Bedplassen op hogere leeftijd
woensdag 23 april 2025 om 09:14
Mijn zoon van 10 plast nog steeds af en toe in bed. Soms gaat het maanden goed en dan ineens een aantal weken is het om de nacht raak. Er is dan niet altijd iets aan te wijzen waardoor hij meer spanning zou kunnen ervaren waardoor dit veroorzaakt wordt.
Op zich is het niet zo erg, we proberen ook altijd neutraal te reageren als het gebeurt. Gewoon beddengoed wassen en klaar. Maar stiekem maak ik me toch een beetje zorgen of het ooit wel helemaal over gaat, en dat lijkt me dan vooral heel vervelend voor hem. Zeker wanneer hij gaat logeren etc.
Ik heb wel eens een plaswekker overwogen maar ik denk dat dat minder geschikt is omdat er dus ook maanden zijn dat hij niet in bed plast dus dan zou hij dat broekje al die maanden moeten dragen.
Hebben jullie misschien ervaringsverhalen? Hebben of kennen jullie kinderen die op deze leeftijd nog in bed plasten en is dat vanzelf over gegaan of toch met hulp?
Op zich is het niet zo erg, we proberen ook altijd neutraal te reageren als het gebeurt. Gewoon beddengoed wassen en klaar. Maar stiekem maak ik me toch een beetje zorgen of het ooit wel helemaal over gaat, en dat lijkt me dan vooral heel vervelend voor hem. Zeker wanneer hij gaat logeren etc.
Ik heb wel eens een plaswekker overwogen maar ik denk dat dat minder geschikt is omdat er dus ook maanden zijn dat hij niet in bed plast dus dan zou hij dat broekje al die maanden moeten dragen.
Hebben jullie misschien ervaringsverhalen? Hebben of kennen jullie kinderen die op deze leeftijd nog in bed plasten en is dat vanzelf over gegaan of toch met hulp?
woensdag 23 april 2025 om 09:30
Een van mijn kinderen heeft ook lang in bed geplast. Hij is nu 16 en zelfs nu gebeurt het nog een heel enkele keer. Hij slaapt gewoon zo ontzettend diep dat hij niet wakker wordt van de aandrang.
Wij hebben nooit iets laten onderzoeken. Toen hij een jaar of 8 was hebben we een tijdje een plaswekker gebruikt maar het hele huis werd wakker van dat alarm behalve hijzelf. Dus dat was ook niet echt een succes.
Uiteindelijk hebben we maar gewoon geprobeerd om hem ‘s avonds niet teveel te laten drinken, goed laten plassen voor het slapen gaan en af en toe een ongelukje geaccepteerd. Toen hij zich echt erg begon te schamen hebben we afgesproken dat hij gewoon zelf zijn bed zou verschonen, zodat hij dat niet aan mij hoefde te vragen.
Wij hebben nooit iets laten onderzoeken. Toen hij een jaar of 8 was hebben we een tijdje een plaswekker gebruikt maar het hele huis werd wakker van dat alarm behalve hijzelf. Dus dat was ook niet echt een succes.
Uiteindelijk hebben we maar gewoon geprobeerd om hem ‘s avonds niet teveel te laten drinken, goed laten plassen voor het slapen gaan en af en toe een ongelukje geaccepteerd. Toen hij zich echt erg begon te schamen hebben we afgesproken dat hij gewoon zelf zijn bed zou verschonen, zodat hij dat niet aan mij hoefde te vragen.
woensdag 23 april 2025 om 09:35
Jeetje wat sneu, hier is gewoon medicatie voor.Persdottir123 schreef: ↑23-04-2025 09:30Een van mijn kinderen heeft ook lang in bed geplast. Hij is nu 16 en zelfs nu gebeurt het nog een heel enkele keer. Hij slaapt gewoon zo ontzettend diep dat hij niet wakker wordt van de aandrang.
woensdag 23 april 2025 om 09:46
en nu je terugkijkt... denk je niet: Potverdrie, dat had ik veel beter kunnen oplossen?Persdottir123 schreef: ↑23-04-2025 09:30Een van mijn kinderen heeft ook lang in bed geplast. Hij is nu 16 en zelfs nu gebeurt het nog een heel enkele keer. Hij slaapt gewoon zo ontzettend diep dat hij niet wakker wordt van de aandrang.
woensdag 23 april 2025 om 09:56
woensdag 23 april 2025 om 11:22
Nee? Het is maar bedplassen hoor, dat is toch geen drama? Zijn vader heeft ook tot ver in de puberteit in bed geplast. Ook zo’n diepe slaper. Beetje overdreven om daar een medisch circus van te maken.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 09:46en nu je terugkijkt... denk je niet: Potverdrie, dat had ik veel beter kunnen oplossen?
woensdag 23 april 2025 om 11:38
Waarom zou je geen plaswekker gebruiken in zo een heftige periode?
Onze zoon van 6,5 plaste wel drie keer per nacht in bed, na een week plaswekker niets meer.
Dus ik zou het gewoon proberen! Kan toch geen kwaad? En dan heeft hij misschien een paar maanden die broekjes aan, lekker belangrijk. Nat bed is veel vervelender hoor
Onze zoon van 6,5 plaste wel drie keer per nacht in bed, na een week plaswekker niets meer.
Dus ik zou het gewoon proberen! Kan toch geen kwaad? En dan heeft hij misschien een paar maanden die broekjes aan, lekker belangrijk. Nat bed is veel vervelender hoor
woensdag 23 april 2025 om 11:50
Dat mag ieder toch voor zich bepalen, of het een drama is?Persdottir123 schreef: ↑23-04-2025 11:22Nee? Het is maar bedplassen hoor, dat is toch geen drama? Zijn vader heeft ook tot ver in de puberteit in bed geplast. Ook zo’n diepe slaper. Beetje overdreven om daar een medisch circus van te maken.
Veel 16jarigen krijgen rond die leeftijd voor het eerst verkering, en zullen het dan zeker erg vinden als ze nog bedplassen. Ze schamen zich (vaak al op veel jongere leeftijd) en sluiten zich om die reden af van uitjes/activiteiten. Lijkt me helemaal gerechtvaardigd om daar dan een "medisch circus" van te maken, als het gevolgen heeft voor je mentale welbevinden en sociale leven.
woensdag 23 april 2025 om 11:59
Mee eens. Helemaal doordat hij al zegt zich ervoor te schamen.Nietveelmaargenoeg schreef: ↑23-04-2025 11:50Dat mag ieder toch voor zich bepalen, of het een drama is?
Veel 16jarigen krijgen rond die leeftijd voor het eerst verkering, en zullen het dan zeker erg vinden als ze nog bedplassen. Ze schamen zich (vaak al op veel jongere leeftijd) en sluiten zich om die reden af van uitjes/activiteiten. Lijkt me helemaal gerechtvaardigd om daar dan een "medisch circus" van te maken, als het gevolgen heeft voor je mentale welbevinden en sociale leven.
woensdag 23 april 2025 om 12:03
Bedankt voor de reacties. Ik ga inderdaad maar contact opnemen met de huisarts en kijken wat er mogelijk is. Elke keer als hij een paar maanden droog is hoop ik weer dat het nu echt voorbij is, maar het komt toch steeds weer terug.. lijkt me fijn als we dit af kunnen sluiten voordat hij in groep 8 en de brugklas mee op kamp gaat..
woensdag 23 april 2025 om 12:40
je kind schaamde zich ervoor, natuurlijk was het voor je kind een dramaPersdottir123 schreef: ↑23-04-2025 11:22Nee? Het is maar bedplassen hoor, dat is toch geen drama? Zijn vader heeft ook tot ver in de puberteit in bed geplast. Ook zo’n diepe slaper. Beetje overdreven om daar een medisch circus van te maken.
voor jou niet, jij trok je handen er vanaf en hebt hem niet geholpen
woensdag 23 april 2025 om 13:30
En denk je dat deze leeftijdsgroep zich niet schaamt als ze hiermee naar een arts moeten? Maak je het probleem (in dit geval) dan niet veel groter dan het is? Denk dat de “laconieke” houding van deze ouder hierin eerder positief werkt dan negatief.Nietveelmaargenoeg schreef: ↑23-04-2025 11:50Dat mag ieder toch voor zich bepalen, of het een drama is?
woensdag 23 april 2025 om 13:33
nee hoor, deze 'laconieke' (is verwaarlozende, niet een betere term) heeft gewacht, tot kind zo oud was, dat het gênant werd.
Daar ga je eerder mee aan de slag. Zoals TO
woensdag 23 april 2025 om 13:33
Eens. Ik vind het ook geen drama. Denk dat je kind er ook blij mee is dat je er geen drama van maakt. Groeit er wrs wel overheen net als zijn vader.Persdottir123 schreef: ↑23-04-2025 11:22Nee? Het is maar bedplassen hoor, dat is toch geen drama? Zijn vader heeft ook tot ver in de puberteit in bed geplast. Ook zo’n diepe slaper. Beetje overdreven om daar een medisch circus van te maken.
woensdag 23 april 2025 om 13:34
Vind dat een zwaar overdreven term plus nogal belerend en betweterig. Je kent dat gezin helemaal niet.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 13:33nee hoor, deze 'laconieke' (is verwaarlozende, niet een betere term) heeft gewacht, tot kind zo oud was, dat het gênant werd.
Daar ga je eerder mee aan de slag. Zoals TO
woensdag 23 april 2025 om 13:49
Nee dat denk ik niet, helemaal als kind zelf zegt zich ervoor te schamen. Dan ga je naar mijn idee samen kijken naar oplossingen en niet hopen dat hij er een keer overheen groeit. Heeft hij er zelf geen last van dan zou ik er inderdaad niet teveel aandacht aan besteden.
Vroeger werd wel eens gedacht dat als je iets aandacht geeft het juist groeit. Maar als zoon er sowieso al veel aandacht aan besteedt doordat hij zich ervoor schaamt dan kan je beter meedenken ipv zeggen dat het geen probleem is en vast vanzelf oplost. Dat laatste zorgt er namelijk vooral voor dat je er als kind maar niet meer over praat.
woensdag 23 april 2025 om 13:55
Volgens mij hebben ze het er gewoon over gehad en was er wat schaamte mbt het beddengoed en is daar een oplossing voor gevonden. Dat valt voor mij o.a onder meedenken. Ik zeg nergens dat je zaken moet verzwijgen. Ben er alleen op tegen om situaties op te blazen en ik vond de reacties op die poster nogal overdreven.Elsy schreef: ↑23-04-2025 13:49Nee dat denk ik niet, helemaal als kind zelf zegt zich ervoor te schamen. Dan ga je naar mijn idee samen kijken naar oplossingen en niet hopen dat hij er een keer overheen groeit. Heeft hij er zelf geen last van dan zou ik er inderdaad niet teveel aandacht aan besteden.
Vroeger werd wel eens gedacht dat als je iets aandacht geeft het juist groeit. Maar als zoon er sowieso al veel aandacht aan besteedt doordat hij zich ervoor schaamt dan kan je beter meedenken ipv zeggen dat het geen probleem is en vast vanzelf oplost. Dat laatste zorgt er namelijk vooral voor dat je er als kind maar niet meer over praat.
woensdag 23 april 2025 om 13:55
Maar misschien wel handig om te weten dat het dus een “aandoening” is waar wel medisch iets tegen te doen is. Als dat al een medisch circus is. Dan kan iemand zonder zorgen uit logeren, op kamp, met vrienden op vakantie, etc.Persdottir123 schreef: ↑23-04-2025 11:22Nee? Het is maar bedplassen hoor, dat is toch geen drama? Zijn vader heeft ook tot ver in de puberteit in bed geplast. Ook zo’n diepe slaper. Beetje overdreven om daar een medisch circus van te maken.
woensdag 23 april 2025 om 14:02
en ik vind je kind niet de juiste hulp bieden, niet okeSonne schreef: ↑23-04-2025 13:55Volgens mij hebben ze het er gewoon over gehad en was er wat schaamte mbt het beddengoed en is daar een oplossing voor gevonden. Dat valt voor mij o.a onder meedenken. Ik zeg nergens dat je zaken moet verzwijgen. Ben er alleen op tegen om situaties op te blazen en ik vond de reacties op die poster nogal overdreven.
dan verschillen we daarin van mening
woensdag 23 april 2025 om 14:38
Hier een familie van bedplassers: mijn vader tot zijn 16e, moeder tot 12e, ik tot 11e en mijn kinderen ook rond 10.
Hier nooit plaswekkers of wat dan ook, het is goedgekomen.
Maar ik heb er veel over gelezen en ongeveer 1% van de volwassenen plast soms in bed. Een groot taboe, helaas.
Ik heb wel veel aandacht besteed aan bijv uitleg aan vriendjes, zodat mijn kinderen er niet mee gepest zouden worden.
Hier nooit plaswekkers of wat dan ook, het is goedgekomen.
Maar ik heb er veel over gelezen en ongeveer 1% van de volwassenen plast soms in bed. Een groot taboe, helaas.
Ik heb wel veel aandacht besteed aan bijv uitleg aan vriendjes, zodat mijn kinderen er niet mee gepest zouden worden.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in