Beginnende borstontsteking? Tips & Tricks?

14-07-2011 07:17 21 berichten
Hoi,

Mijn tepel doet pijn. Gister een beetje, vandaag meer. Ik heb steken en het voelt gewoon niet lekker. Verder geen koorts.

Iemand idee wat dit kan zijn en hoe ik het kan oplossen met huis, tuin en keukenmiddeltjes? Ik wil graag nog even borstvoeding geven en heb bij mijn eerste kind ook borstontsteking gehad en dat was echt een hel qua pijn. Zo ver wil ik het nu niet laten komen, ik zal straks ook even de dokter bellen, maar er zijn vast wel ervaringsdeskundigen hier!
Het zou ook spruw kunnen zijn. Bij een bo had ik harde plekken dan masseerde ik die plekken tijdens het kolven , evt te voren warm douchen of een warme doek erop leggen

erna dan juist koelen
Alle reacties Link kopieren
Ow balen

Ik heb dit een paar keer opgevolgd:

leg de baby altijd eerst aan aan de ontstoken borst en zorg dat die goed geleegd wordt. Kolf zonodig af. Koude kompressen verlichten de pijn en bevorderen de genezing. Zet het proces toch door en krijgt u koorts boven de 38.5 gr Celcius, dan moet u contact opnemen met de arts.

Succes!

Ps: tweede keer deed het aanleggen zo'n zeer dat ik liever kolfde dan aanlegde, heb dus toen twee dagen enkel de goede borst voor kindje gebruikt en de ontstoken borst gekolfd.
Ik ben ook alleen maar aan het kolven trouwens. Kind ligt in het ziekenhuis. Ik ga even googlen op spruw!
Hè balen! Ik heb er bij mijn tweede ook bijna 2 gehad, met koorts, maar gelukkig af weten te wenden door veelvuldig de plek weg te masseren (oa onder de douche met warme straal erop). Voel je ook een harde plek in je borst?
Nee, ik voel niet echt een harde plek in mijn borst. Niet zoals met de stuwing toen. Het is ook echt zuiver de tepel, die gewoon niet fijn voelt en die steken geeft.
Oh, spruw kan het niet zijn aangezien kind nog niet aan de borst ligt...
Die steken klinken echt meer als spruw, waarom ligt je kindje in zh? Krijgt hij ook ab?
ZH zei bij mij dat spruw ook kan zonder kind aan de borst. Ik mocht een ibuprofen nemen bij beginnende borstontsteking (klein beetje komt in melk,ZH zei dat dat geen kwaad kon bij mijn premature dochter)
Volgens mij kun je ook zonder live voeden wel spruw waarom krijgen, maar ben geen expert
Smeer je borst in met dikke (naturel) kwark en dek af met doorzichtige folie. Ik was er zo vanaf!!

Is een vies werkje maar helpt echt!
Ik denk ook eerder aan spruw!
Mimootje ik kreeg ook die tip van de huisarts. Hij is vroeger homeopatisch arts geweest en komt wel vaker met wondermiddeltjes...bij mij werkte het dus niet waardoor ik met een uit de hand gelopen borstontsteking in het ziekenhuis en uiteindelijk op de ok terecht kwam.

Dus toffifee laat er goed naar kijken. Spruw zou ook kunnen. Dat kan ook gemeen steken.
Wat vervelend dat je kindje in het ziekenhuis ligt. Niks ergs hoop ik!? Heb je al koolbladeren geprobeerd?
Hij ligt in het zh omdat hij 10 wkn te vroeg is geboren. Ik ga de lactatiekundige maar even bellen!
Wow 10 weken te vroeg, dat moet schrikken zijn geweest.

Hoe gaat het nu met hem? En met jou?

En balen van je tepel, ik herken het niet, zelf ook beginnende borstontsteking gehad maar toen andere klachten. Grote opgezwollen borst (nog meer dan normaal) die erg warm aan voelde en heel hard..

Lactatiedeskundige bellen lijkt me een goeie, hopelijk weet zij wat te doen.

en gefeliciteerd met je zoontje
Lijkt mij eerlijk gezegd ook eerder spruw. Kun je niets zien aan de mond en tong van je kind?

Spruw kan ook van je kolfapparaat komen.
Hier ook gehad, hele zere tepel.

Nog steeds geen idee wat het was, maar het is uiteindelijk weer weggegaan.

Overigens zit ik me te bedenken dat het wegging tegen de tijd dat ik stopte met veel kolven op de hoogste stand...(heb ook periode fulltime gekolfd)

Kolf je toevallig op de hoogste stand? Misschien even wat rustiger aan met de kolfkracht en meer handmatig meemasseren?

Was bij mij absoluut geen borstontsteking, want dat begon als diepe, blauwe plek achtige pijn in de borst zelf.

Je kan overigens even kijken of je een verstopt melkkanaaltje hebt?

Zie je een (erg klein) wit puntje/blaasje op de zere tepel?

Dan heb je kans dat je, als je die doorprikt met een steriele naald, de boel weer vrijmaakt en er meteen een straaltje melk uitloopt.
ik herken het ook niet als borstontsteking, maar wel als gevolg van veel kolven idd. En dan op de hoogste stand, was ik ook gewend. Bij mij hielp het om het apparaat iets minder hard te zetten, en een beetje een andere kolfhouding te zoeken, zoals je ook je kindje anders zou proberen aan te leggen. Eventueel wat korter kolven en dan wat vaker?

Is je borstschild de juiste maat? of verdwijnt de tepelhof te veel in de buisjes? Je kunt ook zachte borstschilden bestellen, en er zijn 5 maten te verkrijgen als ik het goed heb. Kan een heleboel ongemak schelen.
Hoe gaat het nu toffifee?
Heb je toevallig ook een melkblaartje? Ziet er uit als een klein wit puntje. Die zou je door kunnen prikken met een schone naald. Klinkt enger dan het is hoor!

Borstschilden kunnen ook een wereld van verschil maken. Op de site van medela kun je controleren of je een goede maat hebt.

Sterkte! Ook met je hummeltje!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven