Bakfiets ervaringen

16-05-2011 13:29 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar bakfiets-ervaringen. Wie biedt?

Met 2 kinderen (1 en 3 jaar) op de fiets betekent op dit moment dat er een in een voorzitje zit, en eentje achterop. Dit vind ik niet bijzonder makkelijk (laden en fietsen) en ook qua evenwicht niet ideaal. Bagage meenemen is lastig. Laatst is er in het voorzitje iemand in gevallen, dat is niet prettig trappen, kan ik zeggen.

Gevoelsmatig heb ik wat tegen kinder-aanhangwagens, dus kwam ik op de bakfiets uit. Lijkt me gezellig, en ook fijn dat je ze in je blikveld hebt. Een beetje online zoeken levert verschillende modellen op. Wie heeft hier ervaring mee? Wat is handig?

Met 1 wiel voren, of 2?

Zijn deze dingen enigszins geveerd, en stabiel?

Hoeveel versnellingen zijn handig? Zijn 3 genoeg, of dan maar meteen 7 erop?

Voor duurdere varianten ben je zo 1500-1700 euri kwijt. Er bestaan ook goedkopere varianten, maar zijn die goed?

G*zelle heeft de Cabby, fietst dat fijn? Zijn er nog andere grote fietsmerken met een eigen model bakfiets?

Een hele hoop vragen dus! Ik woon niet in NL, en even voorbijgaan bij een winkel voor een proefrit, is hier helaas niet mogelijk. Graag zou ik positieve en/of negatieve ervaringen en tips van anderen horen. Alvast bedankt!
Ik heb geen ervaringen, maar vraag me wel af of het wel zo lekker fietst.

Ik heb inmiddels 3 kids en op zoek naar een kinderaanhanger, lijkt me juist ideaal als ik even de stad in wil kan ik hem gebruiken als wandelwagen en als ik eens alleen een ritje wil maken kan de wagen thuis blijven.

Blijf je topic volgen. Ben wel benieuwd naar ervaringen..
Maar wat doe je dan als je op plaats van bestemming bent met je bakfiets? Want er past geen buggy bij in neem ik aan?

Ik zou zelf ook voor zo'n aanhanger gaan, bakfiets vind ik er leuk uit zien, maar lijkt me zwaar onpraktisch.
Ik heb al jaren een bakfiets en vind hem i-de-aal! echt waar...

Kleine buggy past er echt nog wel in, zelfs als je met 3 kinderen bent, en anders hang je op je achterrek zo'n buggy mee rekje.

Maar ook de boodschappen, je laadt hem minstens net zo vol als een ruime achterbak van een auto, ik haal dus gewoon met mijn bakfiets de boodschappen voor een week (dan wel met maar 1 kind, is het niet voor de ruimte dan wel de stress in de supermarkt)

Krijg vaak de vraag of het nu zwaar fietst, maar vind erg meevallen, je bent niet zo flexibel als een gewone fiets, je kan bijv. niet even snel een stoepje op schieten, maar er zitten bij mij 7 versnellingen op en ik vind het prima te doen (en ik ben astmatisch, dus dat zegt best wel wat!)

Mijn kinderen zijn eigenlijk inmiddels te groot, maar no-way dat ik mijn bakkie weg doe!
Aanhanger zou ik alleen doen als je in een rustig gebied woont. In een drukke stad, kun je je kinderen beter voor je hebben, zodat je zicht op ze hebt. En ik weet niet hoe de constructie is van een aanhanger, maar een houten bakfiets is heel stevig en lijkt me veiliger bij een eventuele val of botsing.

Ik heb een bakkersfiets, zo'n lange tweewieler met twee bankjes. Duur, maar een geweldige aanschaf. Zeer stabiel, met veel versnellingen waardoor hij lichter fietst dan mijn gewone fiets. Er kunnen 3, zelfs vier kleine kinderen in, en dan is er nog ruimte onder de bankjes voor jassen en tassen. Met alleen twee is er meer dan genoeg plek voor boodschappen of een buggy.

Doordat hij maar twee wielen is, is hij net zo breed als een gewone fiets. Handig op fietspaden, maar ook als je je tussen een auto en stoeprand moet manoevreren. Eigenlijk weet ik geen nadelen. Praktisch is ook dat de standaard heel stevig is. Kinderen kunnen makkelijk in en uitstappen, zonder dat je de fiets vasthoudt en je kunt ze even laten zitten als jij de boodschappen binnenzet.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Nou Amsterdam-Zuid moeders, meld jullie!
Ik heb sinds een paar weken een babboe big, een driewiel-bakfiets. Ik ben er helemaal gelukkig mee! De mijne komt van marktplaats, maar ook nieuw ben je voor minder dan ¤1000 helemaal klaar. Dan heb je er dus een huif bij, een peuterzitje en een zitkussentje voor de oudste. Hij heeft 5 versnellingen en het valt mij ontzettend mee hoe zwaar het fietst. Niet veel zwaarder dan met een gewone fiets met 2 zitjes!

Er kunnen 4 kinderen in, dus ook handig als er vriendjes mee moeten. En terwijl ik dit schrijf liggen allebei mijn dochters nog buiten in de tuin te slapen in de bakfiets: blijkbaar zit het ook erg comfortabel
quote:tof schreef op 16 mei 2011 @ 13:29:

Met 1 wiel, of 2?

Ik zou toch voor minstens 2 wielen gaan, 1 lijkt me zo lastig met kinderen en dan nog je evenwicht bewaren op 1 wiel
quote:Jorina schreef op 16 mei 2011 @ 14:09:

Maar wat doe je dan als je op plaats van bestemming bent met je bakfiets? Want er past geen buggy bij in neem ik aan?

Ik zou zelf ook voor zo'n aanhanger gaan, bakfiets vind ik er leuk uit zien, maar lijkt me zwaar onpraktisch.

Met een slot vastzetten! Ha, dat bedoelde je niet...

De oudste loopt zelf prima, de jongste begint ermee. Voor die laatste neem ik de draaghulp mee, of zet 'm in een winkelwagentje, of even op de arm, of hoe het uitkomt. Buggy hebben we niet eens, alleen de kinderwagen en die past sowieso niet in de bakfiets.
quote:plukjepulk schreef op 16 mei 2011 @ 14:45:

Ik heb al jaren een bakfiets en vind hem i-de-aal! echt waar...

Kleine buggy past er echt nog wel in, zelfs als je met 3 kinderen bent, en anders hang je op je achterrek zo'n buggy mee rekje.

Maar ook de boodschappen, je laadt hem minstens net zo vol als een ruime achterbak van een auto, ik haal dus gewoon met mijn bakfiets de boodschappen voor een week (dan wel met maar 1 kind, is het niet voor de ruimte dan wel de stress in de supermarkt)

Krijg vaak de vraag of het nu zwaar fietst, maar vind erg meevallen, je bent niet zo flexibel als een gewone fiets, je kan bijv. niet even snel een stoepje op schieten, maar er zitten bij mij 7 versnellingen op en ik vind het prima te doen (en ik ben astmatisch, dus dat zegt best wel wat!)

Mijn kinderen zijn eigenlijk inmiddels te groot, maar no-way dat ik mijn bakkie weg doe!

Plukjepulk, mag ik vragen welke je precies hebt?

En zitten die kleintjes er comfortabel in, of stuiteren ze bij ieder hobbeltje op hun bankjes?
quote:Dejavu schreef op 16 mei 2011 @ 14:48:

Ik heb een bakkersfiets, zo'n lange tweewieler met twee bankjes. Duur, maar een geweldige aanschaf. Zeer stabiel, met veel versnellingen waardoor hij lichter fietst dan mijn gewone fiets.

Bakkersfiets zegt me zo snel niets, maar ik begrijp dat het er eentje is met 1 wiel voorop, met zeg maar de stuurpen voor de bak.

Merk mag ik hier vast niet noemen, maar ik denk nu aan eentje zoals de Carg*bike, van b*kfiets.nl?
quote:germanwings schreef op 16 mei 2011 @ 15:01:

[...]

Ik zou toch voor minstens 2 wielen gaan, 1 lijkt me zo lastig met kinderen en dan nog je evenwicht bewaren op 1 wiel

Dat wordt leuk balanceren met 1 wiel en dan die bak met kinderen boven m'n hoofd!
Ja inderdaad, hoewel ik hem van Workcycles heb. Zij verkopen een gepimpte versie van de b*kfiets.nl

Cargobike, ik wist dat het eigenlijk een andere term moest zijn, kwam er even niet meer op. Fietsen op een cargobike is even wennen, maar hij is uiteindelijk veel wendbaarder en fietst volgens mij lichter dan een bakfiets met drie wielen.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Ik heb de Gazelle Cabby, fiets er 20 km per dag mee door weer en wind, met veel plezier, met twee of drie kids erin. Helemaal super. Over de 5 km per enkele rit doe ik ongeveer een kwartier, met gemak. Met de babboe driewieler was dat 40 minuten, met het zweet op mijn rug. Hij fietst lichter dan een moederfiets met twee zitjes en het is veel veiliger en stabieler omdat het zwaartepunt zo dichtbij de grond ligt.

Fiets er nu 2 jaar op, fiets is nog in prima staat.... ik ben er superblij mee! Het is onze beste kind-gerelateerde aankoop ooit!
quote:sosofie schreef op 16 mei 2011 @ 21:47:

Ik heb de Gazelle Cabby, fiets er 20 km per dag mee door weer en wind, met veel plezier, met twee of drie kids erin. Helemaal super. Over de 5 km per enkele rit doe ik ongeveer een kwartier, met gemak. Met de babboe driewieler was dat 40 minuten, met het zweet op mijn rug. Hij fietst lichter dan een moederfiets met twee zitjes en het is veel veiliger en stabieler omdat het zwaartepunt zo dichtbij de grond ligt.

Fiets er nu 2 jaar op, fiets is nog in prima staat.... ik ben er superblij mee! Het is onze beste kind-gerelateerde aankoop ooit!

Hoi sosofie, ik las in een eerder topic ook al eens jouw reacties over deze fiets. Als ik online plaatjes ervan zie, vraag ik me af van wat voor materiaal de bak van de Cabby gemaakt is. Het lijkt een flexibel materiaal te zijn, of is het hard kunststof?

En heb jij een idee hoe goed geveerd die bak/fiets is? Zitten de kindjes te stuiteren als je over hobbels rijdt, of zit het wel comfortabel?
Gazelle cabby hebben we, helemaal top!
Tis een soort zeilachtige stof, geen hard plastic. Je kunt m ook inklappen. Fietst heel fijn!
quote:Dejavu schreef op 16 mei 2011 @ 19:34:

...

Fietsen op een cargobike is even wennen, maar hij is uiteindelijk veel wendbaarder en fietst volgens mij lichter dan een bakfiets met drie wielen.

Dat lijkt sosofie ook nog eens te bevestigen inderdaad.

Zo'n cargobike/'eenwieler-bakfiets' heeft een hele stabiele standaard, dus laden schijnt prima te gaan. Hoe stabiel vinden jullie hem bij het fietsen zelf? Zou je hem, bij wijze van spreken, met 1 hand aan het stuur kunnen fietsen?
quote:chianti1280 schreef op 16 mei 2011 @ 22:00:

Gazelle cabby hebben we, helemaal top!

Als je daarvan gebruik zou maken met verschillende personen, is het zadel dan makkelijk te verstellen? (sommige bakfietsen hebben zo'n verstel-hendeltje i.p.v. een bout en moer voor de zadelpen)

En nog een algemene vraag: als je een bakfiets hebt, wat is van alle accessoires nou echt handig of nodig? Kussentjes, regenhoes, ...?
Ik wilde juist per se een driewieler, ben bang dat ik anders omval!

Wat betreft accesoires: een huif is denk ik sowieso fijn zowel voor de regen als de zon. Verder zitten kussens natuurlijk wel lekkerder dan harde bankjes. Een regenhoes heb ik nog niet nodig gehad, maar hier staat hij binnen. Als je hem buiten moet zetten is dat misschien wel handig.

Oh, mijn fiets (babboe) heeft zo'n zadel die met een hendeltje te verstellen is.
quote:sharra schreef op 17 mei 2011 @ 00:38:

Ik wilde juist per se een driewieler, ben bang dat ik anders omval!

Dat is een beetje mijn angst, vandaar de vraag over hoe makkelijk het fietst. Als zo'n fiets met maar 1 hand aan het stuur stabiel is, dan is omvallen denk ik al een veel kleiner gevaar.

quote:Wat betreft accesoires: een huif is denk ik sowieso fijn zowel voor de regen als de zon. Verder zitten kussens natuurlijk wel lekkerder dan harde bankjes. Een regenhoes heb ik nog niet nodig gehad, maar hier staat hij binnen. Als je hem buiten moet zetten is dat misschien wel handig.

Plek om 'm ergens neer te zetten, liefst droog, is natuurlijk ook nog wat. Bij fietsen met een houten bak voorop, zal op den duur dat hout natuurlijk ook wel gaan werken, als hij regelmatig natregent...

quote:Oh, mijn fiets (babboe) heeft zo'n zadel die met een hendeltje te verstellen is.Check
Cabby is GEWELDIG!

Kinderen zitten prima, zitten heerlijke comfortabel en ze vinden het geweldig.

En een heel groot voordeel is voor mij dat ik de bak kan inklappen. Daardoor past ie makkelijk in de schuur en kunnen er nog fietsen bij. Had em veel eerder moeten kopen.

Fietsen met 1 wiel voor is erg gemakkelijk, daar wen je in een kwartiertje aan. Materiaal van de bak is een soort zeildoek(waterafstotend) Ik heb een tweedehandsfiets, en zeil is nog prima.
Misschien een beetje een rare vraag, maar ik vraag me af of je er ook een baby in een maxi cosi in kunt vervoeren. Het duurt namelijk nog even voordat hij echt goed kan zitten en ik zou zo graag willen gaan fietsen met hem.
quote:Esly schreef op 17 mei 2011 @ 10:05:

Misschien een beetje een rare vraag, maar ik vraag me af of je er ook een baby in een maxi cosi in kunt vervoeren. Het duurt namelijk nog even voordat hij echt goed kan zitten en ik zou zo graag willen gaan fietsen met hem.Hier waren al eens topics over, even terugzoeken...

Bakfiets en baby

Baby in bakfiets

bakfiets en babyschaal

Groet, tof
tof wijzigde dit bericht op 17-05-2011 11:06
Reden: links zagen er raar uit
% gewijzigd
Sorry, ik had nog niet gezocht, vroeg het me ineens af naar aanleiding van dit topic. Bedankt voor de links!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven