Baby wil overdag alleen bij mij zijn

03-12-2019 21:37 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik hoop op wat herkenning. Mijn dochter van 11 weken wil alleen maar bij mij of andere zijn overdag. In de nacht slaapt zij van 22:00 uur tot 08:00/10:00( met de gebruikelijke nachtvoedingen) in haar bedje. Hierna wil zij alleen maar op schoot.
Om al wiegend in slaap te worden gebracht. Het gekke is dat als ze eenmaal haar eerste slaapje vd nacht in haar bedje heeft gedaan zij niets van dit alles nodig heeft en vrijwel meteen gaat slapen.

Wegleggen terwijl ze slaapt werkt niet, dan word zij na Max 10 min wakker. In de kinderwagen wil zij wel slapen maar enkel als deze voort geduwd word. Ze lijkt hier in de veiligheid die ze in de baarmoeder had steeds te zoeken. Ik snap alleen niet wat hierin het verschil is met de nacht.

Nu de wereld steeds interessanter word en ik steeds vermoeider merk ik dat het steeds lastiger word haar overdag bij mij in slaap te krijgen.

Enkele vragen.

Hoeveel sliep jullie baby van 11 weken en brachten jullie ze na iedere voeding naar bed.

Hoe ziet een dag er bij jullie uit met het oog op de 3 rrr. Mijn dochter lijkt enkel te gaan slapen met een volle buik/ ik geef borstvoeding.

Mijn dochter slaapt al ingebakerd. Dit proberen we langzamerhand af te bouwen daar zij zichzelf al af begint te zetten.

Naast het slapen blijft mijn dochter om de 2,5 uur komen voor voeding, in de nacht slaapt zij wel een blok van 5 tot 8 uur door.

Ik merk dat ik echt op begin te raken. Mijn huis is een troep en ik voel me meer een machine dan mama. Als iemand haar vast heeft en mijn naam roept is mijn eerste reactie heeft ze honger. Dat lijkt me niet gezond maar ik wil niet stoppen met borstvoeding.

Zoals jullie lezen alleen maar onzekerheden wellicht dat de ervaren mama’s me kunnen helpen.
Het kind slaapt s nachts, wat een zegen!
Ik had mijn jongste vaak in de draagzak. Dutjes in de woonkamer in de kinderwagen of in de box.
Huishouden werd pas normaal na een jaar.
Man en ik deden wisseldiensten, dus ik zou gaan kolven en zo proberen eens een langere nacht te maken
Dat vele eten klinkt mij ook niet zo gek in de oren, helemaal omdat het bv is? Hier flesjes elke 4 uur staat me bij.
Oooh, het altijd en eeuwig paraat moeten staan... Een van de nadelen van borstvoeding.

Hier een kleintje van 4 maanden en precies hetzelfde. Ik ben deze week begonnen met haar overdag in bed leggen. En vaak slaapt ze dan wel een of twee slaapjes per dag in bed. Ik probeer nu een beetje wakker/slaaptijden (max. 90 minuten wakker, dan meestal 45 minuten slapen) aan te houden en leer op die manier nu ook haar vermoeidheidssignalen te leren kennen. Die van mij blijkt bijvoorbeeld heel verbaal te worden als ze moe is. Ik heb wel het voordeel dat ik al twee maanden geen nachtvoedingen meer heb. Nu is ze al drie nachten aan het rommelen (slaapregressie?) en ik ben al doodmoe.

Tot voorkort sliep ze dus waar het uitkwam. Op de bank, in de wagen, op mij... Heb je een draagdoek? Het in bed slapen komt echt vanzelf! Heb vertrouwen.
Dit klinkt voor mij heel herkenbaar en normaal. Niet iedere baby is hetzelfde en de jouwe wil veel bij je zijn. Probeer te accepteren dat je leven er even zo uitziet en bedenk dat ze steeds meer zelf gaat kunnen straks en je steeds minder nodig gaat hebben.
Mijn tips zijn: Laat wat zogenaamd hoort los. Iedere baby en iedere mama is anders. Doe wat werkt voor jou en baby.
Neem vrije tijd en ga ontspannen. Dat is eigenlijk ook loslaten. Je bent geen machine, maar een mens.
Mijn oudste sliep met 11 weken twee slaapjes overdag van ongeveer 45 minuten en alleen in haar eigen bed. Mijn jongste sliep wanneer ze er zelf zin in had en dat was heel wisselend. De middelste zat er tussenin, die sliep meestal drie keer per dag.
Ze sliepen ook na een voeding, maar werden ook weer wakker voor een voeding.
Het klinkt niet direct of er iets mis is
Je kindje wil dichtbij je zijn. Jouw lijf is vertrouwd.
Om de 2.5u een voeding is nog best normaal.

Maar dat je je zo uitgeput voelt, dat is wel een probleem. Ik kan me voorstellen dat een draagdoek een oplossing is om je handen vrij te hebben en haar toch nabijheid te bieden. En het is ook heel vermoeiend, zon kleintje. Kun je iemand vragen om je te helpen je huis weer wat op orde te krijgen. Of om met haar even uit huis te gaan of zelf even de deur uit te gaan? Dat zij even een uurtje of 2 voor haar zorgen en jij even een stukje tijd hebt voor jezelf.
Ik lees weinig raars.
Ik doe niet aan rust, reinheid regelmaat, ik doe aan mijn baby volgen 😏.

Oudste leefde tot hij kon kruipen in de draagzak. Die sliep altijd bij mij. Het drinkritme klinkt ook gewoon heel normaal, fijn dat blok slaap in de nacht.

Laat los hoe je denkt dat het hoort, en volg je moedergevoel.
Heb geduld! Je baby zit nog in een jetlag. Het vierde trimester. Wacht tot een maand of drie/vier. Dan komen ze er langzaam uit.
Ja heel herkenbaar. Onze tweede heeft tot ruim vijf maanden overdag vrijwel alle slaapjes in de draagzak/doek gedaan. Toen had mijn man een week vrij en hebben we een week lang geïnvesteerd om hem in zijn eigen bedje te leren slapen. (Hadden we achteraf liever een paar weken eerder gedaan maar dat ging door omstandigheden niet).
Bij de oudste had ik wel de tijd om naast zijn bed te zitten, vanaf een week of 14 ging dat langzaam beter, maar heeft veel tijd en energie gekost, en resulteerde alsnog regelmatig in slaapjes bij/op mij.
Het is echt een hele intensieve periode als je er middenin zit, maar het gaat echt over. Bij de tweede had ik me dan ook voorgenomen me er niet druk om te maken en er meer van te genieten. Dat scheelde in mijn eigen hoofd een hoop stress. Maar ik blijf erbij dat het eerste jaar met een baby super intensief en vermoeiend is (die van ons werden s nachts ook elke 2-4 uur wakker), mede daarom komt er hier geen derde.

Oh en eten als je honger hebt en slapen zodra je buik vol is, is absoluut regelmaat, alleen niet regelmaat op basis van een klok :)
anoniem_63f722deac731 wijzigde dit bericht op 03-12-2019 21:54
6.52% gewijzigd
Om de 2.5 uur bv klinkt heel normaal. Hou vol
Mijn kinderen moestenook altijd vastgehouden worden en konden moeilijk in slaap vallen behalve aan de borst, een rijdende kinderwagen of in de auto. En dronken elke 3u tot een maand of 7. Mijn man was op dat moment veel thuis, dus wij namen vaak shifts of ik regelde mijn ouders voor een dagdeel als ik zelf even bij moest tanken qua slaap, huishouden of sociale activiteiten.
Het is een fase. Die van mijn heeft tot 3 maanden dag (en nacht) bovenop mij (of mijn man) geslapen. Daarna sliep hij 's nachts ineens in zijn eigen bed door, maar overdag wilde hij nog lang bij je zijn.
Borstvoeding was overdag meer dan 's nachts met 11 weken (gelukkig maar, kon ik redelijk wat uurtjes achter elkaar slapen 's nachts :P )

Geef je eraan over en accepteer dat het huis even een troep is. Voor je het weet willen ze niet meer lekker bij je blijven liggen (die van mij had daar helaas bij 9 maanden al niet meer het geduld voor). Ik snapte toen pas wat men bedoelde met de opmerking Nu willen ze nog lekker bij je blijven liggen en knuffelen.

Hoe vermoeiend het ook was, ik mis die nu plakperiode wel :love:
Ik gebruikte voor het eerste jaar de onderstaande site wat betreft voeding en slapen/wakkertijden dit kwam wel aardig overeen ( met mijn kindje). De eerste 4 maand heb ik borstvoeding gegeven. Maar ook deze voedings tijden aangehouden.

https://www.oudersvannu.nl/baby/voeding ... rste-jaar/

( bij site moet je iets naar beneden scrollen dan staan slaap tijden wel onder aan de weken/maand of ernaast.)

Wat betreft slapen. Ja je kindje wil graag bij je zijn. En ook ik heb wel eens draagdoek gebruikt etc. Heerlijk dat baby tegen je aan slaapt. Maar ggd gaf bij begin intake aan om ons kindje snel zelf te laten leren slapen in bedje. Mocht hij onrustig worden moesten we troosten in bedje en niets zeggen, niet oppakken etc. Zo gezegd zo gedaan. Ons kindje leerde vrij snel om zelf in slaap te vallen zonder dat we moesten wiegen etc. ( moet wel zeggen dat we vanaf begin wel regelmaat hebben toegepast) Erg blij mee. Nu is hij inmiddels net 1 jaar en ik hoef maar de mobiel aan te zetten en hij gaat lekker slapen. Nooit echt problemen mee gehad. Maar elk kindje kan anders reageren.

Mijn huis was in het begin ook een troep...maar mijn partner hielp goed! Ook hij kan helpen in huishouding of een kolf flesje geven zodat je even slaap in kan halen. Een jonge baby is ook een full time baan ja ;-)

Hopelijk krijg je snel wat rust voor je eigen gevoel.
pinguïn92 wijzigde dit bericht op 03-12-2019 22:49
8.83% gewijzigd
Oooh wat fijn al zo snel zo veel reacties van herkenning.

Ik kan ook echt genieten van het geknuffel en mijn slapende meisje bovenop me. Kan nog steeds uren naar haar kijken. Vooral in de avond als ik zelf ontspannen ben.

Ik besef me echt dat ik super blij mag zijn met de nachten. Echter maakt dat ook dat ik het gevoel heb dat ik geen recht heb om er af en toe even doorheen te zitten.

Sliep jullie baby na iedere voeding of bleef ze ook af en toe de gehele periode op een hazenslaapje na wakker. Mijn dochter lijkt nu patroontje te hebben van. Na de nacht 2 a 3 u wakker dan 2a 3 u wakker dan weer 2a 3u slapen en dan de gehele nacht. Ze haalt daarmee een krappe 16 u aan slaap en lijkt in de 2 a 3 u dat ze wakker is op het einde moe te worden maar kan dan niet slapen omdat ze dan geen volle buik heeft. Als ik haar dan eerder aanleg drinkt ze ook niet echt dus dat helpt niet.

Ik ben Opzich best nuchter en probeer zoveel mogelijk te denken dat er geen een zoogdier is die zijn kind weglegt als het zo hulpeloos is. Het is alleen zo vermoeid om geheel tot de beschikking van je kind te staan en niet even een half uurtje je eigen ding te kunnen doen zoals douchen naar het toilet gaan etc.

Mijn dochter accepteert het ook niet als ik haar in de box/babynestje leg. Hoewel sinds kort hebben we een muziekmobiel in de box en daarmee kan ik haar een kwartiertje alleen laten.

Vermoeiend maar fijn om te lezen dat het echt een fase/ behoefte van haar is en dat dat volkomen normaal is. Ik ben ooit zo bang dat ik iets fout doe.
Pinguïn92 schreef:
03-12-2019 22:32

Mijn huis was in het begin ook een troep...maar mijn partner hielp goed! Ook hij kan helpen in huishouding of een kolf flesje geven zodat je even slaap in kan halen. Een jonge baby is ook een full time baan ja ;-)
Het is natuurlijk ook zijn huis en zijn baby...
Ik weet niet of het bij jou ook speelt, maar bij mijn oudste vond ik dit vooral heel vermoeiend omdat ik zelf het idee had dat hij rustig in bed hoort te slapen overdag, en dat ik “iets” moest doen om hem dat aan te leren.

Bij mijn tweede en nu bij mijn tweeling van vijf maanden ben ik daar een stuk losser in, en ik merk dat het me daarom minder opbreekt.
Uitzonderingen daargelaten gaan ze uiteindelijk echt wel in bed slapen ergens in het eerste jaar.
Is er iemand die je kan helpen je huis op orde te krijgen? Dan zit je misschien een stuk rustiger je baby vast te houden dan wanneer je uit zit te kijken op de rommel.
En leg de lat niet te hoog.
Ik gebruik een elektrische schommelstoel .
Soms zit die erin lekker te kletsen en kijkt rond etc en als ik merk dat hij moe wordt doe ik hem aan. Gaat lekler schommelen en valt in slaap... (Dan kan ik de stoel ook kantelen zodat hij wel plat ligt).
Vind ik zelf ideaal, want zeker als ze zo klein zijn vallen ze als een blok in slaap zolang er "beweging" is.
Ik krijg ze hier trouwens ook slecht in slaap zonder borst of fles.

Aanvulling: de tweeling dan hè, de peuter en kleuter aan gewoon naar bed :)
caro_22 wijzigde dit bericht op 03-12-2019 22:59
37.09% gewijzigd
Wat betreft het laten huilen. Dit heb ik geprobeerd. Ernaast zittend er niet naast zittend. Naast dat mijn hart breekt word ze niet rustiger. Ze gaat van rustig snikken naar hysterisch huilen waar zij niet meer uitkomt. Dit ook besproken met cb die ook aangaven dat ze waarschijnlijk gewoon veel nabijheid wil. Als ze zo in paniek is kan ze zichzelf niet in slaap krijgen. In de nacht word ze regelmatig wakker. Echt valt ze dan wel weer zelf in slaap. Het lijkt haar dan wel te lukken om zelf te slapen. Ik lig overigens dan wel op dezelfde kamer.
Klinkt heel herkenbaar. Dochter heeft hier tot een maand of 5 ongever iedere drie uur voeding gewild, dag en nacht. Daarna kwamen er langere slapperiodes in de nacht bij gelukkig.
Ik vond het steeds beschikbaar Ijn voor borstvoeding soms ook erg pittig. Je zou kunnen kijken of je vooruit kan kolven, zodat je ook eens een voeding niet zelf hoeft te geven.

Draagdoek/zak was hier een uitkomst, dochter heeft daar veel in gedut overdag. En ook in de rijdende wandelwagen/auto. Niks stilstaan, dus niet even lekker een boek lezen buiten op een bankje... En ook hier een kind dat met weinig slaap toe kon. Na de eerste periode waarin ze ongeveer een zelfde ritme had als jouw baby overdag, 3x 45 minuten slaap per dag voor maanden. Nog steeds is het een kind dat in verhouding weinig slaapt, hoort er blijkbaar bij.

Wat hier heel goed hielp met zelf in slaap leren vallen was baarmoedergeluiden/white noise/geluid van stofzuiger/afzuigkap. Daarmee zeg ik niet dat je dit moet gaan ontruimen, vooral doen waar je kind behoefte aan heeft en wat voor jou nog goed voelt. Maar toen we ivm de opvang zijn gaan kijken of slapen in bed ook een optie was heeft dit heel goed geholpen. Ook in latere periodes van slecht slapen heeft ze rustig 2x 1,5 uur met de stofzuiger aan naast haar kamer geslapen... misschien iets om uit te proberen.

