Bedritueel, 2 kinderen, in je eentje...

05-07-2008 22:11 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dat? Naar bed brengen als je in je eentje bent met 2 kinderen?

Nu breng ik eerst dochter naar bed en daarna zoon. Zoon speelt wat, maar haalt ook wel van alles uit en rent de hele bovenverdieping rond. (Is niet vervelend hoor, gewoon vrolijk en ondernemend) Dochter is daardoor erg onrustig, en valt met laatste fles niet lekker in slaap en is daarna nog onrustig in haar bedje. Eerst zoon is geen optie, dan brult dochter de boel bij elkaar...

Wat is jullie ritueel?
anoniem_28228 wijzigde dit bericht op 05-07-2008 22:12
Reden: Nu zonder spelfouten...
% gewijzigd
Hun leeftijd maakt hierin nog verschil denk ik...
Dochter is 4,5 maand en zoon is 2,5. Tsja lastige is dat ze wel vrijwel tegelijkertijd moe zijn en naar bed moeten...
Kun je het gezien de leeftijd niet omdraaien? Dus je legt zoon op bed, terwijl je dochter een flesje geeft in dezelfde kamer.

Zoon zelf laten poetsen en dan 's ochtends goed napoetsen. Zoon 's ochtends douchen.
Hmmm, dat scheelt wel al gedeelte...Zoon heeft nog uitgebreid ritueel met boekje lezen en even napraten en zo, maar wie weet kan dat daarna... Maar denk niet dat hij blijft liggen. En zelf aankleden en zo kan hij nog niet...
We zetten hem nog wel eens in bad gterwijl we dochter de fles geven. (dan zittenw e dus vrijwel erbij, dochters kamer kijkt zo in de badkamer, dus goed zicht erop.) maar dan is hij het vaak net iets eerder "zat" dan dat de fles leeg is.
Ik deed het als volgt: kinders tegelijkertijd in bad, jongste eerst uit bad een in pyama enzo, op de grond neerleggen op z'n aankjleedkussen. Dan dochter uit bad, afdrogen, met zoontje en dochter naar haar kamer, dochter in slaaptenue hijsen, boekje geven, zoon borst geven - hij dronk snel, gelukkig - in bed leggen, en dan dochter 'echt' in bed leggen.

Werkt nog goed.
Misschien kan je je zoon alvast zijn pyjama aantrekken en met een boekje in bed zetten. Daarna kan je je dochter in bed leggen, eventueel het flesje op zijn bed geven en samen het boekje lezen.

Als dochter in bed ligt kan je terug naar je zoon en hem instoppen en welterusten wensen.

Ik heb dit wel eens bij zo'n opvoedprogramma gezien. De tweede moet hier over 1,5 geboren worden dus ik zal ook nog wel een keer tegen dit probleem aanlopen.
quote:bridges6 schreef op 05 juli 2008 @ 22:23:

Hmmm, dat scheelt wel al gedeelte...Zoon heeft nog uitgebreid ritueel met boekje lezen en even napraten en zo, maar wie weet kan dat daarna... Maar denk niet dat hij blijft liggen. En zelf aankleden en zo kan hij nog niet...Duidelijk uitleggen dat je het ritueel iets moet inkorten, omdat je maar alleen bent. Kan napraten niet alvast in bad? Of tijdens het eten?
Hmmm dat ga ik gewoon eens proberen. Bijkomend luxeprobleem is dat dochter dus met zoon in de buurt heel slecht drinkt. Vanavond dus dochter fles, nam ze niet. IN bed gelegd. Zoon in bed. Dochter huilen. Na zoon weer naar haar en fles verder gegeven en uiteindelijk sliep ze daarna meteen. Maar vanwege honger "moest" ze daarvoor al wat drinken, maar dan drinkt ze dus alleen de eerste honger weg om daarna heel lief naar zoon te lachen. Erg schattig hoor, maar niet geheel handig...
Oh dat is een goede Tilalia!
(Ben stiekem al blij dat hij sinds een aantal dagen zijn knuffels geen kusje meer wil geven, scheelt weer 5 minuten, haha!)
Dochter in wipstoel de fles geven (dwz die ze dan zelf drinkt ....flesje kun je op de goede stand houden door een hydrofiel eronder te schikken totdat het flesje blijft liggen )

en dan ondertussen zoon in bed mikken/napraten/boekje lezen?
Als ik oppas gaat de baby als eerste, dan heb ik er nog twee over, die gaan vlak achter elkaar naar bed dus de oudste kan ik helemaal betrekken in het bedritueel van de jongste. Dus alvast haar pyama aan, tandjes poetsen, verhaaltje voorlezen etc. Dan gaat de jongste naar bed en mag de oudste nog even bij mij op de bank zitten, meestal lezen we samen nog een boekje. Half uur later leg ik haar ook in bed, gaat prima. 3 kids in bad doen vind ik echt 10 keer moeilijker
Toen mijn dochter nog een fles kreeg rond het naar bed gaan van mijn zoon, lostte ik het inderdaad op zoals Sarah Scott zegt, hydrofiel onder de fles zodat ze zelf de fles kon drinken.

Nu gaan ze eerst samen in bad, tanden poetsen, verhaaltje lezen, dan dochter in bed en vervolgens zoon in bed.
Goh, zo lezende en denkende merk ik dat ik eigenlijk niet meer weet hoe ik dat deed! Mijn jongens zijn nu 3 en 4 en gaan tegelijk naar bed, vrijwel altijd. Dat is ook een heel gedoe hoor, haha. Maar in elk geval geldt voor beiden hetzelfde: in bad of wassen, pyjama's aan (oudste doet dat zelf, jongste help ik nog steeds, moest ik ook maar eens gaan minderen!), verhaaltje, nog altijd een beetje warme melk erbij, tanden poetsen, liedje, speeldoosje, gaan slapen.

Toen mijn jongste nog een baby was, hoefde ik ze geloof ik niet vaak in mijn eentje in bed te leggen. Mijn man had toen nog veel minder wisselende diensten dan nu. Maar hij was ook regelmatig in het buitenland toen, dus het moet wel voorgekomen zijn.

Ik geloof dat ik de jongste dan in een wipstoeltje zette, of op het kleed legde? In elk geval zó dat hij kon kijken en zich dus wel vermaakte. Of hij sliep beneden in de box, dan liet ik de deur naar de gang openstaan zodat ik hem zou horen als hij wakker zou worden.

Ja, ik geloof dat mijn jongens toen ze baby's waren niet 's avonds op een vaste tijd naar bed gingen. Ze sliepen veel in de box, in de avond ook. Omdat er toch nog een late voeding was. Ik kan me ook niet herinneren dat er op bepaalde tijden gevoed werd, maar met borstvoeding heb je dat natuurlijk ook minder dan met de fles die wel op uur en tijd gaat.

De tip van zelf de fles laten drinken terwijl jij je oudste wast en omkleedt etc lijkt me dan wel een goeie. Of je dochter er steeds bij zetten zodat ze kan kijken wat er gebeurt. Baby's die geen pasgeborenen meer zijn maak je nauwelijks blijer dan wanneer ze naar andere kindjes kunnen kijken, is mijn ervaring.

xx lisa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven