baby niet meer voelen bewegen.....
woensdag 28 januari 2009 om 16:52
Hallo allemaal,
Ik ben 22 weken zwanger op het moment. Sinds 10 dagen voel ik
mijn baby geregeld bewegen en schoppen. Dat geeft me een heel zeker gevoel! Ik weet dan dat het goed gaat daarbinnen! Gisteren moest ik voor een uitgebreid echoscopisch onderzoek naar het ziekenhuis omdat mijn arts iets had vermoed. Gelukkig bleek er niets te zijn. Nu komt het. Ik heb gisteren eigenlijk maar weinig gevoeld in mijn buik. Af en toe heeeel licht een tikje, maar niet zoals normaal. En vandaag is het eigenlijk nog veel rustiger in mijn buik. Ik maak me nu toch wel zorgen omdat het toch de bedoeling is dat je iedere dag iets voelt. Gisteren was dus alles goed, maar nu maak ik me toch wel druk (terecht/onterecht?). Moet ik nu weer naar het ziekenhuis gaan voor een echo of toch nog even wachten? Is dit normaal?
Ik ben 22 weken zwanger op het moment. Sinds 10 dagen voel ik
mijn baby geregeld bewegen en schoppen. Dat geeft me een heel zeker gevoel! Ik weet dan dat het goed gaat daarbinnen! Gisteren moest ik voor een uitgebreid echoscopisch onderzoek naar het ziekenhuis omdat mijn arts iets had vermoed. Gelukkig bleek er niets te zijn. Nu komt het. Ik heb gisteren eigenlijk maar weinig gevoeld in mijn buik. Af en toe heeeel licht een tikje, maar niet zoals normaal. En vandaag is het eigenlijk nog veel rustiger in mijn buik. Ik maak me nu toch wel zorgen omdat het toch de bedoeling is dat je iedere dag iets voelt. Gisteren was dus alles goed, maar nu maak ik me toch wel druk (terecht/onterecht?). Moet ik nu weer naar het ziekenhuis gaan voor een echo of toch nog even wachten? Is dit normaal?
woensdag 28 januari 2009 om 16:55
woensdag 28 januari 2009 om 16:57
En inderdaad, gewoon op de spoedlijn bellen. Mijn verloskundige heeft me zelfs regelmatig gezegd dat ik gewoon moest bellen als ik zelf het idee had dat er iets niet klopte of veranderd was in de beweging van de baby. Meestal is er gelukkig niets aan de hand, maar je kunt het maar beter zeker weten.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.

woensdag 28 januari 2009 om 17:24
Elke dag je baby voelen hoeft pas vanaf week 28. Daarnaast, ik neem aan dat ze gisteren tijdens de echo ook het hartje van de baby hebben gezien? Ik zou me niet teveel zorgen maken.
Bellen naar de verloskundige mag altijd, dus als je je er zoveel zorgen over maakt dat je het de moeite waard vindt om er een topic over te openen dan zou ik even bellen.
Maar nogmaals, met 22 weken hoef je je baby nog niet elke dag te voelen.
Bellen naar de verloskundige mag altijd, dus als je je er zoveel zorgen over maakt dat je het de moeite waard vindt om er een topic over te openen dan zou ik even bellen.
Maar nogmaals, met 22 weken hoef je je baby nog niet elke dag te voelen.
woensdag 28 januari 2009 om 19:49
Inderdaad, zoals Star en Morrie ook zeiden: bij 22 weken hoef je je baby nog helemaal niet elke dag te voelen. Ik heb zelf rond die periode ook een aantal dagen gehad waarop de baby ineens een stuk minder bewoog nadat ik juist al een paar weken gewend was om iedere dag leven te voelen.
Dat voelt heel verontrustend, maar betekent op die termijn meestal niet dat de baby minder beweegt, maar alleen dat jij hem toevallig wat minder goed voelt.
Desondanks is dit altijd een goede reden om even naar je verloskundige of arts te bellen; ik hoop dat die je snel gerust kan stellen (misschien al telefonisch, misschien moet je voor de zekerheid toch langskomen).
Dat voelt heel verontrustend, maar betekent op die termijn meestal niet dat de baby minder beweegt, maar alleen dat jij hem toevallig wat minder goed voelt.
Desondanks is dit altijd een goede reden om even naar je verloskundige of arts te bellen; ik hoop dat die je snel gerust kan stellen (misschien al telefonisch, misschien moet je voor de zekerheid toch langskomen).
woensdag 28 januari 2009 om 19:50
quote:Morrie schreef op 28 januari 2009 @ 17:24:
Maar nogmaals, met 22 weken hoef je je baby nog niet elke dag te voelen.Ik voelde bij 20 weken en crisis wel degelijk een veranderd bewegingspatroon. Als het bewegingspatroon van je kind zonder reden opeens zo wijzigt, is dat wel degelijk reden om aan de bel te trekken. Als je de baby rond deze periode nog helemaal niet dagelijks voelt is het een ander verhaal, maar vanuit dagelijks geregeld voelen bewegen en schoppen opeens vanuit het niets naar tikjes en stilstand is echt wel reden om te bellen.
Maar nogmaals, met 22 weken hoef je je baby nog niet elke dag te voelen.Ik voelde bij 20 weken en crisis wel degelijk een veranderd bewegingspatroon. Als het bewegingspatroon van je kind zonder reden opeens zo wijzigt, is dat wel degelijk reden om aan de bel te trekken. Als je de baby rond deze periode nog helemaal niet dagelijks voelt is het een ander verhaal, maar vanuit dagelijks geregeld voelen bewegen en schoppen opeens vanuit het niets naar tikjes en stilstand is echt wel reden om te bellen.
woensdag 28 januari 2009 om 20:24
Qwertu, even bellen is altijd verstandig, en dat zou ik in dit geval ook zeker aanraden. Echter, zowel de afdeling verloskunde waaraan ik in het weekend mijn vraag voorlegde, als mijn eigen gynaecoloog bij de eerstvolgende reguliere controle, hebben mij uitgelegd dat vóór het derde trimester, een wijziging in het voelen van beweging, doorgaans nog weinig zegt over het bewegingspatroon van je kind. Bij een vroegere zwangerschapduur is het voelen van kindsbewegingen nog afhankelijk van verschillende factoren. Ook als er daarvoor al sprake was/leek van een patroon in de bewegingen. Zo kan een kleine verandering in de ligging er voor zorgen dat je je kind ineens tijdelijk helemaal niet meer voelt.
Dat was bij mij ook het geval, ik meende na weken dagelijks op vaste tijdstippen bewegingen te hebben gevoeld, dat de baby zich helemaal niet meer bewoog, ook niet wanneer ik mij concentreerde op het voelen van bewegingen, ook niet nadat ik op mijn linkerzij was gaan liggen. Op de volgende echo bleek echter dat de baby wel degelijk actief was op die momenten, maar dat ik dat kennelijk tijdelijk niet/minder goed voelde. En dat was volgens de gyn een veel voorkomend verschijnsel bij een dergelijke zwangerschapsduur (23 wk). Vanaf 28 wk wordt ervan uitgegaan dat een verschil in waarneming van de bewegingen door de moeder, ook daadwerkelijk een verandering in het bewegingspatroon betekent.
En dat is in ieder geval reden tot onmiddellijke controle.
Dat was bij mij ook het geval, ik meende na weken dagelijks op vaste tijdstippen bewegingen te hebben gevoeld, dat de baby zich helemaal niet meer bewoog, ook niet wanneer ik mij concentreerde op het voelen van bewegingen, ook niet nadat ik op mijn linkerzij was gaan liggen. Op de volgende echo bleek echter dat de baby wel degelijk actief was op die momenten, maar dat ik dat kennelijk tijdelijk niet/minder goed voelde. En dat was volgens de gyn een veel voorkomend verschijnsel bij een dergelijke zwangerschapsduur (23 wk). Vanaf 28 wk wordt ervan uitgegaan dat een verschil in waarneming van de bewegingen door de moeder, ook daadwerkelijk een verandering in het bewegingspatroon betekent.
En dat is in ieder geval reden tot onmiddellijke controle.
woensdag 28 januari 2009 om 20:36
Qwertu, waarom quote je alleen dat ene regeltje. Ik zeg toch ook dat Rosanne gewoon even kan bellen.
Maar ik zeg er ook bij dat je baby met 22 weken niet voelen geen directe reden tot paniek hoeft te zijn. Dat het misschien bij jou dan wel zo was, dat is vervelend voor jou geweest, maar zoals Koeka zegt is het met 22 weken niet voelen van de baby 99 van de 100 keer het gevolg van een baby die in een andere houding ligt waardoor je even niets voelt. Reden genoeg om het druk maken van TO te relativeren.
Maar nogmaals, even bellen met de vk kan nooit kwaad.
Maar ik zeg er ook bij dat je baby met 22 weken niet voelen geen directe reden tot paniek hoeft te zijn. Dat het misschien bij jou dan wel zo was, dat is vervelend voor jou geweest, maar zoals Koeka zegt is het met 22 weken niet voelen van de baby 99 van de 100 keer het gevolg van een baby die in een andere houding ligt waardoor je even niets voelt. Reden genoeg om het druk maken van TO te relativeren.
Maar nogmaals, even bellen met de vk kan nooit kwaad.
woensdag 28 januari 2009 om 21:01
Oh, Morrie, daar moet je niets achter zoeken. Ik had alleen je samenvattende zinnetje laten staan voor de overzichtelijkheid. Niet omdat ik de rest van de post niet van belang vond ofzo.
Aangezien mij wel werd gevraagd naar kindsbewegingen en veranderd bewegingspatroon, ging ik er vanuit dat het wèl relevant was om er zo goed op te letten. Maar misschien overtrek ik het wel vanuit mijn eigen ervaring...
Aangezien mij wel werd gevraagd naar kindsbewegingen en veranderd bewegingspatroon, ging ik er vanuit dat het wèl relevant was om er zo goed op te letten. Maar misschien overtrek ik het wel vanuit mijn eigen ervaring...
donderdag 29 januari 2009 om 18:28
Hoi allemaal,
Ik was even in paniek maar gelukkig onterecht.
Vandaag ben ik even langs mijn gyn geweest en die heeft
een echo gemaakt. Alles zag er prima uit. Het schijnt dat mijn
placenta vooraan ligt waardoor je minder snel de bewegingen
van de baby waarneemt.
Ook was de ligging verandert. Het zit nu met de voetjes in mijn ene zij, en met het hoofdje in de andere. Mijn baby ligt dus lekker
horizontaal. Apart he?!
Ben nu in ieder geval weer gerust gesteld. Gelukkig heb ik mijn baby al weer een aantal keren voelen bewegen vandaag!
Ik was even in paniek maar gelukkig onterecht.
Vandaag ben ik even langs mijn gyn geweest en die heeft
een echo gemaakt. Alles zag er prima uit. Het schijnt dat mijn
placenta vooraan ligt waardoor je minder snel de bewegingen
van de baby waarneemt.
Ook was de ligging verandert. Het zit nu met de voetjes in mijn ene zij, en met het hoofdje in de andere. Mijn baby ligt dus lekker
horizontaal. Apart he?!
Ben nu in ieder geval weer gerust gesteld. Gelukkig heb ik mijn baby al weer een aantal keren voelen bewegen vandaag!