Houd nog even vol! Ook als je baby s nachts wel goed slaapt heb je alle recht om je moe te voelen! Alles staat op zn kop, je slaapt minder en slechter dan normaal, je hebt een grote verantwoordelijkheid en je bent pas zwanger geweest en bevallen! Geef vooral bij je partner en familie aan wat je nodig hebt, ze willen je vast ontlasten als ze weten hoe!
COtweepuntnul schreef:
03-12-2019 22:43
Het is natuurlijk ook zijn huis en zijn baby...
Wij zitten momenteel in een flinke verbouwing.
Mijn vriend is dan ook naast zijn werk regelmatig aan het klussen. Het is dus geen onwil.
Hier een kleintje van 13 weken. Beetje zelfde situatie. Overdag slaapt ze dramatisch. Max 2,5u per dag en alleen bij iemand op schoot. Maar ze slaapt wel van 19.30 tot 09.00 met nog een voeding om 23.00 en 07.00.
Natuurlijk wordt ze moe en is ze eind vd dag enorm huilerig van vermoeiendheid en dus niet te genieten, maar ik voel me zo gezegend met de nachten dat dat me “niets kan schelen”. Dat overdag slapen komt vast vanzelf... heb geduld. 😊
luv91 wijzigde dit bericht op 03-12-2019 23:10
Reden: Spelfout
0.33% gewijzigd
Maisnon3 schreef:
03-12-2019 23:00
Klinkt heel herkenbaar. Dochter heeft hier tot een maand of 5 ongever iedere drie uur voeding gewild, dag en nacht. Daarna kwamen er langere slapperiodes in de nacht bij gelukkig.
Ik vond het steeds beschikbaar Ijn voor borstvoeding soms ook erg pittig. Je zou kunnen kijken of je vooruit kan kolven, zodat je ook eens een voeding niet zelf hoeft te geven.

Draagdoek/zak was hier een uitkomst, dochter heeft daar veel in gedut overdag. En ook in de rijdende wandelwagen/auto. Niks stilstaan, dus niet even lekker een boek lezen buiten op een bankje... En ook hier een kind dat met weinig slaap toe kon. Na de eerste periode waarin ze ongeveer een zelfde ritme had als jouw baby overdag, 3x 45 minuten slaap per dag voor maanden. Nog steeds is het een kind dat in verhouding weinig slaapt, hoort er blijkbaar bij.

Wat hier heel goed hielp met zelf in slaap leren vallen was baarmoedergeluiden/white noise/geluid van stofzuiger/afzuigkap. Daarmee zeg ik niet dat je dit moet gaan ontruimen, vooral doen waar je kind behoefte aan heeft en wat voor jou nog goed voelt. Maar toen we ivm de opvang zijn gaan kijken of slapen in bed ook een optie was heeft dit heel goed geholpen. Ook in latere periodes van slecht slapen heeft ze rustig 2x 1,5 uur met de stofzuiger aan naast haar kamer geslapen... misschien iets om uit te proberen.

Houd nog even vol! Ook als je baby s nachts wel goed slaapt heb je alle recht om je moe te voelen! Alles staat op zn kop, je slaapt minder en slechter dan normaal, je hebt een grote verantwoordelijkheid en je bent pas zwanger geweest en bevallen! Geef vooral bij je partner en familie aan wat je nodig hebt, ze willen je vast ontlasten als ze weten hoe!
Die geluiden heb ik ook weleens geprobeetd en op YouTube staat een film van 10 uur een fohn geluid HAHAHA
Heeft miljoenen views overigens :lol:
Laten huilen als het zo tegen je gevoel in gaat lijkt me ook niet zoveel zin hebben, dan heb je nog geen rust.

En een grote verbouwing aan huis met vriend die daar druk mee is lijkt me er ook in hakken.
Ik lees mijn dochter(nu 20 maanden) hierin. 's Nachts zonder problemen in haar eigen bed, overdag no way!
Dat overdag in bed slapen kwam toen ze naar de opvang ging.

De draagdoek bood overdag uitkomst, kon ik tenminste nog iets doen. Wat een kilometers hebben wij gelopen om haar te laten slapen! Sowieso wat wij wel niet hebben gedaan om.haar maar te laten slapen...ben daar nu zoveel makkelijker in geworden en dat is zo fijn!

Drinken: ik geloofde er in dat ze overdag veel dronk om de nacht door te trekken. Geniet van je nachtslaper! Zoveel waard! Met 11 weken gingen wij over op kunstvoeding, ik was klaar met kolven en steeds in dienst staan zeg maar. Dat maakte het een stuk makkelijker. Laat los, ook de rrr en volg waar zij goed op reageert en bij jou past. Het wordt vanzelf weer anders :)
Een baksteen is nooit alleen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven