Basisschool andere gemeente
woensdag 21 augustus 2019 om 14:37
Verkeerd gegokt.
woensdag 21 augustus 2019 om 14:37
Uit mijn dorp zat vroeger maar een enkel kind op school in de woongemeente. Dat had te maken met de reisafstand en de route naar school. Als wij in de gemeente naar school hadden moeten gaan dan hadden we niet op de fiets kunnen gaan, vanwege de onveilige route (hele drukke 80 km weg oversteken). Dat deed dus maar een enkeling, die hoefden die weg niet over te steken. Uiteindelijk zaten de kinderen in ons dorpje over 3 gemeenten verspreid op school. De afstand tot de andere scholen was net zover, maar de route was een stuk veiliger.
Uiteindelijk zou ik trouwens wel afhaken vanwege de afstand. 30 km is best een eind. Dat zul je dan de hele basisschoolleeftijd moeten doen, dat is normaal gesproken niet te fietsen. Naar de middelbare moest ik zo'n 15km fietsen, dat kost ongeveer een uur.
Hoe vast zit je aan je huidige officiële woongemeente? Je kan ook ergens anders gaan kijken.
Uiteindelijk zou ik trouwens wel afhaken vanwege de afstand. 30 km is best een eind. Dat zul je dan de hele basisschoolleeftijd moeten doen, dat is normaal gesproken niet te fietsen. Naar de middelbare moest ik zo'n 15km fietsen, dat kost ongeveer een uur.
Hoe vast zit je aan je huidige officiële woongemeente? Je kan ook ergens anders gaan kijken.
woensdag 21 augustus 2019 om 14:41
Op de school van mijn kinderen zitten kinderen uit een straal van ongeveer 40 kilometer. Hun ouders rijden het stuk 4x per dag. Mocht je het nu nog niet weten, zou ik je kinderen op twee scholen inschrijven, dan kun je daarna altijd nog kiezen. Dat heb ik destijds niet gedaan en dat heeft ons erg veel gedoe opgeleverd toen de school van mijn kinderen opeens besloot één van mijn kinderen op een andere school 6km verderop te plaatsen.
woensdag 21 augustus 2019 om 14:41
Dit.wilma36 schreef: ↑21-08-2019 14:37Uit mijn dorp zat vroeger maar een enkel kind op school in de woongemeente. Dat had te maken met de reisafstand en de route naar school. Als wij in de gemeente naar school hadden moeten gaan dan hadden we niet op de fiets kunnen gaan, vanwege de onveilige route (hele drukke 80 km weg oversteken). Dat deed dus maar een enkeling, die hoefden die weg niet over te steken. Uiteindelijk zaten de kinderen in ons dorpje over 3 gemeenten verspreid op school. De afstand tot de andere scholen was net zover, maar de route was een stuk veiliger.
Plus: ik weet niet of jullie ook nog een tweede kind overwegen, maar dan zit je er gauw al 10-12 jaar aanvast. 8 jaar voor de oudste, en dan nog extra jaren voor de jongste.
woensdag 21 augustus 2019 om 14:43
woensdag 21 augustus 2019 om 14:45
Ja, ik denk dat ik gewoon even moet bellen inderdaad.Maartje2016 schreef: ↑21-08-2019 14:42Dan bel je even naar een willekeurige school in de gemeente die je op het oog hebt.
woensdag 21 augustus 2019 om 14:50
En ook nog even met het oog op speelafspraakjes. Ik speelde regelmatig met kinderen van school. Maar vooral daar. Want als ik dan weer opgehaald werd en mijn moeder aangaf dat vriendinnetje ook wel eens bij ons mocht komen spelen dan was het zo ver (om te halen). Ze realiseerde zich niet dat mijn moeder net diezelfde afstand had gereden om mij op te halen. En dat ging om een kilometer of 5.
Mijn kind heeft ook een vriendje in een ander dorp. Daar haal en breng ik hem met liefde heen en ik ga echt niet zeggen dat het zo ver is. Maar 30 km zou me echt te ver gaan.
Mijn kind heeft ook een vriendje in een ander dorp. Daar haal en breng ik hem met liefde heen en ik ga echt niet zeggen dat het zo ver is. Maar 30 km zou me echt te ver gaan.
woensdag 21 augustus 2019 om 14:56
Het lijkt me het handigst als je dan even belt naar de school die je op het oog hebt. Vraag dan ook gelijk een rondleiding, want voor hetzelfde geld vind je het niks.
En vraag naar de wachtlijst. Sommige scholen hebben er 1, sommige niet.
woensdag 21 augustus 2019 om 14:56
woensdag 21 augustus 2019 om 14:57
In 'ons dorp' is de school heel specifiek voor kinderen uit het dorp en aangewezen omliggende dorpen. Die kinderen krijgen zeg maar voorrang.
Geen idee hoe streng ze daar in zijn, zal er ook aan liggen hoeveel inschrijvingen ze hebben.
woensdag 21 augustus 2019 om 16:21
Nou dat. Geen geld om in de vrije sector te huren, maar wel om 2 huizen te betalen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 21 augustus 2019 om 20:24
Bedankt voor alle reacties.
Wij hebben het geluk dat wij in het vakantiehuis mogen wonen van een familielid, daardoor kost het ons erg weinig.
We kunnen ons hier alleen niet inschrijven.
Ik ga gewoon informeren bij de betreffende scholen en mij inderdaad inschrijven bij meer dan 1 basisschool om te voorkomen dat we straks elke dag 35 kilometer moeten rijden door de spits heen.
Wij hebben het geluk dat wij in het vakantiehuis mogen wonen van een familielid, daardoor kost het ons erg weinig.
We kunnen ons hier alleen niet inschrijven.
Ik ga gewoon informeren bij de betreffende scholen en mij inderdaad inschrijven bij meer dan 1 basisschool om te voorkomen dat we straks elke dag 35 kilometer moeten rijden door de spits heen.