Baby wel of niet besnijden?

13-04-2020 12:51 363 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog even te gaan in mijn zwangerschap, maar partner en ik hebben toch al enige discussie over het volgende punt.

We krijgen een zoon en partner wil dat zoon besneden wordt. Partner komt uit de US en daar is het vrij normaal voor mannen om besneden te zijn. Ik heb altijd tegen partner gezegd dat ik het fijn vind dat hij besneden is, ik vind het mooier en schoner.

Maar, om mijn gezonde baby zo'n ingreep aan te doen vind ik weer een heel ander ding. Ik wil deze beslissing niet nemen voor mijn kind,want wie weet vindt mijn zoon het later heel vervelend om besneden te zijn . Aan de andere kant snap ik partners argumenten ook wel, ook al zijn deze voornamelijk cultureel bepaald.

Ik heb een beetje gegoogled over het onderwerp en kan ook niet goed vinden waar je deze ingreep eventueel uit kan laten voeren. Ik begrijp dat het zonder medische reden niet in het ziekenhuis kan en dat je dan al snel in een soort particuliere kliniek komt waar ze voornamelijk religieuze besnijdenissen doen.

In dit topic ben ik op zoek naar meningen, maar vooral ook ervaringen. Wie heeft zijn zoon laten besnijden uit niet religieuze overweging? En waar is dit gedaan? En hoe heftig is de ingreep?
Niet. Laat je zoon over zijn eigen lichaam beslissen als hij daar oud genoeg voor is. Het is onderdeel van seksueel genot, dus ik zou het zeker laten zitten.
Niet doen, het is een onnodige ingreep.
Er bestaan vieze piemels met en zonder voorhuid.

Dat het uithygiënisch oogpunt wordt gedaan, stamt echt nog van heel lang geleden; toen nog geen douche of bad bestond.

Nu kan elke jongen elke dag zijn piemel wassen dus het hebben van een voorhuid heeft niets met hygiëne te maken. Een piemel zonder voorhuid moet evengoed gewassen worden.
Echt niet doen, je gaat toch niet onnodig in een gezond kind laten snijden! Ik vind het echt bizar dat je het zelfs overweegt.
Eggo schreef:
13-04-2020 13:00
Dat vel zit er toch met een reden?
Ach, mannen hebben ook tepels. Misschien is dat piemelvelletje wel net zo nutteloos.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Doen! Alleen al omdat het zoveel mooier is.
Niet doen. Jammer voor je partner, maar jullie kind wordt nu eenmaal in Nederland geboren en hier is het niet gebruikelijk.
Ik zou mijn kind er zelf over laten beslissen.

En de verhalen dat een baby er weinig last van zou hebben vind ik vreselijk. Dat het bij een baby sneller geneest dan bij een volwassene geloof ik zo, maar dat het geen pijn zou doen is natuurlijk onzin. Waarom zou je dat je baby aandoen als het niet nodig is?
Niq schreef:
13-04-2020 13:14
Doen! Alleen al omdat het zoveel mooier is.
Ja en laat gelijk een kinimplantaat plaatsen, daar knapt de baby ook van op.
madamecannibale schreef:
13-04-2020 13:16
Ja en laat gelijk een kinimplantaat plaatsen, daar knapt de baby ook van op.
Ja en een haartransplantatie. Kale baby’s zijn ook zo lelijk. :facepalm:
Mijn mening: het is niet aan jou om blijvende verandering aan te brengen aan het lichaam van je kind zonder dat kind daar mee in kan stemmen.

Dus ik zeg: niet besnijden.
Het is niet gebruikelijk in ons land, dus als je geen culturele /religieuze redenen hebt om het te laten doen, zou ik het mooi laten.
En trouwens, als je die redenen wel zou hebben, zou ik me ook afvragen of dit soort beslissingen niet thuishoort bij degene die een leven lang met zijn lichaam moet doen.
Onnodige ingrepen zou ik nooit laten uitvoeren aan mijn kind. Dat je het überhaupt overweegt.

Meestal gaat het goed maar in het ergste geval kan je kind een ernstige infectie met - als hij echt veel pech heeft - zelfs een bloedvergiftiging oplopen. Zeldzaam, maar de kans is niet 0. Bovendien kunnen er vernauwingen aan de plasbuis optreden waardoor hij dan altijd blaas/plasproblemen zou kunnen houden. Ook zeldzaam, maar de kans is niet 0.

Waarom zou je dat risico nemen voor iets dat geen enkel medisch voordeel oplevert? Zelfs al is de kans 1 op een miljoen, het is niet nodig, dus waarom zóú je? Ik vind het onbegrijpelijk.

In Nederland doen artsen het dus over het algemeen ook niet ‘omdat het mooier/hygiënischer is.’ De meeste Nederlandse artsen vinden goddank dat dat geen goede redenen zijn om te snijden in gezonde babyorganen.
Als hij ouder is kan hij zelf bepalen of het ‘t hem waard is.
lux- wijzigde dit bericht op 13-04-2020 13:18
0.05% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
robinnn89 schreef:
13-04-2020 13:03
Niet doen.

Walgelijk primitief gedoe.

Tenzij medische reden natuurlijk, maar dat is een ander verhaal.
Nou dit dus.....
Niet besnijden.
Treurniet12 schreef:
13-04-2020 13:17
Ja en een haartransplantatie. Kale baby’s zijn ook zo lelijk. :facepalm:
Ja precies, misschien kan je zelfs combinatiekorting krijgen
tonkje schreef:
13-04-2020 13:14
Ach, mannen hebben ook tepels. Misschien is dat piemelvelletje wel net zo nutteloos.
laat dan gelijk die tepels weghalen
Tsja, hier zul je samen uit moeten komen.

Voor iemand uit de VS is een onbesneden pik raar. Maar wellicht is dat ook juist een goed argument: hier in Nederland is besneden zijn weer raar.

Kortom: luister naar elkaars argumenten (wat je wellicht al hebt gedaan begrijp ik van wat je schrijft) en als je er dan niet uitkomt zou ik als ik jou was aangeven dat je gewoon niet akkoord kan gaan met deze ingreep. Daarmee is de eindconclusie een gegeven.
madamecannibale schreef:
13-04-2020 13:20
Ja precies, misschien kan je zelfs combinatiekorting krijgen
Oh ja goed idee! Thanks. En gelijk misschien wat tatoeages erbij? Als baby voelt hij er ten slotte toch niks van. Op je 20e is het zieliger.
En dan heeft ie straks moeite met klaarkomen omdat z'n eikel minder gevoelig blijkt. Balen joh. Bedankt pap en mam!
Nee, van de zotte om in een gezond kind te snijden. Mijn man kon op zijn kop staan, het gebeurde niet.
I wanna live my life with the volume full!
Het is verminking. Het is niet noodzakelijker en zeker niet hygiënischer. Dat is een fabel.

De keuze over wat je met je eigen lichaam doet moet bij jezelf liggen. Besneden zijn heeft gevolgen. Zo word je eikel bijvoorbeeld minder gevoelig en misschien vind hij het zelf wel helemaal niet mooi en fijn?

Ik vind dat iemand zelf mag beslissen over hoe zijn/haar lichaam er later uit ziet. Zeker als er geen enkele medische noodzaak is. Als hij later een vernauwde voorhuid blijkt te hebben. Dan kan hij het doen, als HIJ dit wilt. Maar dat is nu niet het geval. Ook brengt elke ingreep risico's mee en ik vind ouders die zulke risico's met een baby nemen die niet medisch verantwoord zijn al bij voorbaat nalatend.
Eidde schreef:
13-04-2020 13:22
Nee, van de zotte om in een gezond kind te snijden. Mijn man kon op zijn kop staan, het gebeurde niet.
Mijn stiefvader wilde het ook voor mijn broertje, ook al is hij zelf niet besneden. Mijn moeder zei: ‘dan ga jij maar eerst, praten we daarna verder.’

Toen hoefde het ineens niet meer zo ;-D
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Blijf van zijn piemel af!
Hopelijk wordt het strafbaar, barbaars gedoe, snijden in een babypiemel :thunder:
beetjegek schreef:
13-04-2020 12:59
Het is helemaal niet mooier en schoner. Een piemel met voorhuid kun je ook prima schoonmaken. We halen jouw schaamlippen toch ook niet van je kaastosti af?

Nou dit!. Ik had er pas een discussie over met een Turkse vriendin. Die zei dat niet besneden piemels zo smerig en lelijk zijn (heeft ze heel weinig ervaring mee maar goed) en dat komt volgens mij omdat mensen elkaar maar na praten. Als je een normale hygiene hebt en je pik elke dag wast, dan is er niets vies aan.
Perkele schreef:
13-04-2020 13:25
Het is verminking. Het is niet noodzakelijker en zeker niet hygiënischer. Dat is een fabel.

De keuze over wat je met je eigen lichaam doet moet bij jezelf liggen. Besneden zijn heeft gevolgen. Zo word je eikel bijvoorbeeld minder gevoelig en misschien vind hij het zelf wel helemaal niet mooi en fijn?

Ik vind dat iemand zelf mag beslissen over hoe zijn/haar lichaam er later uit ziet. Zeker als er geen enkele medische noodzaak is. Als hij later een vernauwde voorhuid blijkt te hebben. Dan kan hij het doen, als HIJ dit wilt. Maar dat is nu niet het geval. Ook brengt elke ingreep risico's mee en ik vind ouders die zulke risico's met een baby nemen die niet medisch verantwoord zijn al bij voorbaat nalatend.
Ik vind het ook verminking. Snap niet dat het nog mag in Nederland. Vrouwenbesnijdenis is verboden (goddank!!!) maar bij jongens moet het maar zomaar kunnen allemaal.

Mijn zoon is perfect met voorhuid en al. En als hij dat later niet vindt dan staat niets hem in de weg om daar een andere beslissing over te nemen.

Maar goed ik vind oorbellen bij baby’s ook verminking. Ik heb meerdere vriendinnen die nooit gaatjes hebben gewild. Zou lekker zijn geweest als ze die gekregen hadden omdat hun ouders het zo schattig vonden. En waarom moet dat nou, baby’s met oorbellen? Is die baby niet sowieso al veel prachtiger dan welke oorbel dan ook?

Ik zal het nooit snappen. Laat mensen toch lekker zelf bepalen in welke lichaamsdelen ze willen laten snijden en prikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven