapkamer en in de woonkamer. Dit was veel te druk voor de kleine. Nu in haar bedje gaat het prima.

Wij laten de kleine geen half uren huilen, maar na 10 minuutjes ga ik er even heen en geef een aai over de bol. Daarna weer 10 minuutjes en dan er weer even heen. Vaak worden ze wel wat rustiger. En als het echt niet gaat, dan haal ik haar er uit. Als je kindje 5 minuten stil is met huilen dan gaan de 10 minuutjes opnieuw in.

Maar niet ieder kind is hetzelfde, dus je moet doen wat jij het prettigst vindt.
Zoon heeft hier de eerste maanden overdag veel beneden in de box geslapen en ook veel in de draagdoek. Hij sliep toen nog heel vast en werd nergens wakker van. Persoonlijk zou ik zo'n kleine baby niet laten huilen (ik krijg dan ook de kriebels van Ria Blom).
The time is now
Ik zou hem ook niet laten huilen. En zeker geen kwartier.

in de reiswieg misschien, en dan beetje heen & weer wiegen tot hij slaapt, draagzak of doek, de box. Voor je baby is het alleen maar goed als hij in slaap kan vallen met het geluid van je 3-jarige. En hij is nog heel klein. In de buik viel hij in slaap al schommelend met jouw bewegingen. Babies in de buik worden vaak juist wakker als de moeder stil zit. Dus misschien een schommelend wiegje? Een hangmatje (er is een draagzak die hangmat en draagdoek in één is, naam even kwijt) dat je heen en weer wiegt tot hij slaapt?

Succes.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Leg je eerst een kruik in zijn bedje? Lekker voorverwarmd slaapt natuurlijk veel lekkerder!
Hier eigenlijk hetzelfde als Sanmi zegt. Wij zijn met een week of 5 begonnen met de Ria Blom methode en het werkt bij ons goed. Wij bakerden hem ook in omdat hij (met name overdag) veel ongecontroleerde armbewegingen maakte en van zichzelf schrok waardoor hij niet in slaap kon komen.

Hij slaapt sinds hij 1 week oud was in zijn eigen bed maar overdag wilde hij dat niet, tot het inbakeren dus. Hij huilt bijna altijd voordat hij in slaap valt (en dat is bij hem niet echt zacht). Ik moet hem dus echt laten huilen. 9 van de 10 keer slaapt hij binnen 10 minuten, zo n iet dan geef ik hem na 10 minuten een aai over zijn bol of wang. Soms blijf ik even bij hem en aai hem dan een paar minuutjes zodat hij weer rustig wordt en dan valt hij vaak zo in slaap. Ik pak hem niet op, alleen als hij na 30 minuten nog huilt (komt bijna niet voor trouwens, is op 1 hand te tellen in 7 weken tijd). Dan laat ik hem uit bed tot hij weer moe begint te worden en dan proberen we het opnieuw.
Misschien heb je iets aan het boek: Lekker slapen zonder huilen, Geschreven door Elizabeth Pantley. Staan heel veel tips in over hoe je je kindje, op een liefdevolle manier (en dat vind ik laten huilen echt niet), kunt leren (door)slapen! Ik heb er bijzonder veel aan gehad!!!
Ik weet niet of het tegenwoordig nog "mag", maar ik heb heel veel gehad aan de zgn Safe-T-Sleep. Ideaal. Het houdt je kindje op z'n plaats, doordat er iets om het kind gewikkeld heet 'ie het gevoel ergens tegen aan te liggen. Een borstvoedingskussen gebruiken kan ook, lekker er tussen liggen. Geeft het gevoel net als de maxicosi dat 'ie ergens strak in ligt.
quote:shyte schreef op 14 januari 2009 @ 11:49:

Misschien heb je iets aan het boek: Lekker slapen zonder huilen, Geschreven door Elizabeth Pantley. Staan heel veel tips in over hoe je je kindje, op een liefdevolle manier (en dat vind ik laten huilen echt niet), kunt leren (door)slapen! Ik heb er bijzonder veel aan gehad!!!

Laten huilen is ook liefdevol. Mijn dochter van 2 heeft zich bijna tot haar tweede jaar in slaap gehuild. Reden: dit is haar manier van verwerken van alle indrukken. Ieder kindje is weer anders.

Overigens is het ook zo dat als je meerdere kinderen hebt, je er niet aan ontkomt om een baby even te laten huilen.
Een voedingskussen in het ledikantje om een wat veiliger "nestje" te maken schijnt wel eens te helpen. Of anders in de kinderwagen in de huiskamer laten slapen inderdaad. Bij mijn dochter ging dat ook beter dan in bed, en ze is er niet te veel aan gewend geraakt (was ik toen wel eens bang voor), op een gegeven moment lukte het ineens wel om haar in bed te leggen overdag, toen was ze er gewoon aan toe denk ik.

Succes!
quote:Sanmi schreef op 14 januari 2009 @ 11:57:

[...]

Laten huilen is ook liefdevol. Mijn dochter van 2 heeft zich bijna tot haar tweede jaar in slaap gehuild. Reden: dit is haar manier van verwerken van alle indrukken. Ieder kindje is weer anders.

Sorry, maar hoe weet jij dat zo zeker? Dat heeft ze je vast niet verteld. Misschien was ze wel angstig of voelde ze zich alleen en onveilig. Natuurlijk leer je je kind kennen, maar ik vind niet dat je dit zo kan stellen. En als je kind zich tot zijn tweede jaar elke dag in slaap moet huilen is er misschien wel iets anders aan de hand.

Ik ben sowieso niet van het laten huilen, nu wel bij mijn zoontje van bijna 3 die alles dondersgoed snapt al, maar bij jonge baby's, nee. Daar heb ik absoluut geen goed gevoel bij gehad en heb het daarom dus ook nooit gedaan.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:Sanmi schreef op 14 januari 2009 @ 11:57:

[...]

Laten huilen is ook liefdevol. Ongelooflijk dit Mijn dochter van 2 heeft zich bijna tot haar tweede jaar in slaap gehuild. Reden: dit is haar manier van verwerken van alle indrukken. Ieder kindje is weer anders.

En, dat heeft ze je verteld?

Overigens is het ook zo dat als je meerdere kinderen hebt, je er niet aan ontkomt om een baby even te laten huilen.

Onzin. Je kunt dat heus wel voorkomen.

Ik snap heel even laten jengelen wel, maar echt een kwartier, of zoals jij zegt een half uur !!! laten huilen vind ik niet liefdevol, maar zielig. Mag jij doen als je je daar goed bij voelt ( iedereen moet het zelf weten, intuïtie bladerbla..), maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.Ik vind Ria Blom trouwens zoiets Westerlijks en bedachts en onnatuurlijks. Vind je het gek dat babies in de Westerse wereld procentueel gezien veel en veel meer huilen dan Aziatische en Afrikaanse babies. Met al dat gemuts met theorieen en opvoedboeken en verplichte halve uren laten huilen..
anoniem_42951 wijzigde dit bericht op 14-01-2009 12:12
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Zelfde gedachte als La Vie dus wat betreft zeker weten waarom kind huilt
Onze dochters sliepen de eerste twee/drie maanden gewoon in de huiskamer, we sleepten haar wieg (moses basket) gewoon naar beneden elke ochtend. Na een tijdje merkte ik juist dat ze beter sliepen in het donker en toen sliepen ze wel boven.

Laten huilen hebben wij nooit gedaan, zelfs nu niet. Niet eens noodzakelijk omdat ik het zielig vind, maar ik kan er zelf gewoon echt niet tegen, dat gejank! ;o)

Oh ja, herken je de slaapsignalen van je kindje inmiddels een beetje? Ik vond dat nog best moeilijk, en dochter twee bleek volkomen andere signalen te hebben dan de eerste.

Misschien dat ie te vroeg (te wakker) of juist te laat (oververmoeid/overgestimuleerd) neergelegd wordt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven