Bedplassen op hogere leeftijd
woensdag 23 april 2025 om 09:14
Mijn zoon van 10 plast nog steeds af en toe in bed. Soms gaat het maanden goed en dan ineens een aantal weken is het om de nacht raak. Er is dan niet altijd iets aan te wijzen waardoor hij meer spanning zou kunnen ervaren waardoor dit veroorzaakt wordt.
Op zich is het niet zo erg, we proberen ook altijd neutraal te reageren als het gebeurt. Gewoon beddengoed wassen en klaar. Maar stiekem maak ik me toch een beetje zorgen of het ooit wel helemaal over gaat, en dat lijkt me dan vooral heel vervelend voor hem. Zeker wanneer hij gaat logeren etc.
Ik heb wel eens een plaswekker overwogen maar ik denk dat dat minder geschikt is omdat er dus ook maanden zijn dat hij niet in bed plast dus dan zou hij dat broekje al die maanden moeten dragen.
Hebben jullie misschien ervaringsverhalen? Hebben of kennen jullie kinderen die op deze leeftijd nog in bed plasten en is dat vanzelf over gegaan of toch met hulp?
Op zich is het niet zo erg, we proberen ook altijd neutraal te reageren als het gebeurt. Gewoon beddengoed wassen en klaar. Maar stiekem maak ik me toch een beetje zorgen of het ooit wel helemaal over gaat, en dat lijkt me dan vooral heel vervelend voor hem. Zeker wanneer hij gaat logeren etc.
Ik heb wel eens een plaswekker overwogen maar ik denk dat dat minder geschikt is omdat er dus ook maanden zijn dat hij niet in bed plast dus dan zou hij dat broekje al die maanden moeten dragen.
Hebben jullie misschien ervaringsverhalen? Hebben of kennen jullie kinderen die op deze leeftijd nog in bed plasten en is dat vanzelf over gegaan of toch met hulp?
woensdag 23 april 2025 om 15:22
Ik heb ook tot een jaar of 12 in bed geplast. De laatste jaren wel sporadisch. Kwam ook meer voor in de familie. Mijn ouders hebben allerlei dingen geprobeerd zoals ‘s avonds niet drinken, me nog laten plassen als zij naar bed gingen, plaswekker, maar niks hielp. Ik weet niet of er destijds al een plaspoli bestond, maar ik zie het niet als verwaarlozing dat we daar niet geweest zijn. Ja, het is super gênant, vooral op kamp of uit logeren. Maar als niemand er een enorm drama van maakt, is het ook niet meteen een trauma, hoor.
Dus geen tips behalve er geen drama van maken.
Dus geen tips behalve er geen drama van maken.
woensdag 23 april 2025 om 16:35
Maar waarom is het een drama? Omdat er niet gepraat wordt over bedplassen, waardoor iedereen denkt dat ie de enige is.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 12:40je kind schaamde zich ervoor, natuurlijk was het voor je kind een drama
voor jou niet, jij trok je handen er vanaf en hebt hem niet geholpen
Holy moly, wat een veroordelende reactie.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 23 april 2025 om 16:36
Overdrijf niet zo zeg.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 13:33nee hoor, deze 'laconieke' (is verwaarlozende, niet een betere term) heeft gewacht, tot kind zo oud was, dat het gênant werd.
Daar ga je eerder mee aan de slag. Zoals TO
Ik ben nog steeds heel blij dat mijn ouders hierin een 'laconieke' houding aannamen en me niet mishandeld hebben met een plaswekker.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 23 april 2025 om 16:38
Maar wat is de juiste hulp? Ik heb ingezet op proberen het uit de taboesfeer te halen. Dat lijkt mij de juiste hulp.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 14:02en ik vind je kind niet de juiste hulp bieden, niet oke
dan verschillen we daarin van mening
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 23 april 2025 om 16:41
de juiste hulp, weet je , als je veel geprobeerd hebt
Dus naar de huisarts. Niet zelf aan modderen
Er is zeker nu, veel meer mogelijk, meer de plaswekkers alleen
woensdag 23 april 2025 om 16:45
je kunt uitstekend iets doen aan het taboe, prima bespreker met vriendjes of ouders, en alsnog met kind naar de huisarts gaan, om het probleem aan te pakken
Dat is niet of-of
Het is voor een kind fijn, om niet op kamp te hoeven met een bed-plas-angst.
Hoe leuk alle vriendjes ook bijgepraat zijn. Dan is een pilletje onder de tong een fijn steuntje
Dat is niet of-of
Hoe leuk alle vriendjes ook bijgepraat zijn. Dan is een pilletje onder de tong een fijn steuntje
woensdag 23 april 2025 om 16:45
Dat vind jij. Ik dacht en denk daar anders over.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 16:41de juiste hulp, weet je , als je veel geprobeerd hebt
Dus naar de huisarts. Niet zelf aan modderen
Er is zeker nu, veel meer mogelijk, meer de plaswekkers alleen
En ik vind het wel erg dat je iemand dan verwaarlozing verwijt.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 23 april 2025 om 16:46
Tegenwoordig zijn er geweldige luierbroekjes. Merkt niemand iets van.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 16:45je kunt uitstekend iets doen aan het taboe, prima bespreker met vriendjes of ouders, en alsnog met kind naar de huisarts gaan, om het probleem aan te pakken
Dat is niet of-of
Die pilletjes zijn ook symptoombestrijding, dus je kunt ook prima iets anders kiezen.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 23 april 2025 om 17:13
En ik vind het nogal aanmatigend om te veronderstellen dat de door jou voorgestelde hulp de 'juiste' is. En ik vind het van de ratten bezeken dat jij iemand die het anders aanpakt dan je zelf zou doen beticht van verwaarlozing.Lila-Linda schreef: ↑23-04-2025 14:02en ik vind je kind niet de juiste hulp bieden, niet oke
dan verschillen we daarin van mening
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
woensdag 23 april 2025 om 17:41
Er is niet één weg, maar mensen leven vaak met allerlei vervelende ongemakken, denkend dat er niets aan te doen is en dat kan iemand op zich wel uitzoeken.
woensdag 23 april 2025 om 17:55
Je zoon dacht daar gezien je eigen woorden anders over.Persdottir123 schreef: ↑23-04-2025 11:22Nee? Het is maar bedplassen hoor, dat is toch geen drama? Zijn vader heeft ook tot ver in de puberteit in bed geplast. Ook zo’n diepe slaper. Beetje overdreven om daar een medisch circus van te maken.
woensdag 23 april 2025 om 19:43
Als 16-jarige een taboe moeten doorbreken vind ik wel erg sneu, als dat taboe zo'n probleem is kan je ook zelf in je bed plassen om een punt te maken. Een luierbroekje zie ik op die leeftijd ook niet zo snel gebeuren. En ik zie het medisch circus ook niet zo bij huisartsbezoek en misschien een pilletje krijgen voor zo nodig, kan me voorstellen dat dat voor een 16-jarige die zich schaamt al een boel kan schelen. Je kan het op zijn minst voorstellen en zoon zelf de keus geven toch?
woensdag 23 april 2025 om 20:27
Helemaal mee eens. Er wordt hier net gedaan alsof dat kind wanhopig is en vreselijk lijdt onder zijn ‘aandoening’. Misschien is hij wel net zo nuchter als zijn moeder en heeft hij geen bedplasangst. Ik heb als volwassene godbetert ook wel eens in bed gepist. Was niet eens dronken. Nou, ik leef nog steeds, geen trauma.Lady*Voldemort schreef: ↑23-04-2025 17:13En ik vind het nogal aanmatigend om te veronderstellen dat de door jou voorgestelde hulp de 'juiste' is. En ik vind het van de ratten bezeken dat jij iemand die het anders aanpakt dan je zelf zou doen beticht van verwaarlozing.
woensdag 23 april 2025 om 21:35
Een van mijn kinderen heeft ook lang in bed geplast ‘s nachts, tot vlak voor zijn elfde verjaardag. Hij heeft ADHD en dan schijnt bedplassen wel vaker voor te komen.
Wij hebben toen hij bijna elf werd uiteindelijk wel een plaswekker geprobeerd, hij wilde toen zelf ook graag van die luiers af. En binnen vier weken was hij droog ‘s nachts. Daarna nooit meer in bed geplast. Geen idee hoe het heeft gewerkt want zelf werd hij vaak niet eens wakker van dat ding. Wij wel, was echt een tering kabaal. En dan rende ik naar hem toe en maakte ik hem alsnog wakker.
Bij hem was het wel elke nacht “raak”, dus niet met periodes droog en dan weer niet. Geen idee of zo’n wekker dan zin heeft. Maar lijkt me wel de moeite waard om te proberen. Wij hebben het in de zomervakantie gedaan zodat hij niet vroeg eruit hoefde en het minder belastend was. Hoewel het op zich meeviel, dat ding ging maximaal twee keer per nacht af.
Wij hebben toen hij bijna elf werd uiteindelijk wel een plaswekker geprobeerd, hij wilde toen zelf ook graag van die luiers af. En binnen vier weken was hij droog ‘s nachts. Daarna nooit meer in bed geplast. Geen idee hoe het heeft gewerkt want zelf werd hij vaak niet eens wakker van dat ding. Wij wel, was echt een tering kabaal. En dan rende ik naar hem toe en maakte ik hem alsnog wakker.
Bij hem was het wel elke nacht “raak”, dus niet met periodes droog en dan weer niet. Geen idee of zo’n wekker dan zin heeft. Maar lijkt me wel de moeite waard om te proberen. Wij hebben het in de zomervakantie gedaan zodat hij niet vroeg eruit hoefde en het minder belastend was. Hoewel het op zich meeviel, dat ding ging maximaal twee keer per nacht af.
woensdag 23 april 2025 om 23:58
Over overdrijven gesproken…
Prima om er geen taboe van te maken, lijkt me. En ook nix mis mee om het proberen op te lossen.
donderdag 24 april 2025 om 00:17
Dan mag deze poster dat toch ook zelf bepalen? Zij vindt het geen drama... Misschien heeft ze al met haar kind besproken of hij ermee naar de dokter wil?Nietveelmaargenoeg schreef: ↑23-04-2025 11:50Dat mag ieder toch voor zich bepalen, of het een drama is?
Veel 16jarigen krijgen rond die leeftijd voor het eerst verkering, en zullen het dan zeker erg vinden als ze nog bedplassen. Ze schamen zich (vaak al op veel jongere leeftijd) en sluiten zich om die reden af van uitjes/activiteiten. Lijkt me helemaal gerechtvaardigd om daar dan een "medisch circus" van te maken, als het gevolgen heeft voor je mentale welbevinden en sociale leven.
Ik heb ook lang in mijn bed geplast, als ik mij goed herinner in de eerste van de middelbare nog. Heeft me nooit ergens van weerhouden. Op vreemde plekken sliep ik lang niet zo vast, dus daar gebeurde het zo goed als nooit. Ik had wat vriendinnetjes waarvan de ouders het gewoon wisten dat het risico erin zat. Niemand had het erover, prima. Op mijn achtste een plaswekker, dat ding stond in een ijzeren bak vol knikkers. Hele toko wakker en de buren erbij, maar ik niet
Mijn zoon is 11, plast ook nog heeeeel soms in bed, maar vorig jaar gewoon mee op kamp en straks drie nachtjes naar een grote stad als brugpiepertje. Ook hij slaapt lichter op vreemde plekken.
We gingen een keer weg met een vriendje en die had luiers bij zich. Buiten gehoorafstand van zoon met hem besproken of hij er eentje aan wilde. Nee natuurlijk, maar prompt in zijn bed geplast. Volgende dag lakentje en slaapzak gewassen en gedroogd en hij kon weer slapen. In dat huis liggen standaard waterdichte moltons op de bedden.... Ik vind het ook niet zo een big deal.
donderdag 24 april 2025 om 07:31
donderdag 24 april 2025 om 07:51
Exact mijn doel beteikt.
Een plaswekker is geen mishandeling en geen plaswekker ook niet.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
donderdag 24 april 2025 om 07:54
Welnee. Ik zou die medicatie nog steeds moeten gebruiken, omdat mijn lichaam het zelf nog steeds niet goed doet.Lila-Linda schreef: ↑24-04-2025 07:31nee hoor, die medicatie is Geen symptoombestrijding
die helpt het lichaam het zelf te gaan doen
Dan is medicatie dus symptoombestrijding. De medicatie zorgt ervoor dat er 's nachts minder urine wordt aangemaakt. Zodra je stopt met die medicatie gaat je lichaam gewoon weer meer urine maken 's nachts, alleen hoop je dat het kind tegen die tijd weer wat verder gerijpt is en ofwel een grotere blaas heeft, ofwel inmiddels wel wakker wordt van een volle blaas.
In principe maak je 's nachts sowieso minder urine aan, maar dat werkt niet bij iedereen even goed.
's Nachts 'zindelijk' zijn betekent meestal dat er 's nachts niet meer geplast hoeft te worden, maar wat mij betreft heeft dat niets met zindelijk te maken.
Zindelijk is als je op tijd wakker wordt als je moet plassen. Dat wordt nogal makkelijk door elkaar gebruikt.
De meeste kinderen die 's nachts droog zijn, zijn lang niet altijd zindelijk, maar hebben de mazzel dat hun lichaam's nachts nauwelijks nog urine aanmaakt.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
donderdag 24 april 2025 om 08:32
Even getwijfeld om mijn verhaal te delen (niet quoten). Ik heb als kind blaasproblemen gehad: zowel overdag and ‘s nachts. Rond 8-9 ben ik na een doorverwijzing van de huisarts naar het WKZ gegaan voor nader onderzoek. Uiteindelijk ook aan geopereerd. In mijn geval was er sprake van stress incontinentie. Als kind schaamde ik mij (nog steeds moeite hebben met je plas ophouden op die leeftijd is gewoon rot). Operatie heeft destijds geholpen, maar ik moet bij aandrang wel meteen gaan.
Als jouw kind alleen last heeft van bedplassen kan het zijn dat hij te diep slaapt (en er geen medisch probleem aan ten grondslag ligt). En toch vind ik het op die leeftijd wel goed dat je er even naar laat kijken. Ook met het oog op schoolkamp, slaapfeestjes, etc. op die leeftijd.
Als jouw kind alleen last heeft van bedplassen kan het zijn dat hij te diep slaapt (en er geen medisch probleem aan ten grondslag ligt). En toch vind ik het op die leeftijd wel goed dat je er even naar laat kijken. Ook met het oog op schoolkamp, slaapfeestjes, etc. op die leeftijd.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 24 april 2025 om 17:07
Ik heb een zoon van net 12. Precies hetzelfde als bij jou zoon. Telkens denk ik dat het eindelijk over is en dan gebeurt het weer. Standaard ook 2 of 3x achter elkaar als het weer eens is gebeurd. Ik vermoed dat hij de eerste keer dan te diep sliep, en dat het de keren daarna juist misgaat door de spanning of het weer gebeurd.
Wij hebben rond z'n 8e met een plaswekker geoefend. Drama. Hele huis wakker, maar meneer lag in diepe slaap te plassen.
Rond z'n 10e was ik toevallig voor iets anders bij de huisarts. Zij gaf aan dat het nog altijd "normaal" is tot een jaar of 12/14 dat er incidenteel een keer 's nachts geplast wordt, zeker als het een hele diepe slaper is ( dit kind is de laatste in de rij en heeft altijd door alle herrie van de andere kids heen geslapen en kan werkelijk overal slapen). Omdat hij overdag prima zijn urine ophoudt en de meeste nachten 's nachts ook, zag de huisarts geen redenen medische afwijking.
De medicatie hebben we ook besproken. Voor incidenteel gebruik zou ik deze kunnen vragen. Echter, heel gezond is het ook niet, dus echt niet voor structureel thuis gebruik. Ik heb t uiteindelijk nooit gevraagd(moet ook per keer gevraagd,omdat het gewicht nauw doorgegeven moet worden) Toevallig ben ik er nu over aan het dubben omdat hij 5 dagen op reis gaat met school, maar hij is nu al weer maanden droog. Ze kunnen nl ook best last van bijwerkingen krijgen,zoals hoofdpijn, gaf huisarts aan. Iets staat me ook tegen aan medicatie geven aan een gezond kind,wat er ook totaal niet onder lijdt dat het soms mis gaat.
Wij hebben rond z'n 8e met een plaswekker geoefend. Drama. Hele huis wakker, maar meneer lag in diepe slaap te plassen.
Rond z'n 10e was ik toevallig voor iets anders bij de huisarts. Zij gaf aan dat het nog altijd "normaal" is tot een jaar of 12/14 dat er incidenteel een keer 's nachts geplast wordt, zeker als het een hele diepe slaper is ( dit kind is de laatste in de rij en heeft altijd door alle herrie van de andere kids heen geslapen en kan werkelijk overal slapen). Omdat hij overdag prima zijn urine ophoudt en de meeste nachten 's nachts ook, zag de huisarts geen redenen medische afwijking.
De medicatie hebben we ook besproken. Voor incidenteel gebruik zou ik deze kunnen vragen. Echter, heel gezond is het ook niet, dus echt niet voor structureel thuis gebruik. Ik heb t uiteindelijk nooit gevraagd(moet ook per keer gevraagd,omdat het gewicht nauw doorgegeven moet worden) Toevallig ben ik er nu over aan het dubben omdat hij 5 dagen op reis gaat met school, maar hij is nu al weer maanden droog. Ze kunnen nl ook best last van bijwerkingen krijgen,zoals hoofdpijn, gaf huisarts aan. Iets staat me ook tegen aan medicatie geven aan een gezond kind,wat er ook totaal niet onder lijdt dat het soms mis gaat.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in